Likumprojekts "Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”"

Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”

 

Izdarīt likumā „Par nodokļiem un nodevām” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr., 1996, 15.nr., 1997, 24.nr., 1998, 2.nr.,18.nr., 22.nr., 24.nr., 1999, 24.nr., 2000, 11.nr., 2001, 3.nr., 8.nr., 12.nr., 2002, 2.nr., 22.nr., 2003, 2.nr., 6.nr., 8.nr., 15.nr., 22.nr., 2004, 9.nr., 2005, 2.nr., 11.nr., 2006, 1.nr, 9.nr, 13.nr., 2006, 154nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 8.pantu ar 11.punktu šādā redakcijā:

“11) elektroenerģijas nodoklis – „Par elektroenerģijas nodokli””.

 

2. 11.panta otrajā daļā:

 

izteikt 16.punktu šādā redakcijā:

„16) par iesnieguma izskatīšanu selekcionāra tiesību piešķiršanai, par selekcionāra tiesību aizsardzību un par licences līguma reģistrāciju;”

 

papildināt 51.punktu aiz vārdiem "Latvijas Republikas" ar vārdiem "par mednieku un medību vadītāju eksāmeniem un par medījamo dzīvnieku nodarīto zaudējumu aprēķinu";

                                                                                                      

papildināt ar 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80., 81., 82., 83., 84., 85. un 86. punktu šādā redakcijā:

 

„65) par iesnieguma izvērtēšanu personas reģistrācijai vai izmaiņu veikšanu fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā, par iesnieguma izskatīšanu personas iekļaušanai koka iepakojuma marķētāju reģistrā, par augu aizsardzības līdzekļa reģistrāciju un uzturēšanu augu aizsardzības līdzekļu reģistrā;

66) par iesnieguma izvērtēšanu personas reģistrācijai un izmaiņu veikšanu Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā;

67) par šķirnes uzturēšanu, iesnieguma izvērtēšanu šķirnes iekļaušanai un uzturēšanas termiņa pagarināšanai Latvijas augu šķirņu katalogā;

68) par iesnieguma izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai par tādu sēklu un sēklas kartupeļu materiāla izmantošanu, kas nav iegūts ar bioloģiskās lauksaimniecības ražošanas metodi;

69) par atļaujas saņemšanu mēslošanas līdzekļa ievešanai vai tirdzniecībai;

70) par Ciltsdarba likumā noteikto sertificējamo personu kvalifikācijas sertifikāta izsniegšanu, par ganāmpulka, dzīvnieku un novietņu reģistrēšanu un par dzīvnieku apzīmēšanai nepieciešamo dokumentu izsniegšanu;

71) par atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim pārtikas pārvadāšanai;

72) par tāda suņa reģistrāciju, kurš apmācīts uzbrukt cilvēkam;

73) par atļauju izmantot dzīvnieku eksperimentos un apmācībās;

74) par dzīvnieka pārvadātāja apliecības izsniegšanu;

75) par atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim dzīvnieku pārvadāšanai;

76) par atļauju savvaļas dzīvnieku kolekcijas izveidei un darbībai;

77) par cirka dzīvnieka, dresūras dzīvnieka, cirka un dresūras numura viesizrāžu vietas reģistrāciju;

78) par lauksaimniecībā izmantojamās zemes transformācijas dokumentu sagatavošanu;

79) par traktortehnikas, tās piekabes reģistrāciju ar valsts reģistrācijas numura zīmes izsniegšanu vai bez valsts reģistrācijas numura zīmes izsniegšanas;

80) par traktortehnikas, tās piekabes noņemšanu no uzskaites un datu izslēgšanu no traktortehnikas un tās vadītāju informatīvās sistēmas;

81) par Meža likumā noteiktajām mežsaimnieciskajām darbībām;

82) par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un tās dublikāta izsniegšanu;

83) par pārbaudījuma organizēšanu maksātnespējas procesa administratora kvalifikācijas iegūšanai;

84) par maksātnespējas procesa administratora sertifikāta darbības termiņa pagarināšanu;

85) par ārējo personas datu apstrādes sistēmu auditoru akreditāciju;

86) par ārējā personas datu apstrādes sistēmas auditora akreditācijas apliecības derīguma termiņa pagarināšanu, apliecības dublikāta izsniegšanu un apliecības darbības atjaunošanu

 

3. Papildināt 20.pantu ar 11.punktu šādā redakcijā:

„11) elektroenerģijas nodokli – Valsts ieņēmumu dienests”.

