Grozījumi likumā “Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"

 

Izdarīt likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 15., 24.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 207.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 6.panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Tiesības prasīt atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumu ir zemes īpašniekam, ja šā panta pirmajā daļā minētie ierobežojumi ir noteikti pēc:

1) lēmuma pieņemšanas par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu;

2) tiesas nolēmuma par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu spēkā stāšanās;

3) līguma noslēgšanas ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Hipotēku un zemes banka" par zemes īpašuma izpirkšanu;

4) tiesas nolēmuma par zemes piešķiršanu īpašumā par samaksu spēkā stāšanās;

5) īpašuma tiesību uz zemi nostiprināšanas zemesgrāmatā, pamatojoties uz zemes pirkumu vai citiem atsavināšanas darījumiem;

6) tāda mantojuma atklāšanās, kuru pieņemot zemes īpašnieks ir ieguvis tiesības uz zemes īpašumu;

7) cita tiesas nolēmuma par zemes iegūšanu īpašumā spēkā stāšanās."

 

2. Izteikt 7.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņu, ja:

1) pieņemts un stājies spēkā lēmums vai tiesas nolēmums par īpašuma tiesību atjaunošanu uz zemi, kura pirms lēmuma vai tiesas nolēmuma spēkā stāšanās iekļauta dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma zonā;

2) zeme tiek iekļauta dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma zonā pēc šā likuma 6.panta otrajā daļā minēto nosacījumu iestāšanās."

 


3. Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Lai saņemtu atlīdzību, zemes īpašnieks atbildīgajai institūcijai iesniedz iesniegumu, kurā norāda zemesgabala atrašanās vietu un zemes kadastra apzīmējumu, un pievieno dokumentus, kas apliecina tiesības prasīt atlīdzību saskaņā ar šā likuma 6.panta otro daļu un kurus atbildīgā institūcija nevar iegūt no citām valsts pārvaldes iestādēm, kā arī zemes īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu – zemesgrāmatas apliecības kopiju; ja šī kopija nav notariāli apliecināta, – uzrāda oriģinālu."

 

4. Izteikt 13.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Zemes maiņas procedūras uzsākšanas pamats ir zemes īpašnieka iesniegums atbildīgajai institūcijai, kurā viņš norāda zemesgabala atrašanās vietu un zemes kadastra apzīmējumu. Iesniegumam zemes īpašnieks pievieno dokumentus, kas apliecina tiesības prasīt zemes maiņu saskaņā ar šā likuma 7.panta pirmo daļu un kurus atbildīgā institūcija nevar iegūt no citām valsts pārvaldes iestādēm, kā arī maināmā zemesgabala īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu – zemesgrāmatas apliecības kopiju; ja šī kopija nav notariāli apliecināta, – uzrāda oriģinālu. Iesniegumā zemes īpašnieks var norādīt vēlamos zemes maiņas variantus."

 

 

 

 

 

 

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis


Likumprojekta

„Grozījumi likumā “Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos”” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Patreizējās situācijas raksturojums

Likuma „Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības 
ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos” 6. panta otrā daļa nosaka, ka tiesības prasīt atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumu ir zemes īpašniekam, ja 6.panta pirmajā daļā minētie ierobežojumi
ir noteikti pēc zemes iegūšanas īpašumā. Likuma 7.pants. nosaka, ka zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņu, ja pēc zemes īpašuma tiesību iegūšanas zeme tiek iekļauta dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma zonā.

No likuma „Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības 
ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos” izriet, ka lai pieprasītu kompensāciju uz kompensācijas pieprasīšanas brīdi zemes īpašumam ir jābūt reģistrētam zemesgrāmatā (5.panta pirmā daļa). Tomēr izvērtējot tiesību aktu prasības jāsecina, ka skaidri nav nodefinēts vai ar zemes iegūšanu īpašumā ir saprotams brīdis, kad konkrētais zemes īpašums ir reģistrēts zemesgrāmatā. Tādā gadījumā daudzām personām nav tiesību uz likumā noteiktajām kompensācijām, arī personām, kas atguvušas īpašuma tiesības, bet dažādu iemeslu dēļ tās nav nostiprinājušas zemesgrāmatā un šajā laikā ir nodibināti likuma 6.panta pirmajā daļā un 7.panta pirmajā daļā noteiktie ierobežojumi. Bez tam normatīvajos aktos nav noteikts, cik ilgā laikā no īpašuma tiesību atgūšanas ir jāreģistrē īpašums un līdz ar to arī īpašuma tiesības zemesgrāmatā. Līdz ar to likumā ir nepieciešams precizēt, ka par tiesību uz kompensāciju iestāšanās brīdi ir saprotams brīdis, kad atbilstoši normatīvajiem aktiem ir pieņemts lēmums, tiesas nolēmums vai noslēgts zemes atsavināšanas līgums.

