LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

 

Jēkaba iela 10/12 , Rīga,   LV 1811 Latvija         tālr.7087318  fakss 7087317

.                                                                                                                                              .                                                                                                              

 

2007.gada 11.oktobrī

 

Nr. 9/2 -

Saeimas Prezidijam

 

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu „Grozījumi likumā ”Par uzņēmumu ienākuma nodokli””.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz nodot minēto likumprojektu tikai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.

Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 86.pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā 18.oktobra Saeimas sēdē.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.

 Pielikumā:

1) likumprojekts „Grozījumi likumā ”Par uzņēmumu ienākuma nodokli””,     2 lapas.;

2) likumprojekta „Grozījumi likumā ”Par uzņēmumu ienākuma nodokli”” anotācija, 5 lapas.

 

 Ar cieņu,

 

komisijas priekšsēdētājs                                                               K.Leiškalns

 

 

 

Iesniedz Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Likumprojekts

 

 

Grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”

 

Izdarīt likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 24.nr.; 1996, 9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.; 1999, 6., 24.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2005, 2., 24.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 3., 12.nr.) šādus grozījumus:

 

1. 6.pantā:

papildināt pirmo daļu ar 15.punktu šādā redakcijā:

“15) procentu maksājumiem, kas saistīti ar reprezentatīva vieglā automobiļa iegādi vai nomu.”;

izteikt 5.4 daļu šādā redakcijā:

“(54) Nosakot apliekamo ienākumu, neņem vērā zaudējumus, kas saistīti ar reprezentatīva vieglā automobiļa atsavināšanu, ja šim automobilim, kas kvalificēts kā pamatlīdzeklis, nodokļu aprēķināšanas vajadzībām nav aprēķināts nolietojums.”;

izslēgt sešpadsmitajā daļā vārdus “(par nomas objektu izmantojot reprezentatīvu vieglo automobili)”;

papildināt daļu ar teikumu šādā redakcijā: “Ar nomas komercdarbības ieņēmumiem šīs daļas izpratnē saprot ieņēmumu no nomas objektu nomas pakalpojumu sniegšanas, ar šo nomas pakalpojumu sniegšanu tieši saistīto papildu pakalpojumu sniegšanas ieņēmumu un nomas objektu atsavināšanas ieņēmumu summu.”

 

2. Papildināt likumu ar 6.pantu šādā redakcijā:

“6.pants. Īpaši noteikumi reprezentatīva vieglā automobiļa vērtības noteikšanai

(1) Lai noteiktu reprezentatīva vieglā automobiļa vērtību, tiek vērtēts lielākais no šādiem lielumiem (bez pievienotās vērtības nodokļa): automobiļa iegādes vērtība vai nomas līgumā norādītā automobiļa vērtība, vai uzskaites vērtība grāmatvedībā visā automobiļa izmantošanas laikā.

(2) Ja nomātā automobiļa vērtība nav norādīta nomas līgumā un to nav iespējams noteikt, šā automobiļa vērtība ir nomas vai nomas ar izpirkuma tiesībām kopējā maksājumu summa visā konkrētā automobiļa nomas laikā. Ja jebkuru piecu taksācijas periodu laikā attiecīgais automobilis tiek nomāts atkārtoti, tad, nosakot tā vērtību šīs daļas izpratnē, šajā periodā nomas maksājumus summē.

(3) Ja nomas līgumā norādītā nomātā automobiļa vērtība neatbilst šā automobiļa tirgus cenai vai tā vērtība nomas līgumā nav norādīta nolūkā samazināt nodokļa maksātāja apliekamo ienākumu, automobili neatkarīgi no citiem šajā pantā minētajiem nosacījumiem kvalificē kā reprezentatīvu vieglo automobili.”

 

3. Aizstāt 14.panta septītās daļas 5.punktā vārdus “zvērināta revidenta apstiprinātu gada pārskatu” ar vārdiem “saskaņā ar savas rezidences valsts normatīvo aktu prasībām sagatavotu un revidētu gada pārskatu”.

 

4. Aizstāt 18.panta otrajā daļā vārdus “apstiprināts zemes izmantošanas plāns” ar vārdiem “izsniegta izziņa par zemes platību, kas faktiski tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ražošanai”.

