M/U/T/TA-3103

Anotācija

 

 

Likumprojekts

 

Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā

 

Izdarīt Epidemioloģiskās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 3.nr.; 2000, 10.nr.; 2004, 5., 10.nr.; 2006, 10.nr.; 2007, 14., 21.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 1.pantu ar 36.punktu šādā redakcijā:

 

"36) epidemioloģiskās kontroles objekts – telpa, ēka, tās daļa, būve, inženierkomunikācijas, kā arī iekārtas un iekārtu sistēmas, kuras ir pakļautas epidemioloģisko drošību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām."

 

2. Izteikt 6.panta trešās daļas 3.punktu šādā redakcijā:

 

"3) pieņemt lēmumus par epidemioloģiskās kontroles objekta darbības apturēšanu;".

 

3. Papildināt likumu ar VIII1 nodaļu šādā redakcijā:

 

"VIII1 nodaļa. Epidemioloģiskās kontroles objekta
darbības apturēšana

 

37.pants. Darbības apturēšanas subjekti

Lēmumu par epidemioloģiskās kontroles objekta darbības apturēšanu, ja pārkāpti epidemioloģiskās drošības jomu regulējošie normatīvie akti, pieņem Veselības inspekcijas vadītājs un viņa vietnieki, kā arī Veselības inspekcijas teritoriālo nodaļu vadītāji un viņu vietnieki.

 

37.pants. Darbības apturēšana

(1) Ja Veselības inspekcijas inspektors ir konstatējis epidemioloģiskās drošības jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, viņš izsaka rakstveida brīdinājumu epidemioloģiskās kontroles objekta īpašniekam vai tā pilnvarotai personai, ja tāda ir. Brīdinājumā norāda visus konstatētos epidemioloģiskās drošības jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumus, dodot rekomendācijas un nosakot termiņu pārkāpumu novēršanai.

(2) Ņemot vērā pārkāpuma faktiskās novēršanas iespējas, brīdinājumā ietverto pārkāpumu novēršanas termiņu nosaka ne īsāku par:

1) diviem gadiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama kapitālā celtniecība;

2) sešiem mēnešiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama ēku daļēja pārbūve vai iekārtu kapitālremonts.

(3) Pārējos gadījumos, kas nav minēti šā panta otrajā daļā, Veselības inspekcijas inspektors, ņemot vērā pārkāpuma faktiskās novēršanas iespējas, nosaka pārkāpuma novēršanas termiņu no viena līdz trim mēnešiem.

(4) Ja brīdinājumā norādītie pārkāpumi noteiktajā termiņā netiek novērsti, šā likuma 37.1 pantā minētās amatpersonas pieņem lēmumu par epidemioloģis­kās kontroles objekta darbības apturēšanu.

(5) Epidemioloģiskās kontroles objekta darbības apturēšanu nodrošina īpašnieks vai īpašnieka pārstāvis, ja tāds ir, piedaloties amatpersonai, kura pieņēmusi lēmumu par darbības apturēšanu, vai tās pilnvarotai amatpersonai.

(6) Epidemioloģiskās kontroles objekta darbības apturēšanu veic tā, lai:

1) būtu iespēja netraucēti novērst konstatētos pārkāpumus;

2) iespējami samazinātu epidemioloģiskās kontroles objekta bojāšanos meteoroloģisko apstākļu vai korozijas ietekmē;

3) iespējami mazāk tiktu traucēta citu inženierkomunikāciju, iekārtu un iekārtu sistēmu darbība.

(7) Darbības apturēšanas kontroli nodrošina amatpersona, kura pieņēmusi lēmumu par darbības apturēšanu, vai tās pilnvarota amatpersona.

(8) Epidemioloģiskās kontroles objekta darbību var apturēt bez iepriekšēja brīdinājuma, ja epidemioloģiskās drošības jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpuma dēļ produkcijā vai vidē var nonākt bīstamas vielas vai slimību izraisītāji vai rodas draudi cilvēku un dzīvnieku veselībai vai dzīvībai.

(9) Amatpersona, kurai ir tiesības pieņemt šā panta astotajā daļā minēto lēmumu par darbības apturēšanu, šo lēmumu pieņem ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc tam, kad tai kļuvis zināms par šā panta astotajā daļā minētajiem normatīvo aktu pārkāpumiem, un to izpilda nekavējoties. Citu konstatēto epidemioloģiskās drošības jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu novēršanai nosaka termiņu saskaņā ar šā panta otro un trešo daļu.

 

37.pants. Darbības atjaunošana

(1) Par normatīvo aktu pārkāpumu novēršanu epidemioloģiskās kontroles objekta īpašnieks vai īpašnieka pilnvarota persona, ja tāda ir, rakstveidā ziņo amatpersonai, kas pieņēmusi lēmumu par darbības apturēšanu. Šī amatpersona piecu darbdienu laikā pēc paziņojuma saņemšanas pārbauda, vai pārkāpumi ir novērsti.

