Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
piesārņojumu"
Izdarīt likumā "Par
piesārņojumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2001, 9.nr.; 2002, 16.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 5.nr.; 2006, 9.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 1.panta 5.punktu šādā redakcijā:
"5) operators
privātpersona, atvasināta publiska persona, tiešās vai pastarpinātās
pārvaldes iestāde, kura veic profesionālu darbību vai ir atbildīga par šādas
darbības veikšanu, vai kurai ir noteicoša ekonomiskā ietekme uz profesionālās
darbības tehnisko izpildījumu;".
2. Papildināt likumu ar V2 nodaļu
šādā redakcijā:
"V2
nodaļa
Iekārtu darbības apturēšana
32.9 pants. Iekārtas
darbības apturēšanas nosacījumi
(1) Iekārtas darbību aptur, ja nav saņemta
nepieciešamā A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauja vai siltumnīcefekta
gāzu emisijas atļauja. Tas neattiecas uz gadījumiem, ja A vai B kategorijas
piesārņojošās darbības atļauja apturēta vai izsniegtā atļauja atcelta
apstrīdēšanas procedūras ietvaros.
(2) Iekārtas darbību aptur, ja nepieciešamā
atļauja ir saņemta, bet:
1) operatora prettiesiskas rīcības dēļ
iekārta ir radījusi vai var radīt vides piesārņojumu, kas izraisa vai var
izraisīt būtisku kaitējumu videi vai cilvēku veselībai;
2) darbinot iekārtu, atkārtoti tiek pārkāpti
vides aizsardzības normatīvie akti vai netiek pildīti vides aizsardzības valsts
iestāžu administratīvie akti.
(3) Ja piesārņojumu nerada visa iekārta, bet
tikai kāda tās daļa, aptur tikai tās daļas darbību, kas rada piesārņojumu.
(4) Iekārtas vai tās daļas darbību neaptur,
ja apturēšana var nodarīt lielāku kaitējumu videi, cilvēku veselībai vai
dzīvnieku labturībai nekā iekārtas radītais piesārņojums. Pēc Sabiedrības
veselības aģentūras vai Pārtikas un veterinārā dienesta atzinuma saņemšanas Valsts
vides dienests pieņem rakstveida lēmumu. Lēmumā operatoram nosaka saistošus
ierobežojošus nosacījumus iekārtas turpmākajai darbībai.
32.10 pants.
Iekārtas darbības apturēšanas kārtība
(1) Pirms iekārtas darbības apturēšanas
Valsts vides dienesta ģenerāldirektors, ģenerāldirektora vietnieks vai
reģionālās vides pārvaldes direktors izdod un nosūta iekārtas operatoram
brīdinājumu par iespējamo iekārtas darbības apturēšanu, ja netiks novērsti
brīdinājumā minētie pārkāpumi. Brīdinājums nav apstrīdams un pārsūdzams.
(2) Brīdinājumā norāda operatora izdarītos
pārkāpumus un citus apstākļus, kas var būt par pamatu iekārtas darbības
apturēšanai, un nosaka termiņu no trim dienām līdz trim mēnešiem brīdinājumā
minēto pārkāpumu novēršanai. Ja operators mēneša laikā izstrādā un iesniedz
Valsts vides dienestā akceptēšanai pasākumu plānu pārkāpumu novēršanai, Valsts
vides dienesta amatpersona, kura izdevusi brīdinājumu, pārkāpumu novēršanas termiņu
pagarina līdz deviņiem mēnešiem, ja vien pārkāpumu nav iespējams novērst ātrāk
un piesārņojums nerada būtisku kaitējumu vai risku cilvēka veselībai vai videi.
(3) Ja brīdinājumā noteiktajā termiņā nav
novērsti pārkāpumi vai nav veikti pasākumu plānā noteiktie pasākumi, Valsts
vides dienesta ģenerāldirektors pieņem lēmumu par iekārtas darbības
apturēšanu.
