Saeimas Prezidijam

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

 

Agrārās, vides un reģionālās politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā otrajam lasījumam sagatavoto likumprojektu „Grozījums Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (Reģ. nr. 437/Lp9).

 

 

Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta

otrajam lasījumam uz …. lpp.

 

 

                   Ar cieņu,

                   komisijas priekšsēdētāja

 

 

                                                                   Anna Seile

                                                                   

         


Iesniedz Agrārās, vides un          

reģionālās politikas komisija  

Likumprojekts otrajam lasījumam

Grozījums Atkritumu apsaimniekošanas likumā

(reģ. nr. 437/Lp9)

 

Spēkā esošā likuma redakcija

Pirmā lasījuma redakcija

Nr. p.k.

Priekšlikumi

(38)

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

Atkritumu apsaimniekošanas likums

Grozījums Atkritumu apsaimniekošanas likumā

 

 

Redakcionāli precizēts

Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā

 

Izdarīt Atkritumu apsaimniekošanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2004, 7., 10.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.) šādu grozījumu:

 

 

Redakcionāli precizēts

Izdarīt Atkritumu apsaimniekošanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2004, 7., 10.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.) šādus grozījumus:

 

 

1

Vides ministrs R.Vējonis

Likuma tekstā aizstāt vārdus „piedāvāt tirgū” ar vārdiem „laist tirgū”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

1. Aizstāt visā likumā vārdus “piedāvāt tirgū” ar vārdiem “laist tirgū”.

II nodaļa. Valsts un pašvaldību
institūciju kompetence

7.pants. Ministru kabinets:

1) apstiprina atkritumu, tai skaitā bīstamo atkritumu, apsaimniekošanas valsts plānu un atkritumu apsaimniekošanas reģionālos plānus;

 

 

                                                                                              

 

 

2) (izslēgts ar 02.12.2004. likumu);

3) nosaka atkritumu klasifikatoru un īpašības, kuras padara atkritumus bīstamus;

 

 

 

 

 

4) nosaka bīstamo atkritumu uzskaites, identifikācijas, uzglabāšanas, iepakošanas, marķēšanas un pārvadājumu uzskaites kārtību;

 

 

 

 

 

5) nosaka atkritumu poligonu ierīkošanai, atkritumu poligonu un izgāztuvju apsaimniekošanai un šo poligonu un izgāztuvju slēgšanai un rekultivācijai izvirzāmās prasības;

6) (izslēgts ar 19.02.2004. likumu);

 

 

 

 

 

7) nosaka kārtību, kādā apsaimniekojami atsevišķu veidu atkritumi, kuru apsaimniekošanai to bīstamības vai citu īpašību dēļ ir izvirzāmas īpašas prasības, arī naftas produktu atkritumi, polihlorētos bifenilus un polihlorētos terfenilus saturoši atkritumi, bīstamas vielas saturošas baterijas un akumulatori, titāna dioksīda rūpniecības atkritumi un azbesta atkritumi;

 

2

Vides ministrs R.Vējonis

Likuma 7.pantā:

Aizstāt 7.punktā vārdus „bīstamas vielas saturošas baterijas un akumulatori” ar vārdiem „bateriju un akumulatoru atkritumi”.

Atbalstīts

2. 7.pantā:

aizstāt 7.punktā vārdus “bīstamas vielas saturošas baterijas un akumulatori” ar vārdiem “bateriju un akumulatoru atkritumi”;

8) nosaka atkritumu, tai skaitā bīstamo atkritumu, sadedzināšanai un atkritumu sadedzināšanas iekārtu darbībai izvirzāmās prasības;

 

 

 

 

 

9)  nosaka atkritumu pārstrādes, reģenerācijas un apglabāšanas veidus;

 

 

 

 

 

10) nosaka kārtību, kādā iepērkami un realizējami melno un krāsaino metālu atgriezumi un lūžņi, kā arī izsniedzamas licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā;

 

 

 

 

 

11) nosaka valsts nodevas likmi (latos) par licenci melno un krāsaino metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā un par licenci melno metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā, kā arī kārtību, kādā maksājama šī nodeva;

 

 

 

 

 

12) nosaka prasības un kārtību, kādā savācams un apsaimniekojams ar akcīzes nodokli apliekamais alkoholisko dzērienu atkārtoti lietojamais iepakojums, kuram nepiemēro depozīta sistēmu saskaņā ar normatīvajiem aktiem.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 19.02.2004. likumu, 02.12.2004. likumu, 22.06.2005. likumu un 26.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

3

Vides ministrs R.Vējonis

Likuma 7.pantā:

Papildināt ar 13.punktu šādā redakcijā:

„13) nosaka atkritumu savākšanas un šķirošanas vietu veidus, prasības atkritumu savākšanas un šķirošanas vietu, kā arī bioloģiski noārdāmo atkritumu kompostēšanas vietu ierīkošanai un apsaimniekošanai.”.

Atbalstīts

papildināt pantu ar 13.punktu šādā redakcijā:

“13) nosaka atkritumu savākšanas un šķirošanas vietu veidus, prasības atkritumu savākšanas un šķirošanas vietu, kā arī bioloģiski noārdāmo atkritumu kompostēšanas vietu ierīkošanai un apsaimniekošanai.”

8.pants. Vides ministrija vai tās pilnvarota institūcija:

1) izstrādā atkritumu, tai skaitā bīstamo atkritumu, apsaimniekošanas valsts plānu un atkritumu apsaimniekošanas reģionālos plānus;

2) koordinē atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna īstenošanu;

3) sagatavo normatīvo aktu projektus atkritumu apsaimniekošanas jomā;

4) apkopo informāciju par atkritumu apsaimniekošanu;

5) koordinē un organizē bīstamo atkritumu apsaimniekošanu saskaņā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem, kā arī veic bezsaimnieka bīstamo atkritumu apsaimniekošanu;

6) organizē nacionālās nozīmes bīstamo atkritumu pārstrādes objektu sadedzināšanas iekārtu un poligonu ierīkošanu un apsaimniekošanu;

7) koordinē sadzīves atkritumu poligonu ierīkošanu.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 19.02.2004. likumu, 02.12.2004. likumu un 26.10.2006. likumu

 

 

 

 

 

 

 

4

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma 8.pantu ar 8.punktu šādā redakcijā:

„8) nodrošina informācijas sniegšanu atkritumu apsaimniekošanas jomā sabiedrībai, kā arī Eiropas Savienības un starptautiskajām institūcijām.”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

3. Papildināt 8.pantu ar 8.punktu šādā redakcijā:

“8) nodrošina ar atkritumu apsaimniekošanu saistītās informācijas sniegšanu sabiedrībai, kā arī Eiropas Savienības un starptautiskajām institūcijām.”

9.pants. (1) Vietējās pašvaldības:

1) organizē sadzīves atkritumu, to skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanu atbilstoši atkritumu apsaimniekošanas valsts un reģionālajiem plāniem savā administratīvajā teritorijā;

2) pieņem lēmumus par jaunu sadzīves atkritumu pārstrādes objektu un poligonu izvietošanu savā administratīvajā teritorijā;

3) izdod saistošus noteikumus, kas reglamentē sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā teritorijā, savas administratīvās teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai un uzglabāšanai, kā arī kārtību, kādā veicami maksājumi par šo atkritumu apsaimniekošanu;

4) pieņem lēmumus par jaunu bīstamo atkritumu pārstrādes objektu, to skaitā sadedzināšanas iekārtu un poligonu, izvietošanu savā administratīvajā teritorijā;

5) var ieguldīt līdzekļus atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveidē un uzturēšanā atbilstoši atkritumu apsaimniekošanas plāniem.

(2) Ministru kabinets izdod ieteikumus pašvaldību saistošajiem noteikumiem, kas reglamentē sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 19.02.2004. likumu un 22.06.2005. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

5

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma 9.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Pašvaldība pirms šā panta pirmajā daļā noteikto saistošo noteikumu izdošanas saņem Vides ministrijas atzinumu par to atbilstību atkritumu apsaimniekošanu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām un par atbilstību valsts un reģionālajiem atkritumu apsaimniekošanas plāniem.”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

4. Papildināt 9.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Pašvaldība pirms šā panta pirmajā daļā minēto saistošo noteikumu izdošanas saņem Vides ministrijas atzinumu par to atbilstību atkritumu apsaimniekošanu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī valsts un reģionālajiem atkritumu apsaimniekošanas plāniem.”

IV nodaļa. Atkritumu apsaimniekošanas atļaujas

11.pants. (1) Reģionālā vides pārvalde, iepriekš informējot pašvaldību, kuras administratīvajā teritorijā paredzēts veikt atkritumu apsaimniekošanas darbības, pirms attiecīgo darbību veikšanas izsniedz atļaujas atkritumu savākšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai.

