Likumprojekts
Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir konstatēt fizisko personu mantisko
stāvokli un uzkrājumus un nodrošināt visu fizisko personu uzkrājumu, ienākumu un
izdevumu atbilstības un attiecīgi nodokļu samaksas un ienākumu legalitātes
kontroles iespējas.
2.pants. Likuma darbība
Likums nosaka fizisko personu mantiskā stāvokļa
deklarēšanas pienākumu, mantiskā stāvokļa deklarācijas iesniedzējus,
deklarācijā iekļaujamās ziņas, deklarācijas iesniegšanas kārtību, deklarācijas
iesniedzēju pienākumus, tiesības un atbildību, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta
kompetenci šā likuma izpildē.
II nodaļa
Mantiskā stāvokļa deklarācija un tās iesniegšanas kārtība
3.pants. Mantiskā
stāvokļa deklarācijas iesniedzēji
(1) Mantiskā stāvokļa deklarāciju
pirmoreiz iesniedz fiziskās personas, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijas
Republikā, ja tās atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
1) personai ārvalstīs īpašumā vai kopīpašumā
ir nekustamais īpašums;
2) persona Latvijā vai ārvalstīs veikusi darījumu, kura rezultātā tā ir ieguvusi
vai zaudējusi tiesības uz nekustamo īpašumu, kas normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā vēl nav ierakstītas (koroborētas) zemesgrāmatā;
3) personai ārvalstīs īpašumā vai kopīpašumā ir sauszemes, ūdens vai gaisa transportlīdzeklis,
kā arī tā iegādājusies transportlīdzekli uz nomas (līzinga) līguma pamata;
4) personai īpašumā Latvijā vai ārvalstīs ir
akcijas, kapitāla daļas vai līdzdalības daļas komercsabiedrībās, kā arī līdzdalības daļas kooperatīvajās sabiedrībās;
5) personai īpašumā Latvijā vai ārvalstīs
ir vērtspapīri, kas nav minēti šīs
panta daļas 4.punktā, vai citi finanšu instrumenti Finanšu instrumentu tirgus likuma izpratnē;
6) personas skaidras vai bezskaidras naudas uzkrājumu (ieskaitot privātajos pensiju
fondos veiktās iemaksas vai veiktos dzīvības apdrošināšanas (ar uzkrāšanu)
prēmiju maksājumus) Latvijā vai ārvalstīs kopējā summa pārsniedz 100
minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā;
7) persona Latvijā vai ārvalstīs veikusi
aizņēmumus (ņēmusi kredītus), kuru kopējā summa pārsniedz 100 minimālās
mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā;
8) persona Latvijā vai ārvalstīs
izsniegusi aizdevumus, kuru kopējā summa pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas
nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā;
9) persona Latvijā vai ārvalstīs
ir veikusi citus darījumus, kas nav minēti šīs panta daļas 2., 7. un 8.punktā
un kuru kopējā summa pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai
to ekvivalentu ārvalstu valūtā, izņemot tādus darījumus, kuri veikti
saimnieciskās darbības ietvaros;
10) fiziskai
personai īpašumā Latvijā vai ārvalstīs ir cits vērtīgs īpašums (izņemot
iepriekš minēto), kura vērtība
pēc personas ieskatiem pārsniedz
100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu valūtā;
11) personas Latvijā un
ārvalstīs iepriekšējā kalendāra gadā gūto ienākumu kopējā summa pārsniedz 100
minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā.
(2) Ja fiziskajai personai nav
bijis pienākums iesniegt mantiskā stāvokļa deklarāciju par 2008.gadu, pienākums
iesniegt mantiskā stāvokļa deklarāciju rodas par to kalendāra gadu, kurā uz
personu attiecas viens no šā panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem.
