Rīgā, 2007

Rīgā, 2007.gada 3.aprīlī

Nr.9/3 -

 

Saeimas Prezidijam

 

 

Pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu, Juridiskā komisija lūdz izdarīt grozījumu 2007.gada 4.aprīļa Saeimas sēdes darba kārtībā un izskatīt jautājumu par Juridiskās komisijas iesniegtā likumprojekta “Grozījums likumā „Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”” nodošanu komisijām.

Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Juridiskajai komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86.pantu, Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu izskatīt pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas komisijā.

 

Pielikumā: likumprojekts uz 1.lpp. un anotācija uz 5.lpp.

 

 

 

 

Ar cieņu,

Juridiskās komisijas priekšsēdētājs                                            M.Segliņš

Likumprojekts

 

 

Grozījums likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”

 

Izdarīt likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 1999, 7., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 12., 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2007, 33.nr.) šādu grozījumu:

 

papildināt likumu ar 20.1pantu šādā redakcijā:

 

„201.pants. Atbildība par Krimināllikuma 190.1 (attiecībā uz spirtu vai citiem alkoholiskiem dzērieniem), 221.1, 221.2pantā paredzēto noziegumu, kas izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja alkoholiskā dzēriena daudzums sasniedz 20 litrus absolūtā spirta.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

„Grozījumi likumā par Krimināllikuma spēkā stāšanās

un piemērošanas kārtību”

anotācija

 

I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Saeimā 2007.gada 8.martā otrajā lasījumā ir atbalstīti priekšlikumi likumprojektam „Grozījumi Krimināllikumā”, lai pilnveidotu esošo tiesisko regulējumu ar mērķi samazināt nelikumīgu alkoholisko dzērienu apriti un saukt pie likumā noteiktās atbildības personas, kuras izgatavo, glabā, pārvieto vai realizē šādus alkoholiskos dzērienus. Tieslietu ministrijas darba grupa, kas tika  izveidota, lai izstrādātu grozījumus normatīvajos aktos atbilstoši 2007.gada 23.janvāra Ministru kabineta sēdē apstiprinātā informatīvā ziņojuma  priekšlikumiem,  ir  izstrādājusi grozījumus normatīvajos aktos, lai definētu  terminu „nelikumīgi alkoholiskie dzērieni” un iesniegusi attiecīgus priekšlikumus likumprojektam „Grozījumi Krimināllikumā” (Reģ. Nr. 128/Lp9), lai paredzētu bargāk sodīt personas, kuras nelikumīgus alkoholiskos dzērienus realizē, izgatavo, glabā vai pārvieto lielos apmērus.

Saskaņā ar pašreizējo regulējumu kvalificējošās pazīmes „lieli apmēri” skaidrojums ir sniegts likuma „Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 20.pantā, nosakot, ka atbildība par Krimināllikumā paredzēto noziegumu, kas izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja nozieguma priekšmeta kopējā vērtība nodarījuma izdarīšanas brīdī nav bijusi mazāka par piecdesmit tai laikā Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu kopsummu (t.i. 15.03.2007 6 tūkst. LVL). Attiecībā uz nelikumīgiem alkoholiskiem dzērieniem šādu mērvienību piemērot nebūs efektīvi neatkarīgi no tā, vai priekšmeta kopējā vērtība tiks noteikta pēc preču muitas vai preču tirgus vērtības. Piemēram, ja litrs degvīna, kas satur 40% spirta, mazumtirdzniecībā vidēji maksā 5 LVL (iesk. PVN), vienību izteiksmē tas nozīmē 1200 litrus 40% degvīna. Nosakot šim daudzumam absolūtā spirta daudzumu, 1200 litri 40% degvīna satur 480 litrus absolūtā spirta. Darba grupa secināja, ka „lielo apmēru” aprēķins pēc nozieguma priekšmeta vērtības nebūs  pietiekoši efektīvs, tādēļ tika nolemts, ka „lielie apmēri” attiecībā uz alkoholiskajiem dzērieniem jānosaka, vadoties no absolūtā spirta daudzuma tajos.

                   

2. Tiesību akta projekta būtība

Normatīvā akta izdošanas mērķis ir sniegt termina „lieli apmēri’ skaidrojumu attiecībā uz darbībām ar alkoholiskajiem dzērieniem, kuras atbilst Krimināllikuma 190.1(attiecībā uz spirtu vai citiem alkoholiskiem dzērieniem), 221.1 un 221.2pantā minētajiem noziedzīgu nodarījumu sastāviem. Atbildība par šajos pantos paredzēto noziegumu, kas izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja alkoholiskā dzēriena daudzums sasniedz 20 litrus absolūtā spirta. Piemēram, ja litrs degvīna satur 40% spirta, tad personai par prettiesiskām darbībām ar alkoholiskajiem dzērieniem “lielos apmēros” kriminālatbildība iestāsies, ja šī degvīna kopējais daudzums sasniegs 50 litrus. Mērvienība 20 litri absolūtā spirta ir adekvāta izdarītā nodarījuma smagumam un tā  sabiedriskai bīstamībai. 

 

3. Cita informācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

II Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

III Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

 

2005

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos.

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos.

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme.

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija.

 

 

 

 

 

 

 

IV Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Saeimā ir iesniegti priekšlikumi likumprojektam „Grozījumi Krimināllikumā”, kas atbalstīti 2.lasījumā 2007.gada 8.martā.

Ir sagatavoti priekšlikumi likumprojektam „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”, kuru mērķis ir novērst esošo  tiesību normu kolīzijas, kā arī paplašināt  Valsts policijas iestāžu  un Valsts ieņēmumu dienesta pilnvaras, lai varētu samazināt  nelikumīgu alkoholisko dzērienu apriti un sodīt tajā iesaistītās personas.  

 

 

 

 

 

 

 

 

V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem

 līgumiem

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar. 

4. Atbilstības izvērtējums

 

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Tiesību akta projekts tiešā veidā neskar.

Tiesību akta projekts tiešā veidā neskar.

Tiesību akta projekts neskar.

5. Cita informācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību aktu projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Tieslietu ministrijas izveidotajā darba grupā, lai izstrādātu grozījumus Latvijas Republikas normatīvajos aktos, kas paredzētu efektīvāk vērsties pret personām, kura nodarbojas ar nelegālā alkohola tirdzniecību, piedalās Latvijas Universitātes Krimināltiesisko zinātņu katedras profesors Uldis Krastiņš.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīciju (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs neatbalsta)

Latvijas Universitātes Krimināltiesisko zinātņu katedras profesors Uldis Krastiņš - atbalsta  izstrādāto priekšlikumu.

3. Kādi sabiedrības informēšanas

pasākumi ir veikti un kāds ir

sabiedriskās domas viedoklis

 Nav veikti pasākumi.

4. Konsultācijas ar

starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas konsultācijas.

5. Cita informācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likuma izpilde notiks pastāvošās institucionālās sistēmas ietvaros.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS).

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Tiesību akta projekts tiešā veidā šo jomu neskar.

4. Cita informācija

Tiesību akta projekts tiešā veidā šo jomu neskar.