 

 

6

 Vides ministrs R.Vējonis

Likuma 11.pantā:

Izteikt panta pirmo daļu šādā redakcijā:

„(1) Komersants pirms attiecīgo darbību veikšanas saņem Valsts Vides dienestā atļauju atkritumu savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai. Atļauja, kas izsniegta atkritumu savākšanai un pārvadāšanai, ir derīga visā valsts teritorijā.”.

Atbalstīts

5. 11.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Komersants pirms attiecīgo darbību veikšanas saņem Valsts vides dienesta atļauju atkritumu savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai. Atļauja, kas izsniegta atkritumu savākšanai un pārvadāšanai, ir derīga visā valsts teritorijā.”;

(2) Reģionālā vides pārvalde atbilstoši atkritumu pārvadājuma galamērķim, iepriekš informējot par to attiecīgo pašvaldību, izsniedz atļaujas atkritumu pārvadāšanai savā pārraudzībā esošajās teritorijās.

 

7

Vides ministrs R.Vējonis

Likuma 11.pantā:

Izslēgt otro daļu.

Atbalstīts

izslēgt otro daļu.

(3) Ministru kabinets nosaka atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu apsaimniekošanas atļaujās izvirzāmās prasības un apstiprina atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas un uzglabāšanas atļauju veidlapas.

 

 

 

 

 

(4) Termiņš lēmuma pieņemšanai par atļaujas izsniegšanu, pagarināšanu, pārskatīšanu vai anulēšanu nedrīkst būt garāks par 90 dienām.

(19.02.2004. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

11.1pants. (1) Reģionālās vides pārvaldes pieņemto lēmumu attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas atļauju mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā.

 

8

Vides ministrs R.Vējonis

Aizstāt likuma 11.1 panta pirmajā daļā vārdus „Reģionālās vides pārvaldes” ar vārdiem „Valsts Vides dienesta”.

Atbalstīts

6. Aizstāt 11.1 panta pirmajā daļā vārdus “Reģionālās vides pārvaldes” ar vārdiem “Valsts vides dienesta”.

(2) Ja saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas atļaujas nosacījumiem ir iespējams uzsākt vai turpināt tādu piesārņojošu darbību, kura var apdraudēt cilvēku dzīvību vai būtiski negatīvi ietekmēt cilvēku veselību vai vidi, atļaujas nosacījumus var apstrīdēt jebkurā laikā, kamēr tā ir spēkā.

 

 

 

 

 

(3) Ja lēmums tiek apstrīdēts Vides pārraudzības valsts birojā šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajā termiņā, attiecīgās atļaujas darbība netiek apturēta. Ja atļaujas darbības turpināšana var radīt būtisku negatīvu ietekmi uz vidi, Vides pārraudzības valsts birojs pieņem lēmumu apturēt attiecīgās atļaujas darbību.

 

 

 

 

 

(4) Ja tiek apstrīdēts lēmums par tādas jau esošas iekārtas darbību, kurai nepieciešams pagarināt atkritumu apsaimniekošanas atļaujas termiņu vai vajadzīga cita veida atļauja, iekārtas darbība netiek apturēta, izņemot gadījumu, kad uzņēmuma darbība tiek apturēta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

 

 

 

 

 

(5) Vides pārraudzības valsts biroja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt likumā noteiktajā kārtībā. Pieteikums tiesai neaptur administratīvā akta darbību.

(22.06.2005. likuma redakcijā) 

 

 

 

 

 

V nodaļa. Atkritumu radītāju, valdītāju un to personu pienākumi,
kuras veic atkritumu apsaimniekošanu
(Nodaļas nosaukums ar grozījumiem, kas izdarīti ar 19.02.2004. likumu)

12.pants. Atkritumu savākšana, šķirošana, uzkrāšana, uzglabāšana, pārkraušana, apglabāšana vai pārstrāde ir atļauta tikai tam paredzētajās vietās.

(19.02.2004. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

 

 

9

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma 12.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

„(2) Zemes īpašniekam, kura īpašuma teritorijā radīti atkritumi, ir pienākums nodrošināt vietu atkritumu konteineram un transportlīdzekļa piekļuvi atkritumu savākšanas punktam vai vietai komersantam, kurš nodarbojas ar atkritumu apsaimniekošanu un kurš noslēdzis līgumu ar pašvaldību par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

7. Papildināt 12.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Zemes īpašniekam, kura īpašuma teritorijā radīti atkritumi, ir pienākums nodrošināt vietu atkritumu konteineram un tā komersanta transportlīdzekļa piekļuvi atkritumu savākšanas punktam vai vietai, kurš nodarbojas ar atkritumu apsaimniekošanu un noslēdzis līgumu ar pašvaldību par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.”

13.pants. (1) Sadzīves atkritumu radītājs vai valdītājs:

1)  piedalās pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un noslēdzot līgumu ar sadzīves atkritumu savākšanas un pārvadāšanas uzņēmumu, kuram ir noslēgts līgums ar pašvaldību;

Izteikt 13.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

"1) piedalās pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimnie­košanā, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un noslēdzot līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kuram atbilstoši šā likuma 15.pantam ir noslēgts līgums ar pašvaldību, vai ar attiecīgo vietējo pašvaldību, ja to paredz pašvaldības saistošie noteikumi;".

10

Atbildīgā komisija

Izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

“1) piedalās pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un noslēdzot līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kuram atbilstoši šā likuma 15.pantam ir noslēgts līgums ar pašvaldību;”.

Atbalstīts

8. 13.pantā:

izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

“1) piedalās pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un noslēdzot līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kuram atbilstoši šā likuma 15.pantam ir noslēgts līgums ar pašvaldību;”.

2) sedz sadzīves atkritumu, to skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanas izmaksas, ietverot dalītās vākšanas un šķirošanas izmaksas.

 

 

 

 

 

(2) Par atkritumu valdītāju uzskatāma persona, kura atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:

1) ir atkritumu radītāja;

2) ir fiziskā vai juridiskā persona, kuras faktiskajā varā atkritumi atrodas.

 

 

 

 

 

(3) Sadzīves atkritumi pēc to nodošanas atkritumu pārstrādes vai apglabāšanas komercsabiedrībām pāriet šo komercsabiedrību īpašumā.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 19.02.2004. likumu un 22.06.2005. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma 13.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

„(4) Vasarnīcas un vasaras mītnes (tajā skaitā dārzkopības biedrības teritorijā esošās vasarnīcas vai vasaras mītnes) īpašnieks, valdītājs, lietotājs vai viņa pilnvarota fiziska vai juridiska persona par laika periodu, kurā uzturas vasarnīcā, neatkarīgi no gadalaika, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un atbilstoši šā panta pirmajai daļai noslēdz līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kuram ir noslēgts līgums ar pašvaldību vai ar attiecīgo vietējo pašvaldību saskaņā ar pašvaldības saistošiem noteikumiem, kā arī sedz sadzīves atkritumu apsaimniekošanas izmaksas.”.

 

Atbildīgā komisija

Papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Vasarnīcas vai vasaras mītnes (tajā skaitā dārzkopības biedrības teritorijā esošas vasarnīcas vai vasaras mītnes) īpašnieks, valdītājs, lietotājs vai viņa pilnvarota fiziskā vai juridiskā persona par laika periodu, kurā uzturas vasarnīcā, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un atbilstoši šā panta pirmajai daļai noslēdz līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kuram ir noslēgts līgums ar pašvaldību, kā arī sedz sadzīves atkritumu apsaimniekošanas izmaksas.”

Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr. 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Vasarnīcas vai vasaras mītnes (tajā skaitā dārzkopības biedrības teritorijā esošas vasarnīcas vai vasaras mītnes) īpašnieks, valdītājs, lietotājs vai viņa pilnvarota fiziskā vai juridiskā persona par laika periodu, kurā uzturas vasarnīcā, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus un atbilstoši šā panta pirmajai daļai noslēdz līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu ar komersantu, kuram ir noslēgts līgums ar pašvaldību, kā arī sedz sadzīves atkritumu apsaimniekošanas izmaksas”.

15.pants. (1) Vietējā pašvaldība, ņemot vērā šā likuma 9.panta pirmās daļas 3.punktā minētos saistošos noteikumus, izvēlas komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādā kārtībā, kāda noteikta iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos, organizējot iepirkuma procedūru par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā. Pašvaldības var noteikt kopīgu pakalpojumu sniegšanas zonu, kurā ietilpst vairāku pašvaldību teritorija. Līgumu ar izraudzīto komersantu katra pašvaldība slēdz atsevišķi. Pašvaldība iekļauj darba uzdevumā arī prasības attiecībā uz pretendenta darbinieku kvalifikāciju, spēju veikt sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un tehnisko vai finanšu nodrošinājumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas darbību veikšanai konkrētajā zonā. Pašvaldība iepirkuma komisijā var iekļaut pārstāvi no attiecīgās Valsts vides dienesta reģionālās vides pārvaldes.

 

 

 

 

 

 (11) Pašvaldībai publiskā iepirkuma procedūras ietvaros ir tiesības prasīt no sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pretendenta (kandidāta) izvērstu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas aprēķinu.