(3)
Turpmāk
mantiskā stāvokļa deklarāciju par kārtējo kalendāra gadu iesniedz tikai tās
fiziskās personas, kuru mantiskais stāvoklis ir mainījies salīdzinājumā ar
pēdējo iesniegto mantiskā stāvokļa deklarāciju, bet tās joprojām atbilst šā
panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem vai kuras kārtējā gada laikā veikušas
darījumus, kas atbilst šā panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem.
(4) Deklarēšanas pienākumu nepilngadīgo
personu vietā, kuras atbilst kādam no šā panta pirmajā daļā minētajiem
kritērijiem, izpilda vecāki vai aizbildņi. Aizgādnībā esošu personu vietā
deklarēšanas pienākumu izpilda aizgādņi.
(5) Valsts amatpersonas mantiskā stāvokļa
deklarāciju iesniedz katru gadu neatkarīgi no tā, vai amatpersona atbilst vai
neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem.
4.pants.
Mantiskā stāvokļa deklarācijas iesniegšanas kārtība
(1) Šā likuma 3.panta pirmajā daļā minētās
personas mantiskā stāvokļa deklarāciju iesniedz par 2008.gadu. Mantiskā
stāvokļa deklarāciju līdz 2009.gada 1.aprīlim iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē pēc personas deklarētās dzīvesvietas.
(2) Fiziskā persona, kurai nav bijis pienākums
iesniegt mantiskā stāvokļa deklarāciju par 2008.gadu, mantiskā stāvokļa deklarāciju
pirmoreiz iesniedz līdz 1.aprīlim tajā gadā, kas seko pēc kalendāra gada, par
kuru personai radies pienākums iesniegt mantiskā stāvokļa deklarāciju
atbilstoši šā likuma 3.panta pirmajai daļai. Mantiskā stāvokļa deklarāciju
iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē pēc personas deklarētās
dzīvesvietas.
(3) Šā likuma 3.panta trešajā daļā
minētās fiziskās personas turpmāk mantiskā stāvokļa deklarāciju par kārtējo
kalendāra gadu iesniedz līdz tam sekojošā gada 1.aprīlim. Mantiskā stāvokļa deklarāciju
iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē pēc personas deklarētās
dzīvesvietas.
(4) Fiziskās personas mantiskā stāvokļa
deklarāciju iesniedz personīgi, elektroniski vai pa pastu ierakstītā vēstulē.
5.pants.
Mantiskā stāvokļa deklarācijā iekļaujamās ziņas
(1) Mantiskā stāvokļa
deklarācijā par fiziskās personas Latvijā un ārvalstīs īpašumā vai kopīpašumā
esošo mantu, saistībām vai veiktajiem darījumiem iekļauj šādas ziņas:
1) par ārvalstīs īpašumā vai kopīpašumā esošu
nekustamo īpašumu;
2) par darījumu, kura rezultātā fiziskā
persona ir ieguvusi vai zaudējusi tiesības uz nekustamo īpašumu, kas
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā vēl nav ierakstītas (koroborētas) zemesgrāmatā;
3) par
ārvalstīs valsts reģistros reģistrētiem īpašumā vai kopīpašumā esošiem
sauszemes, ūdens un gaisa transportlīdzekļiem, kā arī tādiem Latvijā
esošiem transportlīdzekļiem, kuri nav reģistrēti Latvijas normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, kā arī transportlīdzekļiem, kurus persona iegādājusies uz
nomas (līzinga) līguma pamata;
4)
par akcijām, kapitāla daļām vai līdzdalības daļām komercsabiedrībās;
5)
par līdzdalības daļām kooperatīvajās sabiedrībās;
6) par šo noteikumu 5.punktā
neminētiem vērtspapīriem un citiem finanšu instrumentiem Finanšu instrumentu tirgus likuma izpratnē;
7)
par skaidras vai bezskaidras naudas uzkrājumiem, ja to kopējā summa pārsniedz
100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā;
8) par
aizņēmumiem un kredītiem, kā arī neatmaksātajiem aizņēmumiem un kredītiem, ja
to kopējā summa pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to
ekvivalentu ārvalstu valūtā (norāda kopējo summu un katra atsevišķa darījuma vērtību,
kura pārsniedz 50 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu
ārvalstu valūtā);
9) par
aizdevumiem un neatmaksātajiem aizdevumiem, ja to kopējā summa pārsniedz 100
minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā (norāda
kopējo summu un katra atsevišķa darījuma vērtību, kura pārsniedz 50 minimālās mēnešalgas
nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā);
10) par
veiktajiem darījumiem (izņemot darījumus, kurus persona veikusi saimnieciskās
darbības ietvaros likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē),
ja to kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai
to ekvivalentu ārvalstu valūtā vai ja atsevišķa darījuma vērtība sasniedz 50
minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā;
11) par
citu pēc fiziskās personas ieskatiem vērtīgu mantu, ja atsevišķās īpašumā vai
kopīpašumā esošās mantas kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas
nacionālajā valūtā.
