Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā

Likumprojekts

 

Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā

 

Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14., 18.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izslēgt 1.panta 24.punktā vārdus "un reģistrēta sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā".

 

2. Papildināt 17.panta otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Sociālo pakalpojumu sniedzējs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā maksā valsts nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu."

 

 

 

 

 

 

 

 

Labklājības ministra vietā –

īpašu uzdevumu ministrs

sabiedrības integrācijas lietās

O.Kastēns


Likumprojekta „Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā” anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas

raksturojums

 

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta pirmā daļa nosaka, ka sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus šajā likumā minētajos gadījumos drīkst sniegt tikai tāds sociālo pakalpojumu sniedzējs, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām un ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.

Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrācija sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā notiek atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta otrajai daļai un Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2005.gada 1.februāra noteikumiem Nr.78 „Kārtība, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā”. Sociālo pakalpojumu pārvalde (turpmāk tekstā – SPP) nodrošina sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.

Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju un reģistrācijas apliecību izgatavošanu, pamatojoties uz MK 2006.gada 25.aprīļa noteikumiem Nr.307 „Noteikumi par Sociālo pakalpojumu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi” no sociālo pakalpojumu sniedzēja tiek iekasēta maksa Ls 7,- (septiņi lati) par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu.

Labklājības ministrija izstrādāja grozījuma projektu likumā „Par nodokļiem un nodevām”, kurā paredzēts, ka maksājama valsts nodeva par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un tās dublikāta izsniegšanu. Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 14.novembra sēdes 59.protokola (TA-2745) 2.§ 2.punktā dotajam uzdevumam Labklājības ministrijai līdz 2006.gada 31.decembrim jāiesniedz noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekts „Grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā”, paredzot, ka par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu maksājama valsts nodeva Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā.

Atbilstoši MK 05.12.2006. (protokols nr.65; 49§) nolemtajam likumprojekts tika iekļauts budžeta likumprojekta paketē. Grozījumi likumā „Par nodokļiem un nodevām” tika pieņemti un stājās spēkā 2007.gada 1.janvārī.

Vienlaicīgi pienākums personai maksāt valsts nodevu par konkrētu valsts pārvaldes iestādes rīcību jānosaka speciālajā likumā – Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā.

Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1.panta 24.punktu sociālo pakalpojumu sniedzējs ir persona, kas sniedz sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas un sociālā darba pakalpojumus un ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Savukārt, minētā likuma 17.panta pirmā daļa nosaka, ka sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā jāreģistrējas tikai tām institūcijām, kuras sniedz sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus.

Saskaņā ar likuma 15.panta otrās daļas trešo punktu SPP – kontrolē sociālo pakalpojumu kvalitāti un sociālo pakalpojumu sniedzēju atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un administratīvi soda sociālo pakalpojumu sniedzējus par izdarītajiem pārkāpumiem.

Līdz ar to šobrīd veidojas situācija, ka SPP pēc būtības nevar realizēt tai likuma 15.panta otrās daļas 3.punktā uzliktos pienākumus pilnā apjomā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Likumprojekts paredz:

 1) papildināt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta otro daļu, nosakot, ka, sociālo pakalpojumu sniedzējs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā maksā valsts nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu. Tādējādi tiks noteikts deleģējums jaunas valsts nodevas iekasēšanai un sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšana no maksas pakalpojuma tiks pārvērsta par valsts nodevas objektu.

2) precizēt „ sociālo pakalpojumu sniedzēja” terminu.

3. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Mainīsies samaksas par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu administrēšanas kārtība.

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

Sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības iegūšanas procedūra sakarā ar likumprojektu būtiski nemainīsies.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Aizstājot maksu par pakalpojumu ar valsts nodevu, būtiskas sociālās sekas sabiedrībā un darba tirgū neradīsies.

Likumprojekts ir neitrāls attiecībā uz sieviešu un vīriešu vienādo tiesību un iespēju ievērošanu.

 

4. Ietekme uz vidi

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

 

 

Citas informācijas nav.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

 

 

Rādītāji

Kārtējais gads

(tūkst. Ls)

 

 

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

 

2007*

2008

2009

2010

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos.

1.1. Valsts pamatbudžeta ieņēmumi (valsts nodeva par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu).

1.2. Maksas pakalpojumi un citi pašu ieņēmumi (Sociālo pakalpojumu pārvaldes ieņēmumi par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un reģistrācijas apliecības dublikātu sagatavošanu, noformēšanu un izsniegšanu.