 

4. 22.pantā:

pirmajā daļā aizstāt vārdus „šajā pantā” ar vārdiem „šā panta otrajā daļā”;

papildināt pirmo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:

„3) šā likuma 16.panta 8., 12., 14. un 15.punktā, 23.panta trīspadsmitajā daļā, 24.panta otrajā daļā un 25.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos.”;

papildināt otrās daļas 4. punktu aiz vārda „iestādēm” ar vārdiem „kā arī zvērinātiem tiesu izpildītājiem”;

izslēgt otrajā daļā 6.punktu;

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

(3) Šā panta pirmajā daļā minētā informācija par nodokļu maksātāja nodokļu parādu gadījumos, kad šis parāds tiek noteikts, pamatojoties uz nodokļu administrācijas lēmumu par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem, tiek izpausta pēc tam, kad attiecīgais lēmums kļuvis neapstrīdams vai ir pārsūdzēts tiesā.

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

„(5) Informācijas saņemšana šā panta otrās daļas 5.punktā noteiktajā gadījumā notiek saskaņā ar valsts pārvaldē noteiktajiem sadarbības pamatnoteikumiem vai, ja informācijas apmaiņa notiek starp padotības iestādēm, saskaņā ar iekšējiem  normatīvajiem aktiem, norādot sniedzamās informācijas apjomu, izsniegšanas, izmantošanas un apstrādes kārtību saskaņā ar informācijas pieprasītāja iesniegto pamatojumu.”;

 

5. Papildināt 25.1 panta 1.punktu aiz vārda „dienesta” ar vārdiem „ģenerāldirektors vai viņa vietnieks, vai Valsts ieņēmumu dienesta”.

 

6. Papildināt 30.panta pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
„Nodokļu maksātājiem, izņemot fiziskās personas, kuras nav individuālie komersanti, nav atļauts veikt skaidrā naudā darījumus, kuru summa pārsniedz 10000 latu (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā vai vairākās operācijās).”.

 

7. Izslēgt 34.panta 2.punkta „b” apakšpunktu.

           

8. Papildināt pārejas noteikumus ar 88. punktu šādā redakcijā:

   „88. Ja pret uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), filiāli, nodaļu vai pārstāvniecību, kura atbilstoši Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma II nodaļas noteikumiem attiecīgajā termiņā nav pieteikta ierakstīšanai komercreģistrā un par kuras likvidāciju nav pieņemts lēmums, savus prasījumus komercreģistra iestādei - Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram - ir pieteikušas tikai nodokļu administrācijas un šo prasījumu kopsumma nepārsniedz 5000 latus, nodokļu parādi tiek dzēsti, pamatojoties uz komercreģistra iestādes - Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra - iesniegumu un tam pievienoto nodokļu administrācijas izziņu par nodokļu parādiem, norādot katra nodokļu veida pamatparādu, pamatparāda palielinājuma naudu, nokavējuma naudu un soda naudu. Valsts budžetā pilnīgi vai daļēji ieskaitāmos nodokļu parādus dzēš Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors, bet pašvaldību budžetos ieskaitāmo nodokļu parādus - attiecīgās pašvaldības.”.

 

9. Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.


 

 

Finanšu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O.Spurdziņš

I.Krūmane

E.Strazdiņa

M.Radeiko

T.Trenko

 

 

 

04.12.2006. 10:39

826

V.Umanovs, 7095603

Vadims.Umanovs@fm.gov.lv

 

Likumprojekta

Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”

anotācija

 

I.                   Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 17.oktobra sēdes protokola Nr.54, 27.§ 6.punktā dotajam uzdevumam elektroenerģijas nodokļa ieviešanai, nepieciešams izstrādājot likumu „Par elektroenerģijas nodokli”, precizēt regulējumu attiecībā uz valstī pastāvošajiem nodokļiem un tos administrējošajām institūcijām.

