Grozījumi Sabiedrības integrācijas fonda likumā

Likumprojekts

 

Likumprojekts "Grozījumi Sabiedrības integrācijas fonda likumā"

 

Izdarīt Sabiedrības integrācijas fonda likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 16.nr.; 2004, 23.nr.) šādus grozījumus:

 

1.  3.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Fonda mērķis ir finansiāli atbalstīt un veicināt sabiedrības integrāciju atbilstoši attiecīgās valsts programmas pamatnostādnēm, kā arī publiskā un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu (turpmāk – projekts) īstenošanu.";

 

aizstāt otrajā daļā vārdus "sabiedrības integrācijas" ar vārdiem "sabied­rības integrācijas, publiskā un nevalstiskā sektora attīstības";

izteikt otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) izstrādāt un iesniegt Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā priekšlikumus par sabiedrības integrācijas, publiskā un neval­stiskā sektora attīstības procesa īstenošanai nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem valsts budžeta pieprasījuma sagatavošanai;".

 

2. Papildināt 4.panta pirmo daļu ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

 

"6) ieviest Fonda mērķim atbilstošas juridisko un fizisko personu (tai skaitā ārvalstu juridisko un fizisko personu) programmas un grantu shēmas;

7) nodrošināt Fonda mērķim atbilstošu Eiropas Savienības struktūrfondu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu finanšu instrumentu, Eiropas Komisijas finansēto programmu un citu starptautisku finanšu instrumentu finansētu programmu ieviešanu, pieņemt lēmumus par finansējuma piešķiršanu projektiem un veikt projektiem piešķirtā finansējuma kontroli, tai skaitā pildot Eiropas Savienības struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas funkcijas."

 

3. Papildināt 5.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(5) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā īstenojama nevalstisko orga­nizāciju līdzfinansējuma budžeta programmas vadības, īstenošanas, uzraudzības un kontroles sistēma."

 


4. Papildināt 11.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Par valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi atbildīgā amatpersona ir sekretariāta direktors."

 

5.  12.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "sabiedrības integrācijas" ar vārdiem "sabied­rības integrācijas, publiskā un nevalstiskā sektora attīstības";

izteikt astoto daļu šādā redakcijā:

 

"(8) Projektus, kurus finansē no Eiropas Savienības struktūrfondiem, Eiropas Ekonomikas zonas valstu finanšu instrumentiem, Eiropas Komisijas un citiem starptautiskiem finanšu instrumentiem, izvērtē saskaņā ar attiecīgos finanšu instrumentus reglamentējošajiem tiesību aktiem."

 

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministru prezidenta vietā –

aizsardzības ministrs

A.Slakteris


Likumprojekta "Grozījumi Sabiedrības integrācijas fonda likumā"

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

1. Atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda likumam Sabiedrības integrācijas fonds (turpmāk – fonds) ir publisks nodibinājums. Likumā ir noteikta fonda kompetence. Saskaņā ar likumu fondam ir savs budžets un manta, un to pārvalda padome.

 

Analizējot situāciju, jāsecina, ka fondam šobrīd ir deleģēta dažādu programmu un grantu apsaimniekošana:

  • saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 23.maija noteikumiem Nr.421 "Noteikumi par nevalstisko organizāciju līdzfinansējuma budžeta programmas vadības, īstenošanas, uzraudzības un kontroles sistēmu" fondam ir uzdots pildīt šo noteikumu 7.punktā noteiktās programmas vadības funkcijas. Šo funkciju izpildes kārtību nosaka attiecīgie Ministru kabineta noteikumi;
  • saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 8.novembra noteikumu Nr.852 "Noteikumi par Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instru­menta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta vadības, īstenošanas, uzraudzības, kontroles un novērtēšanas sistēmu" 63. un 65.punktu fonds pilda grantu shēmas atbildīgās iestādes funkcijas;
  • saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 27.jūnija noteikumu Nr.545 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina struktūrfondu ieviešanu un grozījumu izdarīšanu plānošanos dokumentos" 4.3.apakšpunktu fonds pilda grantu shēmu apsaimniekotāja funkcijas atbilstoši struktūrfondu ieviešanu regulējošiem dokumentiem;
  • saskaņā ar Eiropas Savienības finanšu instrumentu PHARE programmas un Pārejas programmas likuma 8.pantu fonds pilda ieviešanas institūcijas funkcijas atbilstoši PHARE un Pārejas programmas darbību regulējošiem tiesību aktiem.