1,0

 

 

0

 

 

 

 

 

1,0

0

 

 

+1,0

 

 

 

 

 

-1,0

 

0

 

 

+1,0

 

 

 

 

 

-1,0

 

0

 

 

+1,0

 

 

 

 

 

-1,0

0

 

 

+1,0

 

 

 

 

 

-1,0

2. Izmaiņas budžeta izdevumos.

Labklājības ministrijas pakļautībā esošajai Sociālo pakalpojumu pārvaldei 2007.gadā un turpmākajos gados būs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts budžeta, jo sākot ar 2007.gadu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem samazināsies par 1,0 tūkst.Ls. Ieņēmumi no valsts nodevas par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu 1,0 tūkst.Ls apmērā tiks ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumos.

1,0

0

0

0

0

3. Finansiālā ietekme.

0

0

0

0

0

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai.

0

0

0

0

0

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.

 * 2007.gadā paredzēts ieviest valsts nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu.

Reģistrācijas apliecību vai to dublikātu izgatavošanai, laminēšanai, krāsu printera izmantošanai un pakalpojumu sniedzēju reģistra veidošanai Sociālo pakalpojumu pārvaldei tiek plānoti izdevumi 1,0 tūkst.Ls/gadā.

Līdzšinējo izdevumu aprēķins tika veikts, gatavojot MK 25.04.2006. noteikumus nr.307 „Noteikumi par Sociālo pakalpojumu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”. Šo noteikumu 1.pielikumā ir atšifrētas pa pozīcijām ar sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības izgatavošanu saistītās izmaksas. Vienas apliecības izgatavošanai ir apstiprinātas šādas izmaksas: atalgojums – 1,08Ls, valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 0,26Ls, pieskaitāmie izdevumi – 1,26Ls, materiālu izmaksas – 4,40Ls.  2006.gadā  Sociālo pakalpojumu pārvalde izsniedza 147 sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un tiek prognozēts, ka nākamajos gados ik gadus tiks izsniegtas 140 apliecības.

Papildus uzturēšanas izdevumus un kapitālieguldījumus un investīcijas likuma grozījumu ieviešana nerada. Jaunu darba vietu radīšana nav nepieciešama, arī jaunas tehnikas un aprīkojuma iegāde nav nepieciešama.

2007.gadā ir paredzēts ieviest valsts nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu. Nodevu plānots noteikt līdzšinējās maksas par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu , t.i. 7 Ls

Plānotie papildus ieņēmumi valsts budžetā sakarā ar valsts nodevas iekasēšanu:

2007.gads:

140 gab. x 7Ls = 980Ls

2008.gads:

140 gab. x 7Ls = 980Ls.

6. Cita informācija.

Paredzams, ka sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecību un tās dublikātu izsniegšanai nepieciešamā summa valsts kopbudžetā tiks iekasēta nodevu veidā.

Par valsts nodevām pārveidotie maksas pakalpojumi tiks dotēti no valsts budžeta. Par valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem piešķiršanu, aizvietojot ieņēmumus no maksas pakalpojumiem 2007.gadam lems Ministru kabinets likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2007.gadam"" veidošanas procesā. Jautājums par papildus līdzekļu piešķiršanu 2008. un turpmākajos gados ir skatāms Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju budžeta prioritātēm kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.

Ieņēmumus no valsts nodevas par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu Labklājības ministrija iekļaus priekšlikumos grozījumiem likumā „Par valsts budžetu 2007.gadam”.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

 

Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 25.aprīļa noteikumos Nr.307 „Noteikumi par Sociālo pakalpojumu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, svītrojot no maksas pakalpojumu cenrāža maksu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un reģistrācijas apliecības dublikātu sagatavošanu, noformēšanu un izsniegšanu.

 

 

 

Vienlaikus jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi, kuros tiktu noteikts valsts nodevas apmērs par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu un jāizdara attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 1.februāra noteikumos Nr.78 „Kārtība, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā” attiecībā uz sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un reģistrācijas apliecības dublikātu sagatavošanu, noformēšanu un izsniegšanu.

Grozījumus MK noteikumos plānots iesniegt izskatīšanai MK līdz šī gada 1.martam.

 

2. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Likumprojekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

 

 

Nav

 

 

5. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

Nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesnieg­tie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 

Nav pētīts.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

Nav notikušas.

5. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Lai īstenotu grozījumus likumā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas vai paplašināt esošās.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

 

Likuma grozījumi tiks publicēti laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, SPP informatīvajā izdevumā „Sociālās palīdzības vēstis”, internetā SPP mājas lapā, tiks sniegta informācija presē.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

Likumprojekts neskar atsevišķa indivīda tiesības

4. Cita informācija

 

Citas informācijas nav

 

 

Labklājības ministre                                                                                    D.Staķe

 

 

 

 

Valsts sekretāre

Par kontroli

atbildīgā

amatpersona

Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors

Finanšu vadības departamenta

direktore

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

B.Paševica

Z.Uzuliņa

M.Badovskis

G.Liepiņa

A.Masejeva

 

 

 

25.01.2007    12:40

1565

A.Masejeva, tel..7021667; fax - 7021678

Anda.Masejeva@lm.gov.lv