 

 

 

 

 

(2) Pašvaldība slēdz līgumu ar iepirkuma procedūras rezultātā izraudzīto sadzīves atkritumu apsaimniekotāju, kurš saņēmis sadzīves atkritumu apsaimniekošanas atļauju.

 

 

 

 

 

(3) Līgumu starp pašvaldību un sadzīves atkritumu apsaimniekotāju slēdz uz laiku, kas nav ilgāks par publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos paredzēto laiku. Līguma termiņš nedrīkst pārsniegt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas atļaujas derīguma termiņu.

 

13

Vides ministrs R.Vējonis

Likuma 15.pantā: 

Izslēgt trešās daļas otro teikumu.

Atbalstīts

9. 15.pantā:

izslēgt trešās daļas otro teikumu;

(4) Pašvaldība informē savas administratīvās teritorijas atkritumu radītājus par šīs teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās un par sadzīves atkritumu apsaimniekotāju, ar kuru tā noslēgusi līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā.

(22.06.2005. likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 26.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

Vides ministrs R.Vējonis

Likuma 15.pantā: 

Papildināt ar piekto daļu šādā redakcijā:

„(5) Personas, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu ir publisko iepirkumu pasūtītāji, publisko iepirkumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu neveic, bet slēdz līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu ar komersantu, kuru šā likuma panta noteiktajā kārtībā izvēlējusies vietējā pašvaldība.”

 

Atbildīgā komisija

Likuma 15.pantā: 

papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

“(5) Personas, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu ir publisko iepirkumu pasūtītāji, var neveikt sadzīves atkritumu savākšanas un pārvadāšanas publisko iepirkumu, bet ar komersantu, kuru šajā pantā noteiktajā kārtībā izvēlējusies vietējā pašvaldība, slēgt līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu.”;

Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr. 15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

“(5) Personas, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu ir publisko iepirkumu pasūtītāji, var neveikt sadzīves atkritumu savākšanas un pārvadāšanas publisko iepirkumu, bet ar komersantu, kuru šajā pantā noteiktajā kārtībā izvēlējusies vietējā pašvaldība, slēgt līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu.”;

 

 

16

Vides ministrs R.Vējonis

Likuma 15.pantā: 

Papildināt ar sesto daļu šādā redakcijā:

„(6) Atkritumu radītājiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem atbrīvoti no dabas resursu nodokļa maksāšanas par atsevišķu veidu atkritumu apsaimniekošanu vai kuri piedalās atsevišķu veidu atkritumu apsaimniekošanas sistēmās, ir tiesības slēgt līgumu par šķirotu sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu ar sadzīves atkritumu savākšanas un pārvadāšanas komersantu, ko izvēlējies pats atkritumu radītājs, par ko viņam jāinformē vietējā pašvaldība.”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Atkritumu radītājiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem atbrīvoti no dabas resursu nodokļa maksāšanas par atsevišķu veidu atkritumu apsaimniekošanu vai kuri piedalās atsevišķu veidu atkritumu apsaimniekošanas sistēmās, ir tiesības ar sadzīves atkritumu savākšanas un pārvadāšanas komersantu, kuru izvēlējies pats atkritumu radītājs, slēgt līgumu par šķirotu sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu, par to informējot vietējo pašvaldību.”

18.pants. Pašvaldība nosaka poligonus, kuros tiks apglabāti tās teritorijā savāktie sadzīves atkritumi. Ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc reģionālā sadzīves atkritumu poligona darbības uzsākšanas tiek slēgtas visas sadzīves atkritumu izgāztuves to pašvaldību administratīvajās teritorijās, no kurām savāktie sadzīves atkritumi tiek apglabāti poligonā. Slēgtās izgāztuves tiek rekultivētas saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu un reģionālajiem plāniem.

(19.02.2004. likuma redakcijā, ar grozījumiem, kas izdarīti ar 02.12.2004. likumu)

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma 18.pantu ar trešo teikumu šādā redakcijā:

„Pēc reģionālā sadzīves atkritumu poligona darbības uzsākšanas attiecīgā reģiona pašvaldību teritorijās radītos sadzīves atkritumus drīkst apglabāt tikai attiecīgajā reģionālajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodot tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās.”.

 

Atbildīgā komisija

Papildināt likuma 18.pantu ar trešo teikumu šādā redakcijā:

„Pēc reģionālā sadzīves atkritumu poligona darbības uzsākšanas attiecīgā reģiona pašvaldību teritorijās radītos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgajā reģionālajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodot tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās.”.

Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr. 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

10. Papildināt 18.pantu ar trešo teikumu šādā redakcijā:

“Pēc reģionālā sadzīves atkritumu poligona darbības uzsākšanas attiecīgā reģiona pašvaldību teritorijās radītos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgajā reģionālajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās.”

19.pants. Atkritumu poligona, izgāztuves, sadedzināšanas iekārtas vai atkritumu pārstrādes objekta īpašnieks vai apsaimniekotājs:

 

 

19

Vides ministrs R.Vējonis

Izteikt likuma 19.pantu šādā redakcijā:

„19.pants. (1) Atkritumu poligona, izgāztuves, sadedzināšanas iekārtas vai atkritumu pārstrādes objekta īpašnieks vai apsaimniekotājs:

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

11. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:

“19.pants. (1) Atkritumu poligona, izgāztuves, sadedzināšanas iekārtas vai atkritumu pārstrādes objekta īpašnieks vai apsaimniekotājs:

1)  pirms darbības uzsākšanas saņem normatīvajos aktos noteiktās atļaujas;

 

 

 

1)  pirms darbības uzsākšanas saņem vides aizsardzības jomu regulējošos normatīvajos aktos par piesārņojošām darbībām noteiktās atļaujas;

 

1) pirms atkritumu poligona, izgāztuves, sadedzināšanas iekārtas vai atkritumu pārstrādes objekta darbības uzsākšanas saņem vides aizsardzības jomu regulējošos normatīvajos aktos par piesārņojošām darbībām noteiktās atļaujas;

2)  apsaimnieko atkritumu poligonu, izgāztuvi, sadedzināšanas iekārtu vai atkritumu pārstrādes objektu saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas atļaujā minētajām prasībām, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem;

 

 

 

2)  apsaimnieko atkritumu poligonu, izgāztuvi, sadedzināšanas iekārtu vai atkritumu pārstrādes objektu saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas atļaujā minētajām prasībām, šo likumu un citiem vides aizsardzības jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem;

 

2) apsaimnieko atkritumu poligonu, izgāztuvi, sadedzināšanas iekārtu vai atkritumu pārstrādes objektu saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas atļaujā minētajām prasībām, šo likumu un citiem vides aizsardzības jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem;

3) veic pasākumus un sedz izdevumus, kas saistīti ar atkritumu poligona vai izgāztuves slēgšanu, kā arī sadedzināšanas iekārtas vai atkritumu pārstrādes objekta darbības izbeigšanu.

(19.02.2004. likuma redakcijā)

 

 

3) veic pasākumus un sedz izdevumus, kas saistīti ar atkritumu poligona vai izgāztuves slēgšanu, kā arī sadedzināšanas iekārtas vai atkritumu pārstrādes objekta darbības izbeigšanu.

 

3) veic pasākumus un sedz izdevumus, kas saistīti ar atkritumu poligona vai izgāztuves slēgšanu, kā arī sadedzināšanas iekārtas vai atkritumu pārstrādes objekta darbības izbeigšanu.

 

 

 

(2) Atkritumu poligona īpašnieks vai apsaimniekotājs, saņemot atļaujas pirms atkritumu poligona darbības uzsākšanas, nodrošina atbilstošu garantiju finansiāla nodrošinājuma vai līdzvērtīgā veidā, lai nodrošinātu attiecīgajās atļaujās noteikto prasību izpildi, tajā skaitā prasības poligona slēgšanai un pēc poligona slēgšanas veicamam vides monitoringam.”.

 

(2) Atkritumu poligona īpašnieks vai apsaimniekotājs, saņemot atļaujas pirms atkritumu poligona darbības uzsākšanas, sniedz atbilstošu garantiju finansiāla nodrošinājuma vai līdzvērtīgā veidā, lai nodrošinātu, ka tiek izpildītas attiecīgajās atļaujās noteiktās prasības, tajā skaitā prasības attiecībā uz poligona slēgšanu un pēc poligona slēgšanas veicamo vides monitoringu.”

 

 

20

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likumu ar 19.1 pantu šādā redakcijā:

„19.1 pants. Atkritumu pārstrādes objekta īpašnieks vai apsaimniekotājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, termiņā un formā iesniedz Valsts vides dienestā ziņojumu par iepriekšējā kalendāra gadā pārstrādāto atkritumu apjomu un veidiem.”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

12. Papildināt likumu ar 19.1 pantu šādā redakcijā:

“19.1 pants. Atkritumu pārstrādes objekta īpašnieks vai apsaimniekotājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, termiņā un formā iesniedz Valsts vides dienestam ziņojumu par iepriekšējā kalendāra gadā pārstrādāto atkritumu apjomu un veidiem.”

