Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Anotācija

 

 

Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

 

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 204.7 un 204.8 pantu šādā redakcijā:

 

"204.7 pants. Nelikumīgas darbības ar fiziskās personas datiem

Par nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem, tas ir, par jeb­kurām nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem, ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, sakārtošanu, pārveidošanu, izmanto­šanu, nodošanu, pārraidīšanu, izpaušanu, bloķēšanu vai dzēšanu, –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem, konfiscējot pārkāpuma priekšmetus un izdarīšanas rīkus vai bez konfiskācijas.

Par nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas sensitīvajiem personas datiem, tas ir, par jebkurām nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas sensitīvajiem personas datiem, ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, sakārtošanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, izpaušanu, bloķēšanu vai dzēšanu, –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no trīssimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no trīstūkstoš līdz desmittūkstoš latiem, konfiscējot pārkāpuma priekšmetus un izdarīšanas rīkus vai bez konfiskācijas.

Par rīkojuma par fiziskās personas datu bloķēšanu, kļūdaini vai nelikumīgi iegūtu datu izdzēšanu vai iznīcināšanu neizpildīšanu, kā arī par fiziskās personas datu apstrādes turpināšanu pēc tam, kad ir noteikts pastāvīgs vai pagaidu aizliegums apstrādei, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem.

Par fiziskās personas datu apstrādi bez likumā noteiktās reģistrēšanas vai bez personas datu apstrādes speciālista reģistrēšanas Datu valsts inspekcijā –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem, konfiscējot pārkāpuma priekšmetus un izdarīšanas rīkus vai bez konfiskācijas.

Par likumā noteikto reģistrējamo personas datu apstrādes grozījumu neiesniegšanu Datu valsts inspekcijā –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem.

 

204.8 pants. Informācijas nesniegšana datu subjektam

Par likumā noteiktās informācijas nesniegšanu datu subjektam –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz piectūkstoš latiem."

 

2. Izslēgt 204.9 pantu.

 

3. Izteikt 204.10 un 204.11 pantu šādā redakcijā:

 

"204.10 pants. Informācijas nesniegšana Datu valsts inspekcijai

Par likumā paredzētās informācijas nesniegšanu vai nepatiesas informā­cijas sniegšanu Datu valsts inspekcijai –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz piectūkstoš latiem.

 

204.11 pants. Personu neakreditēšanās Datu valsts inspekcijā

Par likumā noteikto personu neakreditēšanos Datu valsts inspekcijā –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz piectūkstoš latiem."

 

 

 

Tieslietu ministrs

G.Bērziņš

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Saistībā ar Šengenas novērtēšanas vizītes „Datu aizsardzība” rekomendācijām, Latvijai tika uzdots izvērtēt nepieciešamību pastiprināt esošos administratīvos sodus par personas datu aizsardzības pārkāpumiem.

Pašlaik Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (turpmāk – LAPK) paredz šādus administratīvos sodus par administratīvajiem pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā: brīdinājumu vai naudas sodu no 25 līdz 250 latiem fiziskām personām un no 25 līdz 1000 latiem juridiskām personām, kā arī pārkāpuma priekšmetu un izdarīšanas rīku konfiskāciju.

Latvijā administratīvie sodi par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir mazāki, nekā Eiropas Savienības dalībvalstīs. Piemēram: Austrijā minimālais naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir 9 445,00 Eiro, savukārt maksimālais naudas sods ir 18 890,00 Eiro; Īrijā minimālais naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir 1000 Eiro, savukārt maksimālais naudas sods ir 50 000 Eiro; Čehijā minimālais naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir 100 000 kronas (2500 Ls), savukārt maksimālais naudas sods ir 5 000 000 kronas (125 000 Ls); Berlīnē naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir līdz 250 000 Eiro; Igaunijā naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir līdz 10 000 kronām (440 Ls); Lietuvā minimālais naudas sods par pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā ir 100 liti (20,4 Ls), savukārt maksimālais naudas sods ir 2000 liti (408 Ls).

Novērtējot Igaunijas un Lietuvas atbilstību Šengenas konvencijas noteikumiem, eksperti arī ir rekomendējuši pārskatīt sodu apmēru par personas datu aizsardzības pārkāpumiem.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Likumprojekta mērķis ir precizēt LAPK 204.7, 204.8, 204.10, 204.11 pantus, izsakot tos jaunā redakcijā un palielinot naudas sodu apmērus, noteikt amatpersonu atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības jomā, kā arī – saskaņot šajā likumprojektā ietverto regulējumu ar likumprojektu „Grozījums Krimināllikumā”, kas paredz noteikt kriminālatbildību par nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem. Likumprojekts „Grozījums Krimināllikumā” 2007. gada 26. aprīlī pieņemts Saeimā 1. lasījumā.

