Likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā"

Likumprojekts

 

Grozījums Kredītiestāžu likumā

 

Izdarīt Kredītiestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 23.nr.; 1996, 9., 14., 23.nr.; 1997, 23.nr.; 1998, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 10., 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 2., 12., 23.nr.; 2005, 13., 14.nr.; 2006, 15.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2007, 40.nr.) šādu grozījumu:

 

Papildināt 62.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:

 

"(7) Kredītiestāde ziņas par fiziskās personas kontu atvēršanu, esamību vai slēgšanu sniedz Valsts ieņēmumu dienestam pēc tā pieprasījuma, kas sagatavots, lai nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienesta uzdevumu izpildi. Pieprasījumu paraksta Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes direktors vai viņa vietnieks, vai Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora pilnvarotās Valsts ieņēmumu dienesta centrālā aparāta amatpersonas. Kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests nosūta pieprasījumu un kredītiestādes sniedz uz to atbildi, nosaka Ministru kabinets."

 

Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

O.Spurdziņš


Likumprojekta

“Grozījums Kredītiestāžu likumā”

anotācija

 

I.                   Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

2005.gada 29.septembrī Ministru kabinets pieņēma rīkojumu nr.624 “Par koncepciju “Par fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles pilnveidošanu”, paredzot ieviest jaunu kontroles mehānismu fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles uzlabošanai. Savukārt, izstrādāt normatīvo aktu bāzi minētā pasākuma īstenošanai, uzdeva ar Ministru prezidenta 2005.gada 12.oktobra rīkojumu Nr.424 “Par darba grupu tiesību aktu projektu izstrādei” izveidotajai darba grupai. 

Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk –VID), pārbaudot maksātāja (fiziskās personas) taksācijas gadā gūtos ienākumus, pamatojas uz iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā uzrādītajiem datiem, darba devēju (ienākuma izmaksātāju) paziņojumiem par izmaksātajām summām, ārvalstu nodokļu administrāciju sniegtajām ziņām, apsekošanas un pārbaužu rezultātiem, kā arī citu VID rīcībā esošo informāciju par nodokļa maksātāja ienākumiem, īpašuma stāvokļa izmaiņām un izdevumiem. Taču praksē VID nākas saskarties ar problēmu, ka nodokļu maksātājs nesniedz informāciju par kredītiestādēs atvērtajiem norēķinu kontiem un tajos esošo līdzekļu izmaiņām. Līdz ar to nav pilnīga VID rīcībā esošā informācija par fiziskās personas mantiskā stāvokļa izmaiņām, kas varētu kalpot kā informācijas avots nosakot ar nodokli apliekamo ienākumu un nodokļa summu uz aprēķinu pamata atbilstoši maksātāja īpašuma vērtības pieaugumam un esošajām ziņām par maksātāja darbību.

Tādējādi, lai nodokļu administrācija gūtu pilnīgu priekšstatu par fiziskās personas ienākumiem un izdevumiem, kā arī gūtu pārliecību vai apstiprinājumu par personas veiktajām darbībām pārbaudāmajā periodā un varētu sekmīgi pildīt likumā noteikto pamatuzdevumu – veikt fizisko personu ienākumu un mantiskā stāvokļa kontroli ir nepieciešama informācija no kredītiestādēm par personu atvērto kontu esamību vai to slēgšanu Latvijas kredītiestādēs.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Likumprojekts “Grozījums Kredītiestāžu likumā” (turpmāk – likumprojekts) paredz noteikt Kredītiestādēm pienākumu pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma sniegt informāciju par fizisko personu atvērtajiem, esošajiem vai slēgtajiem kontiem attiecīgajā kredītiestādē.

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

      Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē­jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

 

2007

2008

2009

2010

2008-2012

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

3. Finansiālā ietekme

 

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

 

Ar likumprojektu vienotā paketē paredzēts iesniegt Ministru kabinetā šādus likumprojektus:

1)      “Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums”;

2)      “Grozījums likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””;

3)      “Grozījums likumā “Par nodokļiem un nodevām””;

4)      “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā””;

5)      „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”.

 

 

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Darba grupā, kas izstrādāja likumprojektu, piedalījās Nodokļu maksātāju interešu aizsardzības fonda pārstāvis.

Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Komercbanku asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Nodokļu maksātāju interešu aizsardzības fonds atbalsta likumprojektu.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. Pēc likumprojekta atbalstīšanas paredzēts ievietot informāciju par to ministrijas mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

 Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Lai īstenotu likumprojektu nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas.

 

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

 

Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvo aktu noteiktajā kārtībā

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

Finanšu ministrs                                                                   O.Spurdziņš

 

 

Valsts sekretāres vietā valsts sekretāres vietnieks

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.Gaugers

E.Strazdiņa

M.Radeiko

L.Kandere

 

 

 

 

 

2007.03.21.  9:06:30

862

L.Kandere, 7095493

Liga.Kandere@fm.gov.lv