Ministru kabineta 2005.gada 9.augusta sēdes protokola Nr.45 35.§ „Informatīvais ziņojums par valsts pārvaldes iestāžu ieņēmumiem no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem” tika dots uzdevums, pamatojoties uz informatīvajā ziņojumā izvirzītajiem kritērijiem un likumā „Par nodokļiem un nodevām” sniegto valsts nodevas definīciju, izvērtēt valsts pārvaldes iestāžu sniegtos maksas pakalpojumus, sagatavot priekšlikumus par maksas pakalpojumu pārveidošanu par valsts nodevas objektiem un iesniegt Ministru kabinetā atbilstošus tiesību aktu projektus. Zemkopības ministrija un Valsts augu aizsardzības dienests, Ciltsdarba valsts inspekcija, Lauksaimniecības datu centrs, Pārtikas un veterinārais dienests, Lauku atbalsta dienests, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra un Valsts meža dienests ir izvērtējušas sniegtos maksas pakalpojumus un konstatējušas, ka daļa no sniegtajiem maksas pakalpojumiem atbilst valsts nodevas objektiem.

Likuma „Par nodokļiem un nodevām” 10.panta otrā daļa nav uzskatāma kā pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts nodevām. Ministru kabineta noteikumi, kas paredz noteikt valsts nodevas apmēru, izdodami saskaņā ar attiecīgo jomu regulējošajā speciālajā likumā paredzētu pilnvarojumu.

Lai izdotu Ministru kabineta noteikumus par valsts nodevu apmēru, nepieciešams pilnvarojums attiecīgajā speciālajā likumā (Augu šķirņu aizsardzības likumā, Augu aizsardzības likumā, Sēklu aprites likumā, Mēslošanas līdzekļu aprites likumā, Ciltsdarba likumā, Pārtikas aprites uzraudzības likumā, Dzīvnieku aizsardzības likumā, Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā, Ceļu satiksmes likumā) un jāpapildina likuma „Par nodokļiem un nodevām” 11.panta otrā daļa ar attiecīgiem valsts nodevas objektiem.

Likumprojekts „Grozījumi Augu šķirņu aizsardzības likumā” tiek izskatīti Saeimā steidzamības kārtā sakarā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu.

Likumprojekts ,,Grozījumi Augu aizsardzības likumā” pieņemts Saeimā 2.novembrī.

Likumprojekts ,,Grozījumi Sēklu aprites likumā” izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē š.g. 21.septembrī (VSS-1310).

Likumprojekts ,,Grozījumi Mēslošanas līdzekļu aprites likumā’’ š.g. 26.oktobrī tika pieņemts Saeimā 3.lasījumā.

Likumprojekts ,,Grozījumi Ciltsdarba likumā” (VSS-511) š.g. 25.maijā tika nosūtīti uz Ministru kabinetu (4.4-2/2926), taču saskaņā ar Valsts kancelejas 16.jūnija atzinumā izteikto priekšlikumu, šie grozījumi tiks virzīti tālāk uz Ministru kabinetu vienlaicīgi ar attiecīgajiem grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”.

Likumprojekts ,,Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā” tika izsludināts š.g. 6.jūlija Valsts sekretāru sanāksmē (VSS-957).

Likumprojekts ,,Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā” izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē š.g. 21.septembrī (VSS-1312).

Likumprojekts ,,Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā” (VSS-887) tika iesniegts izskatīšanai Valsts kancelejā š.g. 12.septembrī (Nr.2.3-2/5010).

Likumprojekts ,,Grozījumi Ceļu satiksmes likumā’’ tika izsludināts š.g. 29.jūnija Valsts sekretāru sanāksmē (VSS-884).

Pamatojoties uz iepriekš minēto, ministrija lūdz sagatavotos likumprojektus izskatīt vienotā paketē kopā ar valsts budžeta likumprojektu 2007.gadam.

Par mežsaimnieciskām darbībām maksas pakalpojumu pārveidošanu par valsts nodevas objektiem ir sagatavots un 2005.gada 6.oktobrī izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē (prot. Nr.37 47.§) Ministru kabineta noteikumu projekts „Noteikumi par valsts nodevu par mežsaimnieciskām darbībām”.