(4) Ja operators darbību uzsāk vai veic bez
nepieciešamās A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļaujas vai arī
uzsāk darbību bez siltumnīcefekta gāzu emisijas atļaujas, lēmumu par iekārtas
darbības apturēšanu pieņem, operatoru iepriekš nebrīdinot.
(5) Lēmums par iekārtas darbības apturēšanu stājas
spēkā un ir izpildāms nekavējoties. Lēmumu var apstrīdēt šā likuma 50.panta
desmitajā daļā noteiktajā kārtībā Vides pārraudzības valsts birojā. Lēmuma
apstrīdēšana neaptur tā darbību. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu var
pārsūdzēt tiesā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
(6) Iekārtas darbības apturēšanu nodrošina
iekārtas operators tā, lai tās apturēšana radītu pēc iespējas mazāku kaitējumu
videi. Valsts vides dienesta ģenerāldirektoram ir tiesības uzdot operatoram
noplombēt vai norobežot pieeju tehnoloģiskajām ierīcēm vai telpām, kas ved uz
iekārtu darbināšanas ierīcēm, lai nodrošinātu, ka lēmums par iekārtas darbības
apturēšanu tiek izpildīts. Pieeju tehnoloģiskajām ierīcēm vai telpām operators
noplombē vai norobežo, piedaloties tās vides aizsardzības institūcijas
pārstāvim, kura ir izdevusi brīdinājumu par iekārtas darbības apturēšanu.
32.11 pants.
Iekārtas darbības atjaunošana
(1) Operators iesniedz Valsts vides dienestā
iesniegumu. Iesniegumā norāda, ka lēmumā par iekārtas darbības apturēšanu minētie
pārkāpumi ir novērsti un dotie uzdevumi izpildīti. Iesniegumam pievieno to
apliecinošus dokumentus.
(2) Valsts vides dienests piecu darbdienu
laikā pārbauda lēmumā par iekārtas darbības apturēšanu minēto pārkāpumu
novēršanu un doto uzdevumu izpildi. Valsts vides dienesta ģenerāldirektors
pieņem lēmumu par iekārtas darbības pilnīgu vai daļēju atjaunošanu vai atteikumu
atjaunot iekārtas darbību. Valsts
vides dienesta ģenerāldirektora lēmumu var apstrīdēt šā likuma 50.panta
desmitajā daļā noteiktajā kārtībā Vides pārraudzības valsts birojā. Lēmuma
apstrīdēšana neaptur tā darbību. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu var
pārsūdzēt tiesā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi."
3. 38.pantā:
papildināt pirmo daļu ar 3.1 punktu
šādā redakcijā:
"31) zemes īpašnieks, ja zeme
iegūta īpašumā pēc piesārņotās vietas reģistrācijas;";
izslēgt otrās daļas otro teikumu.
4. Izslēgt 50.panta piektajā daļā vārdus "izņemot
gadījumu, kad uzņēmuma darbība tiek apturēta normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā".
5. Papildināt 50.pantu ar desmito daļu šādā
redakcijā:
"(10) Lēmumu par saistošo ierobežojošo
nosacījumu noteikšanu piesārņojošai darbībai, iekārtas darbības apturēšanu, iekārtas
darbības daļēju atjaunošanu vai atteikumu atjaunot iekārtas darbību var
apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā pēc tā spēkā stāšanās.
Lēmuma apstrīdēšana neaptur lēmuma darbību."