Likumprojektā par administratīvajiem pārkāpumiem paredzētas dažādas sankcijas – sākot ar brīdinājumu un līdz pat maksimālajam naudas sodam – fiziskajām personām līdz piecsimt latu, savukārt juridiskajām personām līdz desmittūkstoš latu. Tik plašas piemērojamā administratīvā soda robežas nepieciešamas tādēļ, ka, uzliekot sodu, jāņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturs, pārkāpēja personība, viņa vainas pakāpe, mantiskais stāvoklis, atbildību mīkstinošie un pastiprinošie apstākļi. Līdz ar to arī sankcijām ir jābūt pietiekoši elastīgām, lai kompetentā institūcija, izvērtējot visus lietas apstākļus, varētu piemērot konkrētajam gadījumam adekvātu (samērīgu) sodu. Vienlaikus jāņem vērā, ka Latvijas Republikas Satversmes 96. pants nosaka, ka ikvienam ir tiesības un privātumu. Tādējādi, par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu, kas aizskar fiziskas personas tiesības uz privātumu, neievērojot Latvijas Republikas Satversmes 96. pantā noteikto, fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī amatpersonām, var tikt piemērots maksimālais naudas sods saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 26. panta pirmajā daļā noteikto.

    Likumprojekts paredz izslēgt LAPK 204.9 pantu, iekļaujot minētā panta sastāvu LAPK 204.7 pantā.

    Likumprojekta 1. pantā ietvertā LAPK 204.7 panta pirmās, otrās un ceturtās daļas sankcijā ir paredzēta pārkāpuma priekšmetu un izdarīšanas rīku konfiskācija, piemēram, elektronisko datu nesēju konfiskācija.

    Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar likuma „Grozījumi Fizisko personu datu aizsardzības likumā”, kas paredz aizstāt likuma tekstā vārdus „apstrādes sistēma” (attiecīgā locījumā) ar vārdu „apstrāde”. Likums „Grozījumi Fizisko personu datu aizsardzības likumā” stāsies spēkā 2007. gada 1. septembrī.

 

3. Cita informācija

Citas informācijas nav

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Citas informācijas nav

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2007

2008

2009

2010

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

      2,5

15

    15

15

15

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Normatīvais akts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

 

      2,5

15

     15

15

15

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīva akta projekts šo jomu neskar

Normatīva akta projekts šo jomu neskar

Normatīva akta projekts šo jomu neskar

Normatīva akta projekts šo jomu neskar

 

 

Normatīva akta projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins:

 

Ieņēmumi kopā (2007. gadā) – Ls 2500

(Iekļauti likuma „Par valsts budžetu 2007. gadam” 2. pielikumā)

1. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija juridiskām personām Ls 2000 (maksimālais sods Ls 1000 x 1 sods; Ls 250 x 4 sodi);

 2. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija fiziskām personām Ls 500 (maksimālais sods Ls 50 x 10 sodi)

 

Ieņēmumi kopā (2008. gadā un turpmāk) Ls 17 500

1. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija juridiskām personām Ls 12500 ( Ls 9500 x 1 sods; Ls 1000 x 3 sodi);

2. Naudas sodi, ko uzliek Datu valsts inspekcija fiziskām personām Ls 5000 (Ls 500 x 2 sodi; Ls 100 x 5 sodi; Ls 50 x 20 sodi).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17,5

6. Cita informācija

 

Ieņēmumu apmēra palielinājums no administratīvajiem sodiem 2007. gada netiek plānots, jo administratīvo sodu var uzlikt ne vēlāk kā četru mēnešu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs,– četru mēnešu laikā no tā atklāšanas dienas. Sakarā ar to, ka minētais likumprojekts stāsies spēkā 2007. gada 1. septembrī un ņemot vērā vidējo lietu izskatīšanas ilgumu, tiek plānots, ka administratīvie sodi saskaņā ar likumprojektā iekļautajām normām, tiks uzlikti ne ātrāk kā 2007. gada beigās.

 

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Cita informācija

Citas informācijas nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Likumprojekts šo jomu neskar

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts šo jomu neskar

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Likumprojekts šo jomu neskar

 

4. Atbilstības izvērtējums                                                                  1. tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju.

 

Likumprojekts šo jomu neskar

2. tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr. )

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Likumprojekta 1.pants.

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Citas informācijas nav

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

Citas informācijas nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Projekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Noteikto funkciju ietvaros likumu īstenos Datu valsts inspekcija.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, periodiskajā izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), tiesību aktu portālā www.likumi.lv. Informācija tiks ievietota Datu valsts inspekcijas interneta mājas lapā www.dvi.gov.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. Pirmstiesas strīda izskatīšanas stadijā Datu valsts inspekcijas amatpersonas lēmumu var apstrīdēt Datu valsts inspekcijas direktoram. Savukārt gadījumā, ja lēmumu pieņem Datu valsts inspekcijas direktors, to saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likuma 31. pantā noteikto var pārsūdzēt tiesā.

 4. Cita informācija

Citas informācijas nav

 

 

 

Tieslietu ministrs                                                                              G.Bērziņš

 

 

 

 

Valsts sekretāra p.i.

Valsts sekretāra vietnieces likumdošanas jautājumos p.i.

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

I. Juhansone

I. Gratkovska

L. Popova

S. Plūmiņa

 

 

 

 

 

 

 

07.08.2007 08:35

1318

M.Leščinskis 67223131

maris.lescinskis@dvi.gov.lv