Grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"

 

Izdarīt likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7., 24.nr.; 1996, 9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.; 1999, 6., 24.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2005, 2.nr., 24.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus: 

 

1. Papildināt 1.pantu ar divdesmit sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(26) Reprezentatīvs vieglais pasažieru autotransports – transportlīdzeklis, kura pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramu un sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas, un kura vērtība  (iegādes vērtība, uzskaites vērtība grāmatvedībā visā izmantošanas laikā vai kopējā nomas maksājumu summa) pārsniedz 30000 latu, un kurš nav speciālais vieglais automobilis (piemēram, operatīvais transportlīdzeklis, vieglais katafalk­automobilis vai vieglais automobilis, kurš speciāli aprīkots, lai pārvadātu riteņkrēslos sēdošos invalīdus)."

 

2. Papildināt 3.pantu ar 4.5 daļu šādā redakcijā:

 

"(45) Šā panta ceturtās daļas 7.punkta izpratnē atlīdzība par Latvijā esoša nekustamā īpašuma atsavināšanu ietver arī ienākumu no kapitāla daļu, akciju vai cita līdzdalības veida atsavināšanas Latvijā vai ārvalstī izveidotā komerc­sabiedrībā, nodibinājumā, fondā vai trastā, ja vairāk nekā 50 procentu no šādas komerc­sabiedrības, nodibinājuma, fonda vai trasta aktīvu vērtības tieši vai netieši veido Latvijā esošs nekustamais īpašums. "

 

3.  6.pantā:

papildināt pirmo daļu ar 13. un 14.punktu šādā redakcijā:

 

"13) izdevumiem, kas saistīti ar reprezentatīva vieglā pasažieru autotransporta ekspluatāciju un uzturēšanu;

14) operatīvās nomas vai finanšu nomas maksājumiem, kas saistīti ar reprezentatīva vieglā pasažieru autotransporta nomu.";

 

papildināt pantu ar 5.daļu šādā redakcijā:

 

"(54) Nosakot apliekamo ienākumu, neņem vērā vērtības izmaiņas, kas saistītas ar reprezentatīva vieglā pasažieru autotransporta atsavināšanu, ja tam nav ticis aprēķināts nolietojums nodokļu aprēķināšanas vajadzībām."

 


4.  13.pantā:

papildināt pirmās daļas 2.punkta "a" apakšpunktu aiz vārdiem "ražošanas tehnoloģiskajām iekārtām" ar vārdiem un skaitļiem "vieglajām automašīnām, motocikliem, ūdens un gaisa transporta līdzekļiem, kas iegādāti, sākot ar 2007.gada 1.jūliju";

papildināt pirmo daļu ar 3.1 punktu šādā redakcijā:

 

"31) vieglajām automašīnām, motocikliem, ūdens un gaisa transporta līdzekļiem (izņemot autotransportu ar speciālu aprīkojumu), kas iegādāti, sākot ar 2007.gada 1.jūliju, nepiemēro šās daļas 3.punktu, bet taksācijas perioda nolietojumu aprēķina katra pamatlīdzekļa atlikušajai vērtībai pirms taksācijas perioda nolietojuma atskaitīšanas, piemērojot pamatlīdzeklim noteikto nolietojuma likmi, kas  reizināta ar koeficientu 1,5;";

 

papildināt pirmo daļu ar 8.1 un 8.2 punktu šādā redakcijā:

 

"81) šā likuma 13.panta pirmā daļa neattiecas uz reprezentatīvu vieglo pasažieru autotransportu, kas iegādāts, sākot ar 2007.gada 1.jūliju;

82) ja vieglā pasažieru autotransporta (kas iegādāts, sākot ar 2007.gada 1.jūliju) atlikusī vērtība pamatlīdzekļa uzlabošanas, atjaunošanas un rekonstrukcijas darbu rezultātā ir palielināta un pārsniedz 30000 latu, tad minētajam pamatlīdzeklim taksācijas periodā, kurā tā uzskaites vērtība pārsniedz 30000 latu, un turpmākajos taksācijas periodos šā likuma 13.panta pirmo daļu nepiemēro, bet piemēro šā likuma normas par reprezentatīvu vieglo pasažieru autotransportu;".

 

Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

O.Spurdziņš


Likumprojekta

„Grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli””

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Likuma “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 13.pantā paredzēts, ka pamatlīdzekļus nolietojuma aprēķināšanas nodokļu vajadzībām grupē pa kategorijām, atsevišķi uzskaitot tikai noteikta veida pamatlīdzekļus. Lai veicinātu ieguldījumus pamatlīdzekļos, pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķiniem nodokļu vajadzībām izmanto divkāršotu nolietojuma likmi. Tādējādi nolietojums nodokļu vajadzībām neatspoguļo ekonomisko pamatlīdzekļa nolietojumu. Minētā norma attiecas arī uz visa veida automašīnām, t.sk., tādām ekskluzīvu marku automašīnām kā ASTON MARTIN DB9, ROLLS ROYCE PHANTOM, BENTLEY CONTINENTAL GT, LAMBORGHINI GALLARDO. Iegādājoties un lietojot šāda veida ekskluzīvas automašīnas, tiek ievērojami samazināts nodokļa maksātāja apliekamais ienākums, bet minēto automašīnu ekskluzivitātes nepieciešamība saimnieciskās darbības nodrošināšanai ir apšaubāma, jo tās iegādājas tādi nodokļu maksātāji, kuru saimnieciskās darbības rādītāji un specifika, piemēram, būvniecība, atkritumu savākšana un lauksaimnieciskā darbība, neliecina par ekskluzīvu automašīnu iegādes pamatotību.