Pārejas noteikumi
1. Šā likuma 2. un 4.pants stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
2. Šā likuma 3.pants stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kopš 2001. gada 29. marta vides piesārņojuma samazināšanu un novēršanu
reglamentē likums Par piesārņojumu. Īstenojot likumu Par piesārņojumu ir
izveidojusies situācija, kad tādos gadījumos, kad iekārtas darbojas bez
nepieciešamās A vai B kategorijas atļaujas, operatora prettiesiskas darbības
rezultātā iekārta rada vai potenciāli var izraisīt nozīmīgu kaitējumu videi
vai cilvēka veselībai, iekārtā atkārtoti tiek pārkāpti vides normatīvie akti
vai netiek pildīti vides aizsardzības valsts iestāžu izdoti administratīvie
akti, vides valsts rīcībā nav tiesisku līdzekļu, kas tām dotu tiesības piespiest
operatoru īstenot vides aizsardzības prasības. Likumā Par piesārņojumu termins operators neatbilst šādam pašam
teminam Vides aizsardzības likumā. Šo terminu nepieciešams precizēt, lai tas
atbilstu Vides aizsardzības likumā noteiktajai terminiloģijai un Padomes
1996. gada 24. septembra Direktīvas 96/61/EK par piesārņojuma integrēto
novēršanu un kontroli noteiktajiem terminiem. |
2. Tiesību akta projekta
būtība |
Likumprojekts
ir izstrādāts, lai: - noteiktu iekārtas darbības apturēšanas nosacījumus, apturēšanas kārtību
un tās darbības atjaunošanas kārtību gadījumos, kad iekārtas darbojas bez
nepieciešamās A vai B kategorijas atļaujas, operatora prettiesiskas darbības
rezultātā iekārta rada vai potenciāli var izraisīt nozīmīgu kaitējumu videi
vai cilvēka veselībai un iekārtā atkārtoti tiek pārkāpti vides normatīvie
akti vai netiek pildīti vides aizsardzības valsts iestāžu izdoti
administratīvie akti. Šobrīd spēkā esošajos normatīvajos aktos nav noteikta
šāda kārtība; - precizētu terminu operators atbilstoši terminiem, kas noteikti Vides
aizsardzības likumā un Padomes 1996. gada 24. septembra Direktīvā 96/61/EK
par piesārņojuma integrēto novēršanu un kontroli; |
3. Cita informācija |
Nav citas informācijas. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi |
Nav būtiskas ietekmes. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav būtiskas ietekmes. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Pozitīva, īpaši gadījumos, lai novērstu
nelikumīgas A un B kategorijas
piesārņojošās darbības bez nepieciešamās atļaujas. |
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Nav citas informācijas. |
||||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2. Cita informācija |
Nav citas informācijas. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Padomes 1996.
gada 24. septembra Direktīvas par piesārņojuma integrēto novēršanu un
kontroli noteiktajiem terminiem. |
|||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts ļauj efektīvāk īstenot ANO EEK
konvenijas Par gaisa pārrobežu piesārņojumu lielos attālumos protokolu
prasības attiecībā uz gaisa piesārņojumu no stacionāriem gaisa piesārņojuma
avotiem. |
|||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējuma
tabula |
||||
Attiecīgie EK tiesību akti
un citi dokumenti, numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Padomes 1996. gada 24. septembra Direktīva 96/61/EK par piesārņojuma
integrēto novēršanu un kontroli; |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
|
1.punkts |
Direktīva 96/61/EK 2. panta 12. punkts |
atbilst |
|
|
2.punkts |
Direktīva 96/61/EK 4. un 5. pants |
atbilst |
|
|
|
|
|||
5. Cita informācijas |
Nav citas informācijas. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis? |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde no valsts puses, - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas? |
Jaunas valsts
institūcijas netiek radītas. Vides valsts dienesta ģenerāldirektoram ir
tiesības pieņemt lēmumu par iekārtas darbības apturēšanu. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu? |
Tiesību akts tiks publicēts oficiālajā
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo? |
Izdotos
lēmumus var apstrīdēt saskaņā ar likuma Par piesārņojumu IX nodaļā noteikto
kārtību vai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4.
Cita informācija
|
Nav citas informācijas. |
Vides ministra
vietā
Labklājības
ministre D.Staķe
Vides ministra vietā Labklājības ministre |
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā
departamenta direktora p.i. |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
D.Staķe |
A.Eglājs |
A.Antāne |
V.Puriņš |
D.Ozola |
07.05.2007 10:25
773
D.Ozola
7026516,
Daina.Ozola@vidm.gov.lv