ANOTĀCIJA

 

21. 02. 2007.       9/7 - 2 -

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

            Augsti godājamie Saeimas Prezidija locekļi!

 

 

 

            Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija, izskatījusi deputātu M. Kučinska, A. Brigmaņa, Dz. Jaundžeikara, J. Lagzdiņa, A. Bērziņa un I. Līdakas iesniegto likumprojektu “Grozījumi likumā "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām" (nr. 213/Lp9), nolēma atbalstīt minēto  likumprojektu un  virzīt izskatīšanai Saeimā pirmajā lasījumā.

            Pielikumā: likumprojekta anotācija, trīs lapas

 

 

 

Ar cieņu

komisijas priekšsēdētājs                                                        Māris Krastiņš


 

ANOTĀCIJA

likumprojektam

“Grozījums likumā “ Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām””

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pašreizējais normatīvo aktu regulējums nenodrošina pilnīgu atklātumu jautājumos, kas saistīti ar politisko partiju aģitāciju pirms Saeimas un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, nedodot iespēju kontrolēt finanšu avotus tām personām, kuras faktiski iesaistās priekšvēlēšanu aģitācijā.

Tā kā tiesības uz savu viedokļa paušanu (arī priekšvēlēšanu laikā) ir nozīmīgas konstitucionālās tiesības, tad nepieciešams precizēt Latvijas Republikas Satversmes 100. pantā noteiktās personas pamattiesības likumos, kas paredz to, kā personas var izmantot šīs tiesības.

2. Normatīvā akta projekta būtība

        Iesniedzēji piedāvā noteikt, ka normatīvais akts tiek papildināts ar jaunu 1. pantu. Likuma “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām” 1.panta pirmā daļa tiek saskaņota ar Satversmes 100. pantu. Minētā konstitūcijas norma paredz, ka ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. 1.panta otrā daļa savukārt regulē gadījumus, kad, cilvēku tiesību, demokrātiskās valsts iekārtas un sabiedrības drošības dēļ, minētās tiesības var tikt ierobežotas. 1.panta trešā daļa paredz, ka uz personām, kas veic priekšvēlēšanu aģitāciju, attiecas „Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma” noteikumi, kas paredz finansiālās darbības atklātumu, likumību un atbilstību parlamentārās demokrātijas sistēmai.

Normatīvais akts ļautu personām realizēt vienas no svarīgākajām pilsoniskajām un politiskajām tiesībām – tiesības uz vārda un uzskatu brīvību.

Līdzšinējais likuma 1.pants tiek izteikts kā 1¹. pants.

Grozījumi likumā „Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām” ir vienotā likumprojektu paketē ar grozījumiem likumā “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām” un grozījumiem „Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā”.

3. Cita informācija

Nav

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Nav ietekmes

5. Cita informācija

-

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

 

-

 

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensēj ošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem varēs aprēķināt pēc atbilstošu Ministru kabineta noteikumu izstrādes 

6. Cita informācija

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod

-

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

-

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

-

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

-

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

-

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības

4. Cita informācija

-