 

2. Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk – VPIL) 40.pants nosaka, ka pārvaldes uzdevumu var deleģēt likumā noteiktajos gadījumos citai publiskai personai. Šādā gadījumā piemērojami šīs nodaļas noteikumi, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikts citādi. Kaut arī Sabiedrības integrācijas fonda likuma 12.panta 8.punkts ietver fonda tiesības pildīt ieviešanas institūcijas funkcijas Eiropas Savienības finansētajiem projektiem, jāsecina, ka Sabiedrības integrācijas fonda likums skaidri nenosaka, kad fonds var saņemt deleģējumu pildīt pārvaldes uzdevumus minēto funkciju īsteno­šanai (izņēmums ir deleģējums pildīt PHARE un Pārejas programmas ievie­šanas institūcijas funkcijas, kur tas noteikts likumā). Sabiedrības integrācijas fonda likumu nepieciešams precizēt arī tāpēc, ka VPIL 41.panta otrā daļa nosaka, ka "citai publiskai personai nevar deleģēt publisku personu budžeta apstiprināšanu, finanšu resursu sadali programmu un apakšprogrammu līmenī, finanšu resursu kontroli".

3. Kaut gan fonda mērķis ir sabiedrības integrācija, kas saskaņā ar valsts programmu par sabiedrības integrāciju Latvijā ietver gan etnisko, gan sociālo un reģionālo integrāciju un ir pietiekami plašs, lai teorētiski iekļautu arī cilvēkresursu attīstības pasākumus, nepieciešams precizēt fonda mērķi saskaņā ar pašlaik veicamajiem un plānotajiem uzdevumiem.

 

4. Ministru kabinets 2006.gada 23.maijā pieņēma noteikumu projektu "Noteikumi par nevalstisko organizāciju līdzfinansējuma budžeta programmas vadības, īstenošanas, uzraudzības un kontroles sistēmu". Lai izstrādāto noteikumu izdošanas pamats būtu pilnīgs, nepieciešams attiecīgi papildināt Sabiedrības integrācijas fonda likumu. Izraksts no Ministru kabineta 2006.gada 23.maija sēdes protokola (prot. Nr.28.  37.§):

"2. Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātam līdz 2006.gada 1.augustam sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumu Sabiedrības integrācijas fonda likumā, papildinot to ar deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiek īstenota nevalstisko organizāciju līdzfinansējuma budžeta programmas vadības, īstenošanas, uzraudzības un kontroles sistēma."

Likumprojekts atbilst Ministru kabineta sēdē dotajam uzdevumam.

 

Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts ir sagatavojis un 2007.gada 23.februārī iesniedzis Valsts kancelejā priekšlikumus likumprojekta "Grozījumi Sabiedrības integrācijas fonda likumā" (VSS-1444) papildināšanai, kas attiecas uz valsts budžeta pieprasījuma sagatavošanas kārtību sabiedrības integrācijas, publiskā un nevalstiskā sektora attīstības procesa īstenošanai (likumprojekta 1.panta trešā daļa), kā arī likumā iekļaujamo deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiek īstenota nevalstisko organizāciju līdzfinansējuma budžeta programmas vadības, īstenošanas, uzraudzības un kontroles sistēma (likumprojekta 3.pants)

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

1. Likumprojekta mērķis ir saskaņot Sabiedrības integrācijas fonda likumu ar VPIL, novēršot riskus atšķirīgai tiesību normu interpretācijai un no tā izrietošajām finansiālajām sekām.

2. Likumprojekts precizē fonda mērķi, nosakot, ka līdzās sabiedrības integrācijai fonda mērķis ir arī finansiāli atbalstīt un veicināt publiskā un nevalstiskā sektora attīstību.