Ministru kabineta noteikumu projekts „Noteikumi par valsts nodevu par mežsaimnieciskām darbībām” tālāka virzība nav iespējama, kamēr attiecīgajā speciālajā likumā (Meža likumā un Medību likumā) Ministru kabinetam nav paredzēts pilnvarojums izdot šādus noteikumus un likuma „Par nodokļiem un nodevām” 11.panta otrā daļa nav papildināta ar attiecīgiem valsts nodevas objektiem.

Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrācija  sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā notiek atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta 2.daļai un Ministru kabineta 2005.gada 1.februāra noteikumiem Nr.78 „Kārtība, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā”. Sociālo pakalpojumu pārvalde (turpmāk tekstā – SPP) nodrošina sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.

Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju un  reģistrācijas apliecību izgatavošanu, pamatojoties uz Ministru kabineta 2006.gada 25.aprīļa noteikumiem Nr.307 „Noteikumi par Sociālo pakalpojumu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”  no sociālo pakalpojumu sniedzēja tiek iekasēta maksa Ls 7,- (septiņi lati) par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu. Šobrīd šīs darbības ir noteiktas kā SPP sniegts maksas pakalpojums.

Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta 1.daļu sociālos pakalpojumus drīkst sniegt tikai sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzējs. 

SPP ir LM pakļautībā esoša iestāde, kura vienīgā valstī ir tiesīga izsniegt  sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecību.

Atbilstoši pašreiz spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem:

1) maksātnespējas procesa administratora sertifikāta izsniegšana un tā darbības termiņa pagarināšana ir valsts aģentūras „Maksātnespējas administrācija” maksas pakalpojumi;

2) ārējo personas datu apstrādes sistēmu auditoru akreditācija, ārējā personas datu apstrādes sistēmas auditora akreditācijas apliecības derīguma termiņa pagarināšana, tās dublikāta izsniegšana un darbības atjaunošana, ārējā personas datu apstrādes sistēmas auditora akreditācijas apliecības derīguma termiņa pagarināšana, apliecības dublikāta izsniegšana un apliecības darbības atjaunošana ir Datu valsts inspekcijas maksas pakalpojumi.

Minētie iestāžu pakalpojumi neatbilst publiskā maksas pakalpojuma termina saturam, bet atbilst valsts nodevas objektam likuma „Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 2. punkta izpratnē.

Pildot tiesas un citu institūciju nolēmumus par parāda piedziņu no juridiskas personas, saskaņā ar Civilprocesa likuma 572. panta pirmo daļu tiesu izpildītājs piedziņu vispirms vērš uz juridiskās personas naudas līdzekļiem, kuri atrodas kredītiestādēs. Šāda piespiedu izpildes līdzekļu piemērošanas ierobežojuma mērķis ir aizsargāt juridiskās personas mantu, respektīvi, veikt piedziņu no juridiskās personas tādā kārtībā, lai pēc iespējas mazāk kavētu tās darbu.

Šobrīd Latvijas Republikā darbojas 23 kredītiestādes, taču nav nevienas institūcijas, kas varētu sniegt informāciju par parādnieku atvērtajiem kontiem kredītiestādēs. Tādējādi, lai izpildītu Civilprocesa likuma 572. panta pirmās daļas prasības, tiesu izpildītājam jāsastāda un jānosūta 23 rīkojumi par naudas līdzekļu apķīlāšanu parādnieka kontos, ja tādi ir atvērti, un attiecīgi jāsagaida visu kredītiestāžu atbildes vēstules. Minēto darbību rezultātā ne vien tiek kavēta nolēmumu izpilde, bet arī ievērojami palielināti sprieduma izpildes izdevumi.

Iekļaujot zvērinātus tiesu izpildītājus to personu skaitā, kuras nodokļu administrācijas ierēdnis (darbinieks) bez maksātāja atļaujas drīkst informēt jautājumos, kas attiecas uz nodokļu maksātāju, un sniegt informāciju, kura ir nepieciešama tiesas vai citas institūcijas, vai amatpersonas nolēmuma izpildes nodrošināšanai, tiktu veicināta nolēmumu ātra un kvalitatīva izpilde.