(2) Sniedzot mantiskā
stāvokļa deklarācijā šā panta pirmajā daļā minētās ziņas, fiziskā persona
norāda visas būtiskās ziņas, kas ļauj gūt priekšstatu par tās mantisko stāvokli
un veiktajiem darījumiem, arī informāciju par īpašumā vai kopīpašumā esošās
lietas veidu, lietu daudzumu, raksturīgajām pazīmēm, lietas iegūšanas veidu un datumu,
vērtību, kā arī norāda veikto darījumu veidu, datumu, darījumu partnerus
(nosaukumu vai vārdu un uzvārdu, reģistrācijas numuru vai personas kodu),
darījumu partneru rezidences valsti un attiecīgo informāciju, ja darījums
veikts, iesaistot starpniekus.
(3) Iesniedzot mantiskā stāvokļa
deklarāciju pirmoreiz, fiziskā persona norāda ziņas par savu mantisko stāvokli
atbilstoši stāvoklim kalendāra gada 31.decembrī (izņemot šā panta pirmās daļas 2.,
8., 9. un
10.punktā minētās ziņas, ko norāda par visu kalendāra gadu).
(4) Fiziskās personas, kurām saskaņā ar šā
likuma 3.panta pirmo un trešo daļu radies pienākums iesniegt mantiskā stāvokļa
deklarāciju šā likuma 4.panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā, ziņas par savu
mantisko stāvokli sniedz atbilstoši stāvoklim tā kalendāra gada 31.decembrī,
kurā tā ieguvusi šā likuma 3.panta pirmajā daļā minēto statusu (izņemot šā
panta pirmās daļas 2., 8., 9. un 10.punktā minētās ziņas, ko norāda par visu
kalendāra gadu).
6.pants. Mantiskā stāvokļa deklarācijas veidlapa un tās
aizpildīšanas kārtība
Mantiskā stāvokļa deklarācijas veidlapas paraugu
un aizpildīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
III nodaļa
Mantiskā stāvokļa deklarāciju iesniedzēju, Valsts
ieņēmumu dienesta un citu personu tiesības un pienākumi un deklarāciju
neiesniegšanas sekas
7.pants. Mantiskā
stāvokļa deklarācijas iesniedzēju pienākumi un tiesības
(1) Mantiskā stāvokļa
deklarācijas iesniedzēju pienākums ir pierādīt ienākumu un īpašumā esošās
mantas izcelsmes legalitāti, ja fiziskās personas nodokļu maksātāja deklarētie
ienākumi vai Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošajos pārskatos norādītie
ienākumi neatbilst fiziskās personas nodokļu maksātāja izdevumiem.
