Likumprojekts "Grozījums likumā "Par piesārņojumu"

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par piesārņojumu"

 

Izdarīt likumā "Par piesārņojumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 9.nr.; 2002, 16.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 5.nr.; 2006, 9.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt VII nodaļu ar 44.pantu šādā redakcijā:

 

"44.1 pants. Ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēte, kā arī piesārņotu teritoriju sanācija

(1) Lai aizsargātu vidi, cilvēku dzīvību un veselību, kā arī fizisko un juridisko personu īpašumu no militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekš­metiem un nesprāgušas munīcijas, Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā veicama ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēte, kā arī piesārņotu teritoriju sanācija.

(2) Ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēti un nesprāgušas munīcijas meklēšanu, identificēšanu, izcelšanu, savākšanu un uzglabāšanu veic licencēti komersanti un sertificēti speciālisti.

(3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā sertificē speciālistus, kas veic ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēti, nesprāgušas munīcijas meklēšanu, identificēšanu, izcelšanu, savākšanu un uzglabāšanu.

(4) Aizsardzības ministrija izsniedz komersantiem licenci ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpētei un nesprāgušas munīcijas meklēšanai, identificēšanai, izcelšanai, savākšanai un uzglabāšanai (turpmāk – licence). Kārtību, kādā izsniedzama licence, licence anulējama vai apturama tās darbība, kā arī par licences izsniegšanu maksājamās valsts nodevas apmēru nosaka Ministru kabinets.

(5) Licenci ir tiesīgi saņemt individuālie komersanti vai komercsabied­rības, ja valsts drošības iestāžu rīcībā nav ziņu par to, ka attiecīgā komersanta darbība ir vērsta pret Latvijas Republikas drošību vai šis komersants pārkāpj Latvijas Republikai saistošajos starptautiskajos līgumos ietvertos vai starptautisko organizāciju noteiktos ierobežojumus, un ja šā komersanta dalībnieki, vadītāji, personas, kas ieņem amatus pārvaldes institūcijās, kā arī darbinieki (sertificētie speciālisti), kas tieši saistīti ar licencē minēto darbu veikšanu, atbilst šādām prasībām:

1) ir vismaz 21 gadu veci Latvijas pilsoņi vai Eiropas Savienības dalīb­valstu pilsoņi, vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu pilsoņi;

2) nav sodīti par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu – vismaz trīs gadus pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas;

3) viņiem nav diagnosticēti psihiski traucējumi;

4) viņiem nav diagnosticēta alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība;

5) pēdējo divu gadu laikā nav administratīvi sodīti par alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem;

6) prokuratūrai vai valsts drošības iestādēm nav ziņu, kas apliecina viņu piederību pie aizliegtiem militarizētiem vai bruņotiem grupējumiem, aizliegtām sabiedriskajām organizācijām vai partijām, vai to apvienībām;

7) viņi nav saukti pie kriminālatbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.

(6) Licenci izsniedz pēc valsts nodevas samaksāšanas uz nenoteiktu laiku.

(7) Licenci aptur, ja konstatēts, ka:

1) komersants licences saņemšanai ir sniedzis nepatiesas ziņas;

2) komersants savā darbībā ir pārkāpis licencē iekļautos nosacījumus vai šā likuma vai citu normatīvo aktu prasības, kas regulē licencē noteiktās darbības;

3) komersants vai komersanta dalībnieki, vadītāji, personas, kas ieņem amatus pārvaldes institūcijās, kā arī darbinieki (sertificētie speciālisti), kas tieši saistīti ar licencē minēto darbu veikšanu, vairs neatbilst šā panta piektajā daļā noteiktajām prasībām.

(8) Ja komersants triju mēnešu laikā nav novērsis šā panta septītajā daļā minētos pārkāpumus, licenci anulē."

 

2. Papildināt pārejas noteikumus ar 20.punktu šādā redakcijā:

 

"20. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.martam izdod šā likuma 44.panta pirmajā, trešajā un ceturtajā daļā minētos noteikumus."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs

A.Slakteris


 

LIKUMPROJEKTA

„Grozījumi likumā „Par piesārņojumu””

ANOTĀCIJA

 

 

I. Kādēļ likums ir vajadzīgs

 

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

        Abu pasaules karu, kā arī bijušās PSRS armijas darbības rezultātā ar nesprāgušu munīciju piesārņotās zonas aizņem aptuveni septīto daļu Latvijas teritorijas. Aprēķināts, ka Baltijas jūras akvatorijā abu karu laikā tika ielikts vairāk kā 80 000 mīnu un citu sprādzienbīstamu priekšmetu. Visaugstākā nesprāgušas munīcijas koncentrācija uz sauszemes konstatēta Pirmā un Otrā pasaules kara kauju vietās (īpaši Liepājas, Tukuma, Dobeles, Cēsu un Madonas rajonos), kā arī padomju armijas bāzu, poligonu un munīcijas noliktavu atrašanās vietās. Ieroču, munīcijas un citu militāra rakstura sprādzienbīstamu priekšmetu atrašanās šajās teritorijās, kas parasti nav pienācīgi apzīmētas, norobežotas un apsargātas, rada tiešus draudus civiliedzīvotājiem, kā arī var radīt nopietnu vides piesārņojumu.

Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likumā noteikto pilnvarojumu NBS Sauszemes spēki veic atrastās militārās munīcijas un sprādzienbīstamu priekšmetu neitralizāciju un iznīcināšanu. Tā kā teritoriju, kas piesārņotas ar nesprāgušu munīciju, platības pilnībā vēl nav apzinātas un jau šobrīd zemē un ūdeņos atrodamie nesprāgušas munīcijas apjomi ir visai lieli, pašreizējais NBS nesprāgušās munīcijas neitralizēšanas speciālistu skaits ļauj veikt tikai periodisku, profilaktiska rakstura teritorijas attīrīšanu. Valstī netiek veikta teritoriju plānveida sanācija. Pieredze rāda, ka šāda veida darbu veikšana ievērojami pārsniegtu Nacionālo bruņoto spēku institucionālo kapacitāti, kā arī neatbilstu to pamatdarbības profilam. Savukārt privāto uzņēmēju iesaisti ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpētes, kā arī piesārņotu teritoriju sanācijas darbos spēkā esošie normatīvie akti neparedz.

        Līdz šim nav izstrādāti normatīvie akti, kas detalizēti nosaka teritoriju, kas piesārņotas ar nesprāgušo munīciju, sanācijas kārtību, veicamos uzdevumus, informācijas plūsmu, šo procesu pārraudzību un atbildības sadalījumu starp valsts, pašvaldību un privātajām institūcijām.

       Atbilstošo normatīvo aktu trūkums tiešā veidā ietekmē tautsaimniecības attīstību ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju piesārņotajās teritorijās. Šeit nevar tikt uzsākta uzņēmējdarbība, piesaistīts ārvalstu kapitāls, kā arī šāda veida teritorijas ir nepievilcīgas un pat bīstamas tūrismam un rekreācijai.

 

2. Likumprojekta būtība

Likumā “Par piesārņojumu” nepieciešams izdarīt grozījumus, kas Ministru kabinetam deleģē tiesības noteikt kārtību, kādā veicama ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēte, kā arī piesārņotu teritoriju sanācija, kā arī tiesības noteikt kārtību, kādā tiek licencēti komersanti un sertificēti speciālisti, kas veic ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēti un nesprāgušas munīcijas meklēšanu, identificēšanu, izcelšanu, savākšanu un uzglabāšanu. Tādējādi tiktu pasargāta vide un sabiedrība no iespējamās piesārņojuma negatīvās ietekmes, veicināta droša un efektīva šī piesārņojuma sanācija, kā arī sanācijas procesā iesaistītas licencētas uzņēmējsabiedrības un sertificētas privātpersonas. Tiktu paātrināti sanācijas tempi un veicināta uzņēmējdarbības aktivitāšu un infrastruktūras attīstības projektu īstenošana Latvijā.

 

3. Cita informācija

Nav

 


 

II. Kāda var būt likumprojekta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Jūtama ietekme netiek prognozēta.

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Lai samazinātu ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpētes un sanācijas pasākumu slodzi, kas gulstas uz valsts institūcijām, kā arī veicinātu un paātrinātu potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju apzināšanas un izpētes pasākumu veikšanu, izpētes un atsevišķus sanācijas uzdevumus iespējams nodot privātām institūcijām – licencētām uzņēmējsabiedrībām un sertificētiem speciālistiem. Tas veicinātu jaunu uzņēmējdarbības veidu attīstību valstī.

Jāņem vērā tas, ka ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpētes, kā arī teritoriju sanācijas procesā ir paredzamas darbības ar munīciju un sprāgstvielām. Licence ir nepieciešama, lai nepieļautu, ka komersanta darbības rezultātā tiktu  radīti draudi iedzīvotāju un valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai.  Nepieciešams paredzēt iespēju anulēt komersantam izsniegto licenci, ja tiek konstatēts, ka komersanta darbība var radīt vai rada draudus iedzīvotāju un valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar un ir neitrāls attiecībā uz sieviešu un vīriešu vienādo tiesību iespēju ievērošanu

 