Likums „Par nodokļiem un nodevām” nosaka, ka valsts pārvaldes iestādes, lai saņemtu informāciju no nodokļu administrācijas, slēdz starpresoru vienošanos. Tomēr tā kā saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu publiskās personas, sadarbojoties var slēgt sadarbības līgumus, nepieciešams šo regulējumu papildināt. Turklāt likuma 22.panta praktiskās piemērošanas laikā ir konstatētas dažas nepilnības.

Likums “Par nodokļiem un nodevām” paredz tiesības dzēst budžetā pilnīgi vai daļēji ieskaitāmo nodokļu pārmaksas Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes vadītājam. Minētais regulējums ir nepilnīgs, jo Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestāžu iekasēto nodokļu maksājumu administrēšana ir organizēta centralizēti – Valsts ieņēmumu dienesta Galvenajā muitas pārvaldē.

2006.gada 19.oktobrī Saeimā 2.lasījumā tika atbalstīti grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz atbildību par skaidras naudas lietošanas ierobežojumu neievērošanu, savukārt likums „Par nodokļiem un nodevām” precīzi nenosaka minētā ierobežojuma apjomu.

Likums „Par nodokļiem un nodevām” paredz, ka atsevišķu nodokļu likumu pārkāpumu gadījumos muitas iestādēm jāpārtrauc nodokļu maksātāja eksporta un importa operācijas. Ņemot vērā to, ka Latvijas Republika ir Eiropas Savienības dalībvalsts un Latvijā reģistrēti komersanti var pieteikt muitas procedūras jebkuras dalībvalsts muitas iestāde, noteiktās sankcijas ir neefektīvas.

Komerclikuma spēkā stāšanas kārtības likums nosaka uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), filiāles, nodaļas un pārstāvniecības darbības izbeigšanas un to izslēgšanas no uzņēmumu reģistra kārtību, tajā skaitā uzņēmumu rīcību, ja Uzņēmumu reģistrs ir saņēmis kreditoru prasības. Likumā „Par nodokļiem un nodevām” nav noteikta kārtībā, kādā tiek dzēsti likvidējamā uzņēmuma parādi, ja vienīgais kreditors ir nodokļu administrācija.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

    Likumprojekts paredz:

 - noteikt elektroenerģijas nodokli un tā administrēšanas iestādi;

- noteikt jaunus valsts nodevas objektus atbilstoši specialajos likumos noteiktajam (Augu šķirņu aizsardzības likums, Augu aizsardzības likums, Sēklu aprites likums, Mēslošanas līdzekļu aprites likums, Ciltsdarba likums, Pārtikas aprites uzraudzības likums, Dzīvnieku aizsardzības likums, Lauksaimniecības un lauku attīstības likums, Ceļu satiksmes likums, Meža likums, Medību likums) vai paredzētajam (Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums);

-   noteikt informācijas sniegšanas kārtību saskaņā ar valsts pārvaldes noteiktajiem sadarbības pamatnoteikumiem;

- papildināt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22. panta otrajā daļā ietverto gadījumu, kad nodokļu administrācijas ierēdnis (darbinieks) drīkst sniegt informāciju par nodokļu maksātāju bez viņa piekrišanas, uzskaitījumu ar tiesībām sniegt informāciju zvērinātam tiesu izpildītājam par nodokļu maksātāju atvērtajiem norēķinu kontiem kredītiestādēs, ja tas nepieciešams izpildes darbību veikšanai;

 - precizēt likumā paredzēto ierobežojumu, kas paredz nodokļu maksātāja nodokļu parādus, gadījumos, kad šis parāds tiek noteikts, pamatojoties uz nodokļu administrācijas lēmumu par audita (revīzijas) rezultātiem un lēmums kļuvis neapstrīdams vai pārsūdzēts tiesā, neattiecinot to uz gadījumiem, kad informāciju pieprasa valsts pārvaldes iestāde savu funkciju nodrošināšanai;

 - noteikt tiesības dzēst  budžetā pilnīgi vai daļēji ieskaitāmo nodokļu pārmaksas arī Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram un viņa vietniekam.