V1 nodaļa. Elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu apsaimniekošana
(Nodaļa 19.02.2004. likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 01.08.2004.)

 

 

21

Vides ministrs R.Vējonis

Izteikt likuma V¹ nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

„V¹ nodaļa. Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu un bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošana”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

13. Izteikt V1 nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

“V1 nodaļa. Elektrisko un elektronisko iekārtu, bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošana”.

 20.1 pants. (1) Elektriskās un elektroniskās iekārtas ir tādas iekārtas, ko darbina ar elektrisko strāvu vai elektromagnētisko lauku, un iekārtas elektriskās strāvas un elektromagnētiskā lauka ģenerēšanai, piegādei un mērīšanai, kas konstruētas izmantošanai ar spriegumu, kurš nepārsniedz 1000 voltus maiņstrāvai un 1500 voltus līdzstrāvai, un kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām kategorijām.

 

 

 

 

 

(2) Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi ir elektriskās un elektroniskās iekārtas, kas uzskatāmas par atkritumiem, ieskaitot visas sastāvdaļas, detaļu blokus un palīgmateriālus, kas ir attiecīgās iekārtas daļa brīdī, kad iekārta kļūst par atkritumu.

 

 

 

 

 

(3) Mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi ir elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi, kuri radušies mājsaimniecībā vai citur, ja tie rakstura un daudzuma ziņā pielīdzināmi mājsaimniecībā radītajiem elektriskajiem un elektroniskajiem atkritumiem.

 

 

 

 

 

 

 

22

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma 20.1 pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

„(4) Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu novēršana ir pasākumi, kuru mērķis ir samazināt elektrisko un elektronisko iekārtu un tajos esošo materiālu un vielu daudzumus, un to kaitīgumu videi.”

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

14. Papildināt 20.1 pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu novēršanas mērķis ir samazināt elektrisko un elektronisko iekārtu un tajās esošo materiālu un vielu daudzumu, kā arī kaitējumu, ko tie nodara videi.”

20.pants. (1) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs ir jebkura persona, kas neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances līguma:

1) izgatavo un pārdod elektriskās un elektroniskās iekārtas ar savu firmas zīmi;

2) pārdod ar savu firmas zīmi elektriskās un elektroniskās iekārtas, ko izgatavojušas citas personas, izņemot gadījumus, kad uz iekārtas ir arī izgatavotāja firmas zīme;

3) savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros ieved no citām valstīm vai izved uz citām valstīm elektriskās un elektroniskās iekārtas.

 

 

 

 

 

(2) Personu, kas pilnībā nodrošina maksājumus saskaņā ar noslēgto līgumu (aizdevuma, nomas, īres vai nomaksas pirkuma līgums vai cits līgums attiecībā uz iekārtām neatkarīgi no tā, vai līguma noteikumos paredzēta iekārtu īpašumtiesību nodošana), neuzskata par ražotāju, ja uz to neattiecas šā panta pirmās daļas nosacījumi.

 

 

 

 

 

 (3) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā reģistrē Vides ministrijas pilnvarota iestāde vai elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju nodibināta personu apvienība, kura darbojas ne mazāk kā piecus gadus un kurai šo uzdevumu deleģējusi Vides ministrija. Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji sniedz Vides ministrijas pilnvarotajai iestādei vai minētajai personu apvienībai informāciju par Latvijas tirgū piedāvāto elektrisko un elektronisko iekārtu daudzumu, kategorijām, kā arī par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto un eksportēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu daudzumu un kategorijām.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 02.12.2004. likumu un 22.06.2005. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

23

Atbildīgā komisija

Papildināt 20.2 pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Ministru kabinets nosaka ārvalstu elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju reģistrācijas kārtību un pienākumus attiecībā uz informācijas sniegšanu par Latvijas tirgū laisto elektrisko un elektronisko iekārtu daudzumu un kategorijām, kā arī par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto un eksportēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu daudzumu un kategorijām.”

Atbalstīts

15. Papildināt 20.2 pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Ministru kabinets nosaka ārvalstu elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju reģistrācijas kārtību un pienākumus attiecībā uz informācijas sniegšanu par Latvijas tirgū laisto elektrisko un elektronisko iekārtu daudzumu un kategorijām, kā arī par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto un eksportēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu daudzumu un kategorijām.”

20.4 pants. (1) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu, apstrādi, atkārtotu izmantošanu, pārstrādi, reģenerāciju un apglabāšanu, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus.

 

 

 

 

 

(2) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai slēgt līgumu ar elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju (komercsabiedrību, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju, organizē un koordinē elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanu).

 

 

 

 

 

(3) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs nodrošina to, ka mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšana izveidotajā savākšanas sistēmā notiek bez maksas.

 

 

 

 

 

(4) Komersants, kas piegādā jaunas mājsaimniecības elektriskās vai elektroniskās iekārtas tieši to lietotājam, nodrošina mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu, neprasot par to samaksu, ja attiecīgā iekārta ir līdzīga tipa un veikusi tādas pašas funkcijas kā piegādātā iekārta.

 

 

24

Vides ministrs R.Vējonis

Izteikt likuma 20.4 panta ceturto daļu šādā redakcijā:

„(4) Elektrisko un elektronisko iekārtu izplatītājs ir jebkura persona, kas savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros piegādā elektriskas un elektroniskas iekārtas personai, kas plāno tās pielietot. Elektrisko un elektronisko iekārtu izplatītājs, kas piegādā jaunas mājsaimniecības elektriskās vai elektroniskās iekārtas tieši to lietotājam, nodrošina mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu, neprasot par to samaksu, ja attiecīgā iekārta ir līdzīga tipa un veikusi tādas pašas funkcijas kā piegādātā iekārta.”

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

16. Izteikt 20.4 panta ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Elektrisko un elektronisko iekārtu izplatītājs ir jebkura persona, kas savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros piegādā elektriskas un elektroniskas iekārtas personai, kura plāno tās lietot. Elektrisko un elektronisko iekārtu izplatītājs, kas piegādā jaunas mājsaimniecības elektriskās vai elektroniskās iekārtas tieši to lietotājam, nodrošina mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu, neprasot par to samaksu, ja attiecīgā iekārta pieder pie līdzīga tipa iekārtām un veikusi tādas pašas funkcijas kā piegādātā iekārta.”

(5) Savāktie elektrisko vai elektronisko iekārtu atkritumi tiek nodoti apstrādes uzņēmumiem (iekārtām), ja šo iekārtu operatori ir saņēmuši normatīvajos aktos noteiktās atļaujas, izņemot neizkomplektētas elektriskās vai elektroniskās iekārtas, kuras paredzēts izmantot atkārtoti.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 02.12.2004. likumu un 22.06.2005. likumu)

 

 

 

 

 

20.5 pants. (1) Lai nodrošinātu elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksu segšanu, elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs maksā dabas resursu nodokli atbilstoši likumam "Par dabas resursu nodokli".

 

 

 

 

 

(2) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs ir atbrīvojams no dabas resursu nodokļa par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām saskaņā ar likumu "Par dabas resursu nodokli", ja tas ir noslēdzis līgumu:

 

 

 

 

 

1) ar Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem;

 

 

 

 

 

2) ar elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju, kas savukārt noslēdzis līgumu ar Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem.

 

 

 

 

 

(3) Līdz 2005.gada 13.augustam tirgū piedāvāto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz visi elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji.

 

 

 

 

 

(4) Līdz 2005.gada 13.augustam tirgū piedāvāto to elektrisko un elektronisko iekārtu, kuras nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām vai elektroniskajām iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz šo iekārtu lietotāji. Šo iekārtu ražotāji minēto atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz, ja iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām iekārtām vai jaunām iekārtām, kuras veic līdzvērtīgas funkcijas.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 02.12.2004. likumu un 22.06.2005. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

25

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likumu ar 20.8 pantu šādā redakcijā:

„20.8 pants. (1) Baterija vai akumulators ir elektriskās enerģijas avots, kurā enerģija rodas, tieši pārveidojoties ķīmiskajai enerģijai, un kurš sastāv no vienas vai vairākām primārām (atkārtoti neuzlādējamām) vai sekundārām (atkārtoti uzlādējamām) daļām.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

17. Papildināt likumu ar 20.8, 20.9, 20.10, 20.11, 20.12, 20.13, 20.14 un 20.15 pantu šādā redakcijā:

“20.8 pants. (1) Baterija vai akumulators ir elektriskās enerģijas avots, kurā enerģija rodas, tieši pārveidojoties ķīmiskajai enerģijai, un kurš sastāv no vienas vai vairākām primārām (atkārtoti neuzlādējamām) vai sekundārām (atkārtoti uzlādējamām) daļām.