(2) Ja visi brīdinājumā vai lēmumā par darbības apturēšanu minētie pārkāpumi ir novērsti, attiecīgā amatpersona triju darbdienu laikā pēc pārbaudes veikšanas dod rakstveida atļauju darbības atjaunošanai.

(3) Ja visi rakstveida brīdinājumā vai lēmumā par darbības apturēšanu minētie pārkāpumi nav novērsti, attiecīgā amatpersona sniedz atteikumu darbības atjaunošanai.

 

37.pants. Lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana

(1) Iesniegumu par lēmuma apstrīdēšanu par darbības apturēšanu bez iepriekšēja brīdinājuma izteikšanas izskata un lēmumu pieņem 10 darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas.

(2) Šajā nodaļā minēto Veselības inspekcijas lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur to darbību un izpildi."

 

4. Izslēgt 38.panta otro un trešo daļu.

 

Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

Veselības ministrs

V.Veldre

 

 

Likumprojekta “Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā” anotācija

 

I.                  Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

 

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd fiziskajām un juridiskajām personām piederošo uzņēmumu un citu tiesību objektu, to struktūrvienību un iekārtu darbības vai produkcijas izlaides apturēšanas vai ierobežošanas kārtību nosaka likums „Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību”. Saskaņā ar likumu „Par likuma “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” atzīšanu par spēku zaudējušu” tas zaudēs spēku ar 2008.gada 1.janvāri. Līdz ar to ir nepieciešams likuma „Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” normas, kas attiecas uz epidemioloģisko drošību, ietvert Epidemioloģiskās drošības likumā.

Epidemioloģiskās drošības likuma 38.panta otrā daļa nosaka, ka asins, audu, orgānu, spermas un citu bioloģisko substrātu donori ir pakļauti obligātai laboratoriskajai pārbaudei Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Savukārt, šī paša panta trešā daļa nosaka, ka bioloģisko materiālu kvalitātes laboratorisko pārbaužu un kontroles kārtību, kā arī attiecīgās informācijas izmantošanu nosaka Ministru kabinets. Tomēr minētos jautājumus šobrīd regulē Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumi Nr.1037 "Noteikumi par cilvēka asiņu un asins komponentu savākšanas, testēšanas, apstrādes, uzglabāšanas un izplatīšanas kvalitātes un drošības standartiem" un Ministru kabineta 2007.gada 27.marta noteikumi Nr.208 "Cilvēka audu un orgānu uzkrāšanas, uzglabāšanas un izmantošanas kārtība", kas izdoti attiecīgi uz Ārstniecības likumā un likumā "Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā" Ministru kabinetam dotā deleģējuma pamata. Līdz ar to Epidemioloģiskās drošības likuma 38.panta otrajā un trešajā daļā ietverto deleģējumu nav nepieciešamības saglabāt un šīs normas no likuma ir jāizslēdz.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Epidemioloģiskās drošības likumā, to papildinot ar normām par uzņēmumu un citu tiesību objektu darbības apturēšanu – nosakot subjektus, kas ir tiesīgi pieņemt šādu lēmumu, apturēšanas kārtību, lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā notiek uzņēmumu un citu tiesību objekta darbības atjaunošana.

Likumprojekts paredz svītrot Epidemioloģiskās drošības likuma 38.panta otro un trešo daļu.

3. Cita informācija

Likumprojekts stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.

II.               Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

      Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts uzlabos uzņēmējdarbības vidi, jo tiks uzlabota kontrole reklāmas jomā un tiks ierobežota negodīga konkurence.

3. Sociālo seku izvērtējums

     Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

     Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

 

 

--------------

III.           Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

 

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gadā

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

     Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

    Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

     Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

     Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

    Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

    Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

    Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

    Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

   Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

6.Cita informācija

 

---------

 

 

-------

 

-------------

IV.            Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

     

Normatīvie akti papildus nav jāizdod.

 

2. Cita informācija

-------------------

V.               Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvais akts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvais akts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvais akts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Normatīvais akts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Normatīvais akts šo jomu neskar.

Normatīvais akts šo jomu neskar.

Normatīvais akts šo jomu neskar.

Normatīvais akts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

-----------------

VI.            Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas

    Likumprojekta izstrādes laikā nav notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

    Likumprojektā nav iekļauts nevalstisko organizāciju viedoklis.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

     Konsultācijas nav notikušas.

 

5. Cita informācija

------------------

VII.        Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

      Jaunu valsts institūciju radīšana nav nepieciešama, visas darbības tiks veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī bezmaksas elektroniskajā datu bāzē www.likumi.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo

 Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Epidemioloģiskās drošības likumā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.Cita informācija

--------------------

 

 

Veselības ministrs                                                                                     V.Veldre

 

 

 

 

 

Veselības ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja v.i.

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

V.Veldre

A.Ploriņš

E.Strautiņš

E.Zorgevica-Prāma

E.Strautiņš

 

 

14.11.2007. 18:15

925

E.Strautiņš, 67876063

Edgars_Strautiņš@vm.gov.lv