 - precizēt normas attiecībā uz skaidrās naudas lietošanas ierobežojumu neievērošanu, nosakot skaidrās naudas lietošanas ierobežojuma apmēru;

- izslēgt normas, kas nosaka muitas iestāžu pienākumu pārtraukt nodokļu maksātāja eksporta importa operācijas nodokļu likumu pārkāpumu gadījumā;

- noteikt kārtību, kādā tiek dzēsti likvidējamā uzņēmuma parādi, ja vienīgais kreditors ir nodokļu administrācija. Kārtība un tajā noteiktās prasījumu kopsummas apmērs ir saskaņots ar likuma „Par nodokļiem un nodevām” pārejas noteikumu 22.punktu, kas nosaka, ka Uzņēmējsabiedrībām, kuru pamatkapitāls neatbilst likuma "Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību" prasībām un pret kurām savus kreditoru prasījumus Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ir pieteikušas tikai nodokļu administrācijas un šo prasījumu kopsumma nepārsniedz 5000 latus, nodokļu parādi tiek dzēsti, pamatojoties uz Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra iesniegumu un tam pievienoto nodokļu administrācijas izziņu par nodokļu parādiem, norādot katra nodokļu veida pamatparādu, pamatparāda palielinājuma naudu, nokavējuma naudu un soda naudu. Valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu parādus dzēš Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors, bet pašvaldību budžetos ieskaitāmo nodokļu parādus - attiecīgās pašvaldības.

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 



 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

      Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē­jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

2006

2007

2008

2009

2007-2011

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Finansiālie aprēķini atrodami likumprojektu „Par elektroenerģijas nodokli”, ,,Grozījumi Augu šķirņu aizsardzības likumā’’, ,,Grozījumi Augu aizsardzības likumā’’, ,,Grozījumi Sēklu aprites likumā’’, ,,Grozījumi Mēslošanas aprites likumā’’, ,,Grozījumi Ciltsdarba likumā’’, ,,Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā’’, ,,Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā’’, ,,Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā’’ un ,,Grozījumi Ceļu satiksmes likumā”, „Grozījums Meža likumā” un „Grozījumi Medību likumā” anotācijās.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

3. Finansiālā ietekme

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

6. Cita informācija

Par valsts nodevām pārveidotie maksas pakalpojumi institūcijām tiks dotēti no valsts budžeta. Par valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem piešķiršanu, aizvietojot ieņēmumus no maksas pakalpojumiem Valsts augu aizsardzības dienesta, Ciltsdarba valsts inspekcijas, Lauksaimniecības datu centra, Pārtikas un veterinārā dienesta, Lauku atbalsta dienesta, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras un Valsts meža dienesta  ar nodevu iekasēšanu saistīto izdevumu segšanai 2007. un turpmākajiem gadiem lems Ministru kabinets gadskārtējā valsts budžeta projekta veidošanas procesā.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Finanšu ministrijai nepieciešams pieņemt likumprojektu „Par elektroenerģijas nodokli”.

Līdz 2007.gada 1.janvārim Zemkopības ministrija ir paredzējusi izdot:

1) saskaņā ar ,,Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”” un ,,Grozījumiem Augu šķirņu aizsardzības likumā” - Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks valsts nodevas maksāšanas kārtību par iesnieguma izskatīšanu selekcionāra tiesību piešķiršanai, par selekcionāra tiesību aizsardzību, par licences līguma reģistrāciju, grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 21.marta noteikumos Nr.215 ,,Noteikumi par Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, paredzot izslēgt no cenrāža tos maksas pakalpojumus, kuri tiek pārveidoti par valsts nodevām;

2) saskaņā ar ,,Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”” un ,,Grozījumiem Augu aizsardzības likumā” – Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks valsts nodevas maksāšanas kārtību par iesnieguma izvērtēšanu personas reģistrācijai vai izmaiņu veikšanu fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā, par iesnieguma izskatīšanu personas iekļaušanai koka iepakojuma marķētāju reģistrā, par augu aizsardzības līdzekļa reģistrāciju un uzturēšanu augu aizsardzības līdzekļu reģistrā, grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 21.marta noteikumos Nr.215 ,,Noteikumi par Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, paredzot izslēgt no cenrāža tos maksas pakalpojumus, kuri tiek pārveidoti par valsts nodevām;

