Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"

 

Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1990, 49.nr.; 1991, 27./28.nr.; 1992, 18./19.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 5., 11.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 5., 15.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 4., 8., 22.nr.; 2005, 7.nr.; 2006, 14.nr) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 1.panta 1.punktu aiz vārdiem "politisko partiju un to apvienību" ar vārdiem "maksātnespējas subjektu, administratoru''.

 

2. Papildināt likumu ar 2.16 pantu šādā redakcijā:

 

"2.16 pants. Maksātnespējas reģistra vešana

Maksātnespējas reģistru saskaņā ar šo likumu, Maksātnespējas likumu un citiem normatīvajiem aktiem ved Uzņēmumu reģistrs."

 

3. Papildināt likumu ar 6.1 nodaļu šādā redakcijā:

 

"6.1 nodaļa

Maksātnespējas reģistra vešana

 

18.pants.  Uzņēmumu reģistram iesniedzamie dokumenti maksātnespējas reģistra vešanai

Ziņas, uz kuru pamata izdarāmi jauni ieraksti maksātnespējas reģistrā, kā arī Maksātnespējas likumā noteiktie dokumenti iesniedzami Uzņēmumu reģistram ne vēlāk kā piecu dienu laikā no attiecīgā lēmuma pieņemšanas dienas vai attiecīgo izmaiņu rašanās brīža, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.

Ierakstu maksātnespējas reģistrā izdara, pamatojoties uz administratora pieteikumu, likvidatora pieteikumu, ja tas Maksātnespējas likumā un citos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos pilda administratora pienākumus, tiesas nolēmumu vai publiska reģistra informāciju. Pieteikumu veidlapas apstiprina Ministru kabinets.

 

18.8 pants.  Iesniegto dokumentu izskatīšanas kārtība

Izskatot iesniegtos dokumentus, Uzņēmumu reģistra valsts notārs pārbauda, vai:

1) iesniegti visi likumos paredzētie dokumenti, kurus reģistrē (pievieno lietai) vai uz kuru pamata izdara ierakstu maksātnespējas reģistrā;

2) dokumentiem, kurus reģistrē (pievieno lietai) vai uz kuru pamata izdara ierakstu maksātnespējas reģistrā, ir juridisks spēks un vai citas formas prasības atbilst normatīvajiem aktiem, kā arī vai ziņu apjoms un saturs atbilst normatīvajiem aktiem un citiem reģistrācijas lietā esošajiem dokumentiem.

Uzņēmumu reģistra kompetencē neietilpst administratora iesniegto dokumentu sagatavošanas faktisko apstākļu un jebkādas maksātnespējas procesa ietvaros pieņemtajos lēmumos norādītās informācijas atbilstības faktiskajiem apstākļiem pārbaude.

Ja, pārbaudot šā panta pirmajā daļā minētos apstākļus, šķēršļi nav konstatēti, Uzņēmumu reģistra valsts notārs nekavējoties, bet ne vēlāk kā vienas dienas laikā no pieteikuma saņemšanas dienas pieņem lēmumu par ieraksta izdarīšanu maksātnespējas reģistrā. Tādā pašā termiņā Uzņēmumu reģistra valsts notārs pieņem lēmumu par ieraksta izdarīšanu maksātnespējas reģistrā uz tiesas nolēmuma pamata.

Ieraksts maksātnespējas reģistrā izdarāms tajā pašā dienā, kad pieņemts lēmums par ieraksta izdarīšanu.

Ja tiek konstatēts, ka nav ievērotas šā panta pirmās daļas prasības, bet šie trūkumi ir novēršami, Uzņēmumu reģistra valsts notārs nekavējoties, bet ne vēlāk kā vienas dienas laikā no pieteikuma saņemšanas dienas pieņem lēmumu par ieraksta izdarīšanas vai dokumentu reģistrācijas (pievienošanas lietai) atlikšanu un lēmumā norāda saprātīgu termiņu trūkumu novēršanai. Minētais termiņš nedrīkst būt īsāks par piecām dienām.

