Likumprojekts "Grozījumi Krimināllikumā"

Likumprojekts

 

Grozījumi Krimināllikumā

 

Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.) šādus grozījumus:
 

1. Aizstāt 202., 203. un 204.pantā vārdus "maksas pakalpojums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "pakalpojums" (attiecīgā locījumā).

 

2. Izteikt 211.pantu šādā redakcijā:

 

"211.pants. Negodīga konkurence, maldinoša reklāma un negodīga komerciālā prakse

Par negodīgu konkurenci, maldinošu reklāmu vai negodīgu komerciālo praksi, ja šādi nodarījumi izdarīti atkārtoti gada laikā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem vai bez tā."

 

Pārejas noteikums

 

Likuma 2.pants stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikas ministrs

J.Strods

 

 

Likumprojekta „Grozījums Krimināllikumā” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

 

   

Lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/29/EK (2005.gada 11.maijs), kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā uz patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK,98/27/EK un 2002/65/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.2006/2004, nacionālajos normatīvajos aktos, izstrādāts likumprojekts „Komercprakses likums”. Likumprojekta 4.panta otrajā daļā ir noteikts, ka komercprakse ir atzīstama par negodīgu, ja tā ir pretrunā ar komercprakses veicēja profesionālo rūpību un tā būtiski ietekmē vai var būtiski ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību, kuram komercprakse ir adresēta vai kuru šī prakse skar, vai vidusmēra grupas pārstāvja ekonomisko rīcību, ja komercprakse vērsta uz īpašu patērētāju grupu. Savukārt saskaņā ar minētā likumprojekta 4.panta pirmo daļu negodīga komercprakse ir aizliegta. Lai noteiktu atbildību par negodīgas komercprakses veikšanu, ir izstrādāti grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Šobrīd Krimināllikuma 211.pantā ir paredzēts kriminālsods par negodīgu konkurenci, maldinošu reklāmu, ja šie nodarījumi izdarīti atkārtoti gada laikā, taču Krimināllikums neparedz kriminālatbildību par negodīgu komercprakses veikšanu.

Praksē ir bijuši gadījumi, kad presē tika publicēti sludinājumi, kuros tika apgalvots, ka precei piemīt īpašība, kas spēj sekmēt iespēju laimēt azartspēlēs. Tāpat praksē konstatēti gadījumi, kad tiek izmantota tirdzniecības veicināšanas piramīdveida shēma, saskaņā ar kuru patērētājs maksā par iespēju saņemt atlīdzību galvenokārt no citu patērētāju iekļaušanas shēmā, nevis no preču vai pakalpojumu pārdošanas vai lietošanas.

Krimināllikuma 202., 203. un 204.pantā paredzēta atbildība par maksas pakalpojuma sniegšanu, kas neatbilst kvalitātes vai drošuma prasībām, vai pircēja vai pasūtītāja apkrāpšanu, saņemot maksas pakalpojumu. Savukārt Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 1.panta 2.punktā ir noteikts, ka pakalpojums ir personas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros par atlīdzību vai bez tās izpildīts patērētāja pasūtījums vai tāda ar patērētāju noslēgta līguma pildīšana, saskaņā ar kuru tiek iznomāta kāda lieta, izgatavota jauna lieta, uzlabota vai pārveidota esoša lieta vai tās īpašības vai veikts darbs, vai gūts nematerializēts darba rezultāts. Līdz ar to Krimināllikumā nav paredzēta atbildība par bezmaksas pakalpojumu neatbilstību kvalitātes vai drošuma prasībām, kā arī par pircēja vai pasūtītāja apkrāpšanu, saņemot bezmaksas pakalpojumu.

2. Grozījumu projekta būtība

  

Likumprojekta mērķis ir paredzēt atbildību par likumā aizliegtas  komercprakses veikšanu, ja tā veikta atkārtoti gada laikā, paredzot brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem vai bez tā.

Normatīvā akta projekta ietvaros tiks novērstas arī atsevišķas neprecizitātes, izslēdzot morāli novecojušu un citiem normatīvajiem aktiem (piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības likumam, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksam, Administratīvā procesa likumam) neatbilstošu terminoloģiju un tiesisko regulējumu. Tiks paredzēta atbildība arī par bezmaksas pakalpojumu neatbilstību kvalitātes vai drošuma prasībām, kā arī par pircēja vai pasūtītāja apkrāpšanu, saņemot bezmaksas pakalpojumu.

3. Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   II. Kāda var būt normatīvā akta projekta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts aizliedz komercprakses veicējiem veikt negodīgu komercpraksi, kas saskaņā ar normatīvā akta projektu „Komercprakses likums” ir atzīstama par negodīgu, paredzot kriminālatbildību par tā pārkāpumiem atkārtoti gada laikā.

3. Sociālo seku izvērtējums 

Nosakot kriminālatbildību par negodīgu komercpraksi, tiks veicināta patērētāju interešu aizsardzība, samazinot komercprakses veicēju negodīgās komercprakses negatīvo ietekme uz patērētāju ekonomisko rīcību.

4. Ietekme uz vidi 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

2007

Nākamie trīs gadi

Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada

2008

2009

2010

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta projekta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. 

Papildus ir sagatavots likumprojekts „Komercprakses likums”, grozījumi Reklāmas likumā un Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas tiks iesniegti vienlaicīgi ar likumprojektu.  

2. Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvā akta projekta

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojektu nepieciešams pieņemt, lai saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 249. pantu izpildītu Eiropas Savienības dalībvalsts saistības, piemērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK 13.pantu. Pilnībā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/29/EK tiks pārņemta ar Komercprakses likumu, grozījumiem Reklāmas likumā un grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  4. Atbilstības izvērtējums                                                               1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, Official Journal L 149, 11/06/2005 Lpp. 0022-0039.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

211. pants

Direktīva

2005/29/EK

13.pants

Atbilst

 

5. Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Direktīvas 2005/29/EK pārņemšanai konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju, Latvijas reklāmas asociāciju un Latvijas Preses izdevēju asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Reklāmas asociācija un Latvijas Preses izdevēju asociācija pauda atbalstu likumprojektam.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Likumprojekta teksts tiks publicēts Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv).

4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5.Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta projekta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta grozījumu projekta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Funkcijas netiek paplašinātas.

2.Kā sabiedrība tiks informēta par grozījumu projekta ieviešanu 

Likuma teksts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv).

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja grozījumu projekts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt kriminālprocesu regulējošos normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā.

4.Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  

Ekonomikas ministrs        J.Strods

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

K.Gerhards

Dž.Innusa

I.Vanaga

L.Duntava

 

20.07.2007. 13:53

1269

I.Mackeviča

7013146, Inna.Mackevica@em.gov.lv