 

5. 23.panta 1.daļā:

aizstāt 2.punktā vārdus un skaitļus “avansa maksājumu, kas aprēķināts pēc šā panta pirmās daļas 1. un 2.punktā noteiktās metodes” ar vārdiem “uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijā taksācijas periodā aprēķināto nodokli”;

papildināt daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:

“3) ja maksātājam pirmstaksācijas periodā ir noteikti mazāki avansa maksājumi atbilstoši šīs daļas 1. vai 2.punktam un taksācijas periodā ir prognozējama arī turpmāka apgrozījuma nepalielināšanās, tad līdz mēnesim, kurā tiek iesniegts uzņēmuma gada pārskats, var noteikt samazinātus avansa maksājumus atbilstoši pirmstaksācijas periodā noteiktajiem vai atbilstoši citai šajā pantā noteiktajai metodei.”

 

6. Aizstāt pārejas noteikumu 16.punktā skaitļus un vārdu “1999.—2008.gadā” ar skaitļiem un vārdu “1999.—2007.gadā”.

 

 

 

 

 

 

Komisijas priekšsēdētājs                                                                               K.Leiškalns

 

 

 

Likumprojekta 

„Grozījumi likumā ”Par uzņēmumu ienākuma nodokli””

anotācija

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 1.panta 26.daļā ir definēts termins reprezentatīvs vieglais automobilis. Definīcijas praktiskā piemērošana sarežģītākās situācijās dažkārt rada problēmas reprezentatīva vieglā automobiļa statusa noteikšanā. Tāpat tika konstatētas problēmas attiecībā uz nodokļa maksātājiem, kuri sniedz auto nomas pakalpojumus un kuriem pēc ekonomiskās būtības nebūtu jāpiemēro normas, kas attiecas uz reprezentatīvajiem vieglajiem automobiļiem.

Saistībā ar zaudējumu pārnešanu uzņēmumu grupā likumā nepieciešams precizēt prasības attiecībā uz nerezidentu gada pārskatiem, jo nerezidents gada pārskatu gatavo atbilstoši savas valsts normatīvo aktu prasībām.

Piemērojot nodokļa atlaidi maksātājiem, kas veic lauksaimniecisko darbību, maksātājam Valsts ieņēmumu dienestā jāiesniedz pašvaldības apstiprināts zemes izmantošanas plāns. Šāda plāna iesniegšana rada nelietderīgi lielu iesniedzamo dokumentu apjomu, jo nodokļa administrēšanas vajadzībām pietiek ar pašvaldības izsniegtu izziņu par zemes platību faktisko izmantošanu lauksaimniecības produkcijas ražošanai.

Likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” pašreizējā redakcijā ir konstatētas vairākas nepilnības nodokļa avansa maksājumu aprēķināšanas kārtībā. Nepieciešams novērst situāciju, ka maksātājam iepriekšējā taksācijas periodā ir tikuši samazināti avansa maksājumi ar apgrozījuma kritumu, bet nākamā taksācijas perioda sākumā līdz deklarācijas iesniegšanai avansa maksājumi tiek noteikti nevis, pamatojoties uz iepriekšējā gada situāciju, bet pirms pirmstaksācijas periodam aprēķināto nodokli, tādējādi maksātājam nepamatoti radot likviditātes problēmas.

Saskaņā ar likuma “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” noteikumiem nodokļu maksātājiem, kuri taksācijas periodā saņēmuši dotācijas pasažieru pārvadājumu izmaksu segšanai iekšzemes regulārajos autobusu satiksmes maršrutos, veidot speciālu rezervi. Speciālo rezervi ir iespējams veidot no 1999.gada līdz 2008.gadam.

2007.gada 15.jūlijā ir stājies spēkā Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums un 2007.gada 2.oktobrī Ministru kabinets ir akceptējis no tā izrietošos noteikumus. Līdz ar augstāk minēto tiesību aktu pieņemšanu, sabiedriskā transporta nozares finansēšana paredzēta, ievērojot kopējos Eiropas Savienības principus transporta nozares valsts atbalsta jomā.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

Lai nodrošinātu vienveidīgu un pareizu likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 1.panta 26.daļā ir definētā termina ”reprezentatīvs vieglais automobilis” piemērošanu, likumprojektā ir iestrādāts jauns 6.5 pants, kas nosaka speciālus noteikumus reprezentatīva vieglā automobiļa vērtības noteikšanai. Tāpat precizētas normas attiecībā uz nodokļa maksātājiem, kuri sniedz auto nomas pakalpojumus un kuriem nav jāpiemēro normas, kas attiecas uz reprezentatīvajiem vieglajiem automobiļiem.