3) saskaņā ar ,,Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”” un ,,Grozījumiem Sēklu aprites likumā” – Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks valsts nodevas maksāšanas kārtību par iesnieguma izvērtēšanu personas reģistrācijai un izmaiņu veikšanu Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā, par šķirnes uzturēšanu, iesnieguma izvērtēšanu šķirnes iekļaušanai un uzturēšanas termiņa pagarināšanai Latvijas augu šķirņu katalogā, par iesnieguma izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai par tādu sēklu un sēklas kartupeļu materiāla izmantošanu, kas nav iegūts ar bioloģiskās lauksaimniecības ražošanas metodi, grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 21.marta noteikumos Nr.215 ,,Noteikumi par Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, paredzot izslēgt no cenrāža tos maksas pakalpojumus, kuri tiek pārveidoti par valsts nodevām;

4) saskaņā ar „Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”” un ,,Grozījumiem Ciltsdarba likumā” - Ministru kabineta noteikumus ,,Noteikumi par Ciltsdarba likumā noteikto sertificējamo personu kvalifikācijas sertifikāta valsts nodevu’’, kā arī grozīt esošos Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra noteikumus Nr.123 ,,Noteikumi par valsts aģentūras ,,Lauksaimniecības datu centrs” sniegto publisko maksas pakalpojumu cenrādi”” un 2006.gada 24.janvāra noteikumus Nr.70 ,,Noteikumi par Ciltsdarba valsts inspekcijas sniegtā maksas pakalpojuma izcenojumu” paredzot izslēgt tos maksas pakalpojumus, kuri tiek pārveidoti par valsts nodevām;

5) saskaņā ar ,,Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”” un ,,Grozījumu Pārtikas aprites uzraudzības likumā’’ – Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks valsts nodevas maksāšanas kārtību par atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim pārtikas pārvadāšanai, grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.144 ,,Noteikumi par Pārtikas un veterinārā dienesta maksas pakalpojumiem un samaksu par valsts uzraudzības un kontroles darbībām”, paredzot izslēgt tos maksas pakalpojumus, kuri tiek pārveidoti par valsts nodevām;

6) saskaņā ar ,,Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”” un ,,Grozījumiem Dzīvnieku aizsardzības likumā” - Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks valsts nodevas maksāšanas kārtību par tāda suņa reģistrāciju, kurš apmācīts uzbrukt cilvēkam, par atļauju izmantot dzīvnieku eksperimentos un apmācībās, par dzīvnieka pārvadātāja apliecības izsniegšanu, par atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim dzīvnieku pārvadāšanai, par atļauju savvaļas dzīvnieku kolekcijas izveidei un darbībai, par cirka dzīvnieka, dresūras dzīvnieka, cirka un dresūras numura viesizrāžu vietas reģistrāciju, grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.144 ,,Noteikumi par Pārtikas un veterinārā dienesta maksas pakalpojumiem un samaksu par valsts uzraudzības un kontroles darbībām’’, paredzot izslēgt no cenrāža tos maksas pakalpojumus, kuri tiek pārveidoti par valsts nodevām;

7) saskaņā ar ,,Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām’’’’ un ,,Grozījumiem Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā’’ – Ministru kabineta noteikumus ,,Noteikumi par valsts nodevu apmēru un maksāšanas kārtību par lauksaimniecībā izmantojamās zemes transformācijas dokumentu sagatavošanu’’, grozījumus Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumos Nr.876 ,,Lauku atbalsta dienesta nolikums’’, Ministru kabineta 2005.gada 20.decembra noteikumos Nr.979 ,,Noteikumi par Lauku atbalsta dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi’’, paredzot izslēgt no cenrāža maksas pakalpojumu, kurš tiek pārveidots par valsts nodevām;

