likumprojekts"Grozījumi "Militārpersonu izdienas pensiju likumā""

Likumprojekts

 

Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā

 

Izdarīt Militārpersonu izdienas pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 8.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1.nr.; 2005, 2., 14.nr.; 2006, 13.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2007, 10.nr.) šādus grozīju­mus:

 

1.  4.pantā:

papildināt pirmās daļas 1.punktu ar "e" apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"e) vienu dienesta dienu, kas aizvadīta starptautiskās militārās operācijās, kuru mērķis ir īstenot Apvienoto Nāciju Organizācijas Statūtu 51.pantā noteiktās neatņemamās Apvienoto Nāciju Organizācijas dalībvalstu tiesības uz kolektīvo pašaizsardzību, ieskaita izdienas stāžā kā divas dienas;";

 

izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:

 

"3) militārpersonai, kura iecelta nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas un improvizēto spridzināšanas ierīču neitralizēšanas speciālista vai sapiera (atmīnē­tāja, mīnētāja, spridzinātāja) amatā, vienu atmīnēšanas vai spridzināšanas darbos nostrādāto dienu ieskaita izdienas stāžā kā trīs dienas;";

 

papildināt pirmo daļu ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

 

"6) militārpersonām, kuras ieceltas ūdenslīdēja amatā, vienu dienu, kurā ir notikusi niršana, ieskaita izdienas stāžā kā divas dienas;

7) militārpersonām, kuras pilda dienesta pienākumus uz kuģa jūrā, vienu dienu, kas pavadīta jūrā, ieskaita izdienas stāžā kā pusotru dienu."

 

2.  5.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz vārda "mēneša" ar vārdu "dienesta";

svītrot otro daļu;

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Militārpersonai, kura dienesta laikā ir piedalījusies šā likuma 4.panta pirmās daļas 1.punktā minētajās starptautiskajās operācijās, aprēķinot izdienas pensiju, par šo operāciju izpildes laiku ņem vērā dienesta atalgojumu, kas militārpersonai bija noteikts tās pamatdienesta vietā Latvijā pirms nosūtīšanas minēto starptautisko operāciju veikšanai."

 

3. Papildināt pārejas noteikumus ar 11. un 12.punktu šādā redakcijā:

 

"11. Attiecībā uz tām atvaļinātajām militārpersonām, kurām, aprēķinot izdienas pensiju, tika ņemts vērā laikposms no 2000.gada 19.augusta līdz 2004.gada 8.martam, dienesta atalgojumā, no kura aprēķina izdienas pensiju, ietilpst amatalga, piemaksa par dienesta pakāpi, piemaksa par izdienu, kā arī citas piemaksas, kuru veidus nosaka likumi un Ministru kabineta normatīvie akti.

12. Attiecībā uz tām atvaļinātajām militārpersonām, kurām, aprēķinot izdienas pensiju, tika ņemts vērā laikposms no 2004.gada 8.marta līdz 2007.gada 17.janvārim, dienesta atalgojumā, no kura aprēķina izdienas pensiju, ietilpst alga atkarībā no dienesta pakāpes un izdienas stāža, kā arī piemaksas, kuru veidus nosaka likumi un Ministru kabineta normatīvie akti."

 

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs

A.Slakteris

 

 

 

 

 

 

Grozījumu Militārpersonu izdienas pensiju likumā

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Ar Ministru kabineta 2000. gada 19. augusta noteikumu Nr. 272 "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" 3.punktu, 2000.gada 30.novembra likuma "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" 3. pantu, kas stājās spēkā 2000.gada 28.decembrī un 2006. gada 25. maija likumu "Grozījums Militārpersonu izdienas pensiju likumā" tika mainīta militārpersonu izdienas pensiju aprēķināšanas shēma. Turpmāk izdienas pensijas aprēķināšanā tika ņemts vērā vienīgi mēneša atalgojums(amatalga plus piemaksa par izdienu plus piemaksa par pakāpi) bet citas piemaksas netika ņemtas vērā. Minētie grozījumi tika apstrīdēti un Satversmes tiesas spriedumā konstatēta likuma normu neatbilstību Latvijas Republikas Satversmes normām. Lai novērstu šīs neatbilstības, AM ir izstrādājusi grozījumus Militārpersonu izdienas pensiju likumā. Minētie grozījumi paredz jaunu izdienas pensiju aprēķināšanas kārtību, kas nosaka, ka turpmāk, aprēķinot izdienas pensiju, tiks ņemts vērā mēneša vidējais dienesta atalgojums, kā arī papildina īpašo dienesta apstākļu sarakstu, kuros nodienēto laiku izdienas stāžā ieskaita palielinātā apmērā, un nosaka šo apmēru. Pārejas noteikumos noteiktais laika dalījums posmos līdz 2004.gada 8.martam un pēc  2004.gada 8.marta nepieciešams tādēļ, ka ar šo datumu NBS tika ieviesta jauna karavīru dienesta atalgojumu sistēma, kurā atsevišķi turpmāk vairs netiek izdalīta piemaksa par izdienu un piemaksa par pakāpi