(2) Mantiskā stāvokļa deklarācijas
iesniedzēju tiesības:
1) bez maksas saņemt
konsultācijas Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē par mantiskā
stāvokļa deklarācijas veidlapas aizpildīšanu;
2) bez maksas saņemt mantiskā
stāvokļa deklarācijas veidlapas (papīra formā vai elektroniski);
3) triju gadu laikā pēc tā
kalendāra gada beigām, par kuru iesniegta attiecīgā mantiskā stāvokļa deklarācija,
līdz nodokļu audita uzsākšanai iesniegt Valsts ieņēmumu dienestā mantiskā
stāvokļa deklarācijas precizējumu.
8.pants. Naudas uzkrājumi
(1) Fiziskās personas skaidras naudas
uzkrājumi, kuru kopējā summa pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā
valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, tiek atzīti par esošiem tikai tādā
gadījumā, ja līdz tā kalendāra gada 31.decembrim, par kuru tiek iesniegta
deklarācija, fiziskā persona šos uzkrājumus ir ieskaitījusi savā kontā Latvijas
Republikā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, vai Eiropas Ekonomikas zonas
valstī reģistrētā kredītiestādē, krājaizdevu sabiedrībā vai pasta norēķinu
sistēmā.
(2) Pēc šā panta pirmajā daļā
minētās darbības veikšanas fiziskā persona var brīvi pārvaldīt savus naudas
uzkrājumus un izvēlēties tai ērtāko glabāšanas veidu.
(3) Ja fiziskā persona,
deklarējot naudas uzkrājumus, nav ievērojusi šā panta pirmās daļas nosacījumu, tiek
atzīts, ka fiziskā persona ir guvusi un slēpusi ar iedzīvotāju ienākuma nodokli
apliekamos ienākumus, un tai aprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli atbilstoši
likumam "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" un piemēro likumā "Par
nodokļiem un nodevām" noteikto atbildību.
9.pants. Mantiskā
stāvokļa deklarācijas neiesniegšanas sekas
(1) Ja fiziskā persona šā likuma
4.pantā noteiktajā termiņā nav iesniegusi mantiskā stāvokļa deklarāciju, šis
fakts apliecina, ka fiziskā persona attiecīgajā kalendāra gadā neatbilst šā
likuma 3.panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem, un tiek prezumēts, ka
personas īpašumā, lietojumā vai valdījumā nav tādas nekustamās vai kustamās mantas un tā nav veikusi
darījumus, kas atbilst šā likuma 3.panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem,
vai arī personas mantiskais stāvoklis nav mainījies salīdzinājumā ar pēdējo
iesniegto mantiskā stāvokļa deklarāciju un tā kārtējā gadā nav veikusi
darījumus, kas atbilst 3.panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem.
(2) Ja fiziskā persona, kurai atbilstoši šā likuma 3.pantam bija pienākums iesniegt mantiskā stāvokļa deklarāciju, nav to iesniegusi un uzskata, ka saskaņā ar šā panta pirmo daļu prezumētais fakts nav patiess, tai ir pienākums iesniegt pierādījumus par šā fakta neatbilstību patiesībai un pierādīt savas mantas un finanšu līdzekļu izcelsmes legalitāti.
(3) Ja fiziskā persona nevar pierādīt savas mantas un finanšu līdzekļu izcelsmes legalitāti, tiek prezumēts, ka persona šo mantu un finanšu līdzekļus ieguvusi no prettiesiskiem ienākumu avotiem, nesamaksājot nodokļus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(4) Ja
fiziskā persona, kurai atbilstoši šā likuma 3.pantam bija pienākums iesniegt
mantiskā stāvokļa deklarāciju, nav to iesniegusi likumā noteiktajā termiņā, persona
tiek saukta pie administratīvās atbildības.
(5) Ja fiziskās
personas mantiskais stāvoklis un izdevumi pārsniedz fiziskās personas
iepriekšējos kalendāra gados deklarēto mantisko stāvokli un ienākumus un ja
fiziskā persona nepierāda savu ienākumu legalitāti, tiek atzīts, ka fiziskā
persona ir guvusi un slēpusi ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamus
ienākumus.
