Likumprojekts "Grozījumi Iedzīvotāju reģistra likumā"

Likumprojekts

 

Grozījumi Iedzīvotāju reģistra likumā

 

Izdarīt Iedzīvotāju reģistra likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 19.nr.; 2002, 7., 21.nr.; 2005, 22.nr.) šādus grozījumus:
 
1. Aizstāt visā likumā skaitli un vārdu "16 gadi" (attiecīgā locījumā) ar skaitli un vārdu "18 gadi" (attiecīgā locījumā).
 
2. Papildināt likumu ar 17.1 pantu šādā redakcijā:

 

"17.1 pants. Par informācijas saņemšanu no Reģistra maksājama valsts nodeva. Ministru kabinets nosaka valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, kā arī atvieglojumus valsts nodevas maksāšanā un atbrīvojumus no valsts nodevas maksāšanas."

 
3. Izslēgt 18.panta trešo daļu.

 

4. Pārejas noteikumā:

aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas noteikumi";

uzskatīt līdzšinējo pārejas noteikumu tekstu par pārejas noteikumu 1.punktu;

papildināt pārejas noteikumus ar 2. un 3.punktu šādā redakcijā:

 

"2. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.janvārim izdod šā likuma 17.pantā minētos noteikumus.

 

3. Līdz šā likuma 17.1 pantā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.janvārim piemērojami Ministru kabineta 1999.gada 23.marta noteikumi Nr.119 "Noteikumi par valsts nodevu par informācijas saņemšanu no Iedzīvotāju reģistra", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."

 

 

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs

I.Godmanis

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi Iedzīvotāju reģistra likumā” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējā situācija

Saskaņā ar Iedzīvotāju reģistra likuma tiesību normām ziņas par sevi un saviem nepilngadīgajiem bērniem, kas jaunāki par 16 gadiem, sniedz viņu likumiskais pārstāvis. Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 3.panta pirmo daļu bērns ir persona, kas nav sasniegusi 18 gadu vecumu, izņemot tās personas, kuras saskaņā ar likumu izsludinātas par pilngadīgām vai stājušās laulībā pirms 18 gadu vecuma sasniegšanas. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 21.panta pirmās daļas 1. punktu administratīvi procesuālā rīcībspēja ir: pilngadīgai rīcībspējīgai fiziskajai personai. Saskaņā ar Civillikuma 219.pantu - nepilngadība abu dzimumu personām turpinās tik ilgi, kamēr tās sasniedz astoņpadsmit gadu vecumu.

Saskaņā ar likuma „Par nodokļiem un nodevām” 11.panta otrās daļas 7.punktu valsts nodevas ir maksājamas par informācijas sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra. Iedzīvotāju reģistra likuma 18.panta pirmajā un trešajā daļā noteikts, ka persona ir tiesīga reizi kalendāra gadā bez maksas pieprasīt un saņemt Reģistra informāciju par sevi un saviem bērniem, kas jaunāki par 16 gadiem, par katru nākamo šāda veida pieprasījumu no personas iekasējama valsts nodeva Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Iedzīvotāju reģistra 19.pants paredz, ka fiziskās un juridiskās personas var saņemt Iedzīvotāju reģistra informāciju par citu personu uz motivēta iesnieguma pamata. Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.639 "Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi" iekļautie maksas pakalpojumi paredz informācijas sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra arī citos Iedzīvotāju reģistra likuma 18.panta trešajā daļā neminētos gadījumos. Patreiz ne likumā „Par nodokļiem un nodevām”, ne Iedzīvotāju reģistra likumā nav dots deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas noteiktu valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, atvieglojumus un atbrīvojumus ziņu sniegšanai no Iedzīvotāju reģistra visos gadījumos.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 Grozījumi Iedzīvotāju reģistra likumā sagatavoti, lai tehniski precizētu likumu, saskaņotu likumā lietoto terminoloģiju attiecībā uz nepilngadīgas personas jēdzienu ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu, Administratīvā procesa likumu un Civillikumu.

     Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta sēdē (protokols Nr.40 53§) Iekšlietu ministrijai tika uzdots sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā izskatīšanai Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 1999.gada 23.marta noteikumos Nr.119 "Noteikumi par valsts nodevu par informācijas saņemšanu no Iedzīvotāju reģistra"", Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr. 639 "Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi" iekļautos maksas pakalpojumus paredzot kā valsts nodevas objektus, ja pakalpojums atbilst valsts nodevas objektam, kā arī Ministru kabineta noteikumu projektu „Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.639 „Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādi””.

      Lai izpildītu minēto Ministru kabineta doto uzdevumu, nepieciešams veikt grozījumus Iedzīvotāju reģistra likumā, lai deleģētu Ministru kabinetu pieņemt noteikumus par valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, atvieglojumiem un atbrīvojumiem par ziņu sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžeta un pašvaldības budžetiem

 

(tūkst.latu)

Rādītāji

Kārtējais

gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji

piecu

gadu

laikā

pēc

kārtējā

gada

1

2007

2008

2009

2010

2011-2015

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansu ietekme

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

 

      Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes budžetā plānotie ieņēmumi no informācijas izsniegšanas no Iedzīvotāju reģistra, kas pašlaik tiek iekasēti saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumiem Nr.639 „Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, pēc likuma un attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās kā valsts nodeva tiks ieskaitīti valsts pamatbudžetā. Savukārt, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes budžetā par plānoto iekasējamo ieņēmumu summu būs jāsamazina pašu ieņēmumu apjoms un jāpalielina dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem apjoms. Attiecīgās izmaiņas būs jāparedz arī attiecīgā gada valsts budžeta likuma pielikumā „Valsts pamatbudžetā iemaksājamās valsts nodevas un citi maksājumi no valsts institūciju sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības”.

      Aprēķini par plānotajiem ieņēmumiem un izdevumiem tiks atspoguļoti Ministru kabineta noteikumu -„Noteikumi par valsts nodevu par informācijas sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra” projekta anotācijā.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

     Nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumos Nr.786 „Iedzīvotāju reģistrā iekļauto ziņu aktualizēšanas kārtība”, paredzot pienākumu personām sniegt ziņas par saviem nepilngadīgajiem bērniem līdz 18 gadu vecumam.

    Nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr. 639 „Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, lai svītrotu no cenrāža pakalpojumus par informācijas sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra.

     Jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi „Noteikumi par valsts nodevu par informācijas sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra” jo mainās Iedzīvotāju reģistra likumā paredzētais deleģējums Ministru kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, atvieglojumus un atbrīvojumus par ziņu saņemšanu no Iedzīvotāju reģistra.

2. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības

Pakāpe

(atbilst/

neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

Citas informācijas nav

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

Sagatavojot normatīvā akta projektu

1.Ar kurām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kādi ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

Citas informācijas nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

     Jaunas institūcijas netiks radītas, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 17.jūnija noteikumos Nr.322 „Iedzīvotāju reģistrā iekļauto ziņu izsniegšanas kārtība” noteikto - ziņas no Iedzīvotāju reģistra izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde un pašvaldība, kurai ir nodrošināta tiešsaistes datu pārraide ar Iedzīvotāju reģistru. Pašvaldība sniedz reģistrā iekļautās ziņas par personas reģistrēto vai norādīto dzīvesvietu (adresi), ja dzīvesvieta reģistrēta attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Laikraksts “Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS) un citi plašsaziņas līdzekļi un sistēmas.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

       Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumu Nr.811 „Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nolikums” 12.punktu pārvaldes struktūrvienības amatpersonas lēmumu var apstrīdēt pārvaldes priekšniekam, pārvaldes priekšnieka lēmumu var pārsūdzēt tiesā; pārvaldes priekšnieka lēmumu (izņemot iepriekšminēto gadījumu) var apstrīdēt iekšlietu ministram. Iekšlietu ministra lēmumu var pārsūdzēt tiesā.

      Pašvaldības administrācijas izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtību nosaka pašvaldības nolikums. Pašvaldības domes (padomes) lēmumu var pārsūdzēt tiesā.

4. Cita informācija

Citas informācijas nav

 

 

 

Iekšlietu ministrs                                                    I.Godmanis       

 

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

A. Straume

M.Rāzna

T. Stragova

J.Citskovskis

 

 

 

 

 

 

 

 

26.02.2007. 16:30

1322

L.Dilba

7219466, lasma.dilba@pmlp.gov.lv