 

 

 

(2) Baterijas un akumulatori tiek iedalītas šādās kategorijās:

 

(2) Baterijas un akumulatori tiek iedalīti šādās kategorijās:

 

 

 

1) bateriju pakete ir bateriju vai akumulatoru komplekss, kas savienots kopā vai ietverts kādā ārējā apvalkā, veidojot vienotu bloku, ko tiešajiem lietotājiem nav paredzēts sadalīt vai atvērt;

 

1) bateriju pakete ir bateriju vai akumulatoru komplekss, kas savienots kopā vai ietverts ārējā apvalkā, veidojot vienotu bloku un nav paredzēts, ka tiešais lietotājs to sadalīs vai atvērs;

 

 

 

2) pārnēsājama baterija vai akumulators ir jebkura baterija, podziņelements, bateriju pakete vai akumulators, kas ir aizplombēts, ko var pārnēsāt rokās, un, kas nav ne rūpniecībā, ne arī transportlīdzekļos vai motociklos izmantojama baterija vai akumulators;

 

2) pārnēsājama baterija vai akumulators ir jebkura aizplombēta baterija, podziņelements, bateriju pakete vai akumulators, ko var pārnēsāt rokās un kas nav ne rūpniecībā, ne arī transportlīdzekļos vai motociklos izmantojama baterija vai akumulators;

 

 

 

3) podziņelementi ir mazas, apaļas pārnēsājamas baterijas vai akumulatori, kuru diametrs ir lielāks par augstumu un kurus izmanto īpašiem nolūkiem, piemēram, dzirdes aparātos, rokas pulksteņos, mazās pārnēsājamās iekārtās un kā enerģijas avotus datu saglabāšanai;

 

3) podziņelementi ir mazas, apaļas pārnēsājamas baterijas vai akumulatori, kuru diametrs ir lielāks par augstumu un kurus izmanto īpašiem nolūkiem, piemēram, dzirdes aparātos, rokas pulksteņos, mazās pārnēsājamās iekārtās un kā enerģijas avotus datu saglabāšanai;

 

 

 

4) transportlīdzekļos vai motociklos izmantojama baterija vai akumulators ir baterija vai akumulators, ko izmanto, lai darbinātu transportlīdzekļa vai motocikla starteri, apgaismes sistēmu vai aizdedzi;

 

4) transportlīdzekļos vai motociklos izmantojama baterija vai akumulators ir baterija vai akumulators, ko izmanto, lai darbinātu transportlīdzekļa vai motocikla starteri, apgaismes sistēmu vai aizdedzi;

 

 

 

5) rūpniecībā izmantojama baterija vai akumulators ir jebkura baterija vai akumulators, kas izstrādāts tikai rūpnieciskam vai profesionālam lietojumam vai kas lietojams jebkura veida elektriskajos transportlīdzekļos.

 

5) rūpniecībā izmantojama baterija vai akumulators ir jebkura baterija vai akumulators, kas izstrādāts tikai rūpnieciskam vai profesionālam lietojumam vai kas lietojams jebkura veida elektriskajos transportlīdzekļos.

 

 

 

(3) Šis likums attiecas uz visa veida baterijām un akumulatoriem neatkarīgi no to lietojuma, formas, ietilpības, svara vai tajos izmantotajiem materiāliem. Šajā likumā un tam pakārtotajos normatīvajos aktos par bateriju un akumulatoru atkritumiem noteiktās prasības neattiecas uz baterijām un akumulatoriem, ko izmanto iekārtās, kas paredzētas valsts drošībai un ko izmanto ieročos, munīcijā un militārajā aprīkojumā, kā arī iekārtās, kas paredzētas sūtīšanai kosmosā, izņemot ražojumus, kas nav paredzēti konkrētiem militāriem nolūkiem.

 

(3) Šis likums attiecas uz visu veidu baterijām un akumulatoriem neatkarīgi no to lietojuma, formas, ietilpības, svara vai tajos izmantotajiem materiāliem. Šajā likumā un tam pakārtotajos normatīvajos aktos par bateriju un akumulatoru atkritumiem noteiktās prasības neattiecas uz baterijām un akumulatoriem, ko izmanto iekārtās, kuras paredzētas valsts drošībai un kuras izmanto ieročos, munīcijā un militārajā aprīkojumā, kā arī iekārtās, kas paredzētas sūtīšanai kosmosā, izņemot ražojumus, kas nav paredzēti konkrētiem militāriem nolūkiem.

 

 

 

(4) Bateriju vai akumulatoru atkritumi ir jebkura baterija vai akumulators, kas atbilst šī likuma 1.panta 1.punktā noteiktajai atkritumu definīcijai.

 

(4) Bateriju vai akumulatoru atkritumi ir jebkura baterija vai akumulators, kas atbilst šā likuma 1.panta 1.punktā dotajai atkritumu definīcijai.

 

 

 

(5) Ierīce ir jebkura elektriska vai elektroniska iekārta, kura atbilst šī likuma 20.¹ panta pirmajā daļā noteiktajai definīcijai, un kuru pilnībā vai daļēji darbina ar bateriju vai akumulatoru enerģiju, vai kuru iespējams darbināt ar bateriju vai akumulatoru enerģiju.

 

(5) Ierīce ir jebkura elektriska vai elektroniska iekārta, kura atbilst šā likuma 20.1 panta pirmajā daļā dotajai definīcijai un kuru pilnībā vai daļēji darbina vai iespējams darbināt ar bateriju vai akumulatoru enerģiju.

 

 

 

(6) Bezvada elektriskais instruments ir jebkura rokā turama ierīce, ko darbina ar bateriju vai akumulatoru enerģiju un kas paredzēta tehniskai apkopei, būvdarbiem vai dārzkopībai.”

 

(6) Bezvada elektriskais instruments ir jebkura rokā turama ierīce, ko darbina ar bateriju vai akumulatoru enerģiju un kas paredzēta tehniskai apkopei, būvdarbiem vai dārzkopībai.

 

 

26

Saeimas deputāts Dz.Jaundžeikars

Papildināt likumu ar 20.9pantu šādā redakcijā:

„20.pants. (1) Bateriju un akumulatoru ražotājs ir jebkura persona, kas neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances līguma, savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros pirmo reizi Latvijas laiž tirgū baterijas un akumulatorus, tajā skaitā baterijas un akumulatorus, kas, atbilstoši ražotāja komercdarbībai, ir iestrādātas ierīcēs vai transportlīdzekļos.  

Neatbalstīts

 

 

 

 

(2) Bateriju un akumulatoru izplatītājs ir jebkura persona, kas  savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros baterijas un akumulatorus piegādā tiešajiem lietotājiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) Bateriju un akumulatoru ražotājus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā reģistrē Vides ministrijas pilnvarota iestāde vai elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju nodibināta personu apvienība, kura darbojas ne mazāk kā piecus gadus un kurai šo uzdevumu deleģējusi Vides ministrija. Bateriju un akumulatoru ražotāji sniedz Vides ministrijas pilnvarotajai iestādei vai minētajai personu apvienībai informāciju par Latvijas tirgū novietoto bateriju un akumulatoru daudzumu, veidiem, kā arī par savākto un pārstrādāto un eksportēto bateriju un akumulatoru atkritumu daudzumu un veidiem.” 

 

 

 

 

27

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likumu ar 20.9pantu šādā redakcijā:

„20.pants. (1) Bateriju un akumulatoru ražotājs ir jebkura persona, kas neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances līguma, savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros pirmo reizi Latvijas laiž tirgū baterijas un akumulatorus, tajā skaitā baterijas un akumulatorus, kas, atbilstoši ražotāja komercdarbībai, ir iestrādātas ierīcēs vai transportlīdzekļos.  

Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr. 28

 

 

 

 

(2) Bateriju un akumulatoru izplatītājs ir jebkura persona, kas  savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros baterijas un akumulatorus piegādā tiešajiem lietotājiem.

 

 

 

 

 

(3) Bateriju un akumulatoru ražotājus reģistrē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā Valsts aģentūrā „Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra” (turpmāk – reģistrs). Bateriju un akumulatoru ražotāji sniedz reģistrā informāciju par Latvijas tirgū laisto bateriju un akumulatoru daudzumu, veidiem, kā arī par savākto un pārstrādāto un eksportēto bateriju un akumulatoru atkritumu daudzumu un veidiem.”

 

 

 

 

28

Atbildīgā komisija

Papildināt likumu ar 20.9pantu šādā redakcijā:

„20.pants. (1) Bateriju un akumulatoru ražotājs ir jebkura persona, kas neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances līguma, savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros pirmo reizi Latvijas tirgū laiž baterijas un akumulatorus, tajā skaitā baterijas un akumulatorus, kas atbilstoši ražotāja komercdarbībai ir iestrādātas ierīcēs vai transportlīdzekļos.

Atbalstīts

20.pants. (1) Bateriju un akumulatoru ražotājs ir jebkura persona, kas neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances līguma, savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros pirmo reizi Latvijas tirgū laiž baterijas un akumulatorus, tajā skaitā baterijas un akumulatorus, kas atbilstoši ražotāja komercdarbībai ir iestrādātas ierīcēs vai transportlīdzekļos.