4. Ietekme uz vidi

Prognozējama pozitīva ietekme. Nesprāgušas munīcijas un cita veida militārā piesārņojuma ietekmes uz dabas un cilvēkvidi ir nozīmīgas un bieži vien ļoti bīstamas. Jāņem vērā fakts, ka 20. gadsimtā ražoto mīnu, lādiņu, sprāgstvielu un cita veida militārā aprīkojuma kalpošanas un saglabāšanās laiks mūsdienās strauji tuvojas beigām. Atkarībā no ārējās vides apstākļiem (mitrums, koroziju veicinošie fizikālie, ķīmiskie un bioloģiskie faktori, kā arī cita veida piesārņojums), liela daļa šī aprīkojuma var būt jau daļēji vai pilnīgi sadalījusies, un dažāda veida vielas var netraucēti izplūst apkārtējā vidē. Pie tam jāņem vērā, ka šāda veida korozija, sadalīšanās vai degradācija negarantē, ka šajās vietās esošie priekšmeti ir zaudējuši savu sprādzienbīstamību.

Šis likumprojekts Ministru kabinetam deleģēs tiesības noteikt kārtību, kādā veicama ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēte, kā arī piesārņotu teritoriju sanācija, lai pasargātu vidi un sabiedrību no iespējamās piesārņojuma negatīvās ietekmes, veicinātu drošu un efektīvu ar nesprāgušu munīciju piesārņotu teritoriju izpēti un sanāciju.

 

5. Cita informācija

Nav

 

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

tūkst. Ls

 

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada

 

 

2007.

2008.

2009.

2010.

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar nav

Tiesību akts šo jomu neskar nav

Tiesību akts šo jomu neskar nav

nav Tiesību akts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar nav

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar nav

nav Tiesību akts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

Tiesību akts šo jomu neskar

6.Cita informācija

Sakarā ar jaunas valsts nodevas ieviešanu, varētu tikt prognozēts valsts budžeta ieņēmums, tomēr precīzs tā apjoms patlaban nav nosakāms

 

IV. Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

 

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Lai noteiktu kārtību, kādā veicama ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēte, kā arī piesārņotu teritoriju sanācija, lai aizsargātu vidi, cilvēku dzīvību un veselību, kā arī fizisko un juridisko personu īpašumu no nesprāgušas munīcijas sprādziena apdraudējuma ietekmes, Ministru kabinetam līdz 2008.gada 1.martam ir jāizdod noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā veicama ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu teritoriju izpēte, kā arī piesārņotu teritoriju sanācija.

Ministru kabinetam līdz 2008.gada 1.martam ir jāizdod noteikumi par kārtību, kādā licencē komersantus un sertificē speciālistus, kas veic ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņoto un piesārņoto teritoriju izpēti, nesprāgušas munīcijas meklēšanu, identificēšanu, izcelšanu, savākšanu un uzglabāšanu. Šiem Ministru kabineta noteikumiem ir jānosaka, ka ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju piesārņoto teritoriju izpēti, munīcijas meklēšanu, identificēšanu, izcelšanu un novietošanu veic licencēti uzņēmumi un sertificēti speciālisti.

 

2. Cita informācija

Nav

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts

 

 

 

 

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akts šo jomu neskar.

 

 

 

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akts šo jomu neskar.

 

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

 

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Nav

 

Latvijas tiesību akta projekta norma(attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

4. Cita informācija

Nav

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu

 

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

2006.gada 7.martā Liepājas pilsētas domē, 2006.gada 9.martā Ulbrokas kultūras namā un 2006.gada 15.martā Valmieras pilsētas domē tika organizētas tikšanās ar vietējām pašvaldībām un ieinteresētajiem uzņēmējiem. Tikšanās laikā AM speciālisti iepazīstināja klātesošos ar izstrādes procesā esošajiem normatīvo aktu projektiem. Diskusiju laikā izteiktie ierosinājumi un piezīmes tika ņemtas vērā, gatavojot likumprojektu „Par grozījumiem likumā „Par  piesārņojumu”.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta. Izteiktie priekšlikumi iestrādāti likumprojekta tekstā.

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar Vācijas FR Vides, dabas aizsardzības un kodoldrošības ministriju

 

4. Cita informācija

Nav

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta likumprojekta izpilde

 

 

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas esošo funkciju ietvaros.

 

2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

 

4. Cita informācija

Nav

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs                                                                                           A.Slakteris

 

 

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs

Valsts sekretārs

 

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā persona

Dokumenta autors

 

A.Slakteris

 

E.Rinkēvičs

 

S.Araslanova

 

I.Kalna

 

I.Ekmane

 

 

 

 

 

 

 

 

14.04.2007. 10:01

1501

Ekmane Ilona.Ekmane@mod.gov.lv , tālr.7335218, fax 7212307