Ja dokumentos konstatētie trūkumi nav novēršami vai iesniegtās ziņas nav reģistrējamas maksātnespējas reģistrā, Uzņēmumu reģistra valsts notārs piecu dienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas pieņem lēmumu par atteikumu reģistrēt (pievienot lietai) dokumentus vai izdarīt ierakstu maksātnespējas reģistrā.

Uzņēmumu reģistrs šā panta trešajā, piektajā un sestajā daļā minētos lēmumus nosūta pieteikuma iesniedzējam piecu dienu laikā no to pieņemšanas dienas.

Ja Uzņēmumu reģistram tiek iesniegti nepārprotami pierādījumi, kas apliecina paraksta viltošanas faktu, Uzņēmumu reģistra valsts notārs pieņem lēmumu par atteikumu reģistrēt (pievienot lietai) dokumentus vai izdarīt ierakstu maksātnespējas reģistrā.

 

18.9 pants. Maksātnespējas reģistrā ierakstāmās ziņas

Maksātnespējas reģistrā Uzņēmumu reģistra valsts notārs ieraksta ziņas par administratoru, maksātnespējas subjektu, tiesiskās aizsardzības procesa, juridiskās personas maksātnespējas procesa vai fiziskās personas maksātnespējas procesa norisi.

 

18.10 pants. Maksātnespējas reģistra ierakstu uzglabāšana

Maksātnespējas reģistra ierakstus uzglabā elektroniskā formā, un tiem ir tāds pats juridiskais spēks kā lēmumam par ieraksta izdarīšanu.

Ja maksātnespējas reģistra ieraksts neatbilst lēmumam par ieraksta izdarīšanu, noteicošais ir lēmums.

Maksātnespējas reģistrācijas lietai pievienojamos dokumentus glabā attiecīgā maksātnespējas subjekta reģistrācijas lietā, ja uz to pamata ir izdarīts ieraksts maksātnespējas reģistrā.

 

18.11 pants. Kļūdas labošana maksātnespējas reģistra ierakstos

Ja maksātnespējas reģistra ierakstos konstatēta pārrakstīšanās kļūda, Uzņēmumu reģistra valsts notārs nosūta paziņojumu uz administratora prakses vietas adresi, norādot:

1) kāda kļūda maksātnespējas reģistra ierakstos konstatēta;

2) kā maksātnespējas reģistra ieraksts tiks labots;

3) saprātīgu termiņu iebildumu celšanai.

Ja administrators noteiktajā termiņā iebildumus neceļ, Uzņēmumu reģistra valsts notārs pieņem lēmumu par maksātnespējas reģistra ieraksta labošanu un izdara par to attiecīgu atzīmi maksātnespējas reģistra ierakstos.

Šā panta pirmās daļas noteikumus nepiemēro, ja pārrakstīšanās kļūdu maksātnespējas reģistra ierakstos konstatējis administrators vai tiesa vai gadījumā, ja konstatētā kļūda ir acīmredzama."

 

Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tieslietu ministrs

G.Bērziņš


Anotācija

likumprojektam

"Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru""

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums 

 

Šobrīd likums "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" regulē Uzņēmumu reģistra darbību un funkcijas, kā arī nosaka subjektus un juridiskos faktus, par kuriem Uzņēmuma reģistra valsts notārs izdara ierakstus attiecīgajos Uzņēmumu reģistra reģistros.

 

Efektīvāka maksātnespējas procesa ieviešanai ir izstrādāts likumprojekts "Maksātnespējas likums", kurā ir paredzēts nodrošināt maksātnespējas lietu publiskumu, izveidojot maksātnespējas reģistru. Atbilstoši likumprojektā „Maksātnespējas likums” noteiktajam un ņemot vērā to, ka Uzņēmumu reģistrs maksātnespējas reģistra vešanas funkciju līdz šim nav veicis, nepieciešams veikt grozījumus likumā „Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Ar likumprojektu tiek paredzēts papildināt Uzņēmumu reģistra funkcijas, paredzot Uzņēmumu reģistram funkciju vest maksātnespējas reģistru. Vienlaikus likumprojekts nosaka maksātnespējas reģistra vešanas kārtību.