 

 

 

(2) Bateriju un akumulatoru izplatītājs ir jebkura persona, kas savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros baterijas un akumulatorus piegādā tiešajiem lietotājiem.

 

(2) Bateriju un akumulatoru izplatītājs ir jebkura persona, kas  savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros baterijas un akumulatorus piegādā tiešajiem lietotājiem.

 

 

 

 (3) Ministru kabinets nosaka bateriju un akumulatoru ražotāju reģistrācijas kārtību un reģistra turētāju. Bateriju un akumulatoru ražotāji sniedz reģistram informāciju par Latvijas tirgū laisto bateriju un akumulatoru daudzumu un veidiem, par savākto un pārstrādāto, kā arī eksportēto bateriju un akumulatoru daudzumu un veidiem.

 

(3) Ministru kabinets nosaka bateriju un akumulatoru ražotāju reģistrācijas kārtību un reģistra turētāju. Bateriju un akumulatoru ražotāji sniedz reģistram informāciju par Latvijas tirgū laisto bateriju un akumulatoru daudzumu un veidiem, par savākto un pārstrādāto, kā arī eksportēto bateriju un akumulatoru daudzumu un veidiem.

 

 

29

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likumu ar 20.10, 20.11, 20.12, 20.13 un 20.14 pantu šādā redakcijā:

 „20.10 pants. Laišana tirgū nozīmē par maksu vai bez maksas baterijas un akumulatorus piegādāt vai padarīt pieejamus patērētājam Latvijas Republikas teritorijā.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

20.10 pants. Laišana tirgū nozīmē, ka baterijas un akumulatori par maksu vai bez maksas tiek piegādāti vai padarīti pieejami patērētājam Latvijas Republikas teritorijā.

 

 

 

20.11 pants. (1) Bateriju un akumulatoru ražotājs nodrošina bateriju un akumulatoru atkritumu pieņemšanu, savākšanu, apstrādi un pārstrādi, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus.

 

20.11 pants. (1) Bateriju un akumulatoru ražotājs nodrošina bateriju un akumulatoru atkritumu pieņemšanu, savākšanu, apstrādi un pārstrādi, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus.

 

 

 

(2) Bateriju un akumulatoru ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai slēgt līgumu ar bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekotāju (komercsabiedrība, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar bateriju un akumulatoru ražotāju, organizē un koordinē bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošanu).

 

(2) Bateriju un akumulatoru ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai slēgt līgumu ar bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekotāju (komercsabiedrību, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar bateriju un akumulatoru ražotāju, organizē un koordinē bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošanu).

 

 

 

(3) Pārnēsājamo bateriju vai akumulatoru atkritumu pieņemšana notiek bez maksas, neuzliekot tiešajiem lietotājiem par pienākumu pirkt jaunu bateriju vai akumulatoru.

 

(3) Pārnēsājamo bateriju vai akumulatoru atkritumu pieņemšana notiek bez maksas, neuzliekot tiešajiem lietotājiem par pienākumu pirkt jaunu bateriju vai akumulatoru.

 

 

 

 (4) Bateriju un akumulatoru izplatītāji nodrošina bateriju un akumulatoru atkritumu pieņemšanu, neprasot par to samaksu.

 

(4) Bateriju un akumulatoru izplatītāji nodrošina bateriju un akumulatoru atkritumu pieņemšanu, neprasot par to samaksu.

 

 

 

20.12 pants.  (1) Rūpniecībā izmantojamo bateriju un akumulatoru ražotājs vai izplatītājs nodrošina to, ka šādu bateriju un akumulatoru atkritumu pieņemšana izveidotajā savākšanas sistēmā notiek bez maksas, neatkarīgi no šo bateriju un akumulatoru ķīmiskā sastāva un izcelsmes.

 

20.12 pants. (1) Rūpniecībā izmantojamo bateriju un akumulatoru ražotājs vai izplatītājs nodrošina to, ka šādu bateriju un akumulatoru atkritumu pieņemšana izveidotajā savākšanas sistēmā notiek bez maksas, neatkarīgi no šo bateriju un akumulatoru ķīmiskā sastāva un izcelsmes.

 

 

 

(2) Transportlīdzekļos vai motociklos izmantojamo bateriju un akumulatoru ražotājs vai izplatītājs nodrošina to, ka šādu bateriju un akumulatoru atkritumu savākšana no transportlīdzekļiem izveidotajā savākšanas sistēmā notiek bez maksas, neuzliekot par pienākumu pirkt jaunu bateriju vai akumulatoru.

 

(2) Transportlīdzekļos vai motociklos izmantojamo bateriju un akumulatoru ražotājs vai izplatītājs nodrošina to, ka šādu bateriju un akumulatoru atkritumu savākšana no transportlīdzekļiem savākšanas sistēmā notiek bez maksas, neuzliekot par pienākumu pirkt jaunu bateriju vai akumulatoru.

 

 

 

20.13 pants. (1) Lai nodrošinātu pārnēsājamo bateriju un akumulatoru atkritumu, kā arī rūpniecībā un transportlīdzekļos vai motociklos izmantojamo bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošanas izmaksu segšanu, bateriju un akumulatoru ražotājs maksā dabas resursu nodokli atbilstoši Dabas resursu nodokļa likumam.

 

20.13 pants. (1) Lai nodrošinātu pārnēsājamo bateriju un akumulatoru atkritumu, kā arī rūpniecībā un transportlīdzekļos vai motociklos izmantojamo bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošanas izmaksu segšanu, bateriju un akumulatoru ražotājs maksā dabas resursu nodokli atbilstoši Dabas resursu nodokļa likumam.

 

 

 

(2) Bateriju un akumulatoru ražotājs ir atbrīvojams no Dabas resursu nodokļa par baterijām un akumulatoriem saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likumu, ja tas ir noslēdzis līgumu:

 

(2) Bateriju un akumulatoru ražotājs ir atbrīvojams no dabas resursu nodokļa maksāšanas par baterijām un akumulatoriem saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likumu, ja tas ir noslēdzis līgumu:

 

 

 

1) ar Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem;

 

1) ar Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem;

 

 

 

2) ar elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju, kas savukārt noslēdzis līgumu ar Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem.

 

2) ar elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju, kas savukārt noslēdzis līgumu ar Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem.

 

 

 

20.14 pants. Rūpniecībā, transportlīdzekļos un motociklos izmantojamo bateriju vai akumulatoru atkritumus nedrīkst pieņemt apglabāšanai atkritumu poligonos, kā arī sadedzināt. Bateriju vai akumulatoru atkritumu apstrādes un pārstrādes procesā radušos pārpalikumus var apglabāt atkritumu poligonos vai sadedzināt.” 

 

20.14 pants. Rūpniecībā, transportlīdzekļos un motociklos izmantojamo bateriju vai akumulatoru atkritumus nedrīkst pieņemt apglabāšanai atkritumu poligonos, kā arī sadedzināt. Bateriju vai akumulatoru atkritumu apstrādes un pārstrādes procesā radušos pārpalikumus var apglabāt atkritumu poligonos vai sadedzināt.

 

 

30

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likumu ar 20.15 pantu šādā redakcijā:

„20.15 pants. Ministru kabinets nosaka:

Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr. 31

 

 

 

 

1) prasības bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanai, apstrādei un pārstrādei;

 

 

 

 

 

2) bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanas un pārstrādes apjomus un termiņus.”.

 

 

 

 

31

Atbildīgā komisija.

Papildināt likumu ar 20.15 pantu šādā redakcijā

20.15 pants. Ministru kabinets nosaka:

Atbalstīts

20.15 pants. Ministru kabinets nosaka:

 

 

 

1) prasības bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanai, apstrādei un pārstrādei;

 

1) prasības bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanai, apstrādei un pārstrādei;

 

 

 

2) bateriju un akumulatoru savākšanas un pārstrādes apjomus un termiņus, kā arī prasības ziņojuma sniegšanai par šo darbību izpildi.”

 

 

 

 

 

2) bateriju un akumulatoru savākšanas un pārstrādes apjomus un termiņus, kā arī prasības ziņojuma sniegšanai par šo darbību izpildi.”

VI nodaļa. Maksa par atkritumu apsaimniekošanu un atbalsts komercdarbībai
(Nodaļas nosaukums 26.10.2006. likuma redakcijā)

21.1 pants. Maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi un sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs) nosaka līgumā, kas slēdzams starp pašvaldību un komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, ievērojot šā likuma 15.pantā noteikto kārtību.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

 

32

Atbildīgā komisija

Izteikt likuma 21.1 pantu šādā redakcijā:

„21.1 pants. (1) Maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi) atkritumu radītājiem vai valdītājiem (izņemot šā likuma 15.panta sestajā daļā minētos atkritumu radītājus) nosaka pašvaldība. Maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi) veido:

Atbalstīts

18. Izteikt 21.pantu šādā redakcijā:

“21.pants. (1) Maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi) atkritumu radītājiem vai valdītājiem (izņemot šā likuma 15.panta sestajā daļā minētos atkritumu radītājus) nosaka pašvaldība. Maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi) veido:

 

 

 

1) maksa par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu;

 

1) maksa par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu;

 

 

 

2) sabiedrisko pakalpojumu regulatora apstiprinātais tarifs par sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs.