2. Normatīvā akta projekta būtība 

Likumprojekts precizē 6.un 7.pantu, nosakot, kurš no īpašuma tiesību iegūšanas vai atgūšanas posmiem šī likuma izpratnē uzskatāms par brīdi, kad zemes tiesiskais valdījums ir par pamatu tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, šis tiesības ir iespējams izmantot tikai tad, kas zemes īpašuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā.

3.Cita informācija

Likuma „Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos” daļa, kas nosaka kārtību, kādā zemes īpašnieki piesakās uz atlīdzību par meža apsaimniekošanas ierobežojumiem ir stājusies spēkā ar 2006.gada 1.janvāri. Līdz 2007.gadam saņemts 61 iesniegumi par atlīdzības saņemšanu par meža apsaimniekošanas ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos.

Likuma panti un nodaļas, kas nosaka kārtību, kādā zemes īpašnieki piesakās uz zemes maiņu nav stājusies spēkā, iesniegumi par zemes maiņu netiek pieņemti.

 


II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Grozījumi precīzāk regulēs kompensācijas saņemšanas atbilstības nosacījumus un novērsīs interpretācijas nepieciešamību jautājumā par kompensācijas pretendenta tiesībām uz kompensāciju saistībā ar īpašuma tiesību iegūšanu.

3. Sociālo seku izvērtējums

 Līdz šim daļā sabiedrības izveidojusies negatīva attieksme pret īpaši aizsargājamajām dabas teritorijām un dabas aizsardzības mērķiem, kuru sasniegšanai šīs teritorijas tiek veidotas. Pamatā tas ir saistīts tieši ar to, ka līdz šim valsts kā šo dabas aizsardzības mērķu īstenotāja nav nodrošinājusi adekvātu kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem šajās teritorijās.

Izmantojot normatīvā akta projektā noteiktās tiesības, zemes īpašnieki varēs gūt finansiālu atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.

1)      Savukārt, realizējot normatīvā akta projektā paredzēto zemes maiņu, zemes īpašniekiem būs iespējams iegūt īpašumā zemi ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un tādējādi, veicot attiecīgās saimnieciskās darbības, gūt papildus ienākumus. Rezultātā mazināsies sociālā pretestība dabas aizsardzības mērķu realizēšanā.

4. Ietekme uz vidi

Piešķirot zemes īpašniekiem adekvātu kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, ievērojami mazināsies šajās teritorijās esošo dabas vērtību apdraudējums no likumīgas saimnieciskās darbības veicēju puses un no patvaļīgas rīcības.

5. Cita informācija

Nav.

 

III Kāda var būt programmas ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

2007

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 

 

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

 

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Izmaksas, kas nepieciešamas  likumprojekta ieviešanai jau ir  ietvertas  iepriekš veiktajos aprēķinos un  norādītas  likuma “Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos””  anotācijā. Līdz  ar to likumprojekts nav saistīts ar papildus  izdevumiem.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Citi likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus nav jāizdod.

 

2. Cita informācija

Nav.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija

Nav.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Latvijas Pašvaldību savienība ir izvērtējusi likuma „Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos” grozījumu projektu.

2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

LPS atbalsta likuma „Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos” grozījumu projektu.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Likumprojekts no izsludināšanas brīža Valsts sekretāru sanāksmē tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5.Cita informācija

Nav

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” noteiktajā kārtībā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

 

4. Cita informācija

Nav.

 

 

 

Vides ministrs                                                                         R.Vējonis       

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora p.i.

Par kontroli atbildīgās persona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G.Puķītis

U.Lapiņš

V.Puriņš

D.Vilkaste

 

 

16.01.2007. 09:41

1197

G.Eriņš

7026522, gatis.erins@vidm.gov.lv