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts precizē Militārpersonu izdienas pensiju likuma  5.panta normas atbilstoši Satversmes tiesas spriedumam, kā arī Militārā dienesta likuma terminoloģijai. Turklāt likumprojekts papildina to karavīru amatu sarakstu Militārpersonu izdienas pensiju likuma 4.pantā, kuriem izdiena aprēķināma palielināta apmērā sakarā ar dienestu specifiskos apstākļos, sarakstu.

Likumprojekts uzliek pienākumu pārrēķināt iepriekš piešķirtās izdienas pensijas tām militārpersonām, kuras tika atvaļinātas no militārā dienesta pēc 2000.gada 19.augusta, kā arī izmaksāt  radušos starpību, ja tāda tiks konstatēta.

3. Cita informācija

 Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi  

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu  

 Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 Atvaļinātajām militārpersonām tiks uzlabots materiālais stāvoklis pieejamāka kļūs medicīniskā aprūpe, paaugstināsies viņu maksātspēja un dzīves līmenis.

 

 

 

4. Ietekme uz vidi 

 Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija 

Likuma izpilde tiks nodrošināta no AM 2007.gadā piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem

 

 

 

 

 

 

  III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 (tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

 

2007

2008

2009

2010

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos  

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos  

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

696, 78

 

696, 78

 

696, 78

 

3. Finansiālā ietekme 

 

 

- 696.78

-696.78

-696.78

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins  

Patlaban budžeta izdevumu apmērs nav precīzi aprēķināts. Vidēji katrai atvaļinātajai militārpersonai, kuras izdienas pensijas apmērs ir jāpārrēķina, būtu izmaksājami aptuveni 15 Ls par katru mēnesi, t.i. maksimāli nepieciešamā summa ir 696,78 tūkst.latu (553 militārpersonas x  15 Ls mēnesī x 12mēneši x 7gadi = Ls 696780,00).

Minētie izdevumi tiks segti no AM budžeta programmas „Militārpersonu pensiju fonds”.

6. Cita informācija  

Finansējums 2008.gadā 696,78 tūkst.latu apmērā iekļauts Aizsardzības ministrijas budžeta mērķa griestos (MK 02.05.2007. sēdes protokols Nr.26  30.§) programmā 32.00.00 „Militārpersonu pensiju fonds”. Likumprojekta īstenošanu 2007.gadā un turpmākajos gados Aizsardzības ministrija nodrošinās atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas "Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO" ietvaros.

  IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt  

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Cita informācija 

 Tiks savstarpēji saskaņoti spēkā esošie tiesību akti.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar. 

4. Atbilstības izvērtējums                                                                                                  1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar. 

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

5. Cita informācija 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Tiesību akta projekts šo jomu neskar. 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)   

Tiesību akta projekts šo jomu neskar. 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

 Tiesību akta projekts šo jomu neskar. 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

  

Tiesību akta projekts šo jomu neskar. 

5. Cita informācija  

 


VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

 Likumprojekta izpildi nodrošinās AM Sociālo lietu nodaļa savu pastāvīgo funkciju ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

 Tiesību akta projekts tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un ievietots Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā – NAIS. 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo  

 Tiesību akta projekts neierobežo indivīda tiesības. Nepieciešamības gadījuma indivīds var aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtība

4. Cita informācija

 

  

 

Aizsardzības ministrs                                                               A.Slakteris

 

Aizsardzības ministrs

Valsts sekretārs

 

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā persona

Dokumenta autors

 

 

A.Slakteris

 

 

E.Rinkēvičs

 

 

S.Araslanova

 

 

I.Kalna

 

 

A.Jaško

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25.05.2007 10:10

940

Andris Jaško, 7335197

Andris.Jasko@mod.gov.lv; fakss 7210454