 

2) sabiedrisko pakalpojumu regulatora apstiprinātais tarifs par sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs.

 

 

 

(2) Maksu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu pašvaldība nosaka, pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts starp pašvaldību un atbilstoši šā likuma 15.pantam pašvaldības izvēlēto komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Maksas par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu aprēķināšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

 

(2) Maksu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu pašvaldība nosaka, pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts starp pašvaldību un komersantu, kuru atbilstoši šā likuma 15.pantam izvēlējusies pašvaldība un kurš veiks sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Kārtību, kādā aprēķināma maksa par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu, nosaka Ministru kabinets.

 

 

 

(3) Ja pašvaldības ir noteikušas kopēju pakalpojumu sniegšanas zonu, tad tajā piemēro vienotu maksu.”

 

(3) Ja pašvaldības ir noteikušas kopēju pakalpojumu sniegšanas zonu, tajā piemēro vienotu maksu.”

 

 

33

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likumu ar 22.2 pantu šādā redakcijā:

„22.2 pants. Maksā par atkritumu apglabāšanu poligonos iekļauj visas izmaksas, kas saistītas ar poligona ierīkošanu un ekspluatāciju, poligona apsaimniekotāja finanšu garantijas vai līdzvērtīga nodrošinājuma izmaksas, poligona slēgšanas izmaksas, kā arī izmaksas, kas saistītas slēgta poligona monitoringu vismaz 30 gadu ilgā laika posmā pēc poligona slēgšanas.”

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

19. Papildināt likumu ar 22.2 pantu šādā redakcijā:

“22.2 pants. Maksā par atkritumu apglabāšanu poligonos iekļauj visas ar poligona ierīkošanu un ekspluatāciju saistītās izmaksas, poligona apsaimniekotāja finanšu garantijas vai līdzvērtīga nodrošinājuma izmaksas, poligona slēgšanas izmaksas, kā arī izmaksas, kas saistītas ar slēgta poligona monitoringu vismaz 30 gadus ilgā laika posmā pēc poligona slēgšanas.”

Pārejas noteikumi

1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par sadzīves atkritumiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.) un likums "Par bīstamajiem atkritumiem" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 14./15.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.).

2. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne vēlāk kā līdz 2002.gada 1.janvārim ir spēkā šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:

 

 

 

 

 

1) Ministru kabineta 1996.gada 17.septembra noteikumi nr.353 "Kārtība, kādā noformējami dokumenti darbībām ar bīstamajiem atkritumiem";

2) Ministru kabineta 1997.gada 12.augusta noteikumi nr.298 "Noteikumi par bīstamo atkritumu klasifikāciju un bīstamības kritērijiem";

3) Ministru kabineta 2000.gada 8.februāra noteikumi nr.56 "Sadzīves atkritumu poligonu ierīkošanas, apsaimniekošanas un slēgšanas noteikumi";

4) Ministru kabineta 1999.gada 9.februāra noteikumi nr.39 "Sadzīves atkritumu klasificēšanas noteikumi";

5) Ministru kabineta 1999.gada 8.jūnija noteikumi nr.205 "Noteikumi par fizisko un juridisko personu reģistrāciju, kuras veic sadzīves atkritumu savākšanu, uzglabāšanu, apstrādi, pārkraušanu vai pārvadāšanu".

3. Atļaujas, kas izsniegtas, pamatojoties uz likumu "Par sadzīves atkritumiem" un "Par bīstamajiem atkritumiem" prasībām, ir spēkā līdz to termiņa beigām.

 

 

 

 

 

4. Šā likuma 11.panta pirmā daļa, 14.panta otrā daļa un trešās daļas 1.punkts, 15.panta 1.punkts un 19.panta 1.punkts neattiecas uz personu, kas veic atkritumu apsaimniekošanu, ja tā visām iekārtām, kurās tiek veikta atkritumu apsaimniekošana, ir saņēmusi atļaujas likumā par piesārņojumu noteiktajā kārtībā.

5. Šā likuma 7.panta 1.punkts stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī.

6. Ministru kabinets līdz 2002.gada 1.janvārim pieņem šā likuma 7.panta 3., 5. un 9.punktā, 11.panta trešajā daļā un 15.panta 1.punktā minētos Ministru kabineta noteikumus, bet līdz 2003.gada 1.janvārim — šā likuma 7.panta 4., 6.un 7.punktā, 21.panta otrajā daļā un 23.panta piektajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus, kā arī apstiprina šā likuma 7.panta 2.punktā minēto objektu un poligonu izvietojumu.

7. Ministru kabinets līdz 2001.gada 1.jūlijam pieņem šā likuma 7.panta 8.punktā minētos Ministru kabineta noteikumus attiecībā uz bīstamo atkritumu sadedzināšanu, bet līdz 2003.gada 1.janvārim — attiecībā uz visu atkritumu sadedzināšanu.

8. Šā likuma 14.panta pirmās daļas 3.punkts stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

9. Ministru kabinets līdz 2005.gada 1.jūlijam izdod:

1) šā likuma 9.panta otrajā daļā minētos ieteikumus;

2) šā likuma 7.panta 9.punktā un 11.panta trešajā daļā minētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 1.jūlijam piemērojami Ministru kabineta 2001.gada 15.maija noteikumi nr.191 “Noteikumi par atkritumu apglabāšanas un pārstrādes veidiem” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 12.nr.) un Ministru kabineta 2001.gada 9.oktobra noteikumi nr.432 “Atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas un anulēšanas kārtība” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 21.nr.), ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

(19.02.2004. likuma redakcijā, ar grozījumiem, kas izdarīti ar 02.12.2004. likumu).

 

 

 

 

 

10. Atkritumu pārstrādes un apglabāšanas atļaujas, kas izdotas saskaņā ar šo likumu, ir spēkā līdz to derīguma termiņa beigām. Atkritumu pārstrādes un apglabāšanas atļaujas A vai B kategorijas piesārņojošām darbībām var pagarināt līdz termiņam, kurā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā jāsaņem atļauja A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai. Atkritumu apglabāšanai izgāztuvē nepieciešams saņemt atkritumu apglabāšanas atļauju. Izsniegtās atkritumu apglabāšanas atļaujas var pagarināt līdz izgāztuves slēgšanai.

(19.02.2004. likuma redakcijā, ar grozījumiem, kas izdarīti ar 22.06.2005. likumu)

11. Ministru kabinets līdz 2005.gada 1.jūlijam iekļauj atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā šā likuma 10.panta otrās daļas 8.punktā un trešajā daļā minētās prasības.

(02.12.2004. likuma redakcijā)

12. Šā likuma V1 nodaļa stājas spēkā 2004.gada 1.augustā.

(19.02.2004. likuma redakcijā)

13. Šā likuma 20.4 panta pirmā, otrā, trešā un ceturtā daļa attiecībā uz mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem stājas spēkā 2005.gada 13.augustā.

(19.02.2004. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

14. Šā likuma 20.5 pants stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem likumā “Par dabas resursu nodokli”.

(19.02.2004. likuma redakcijā)

15. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.janvārim apstiprina atkritumu apsaimniekošanas reģionālos plānus.

(02.12.2004. likuma redakcijā)

16. Pašvaldība organizē publiskā iepirkuma procedūru par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā tādā termiņā, lai nodrošinātu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību. Noslēdzoties publiskā iepirkuma procedūrai, pašvaldība slēdz līgumu ar komersantu, kurš izraudzīts publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kurš veiks sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā pēc iepriekšējā līguma darbības termiņa beigām.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

17. Ja līgums starp pašvaldību un komersantu, kurš veic sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, noslēgts līdz 2006.gada 31.de­cembrim un tajā nav paredzētas visas attiecīgajā reģionālajā atkritumu apsaim­niekošanas plānā noteiktās darbības, pašvaldība un attiecīgais komersants groza šo līgumu at­bilstoši attiecīgajam reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas plānam. Līguma grozīšana atbilstoši attiecīgajam reģionālajam atkritumu apsaim­niekošanas plānam nerada tiesības līgumslēdzējai pusei prasīt līguma darbības termiņa pagarināšanu vai kāda cita līgumā iekļautā nosacījuma grozīšanu.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

18. Līdz līguma noslēgšanai starp pašvaldību un komersantu, kurš izraudzīts, publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizējot publiskā iepirkuma procedūru par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu attiecīgajā zonā, un kurš veiks sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, tarifu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi) apstiprina regulators.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

19. Šā likuma 21.1 pants, kā arī 22.panta jaunā redakcija (par sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs) stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

20. Šā likuma 21.1 panta noteikumi piemērojami tiem sadzīves atkritumu apsaim­niekošanas līgumiem, kuri par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pašvaldības teritorijā tiek slēgti pēc 2007.gada 1.janvāra.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

21. Šā likuma 21.1 panta noteikumi piemērojami tiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas līgumiem, kuri par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu attiecīgajā pašvaldības teritorijā tiek slēgti pēc 2008.gada 1.janvāra, izņemot Rīgas pašvaldības teritoriju.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

22. Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2007.gada 1.septembrim izdod šā likuma 7.panta 12.punktā paredzētos noteikumus.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

23. Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2007.gada 1.decembrim izdod šā likuma 22.1 pantā paredzētos noteikumus.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

 

 

34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma Pārejas noteikumus ar 24.punktu šādā redakcijā:

„24. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim pieņem šā likuma 7.panta 13.punktā un 21.1 panta ceturtajā daļā minētos Ministra kabineta noteikumus.”