(6) Šā
panta piektajā daļā minētajā gadījumā fiziskajai personai tiek aprēķināts
iedzīvotāju ienākuma nodoklis atbilstoši likumam "Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli" un
piemērota likumā "Par nodokļiem un nodevām"
noteiktā atbildība (administratīvā atbildība vai kriminālatbildība).
(7) Fiziskās
personas saukšana pie atbildības par šā likuma pārkāpšanu neatbrīvo to no
pienākuma izpildīt šajā likumā noteiktās prasības.
10.pants. Valsts ieņēmumu
dienesta pienākumi un tiesības
(1) Valsts ieņēmumu dienesta
pienākumi:
1) publiskot ziņas par valsts
amatpersonas mantisko stāvokli likumā "Par
interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" noteiktajā kārtībā, lai nodrošinātu valsts amatpersonu
iesniegtajās mantiskā stāvokļa deklarācijās iekļauto ziņu publisko pieejamību,
nodrošinot jebkurai personai tiesības saņemt informāciju par valsts
amatpersonas mantiskā stāvokļa deklarācijā iekļautajām ziņām;
2) neizpaust par deklarācijas
iesniedzēju un deklarācijas saturu jebkādu informāciju, kas Valsts ieņēmumu
dienesta ierēdnim vai darbiniekam kļuvusi zināma, pildot dienesta pienākumus,
izņemot šā panta pirmās daļas 1.punktā un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 22.panta otrās daļas 2. un 3.punktā paredzētos gadījumus.
(2) Valsts
ieņēmumu dienesta tiesības:
1) pieprasīt, lai fiziskā persona
pierāda ienākumu un īpašumā esošās mantas izcelsmes un darījumu legalitāti, kuru
rezultātā ir mainījušies fiziskās personas ienākumi vai mantiskais stāvoklis,
iesniegt to apliecinošus dokumentus, kā arī uzkrātās ziņas par faktiem (pierādījumus);
2) citas tiesības, kas noteiktas
likumā "Par nodokļiem un
nodevām", likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" un likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu" un citos Valsts ieņēmumu
dienesta darbību regulējošajos normatīvajos aktos.
11.pants. Mantiskā stāvokļa deklarāciju aizpildīšanai
nepieciešamās valsts reģistru informācijas iegūšanas kārtība
Kārtību, kādā fiziskajām
personām tiek nodrošināta iespēja elektroniski, izmantojot integrēto valsts
informācijas sistēmu, iegūt mantiskā stāvokļa deklarācijas aizpildīšanai
nepieciešamo valsts reģistros esošo informāciju,
nosaka Ministru kabinets.
Likums stājas spēkā 2008.gada
1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanās likums
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2005.gada 29.septembrī Ministru kabinets pieņēma
rīkojumu nr.624 Par koncepciju Par fizisko personu ienākumu gūšanas
kontroles pilnveidošanu, paredzot ieviest jaunu kontroles mehānismu fizisko
personu ienākumu gūšanas kontroles uzlabošanai. Savukārt, izstrādāt normatīvo
aktu bāzi minētā pasākuma īstenošanai, uzdeva ar Ministru prezidenta
2005.gada 12.oktobra rīkojumu Nr.424 Par darba grupu tiesību aktu projektu
izstrādei izveidotajai darba grupai.