Likuma 3.panta ceturtās daļas 7.punkts paredz ar ienākuma nodokli 2% apmērā apliek nerezidentu ienākumu no nekustamā īpašuma atsavināšanas. Nerezidenti, ieguldot Latvijas nekustamo īpašumu kapitālsabiedrību pamatkapitālā, var izvairīties no turpmākas minētā nodokļa par nekustamā īpašuma kapitāla pieaugumu maksāšanas.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Ar grozījumiem likuma 1.pantā tiek definēts reprezentatīvs vieglais pasažieru autotransports. Atbilstoši minētajai definīcijai tā pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus un sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas, un kura vērtība (iegādes vērtība, uzskaites vērtība grāmatvedībā visā izmantošanas laikā vai kopējā nomas maksājumu summa), pārsniedz 30000 latu un kurš nav speciālais vieglais automobilis (piemēram, operatīvais transportlīdzeklis, vieglais katafalkautomobilis vai vieglais automobilis, kurš speciāli aprīkots, lai pārvadātu riteņkrēslos sēdošos invalīdus).

Grozījumi paredz neatļaut norakstīt nolietojumu nodokļu aprēķināšanas vajadzībām reprezentatīvam vieglam pasažieru autotransportam un neatzīt izdevumos to ekspluatācijas izmaksas, kā arī apliekamā ienākuma korekciju veikšanu par nomas maksu par minētajām automašīnām.

Likumprojekts paredz, ka vieglo automašīnu, motociklu, ūdens un gaisa transporta līdzekļu (izņemot autotransportu ar speciālu aprīkojumu), kas iegādātas, sākot ar 2007.gada 1.jūliju,  uzskaiti nolietojuma aprēķinam nodokļu aprēķināšanas vajadzībām veiks atsevišķi katram pamatlīdzeklim, piemērojot nolietojuma aprēķināšanas likmi, kas reizināta ar koeficientu 1,5.

Lai nodrošinātu, ka ienākuma nodokli no nekustamā īpašuma atsavināšanas maksātu visi nerezidenti (neatkarīgi no tā, vai tas ir ieguldīts kapitālsabiedrības pamatkapitālā vai saglabāts nerezidenta īpašumā), likumprojekts paredz papildināt likuma 3.pantu ar 4.5 daļu, kas nosaka,   ka atlīdzība par Latvijā esoša nekustamā īpašuma atsavināšanu 3.panta ceturtās daļas 7.punkta izpratnē ietver arī ienākumu no kapitāla daļu, akciju vai cita veida līdzdalības Latvijā vai ārvalstī izveidotā komercsabiedrībā, nodibinājumā, fondā vai trastā  atsavināšanas, ja vairāk nekā kā 50% no šādas komercsabiedrības, nodibinājuma, fonda vai trasta aktīvu vērtības tieši vai netieši veido Latvijā esošs nekustamais īpašums.

 

3. Cita informācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Likumprojekts stimulēs komersantus pārstrukturēt ieguldījumus, samazinot tos reprezentatīvu vieglo automašīnu iegādei, savukārt brīvos līdzekļus novirzot saimnieciskās darbības uzlabošanai, krājumu aprites veicināšanai un ieguldīšanai ražošanas tehnoloģiskajās iekārtās.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē­jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2007

2008

2009

2010

2008.-2012.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

-

+330,3

+858,7

+1175,7

+1042,1

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

+330,3

+858,7

+1175,7

+1042,1

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins :

 

 

 

 

 

Budžeta ieņēmumu palielinājums, kas saistīts ar reprezentatīvu vieglo automašīnu nolietojuma norakstīšanas pārtraukšanu tiek rēķināts pieņemot, ka vidēji viena reprezentatīva automašīna izmaksā 50000 latu un šādas automašīnas vidēji gadā iegādājas 330 uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātāji. Ietekme uz budžetu rēķināta, ņemot vērā apstākli, ka, sākot no 2007.gada 1.jūlija, iegādāto reprezentatīvu vieglo automašīnu nolietojuma norakstīšanas pārtraukšana ietekmēs arī turpmāko gadu nodokļa maksātāju apliekamā ienākuma bāzi – to palielinot.

 

+330,3

+858,7

+1175,7

+1042,1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budžeta ieņēmumu palielinājums kopā:

-

+330,3

+858,7

+1175,7

+1042,1

6. Cita informācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. Cita informācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 


2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Par likumprojektu nav notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Nevalstisko organizāciju viedokļa par  likumprojektu nav.

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Esošo valsts institūciju funkcijas netiks paplašinātas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

Finanšu ministrs                                                               O. Spurdziņš

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta  direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

I.Krūmane

E.Strazdiņa

M.Radeiko

A.Kaļāne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007.03.23.

1031

A.Kaļāne 7095491,

Astra.Kalane@fm.gov.lv