3. Likumprojekts paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiek īstenota nevalstisko organizāciju līdzfinansējuma budžeta programmas vadības, īstenošanas, uzraudzības un kontroles sistēma

3. Cita informācija

Ievērojot, ka Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības likums stājās spēkā 2007.gada 1.martā un minētais likums nosaka fondam sadarbības iestādes statusu, lai nodrošinātu pēc iespējas savlaicīgāku minētā likuma un Sabiedrības integrācijas fonda likuma normu saskaņošanu saistībā ar anotācijas I sadaļas 1.daļas 1.punktā minēto, likumprojekts ietver normu, kas nosaka, ka likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. Minētais pamato arī nepieciešamību likumu virzīt izskatīšanai Saeimā steidzamības kārtībā

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu nes kar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts saskaņo Sabiedrības integrācijas fonda likumu ar VPIL, kas attiecas uz pārvaldes uzdevumu deleģēšanas jautājumiem, līdz ar to pieteikto projektu izvērtēšana un apstiprināšana noritēs ātrāk. Tiks novērstas normatīvo aktu normu dažādas interpretācijas iespējas

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

(2007.)

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2008.

2009.

2010.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie
e-pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar


 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.

Kopā nepieciešamie papildu izdevumi

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likum­projekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos saturiskos virzienus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

1. Atbilstoši likuma grozījumiem jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi "Grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 28.augusta notei­kumos Nr.390 "Sabiedrības integrācijas fonda nolikums"". Šie Ministru kabineta noteikumi precizēs padomes, sekretariāta un projektu vērtēšanas komiteju funkcijas, pilnvaras un sadarbību autonomo uzdevumu un valsts deleģēto uzdevumu izpildē.

2. Nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu "Noteikumi par nevalstis­ko organizāciju līdzfinansējuma budžeta pro­grammas vadības, īstenošanas, uzraudzības un kontroles sistēmu", ņemot vērā precizēto Ministru kabineta noteikumu izdošanas pamatojumu.

Paredzēts, ka minētie noteikumu projekti divu mēnešu laikā pēc likuma stāšanās spēkā tiks iesniegti Ministru kabinetā

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar


 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums), norādot numuru, pieņemša­nas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta numurs)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta numurs

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Grozījumos ietvertās normas tika iesniegtas Valsts kancelejā gan kā fonda sekretariāta, gan arī kā Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta priekšlikumi. Ar fonda sekre­ta­riāta priekšlikumiem tika iepazīstināta fonda padome, tai skaitā pieci nevalstisko organizāciju pārstāvji, fonda padomes sēdē 2006.gada 12.jūlijā. Fonda padome izskatīja sekretariāta sagatavotos grozīju­mus (minētais neattiecas uz likum­projekta 3.pantu), konceptuāli atbalstīja grozījumu nepieciešamību un pieņēma lēmumu lūgt Valsts kanceleju piedalīties grozījumu galīgā varianta sagatavošanā. 

 

Par likumprojektu tika diskutēts
š.g. 24.janvāra un 21.marta Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sēdē, kā arī Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrā­cijas lietās sekretariāta organizētajā tikša­nās reizē ar nevalstiskajām organizācijām š.g. 28.martā

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Izskatot jautājumu par grozījumiem Sabiedrības integrācijas fonda likumā, nevalstisko organizāciju pārstāvjiem nebija iebildumu pret likumprojektā iestrādātajām normām, vienlaikus tika nolemts organizēt diskusiju par fonda padotības noteikšanu, tādējādi likum­projektā minētais jautājums netiek regulēts

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti un sabiedriskās domas viedoklis nav noskaidrots

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses, vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Par likumu sabiedrība tiks informēta, to publicējot laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs", kā arī ievietojot Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un fonda mājas lapā internetā

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt administratīvā procesa ietvaros saskaņā ar Administratīvā procesa likumu, kā arī saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadību regulējošiem normatīvajiem aktiem jautājumos, kas saistīti ar fonda darbību, īstenojot Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas funkcijas

 


 

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministru prezidents

Valsts kancelejas direktore

Valsts kancelejas direktora vietniece valsts pārvaldes attīstības un politikas koordinācijas lietās

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 < /o:p>

 

 

 

A.Kalvītis

G.Veismane

B.Pētersone

Dz.Galvenieks

S.Gulbe

 

 

 

 

 

 

 

 

28.03.2007.

1579

S.Gulbe 7082930

solvita.gulbe@mk.gov.lv