Ņemot vērā to, ka fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanās Latvijā
līdz šim nav bijusi noteikta normatīvajos aktos, ir nepieciešams izstrādāt
jaunu normatīvā akta projektu - likumprojektu Fizisko personu mantiskā
stāvokļa deklarēšanas likums (turpmāk likumprojekts). |
|
Likumprojekts nosaka fizisko personu mantiskā
stāvokļa deklarēšanas pienākumu, mantiskā stāvokļa deklarācijas iesniedzējus,
deklarācijā iekļaujamās ziņas un iesniegšanas kārtību, kā arī deklarācijas
iesniedzēju un Valsts ieņēmumu dienesta tiesības un pienākumus. Likumprojekts paredz, ka deklarāciju iesniedz
personas, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijas Republika un kuras atbilst
likumā noteiktajiem kritērijiem. Likumprojekts paredz, ka valsts amatpersonas
ikgadējo mantiskā stāvokļa deklarāciju sniedz katru gadu. Likumprojekts
nosaka, ka fiziskās personas naudas uzkrājumi, kuri tai ir skaidrā naudā un
kuru apmērs pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to
ekvivalentu ārvalstu valūtā, tiks atzīti par esošiem tikai tādā gadījumā, ja
fiziskā persona uz tā kalendāra gada, par kuru tiek iesniegta deklarācija,
31.decembri ir ieskaitījusi šos uzkrājumus savā kontā Latvijas Republikā vai
citā Eiropas Savienības dalībvalstī, vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī
reģistrētā kredītiestādē, krājaizdevu sabiedrībā vai pasta norēķinu sistēmā.
Ierobežojumu noteikšanu skaidras naudas darījumiem arī paredz Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/60/EK 2005.gada 26.oktobris par to, lai
nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu
legalizēšanai un teroristu finansēšanai.
|
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2008-2012 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2278,2 |
-437,0 |
-818,1 |
-261,9 |
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
5. Cita informācija |
2008.gadā budžeta izdevumi nepieciešami fizisko
personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas ieviešanas pasākumu īstenošanai
(4927,6 tūkst. latu) - informatīvās kampaņas organizēšanai iedzīvotājiem,
nepieciešamo programmatūru datu apmaiņai, aizsardzībai un arhivēšanai
izstrādei un ieviešanai, fizisko personu risku analīzes sistēmas izstrādei un
ieviešanai, datu bāzu vadības sistēmas un datu apmaiņas un transformācijas
serveru licenču iegādei u.c. 2009.gadā izdevumi galvenokārt saistīti ar
administrēšanas funkciju veikšanu (2212,4 tūkst. latu). Turpmākajos gados
paredzamie ikgadējie izdevumi deklarāciju pieņemšanai un apstrādei ir 1831,3
tūkst. latu. Ņemot vērā to, ka šobrīd nav iespējams prognozēt
to fizisko personu skaitu, kuras deklarācijā uzrādīs nepatiesu mantisko
stāvokli un ienākumus, nav iespējams noteikt likumprojektā paredzētās
atbildības par gūtā ienākuma slēpšanu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa
aprēķina ietekmi uz valsts budžetu. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ar likumprojektu vienotā paketē paredzēts
iesniegt Ministru kabinetā šādus likumprojektus: 1)
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli; 2)
Grozījums likumā Par nodokļiem un nodevām; 3) Grozījumi likumā Par
interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā; 4) Grozījumi Kredītiestāžu
likumā; 5) Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Pēc likumprojekta izsludināšanas vajadzēs izstrādāt un iesniegt
Ministru kabinetā noteikumu projektu par mantiskā stāvokļa deklarācijas
veidlapas formu un tās aizpildīšanas kārtību. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2005/60/EK 2005.gada 26.oktobris par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai un teroristu finansēšanai (Oficiālais Vēstnesis L 309, 25/11/2005 0015-0036 lpp.) |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Darba grupā, kas izstrādāja likumprojektu,
piedalījās Nodokļu maksātāju interešu aizsardzības fonda pārstāvis. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nodokļu maksātāju interešu aizsardzības fonds
atbalsta likumprojektu. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. Pēc
likumprojekta atbalstīšanas paredzēts ievietot informāciju par to ministrijas
mājas lapā. Tiks sagatavota informācija publicēšanai masu
saziņas līdzekļos, kā arī sagatavoti informatīvie bukleti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu likumprojektu nav nepieciešams radīt
jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvo aktu noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Sīle |