 

3. Cita informācija 

Nav.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

                  

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu. Likumprojekts paredz tiesībsargājošajām institūcijām, administratoriem, maksātnespējas subjektiem un citām ieinteresētajām personām nodrošināt iespēju saņemt informāciju no Uzņēmumu reģistra publiskā maksātnespējas reģistra par attiecīgu juridiskās personas maksātnespējas procesa vai fiziskās personas maksātnespējas procesa norisi. Tādejādi maksātnespējas reģistrs paredz nodrošināt minēto subjektu loku ar visu aktuālāko informāciju konkrētā juridiskās personas maksātnespējas procesa vai fiziskās personas maksātnespējas procesa ietvaros.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija  

Nav.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Likumprojekts neradīs papildus ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem.

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

 

2007

3

 

2008

4

 

2009

5

 

2010

6

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos 

Likum- projekts šo jomu neskar

18,0

18,0

18,0

18,0

 

3. Finansiālā ietekme 

Likum- projekts šo jomu neskar

-18,0

-18,0

-18,0

- 18,0

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

Likum- projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 2008.gadā un  turpmāk.

Maksātnespējas reģistra elektroniskās versijas tehniska uzturēšana un administrēšana saskaņā ar panākto vienošanos starp Uzņēmumu reģistru un kapitālsabiedrību „Lursoft” - 18 000 Ls

 

 

 

 

 

 

18,0

 

 

 

 

 

18,0

 

 

 

 

 

18,0

 

 

 

 

 

18,0

6. Cita informācija

Anotācijas III sadaļas 5.punktā norādītā sistēmas uzturēšanas un administrēšanas maksa ir provizoriska, ņemot vērā potenciālo sadarbību starp Uzņēmumu reģistru un kapitālsabiedrību, kas nodrošinās maksātnespējas reģistra uzturēšanu un administrēšanu. Iespējama situācija, ka minētā sistēmas uzturēšanas un administrēšanas maksa mainās, ja netiek panākta vienošanās ar kapitālsabiedrību par minētās funkcijas veikšanu.

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Ir izstrādāts likumprojekts "Maksātnespējas likums". Likumprojektam „Grozījumi likumā „Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” jāstājas spēkā vienlaikus ar likumprojektu „Maksātnespējas likums”.

 

Ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 21.jūnija noteikumos Nr.544 „Noteikumi par valsts nodevu par informācijas sniegšanu no Uzņēmumu reģistra reģistriem”, kas paredz administratoriem bez maksas saņemt informāciju no maksātnespējas reģistra.

 

Līdz 2008.gada 1.februārim nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kuri apstiprina pieteikumu veidlapu paraugus, kas iesniedzami Uzņēmumu reģistram ieraksta izdarīšanai maksātnespējas reģistrā.

2. Cita informācija 

Likumprojekts ir virzāms valsts budžeta 2008. gadam likumprojektu paketē, jo tas paredz papildus nepieciešamo finansējumu Uzņēmumu reģistram maksātnespējas reģistra vešanai.

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija 

 Nav.

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas 

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas  nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas.

 

Likumprojekts paredz jaunu funkciju Uzņēmumu reģistram – maksātnespējas reģistra vešana.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu  

Likums „Grozījumi likumā „Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis”, “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, kā arī Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Bez tam, par likuma pieņemšanu tiks sniegta informācija masu saziņas līdzekļos un Uzņēmumu reģistra mājas lapā www.ur.gov.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo 

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt pieņemtos lēmumus apstrīdot likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, apstrīdot Uzņēmumu reģistra valsts notāru lēmumus Uzņēmumu reģistra galvenajam valsts notāram, savukārt, Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra lēmumus pārsūdzot tiesā.

4. Cita informācija

Nav.

 

 

 

Tieslietu ministrs                                                                           G. Bērziņš

 

 

 

31.08.2007 12:09

1001

Kocēna

67036948, ieva.kocena@tm.gov.lv

 

 

 

Tieslietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājas p. i.

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

G. Bērziņš

M. Bičevskis

I. Gratkovska

L. Popova

V. Jarkina