 

Atbildīgā komisija

Papildināt pārejas noteikumus ar 24.punktu šādā redakcijā:

 „24. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim pieņem šā likuma 7.panta 13.punktā un 20.2 panta ceturtajā daļā minētos noteikumus.”

Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr. 35

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

 

 

20. Papildināt pārejas noteikumus ar 24., 25., 26., 27., 28., 29. un 30.punktu šādā redakcijā:

“24. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim pieņem šā likuma 7.panta 13.punktā un 20.2 panta ceturtajā daļā minētos noteikumus.

 

 

36

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma Pārejas noteikumus ar 25., 26., 27., 28. un 29.punktu šādā redakcijā:

„25. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 19.pantā minētos noteikumus. Šā likuma 19.1 pantā minēto ziņojumu iesniedz, sākot ar 2009.gadu, kad iesniedzams ziņojums par 2008.gadu.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

25. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 19.pantā minētos noteikumus. Šā likuma 19.1 pantā minēto ziņojumu iesniedz, sākot ar 2009.gadu, kad iesniedzams ziņojums par 2008.gadu.

 

 

 

26. Šā likuma 20.8, 20.9, 20.10, 20.11, 20.12, 20.13, 20.14 un 20.15 pants stājas spēkā 2008.gada 26.septembrī.

 

26. Šā likuma 20.8, 20.9, 20.10, 20.11, 20.12, 20.13, 20.14 un 20.15 pants stājas spēkā 2008.gada 26.septembrī.

 

 

 

27. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.jūlijam izdod jaunus šā likuma 11.panta trešajā daļā paredzētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.jūlijam ir spēkā Ministru kabineta 2006.gada 23.maija noteikumi Nr.413 "Atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un anulēšanas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

 

27. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.jūlijam izdod jaunus šā likuma 11.panta trešajā daļā paredzētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.jūlijam ir spēkā Ministru kabineta 2006.gada 23.maija noteikumi Nr.413 “Atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un anulēšanas kārtība”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

 

 

 

28. Atļaujas, kas izsniegtas, pamatojoties uz 2005.gada 17.maija noteikumiem Nr.342 “Atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un anulēšanas kārtība” un Ministru kabineta 2006.gada 23.maija noteikumiem Nr.413 “Atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un anulēšanas kārtība”, ir spēkā līdz to termiņu beigām”.

 

28. Atļaujas, kas izsniegtas, pamatojoties uz 2005.gada 17.maija noteikumiem Nr.342 “Atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un anulēšanas kārtība” un Ministru kabineta 2006.gada 23.maija noteikumiem Nr.413 “Atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un anulēšanas kārtība”, ir spēkā līdz to termiņu beigām.

 

 

37

Atbildīgā komisija.

Papildināt Pārejas noteikumus ar 29. un 30.punktu šādā redakcijā:

„29. Pirms 2005.gada 13.augusta Latvijas tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji jaunu iekārtu pārdošanas brīdī līdz 2013.gada 13.februārim attiecībā uz liela izmēra mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām var pircējiem sniegt informāciju par izmaksām, kas saistītas ar šo iekārtu atkritumu savākšanu, apstrādi un apglabāšanu drošā veidā, bet attiecībā uz citām mājsaimniecības un elektroniskajām iekārtām — līdz 2011.gada 13.februārim, tomēr šīs izmaksas nedrīkst būt lielākas par faktiskajām izmaksām

Atbalstīts

29. Pirms 2005.gada 13.augusta Latvijas tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji jaunu iekārtu pārdošanas brīdī līdz 2013.gada 13.februārim attiecībā uz liela izmēra mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām var pircējiem sniegt informāciju par izmaksām, kas saistītas ar šo iekārtu atkritumu savākšanu, apstrādi un apglabāšanu drošā veidā, bet attiecībā uz citām mājsaimniecības un elektroniskajām iekārtām — līdz 2011.gada 13.februārim, tomēr šīs izmaksas nedrīkst būt lielākas par faktiskajām izmaksām.

 

 

 

30. Pēc 2005.gada 13.augusta Latvijas tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu pārdošanas brīdī pircējiem netiek sniegta informācija par izmaksām, kas saistītas ar šo iekārtu atkritumu savākšanu, apstrādi un apglabāšanu drošā veidā.”

 

30. Pēc 2005.gada 13.augusta Latvijas tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu pārdošanas brīdī pircējiem netiek sniegta informācija par izmaksām, kas saistītas ar šo iekārtu atkritumu savākšanu, apstrādi un apglabāšanu drošā veidā.”

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

(Atsauce 02.12.2004. likuma redakcijā) 

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Padomes 1975.gada 16.jūnija direktīvas 75/439/EEK par atkritumeļļu apglabāšanu;

2) Padomes 1986.gada 22.decembra direktīvas 87/101/EEK, ar ko groza direktīvu 75/439/EEK par atkritumeļļu apglabāšanu;

3) Padomes 1975.gada 15.jūlija direktīvas 75/442/EEK par atkritumiem;

4) Padomes 1991.gada 18.marta direktīvas 91/156/EEK, ar ko groza direktīvu 75/442/EEK par atkritumiem;

5) Padomes 1978.gada 20.februāra direktīvas 78/176/EEK par titāna dioksīda ražošanas atkritumiem;

6) Padomes 1982.gada 3.decembra direktīvas 82/883/EEK par procedūrām tādas vides uzraudzībai un kontrolei, kuru ietekmē titāna dioksīda ražošanas atkritumi;

7) Padomes 1983.gada 24.janvāra direktīvas 83/29/EEK, ar ko groza direktīvu 78/176/EEK par titāna dioksīda ražošanas atkritumiem;

8) Padomes 1991.gada 18.marta direktīvas 91/157/EEK par baterijām un akumulatoriem, kuros ir dažas bīstamas vielas;

 

 

 

 

 

9) Komisijas 1993.gada 4.oktobra direktīvas 93/86/EEK, ar ko tehnikas attīstībai pielāgo Padomes direktīvu 91/157/EEK par baterijām un akumulatoriem, kuros ir dažas bīstamas vielas;

10) Komisijas 1998.gada 22.decembra direktīvas 98/101/EK, ar ko tehnikas attīstībai pielāgo Padomes direktīvu 91/157/EEK par baterijām un akumulatoriem, kuros ir dažas bīstamas vielas (dokuments attiecas uz EEZ);

11) Padomes 1991.gada 12.decembra direktīvas 91/689/EEK par bīstamajiem atkritumiem;

12) Padomes 1994.gada 27.jūnija direktīvas 94/31/EK, ar ko groza direktīvu 91/689/EEK par bīstamajiem atkritumiem;

13) Padomes 1991.gada 23.decembra direktīvas 91/692/EEK, ar ko standartizē un racionalizē ziņojumus par to, kā īsteno dažas direktīvas, kas attiecas uz vidi;

14) Padomes 1996.gada 16.septembra direktīvas 96/59/EK par polihlorētu bifenilu un polihlorētu terfenilu (PCB/PCT) apglabāšanu;

15) Padomes 1999.gada 26.aprīļa direktīvas 1999/31/EK par atkritumu poligoniem;

16) Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 4.decembra direktīvas 2000/76/EK par atkritumu sadedzināšanu;

 

 

 

 

 

17) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 27.janvāra dire ktīvas 2002/96/EK par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem (EEIA);18) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 8.decembra direktīvas 2003/108/EK, ar ko groza direktīvu 2002/96/EK par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem (EEIA).

 

 

 

 

 

 

 

38

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likuma Informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 19.punktu šādā redakcijā:

“19) Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 6. septembra Direktīva 2006/66/EK par baterijām un akumulatoriem, un bateriju un akumulatoru atkritumiem un ar ko atceļ Direktīvu 91/157/EEK.”.

Atbalstīts, redakcionāli precizējot

21. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 19.punktu šādā redakcijā:

“19) Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 6.septembra direktīvas 2006/66/EK par baterijām un akumulatoriem, un bateriju un akumulatoru atkritumiem, ar ko atceļ Direktīvu 91/157/EEK.”