Saistībā ar zaudējumu pārnešanu uzņēmumu grupā likumprojektā precizētas prasības attiecībā uz nerezidentu gada pārskatiem, nosakot, ka nerezidents gada pārskatu gatavo un revidē atbilstoši savas valsts normatīvo aktu prasībām.

Likumprojekts paredz, ka, piemērojot nodokļa atlaidi maksātājiem, kas veic lauksaimniecisko darbību, maksātājam Valsts ieņēmumu dienestā turpmāk būs jāiesniedz tikai pašvaldības izsniegta izziņa par zemes platību faktisko izmantošanu lauksaimniecības produkcijas ražošanai.

Likumprojekts paredz iespēju maksātājam līdz deklarācijas iesniegšanai turpināt maksāt avansa maksājumus tādā pašā apmērā kā iepriekšējā taksācijas periodā, ja iepriekšējā taksācijas periodā avansa maksājumi ir samazināti saistībā ar apgrozījuma kritumu un nav gaidāms, ka taksācijas periodā apgrozījums būtiski mainīsies.

Grozījumi likumā „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” nepieciešami, lai novērstu iespējamo nelikumīgo valsts atbalstu attiecībā uz transporta nozares uzņēmumiem.

Latvijas iestāšanās līguma Eiropas Savienībā 4.pielikuma 3.sadaļas 4.punkts nosaka, ka līdz 2004.gada 31.augustam Eiropas Komisijā pieteikts atbalsts ir uzskatāms par esošu atbalstu līdz 2007.gada 31.decembrim.

Sākotnēji tika plānots, ka uzņēmuma ienākuma nodokļa atvieglojumi sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem tiks iekļauti kopējā sabiedriskā transporta valsts atbalsta shēmā, taču 2007.gada 2.oktobrī Ministru kabineta akceptētajos tiesību aktos šāda norma netika iekļauta. Tāpēc steidzami ir jāgroza likums „Par uzņēmuma ienākuma nodokli”, lai Eiropas Komisija nevērstos pret Latviju, kā nelikumīga valsts atbalsta piešķīrēju.

Grozījumi paredz noteikt, ka nodokļu maksātāji, kuri taksācijas periodā saņēmuši dotācijas pasažieru pārvadājumu izmaksu segšanai iekšzemes regulārajos autobusu satiksmes maršrutos, var veidot speciālo rezervi līdz 2007.gadam.

3. Cita informācija

Nav

 


II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3.Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

6. Cita informācija

Nav

 


IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

 

 

2. Cita informācija

Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Likumprojekts ir vērsts uz Latvijas iestāšanās līguma Eiropas Savienībā 4.pielikuma 3.sadaļas 4.punkta nosacījumu ievērošanu. Latvijas iestāšanās līguma Eiropas Savienībā 4.pielikuma 3.sadaļas 4.punkts nosaka, ka līdz 2004.gada 31.augustam Eiropas Komisijā pieteikts atbalsts ir uzskatāms par esošu atbalstu līdz 2007.gada 31.decembrim.

Valsts atbalsta jautājumus Eiropas Kopienas tiesībās primāri regulē Eiropas Kopienas dibināšanas līguma (turpmāk – Līgums) 87. un 88.pants. Gadījumos, kad valsts atbalsts tiek sniegts kā kompensācija par sniegto sabiedrisko pakalpojumu, ir piemērojamas arī 77. un 86.pants. Līguma 86.pantu piemēro vispārēji sabiedrisko pakalpojumu gadījumos, bet Līguma 77.pants ir speciālā norma, kuru piemēro tieši sabiedriskajiem pakalpojumiem transporta pārvadājumu jomā

2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējuma tabula

1.tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 Nav

2.tabula

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

 

Nav

Nav

5. Cita informācija

Nav

 


VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Nav

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav veiktas

5. Cita informācija

Nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Esošo valsts institūciju funkcijas netiks paplašinātas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī Autotransporta direkcijas un Satiksmes ministrijas interneta mājas lapās.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

Nav

 

 

 

 

 

Komisijas priekšsēdētājs                                                                                           K.Leiškalns