Iesniedz Juridiskā komisija

Rīgā, 2007.gada 29.martā

Nr.9/3 –

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

Juridiskā komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā Juridiskās komisijas izstrādāto alternatīvo likumprojektu “Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē” izskatīšanai pirmajā lasījumā, kas ir alternatīvs likumprojektam “Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē” (Nr.272/Lp9).

 

 

Pielikumā: Juridiskās komisijas izstrādātais alternatīvais likumprojekts un anotācija.

 

 

Ar cieņu,

 

Juridiskās komisijas priekšsēdētājs                                            M.Segliņš


Iesniedz Juridiskā komisija

 

Likumprojekts

 

 

Grozījumi

Latvijas Republikas Satversmē

 

 

Izdarīt Latvijas Republikas Satversmē šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 40.pantu šādā redakcijā:

“40. Valsts Prezidents, uzņemoties amata pienākumus, Saeimas sēdē dod šādu svinīgu solījumu: “Es zvēru, ka viss mans darbs būs veltīts Latvijas tautas labumam. Es darīšu visu, kas stāvēs manos spēkos, lai sekmētu Latvijas valsts un tās iedzīvotāju labklājību. Es turēšu svētus un ievērošu Latvijas Satversmi un valsts likumus. Pret visiem es izturēšos taisni un savus pienākumus izpildīšu pēc labākās apziņas.””

 

2. Izslēgt likuma 81.pantu.

 


Likumprojekta “Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē”

anotācija

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Latvijas Republikas Satversmes 40.pants paredz, ka tuvākā Saeimas sēdē pēc ievēlēšanas Valsts Prezidents, uzņemoties amata pienākumus, dod svinīgu solījumu. Ar grozījumu Latvijas Republikas Satversmes 40.pantā tiek precizēts panta pirmais teikums - līdz solījuma tekstam. Šis grozījums nepieciešams, jo Latvijas Republikas Satversmes 40.pantā ir ietverts vienīgais aprobežojums savlaicīgai Valsts prezidenta ievēlēšanai, kas līdz šim ir radījis sarežģījumus, lai prezidentu ievēlētu savlaicīgāk.

Likumprojekta 2.pants paredz Satversmes 81.panta izslēgšanu. Satversmes 81.pants paredz, ka laikā starp Saeimas sesijām ministru kabinetam ir tiesība, ja neatliekama vajadzība to prasa, izdot noteikumus, kuriem ir likuma spēks. Valdība savas tiesības izdot noteikumus ar likuma spēku kopš Satversmes darbības atjaunošanas ir izmantojusi ļoti plaši. Tā kā šā panta pielietošana ne vienmēr ir bijusi veiksmīga un līdz ar to arī diskutabla, ar likumprojektu tiek piedāvāts izslēgt Satversmes 81.pantu.

2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu?

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Sakarā ar grozījumu izdarīšanu Latvijas Republikas Satversmes 40.pantā nepieciešams attiecīgas tiesību normas par Valsts prezidenta svinīgā solījuma došanu iestrādāt arī likumprojektā “Valsts prezidenta ievēlēšanas likums” (likumprojekts ir izstrādāts un  tiek virzīts izskatīšanai Saeimā).

Saistībā ar Satversmes 81.panta izslēgšanu, būs nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos, kuros ir atsauce uz Satversmes 81.pantu.

5. Kāda ir likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām?

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?

Likumprojekta apspriešanas gaitā piedalījās Saeimas Juridiskā biroja, Tieslietu ministrijas un Pašvaldību Savienības pārstāvji.

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Likuma izpilde tiks nodrošināta pastāvošo institūciju kompetences ietvaros.

Jaunu institūciju dibināšana nav nepieciešama.