8) saskaņā ar ,,Grozījumiem likumā ,,Par nodokļiem un nodevām”” un „Grozījumiem Ceļu satiksmes likumā” – Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks valsts nodevas maksāšanas kārtību saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu par traktortehnikas, tās piekabes reģistrāciju ar valsts reģistrācijas numura zīmes izsniegšanu vai bez valsts reģistrācijas numura zīmes izsniegšanas, par traktortehnikas, tās piekabes noņemšanu no uzskaites un datu izslēgšanu no traktortehnikas un tās vadītāju informatīvās sistēmas, grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 17.janvāra noteikumos Nr.59 ,,Noteikumi par valsts aģentūras ,,Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra” sniegto publisko maksas pakalpojumu cenrādi”, paredzot izslēgt no cenrāža maksas pakalpojumu, kuri tiek pārveidots par valsts nodevām;

9) Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā norādot, ka par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un tās dublikāta izsniegšanu maksājama valsts nodeva Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā. 10) Ministru kabineta 2005.gada 1.februāra noteikumos Nr.78 „Kārtība, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā”, norādot tajā valsts nodevas apmēru par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu Grozījumus noteikumos plānots izdarīt divu mēnešu laikā. pēc šī likumprojekta pieņemšanas Saeimā 1.lasījumā;

11) Ministru kabineta 2006.gada 25.aprīļa noteikumos Nr.307 „Noteikumi par Sociālo pakalpojumu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi”, svītrot no maksas pakalpojumu cenrāža maksu sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un reģistrācijas apliecības dublikātu sagatavošanu, noformēšanu un izsniegšanu”. Grozījumus noteikumos plānots izdarīt divu mēnešu laikā. pēc šī likumprojekta pieņemšanas Saeimā 1.lasījumā;

12) likums „Grozījumi likumā „Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju””, ko paredzēts izskatīt vienotā 2007..gada budžeta likumprojektu paketē;

13) likums „Grozījumi Fizisko personu datu aizsardzības likumā”, ko paredzēts izskatīt vienotā 2007..gada budžeta likumprojektu paketē;

14) likums „Grozījumi likumā „Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā”, ko paredzēts izskatīt vienotā 2007..gada budžeta likumprojektu paketē;

15) Ministru kabineta noteikumi „Noteikumi par valsts nodevas par pārbaudījuma organizēšanu administratora kvalifikācijas iegūšanai un administratora sertifikāta darbības termiņa pagarināšanu apmēru un samaksas kārtību” tiks izdoti līdz 2006.gada 31.decembrim;

16) Ministru kabineta noteikumi „Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 29.novembra noteikumos Nr.910 „Administratoru apmācības, sertifikācijas un sertifikāta darbības termiņa pagarināšanas kārtība”” tiks izdoti līdz 2006.gada 31.decembrim;

17) Ministru kabineta noteikumi „Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 5.aprīļa noteikumos Nr.241 “Noteikumi par valsts aģentūras „Maksātnespējas administrācija” sniegto publisko pakalpojumu izcenojumiem”” tiks izdoti līdz 2006.gada 31.decembrim;

18) Ministru kabineta noteikumi „Noteikumi par ārējo personas datu apstrādes sistēmu auditoru akreditācijas valsts nodevu” tiks izdoti līdz 2006.gada 31.decembrim;

19) saskaņā ar likumprojektu „Grozījumi likumā par nodokļiem un nodevām” un likumprojektiem „Grozījums Meža likumā” un „Grozījumi Medību likumā” tiks izdoti Ministru kabineta noteikumu projekti „Noteikumi par valsts nodevu par mežsaimnieciskajām darbībām” un „Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 17.janvāra noteikumos Nr.55 „Noteikumi par Valsts meža dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi””, paredzot izslēgt no cenrāža tos maksas pakalpojumus, kuri tiek pārveidoti par valsts nodevām.

2. Cita informācija

Ministru kabineta 2006.gada 14.novembra sēdes protokola Nr.59, 2.§ uzdots Labklājības ministrijai līdz 2006.gada 31.decembrim izdarīt grozījumus Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, nosakot, ka valsts nodeva maksājama par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un tās dublikāta izsniegšanu.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekta normas atbilst ES sekundāro tiesību aktu prasībām.

Likumprojekts atbilst Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai, un Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvā 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz energoproduktiem un elektroenerģiju, prasībām.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi un Zemnieku saeimu.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Finanšu ministrija sniegusi informāciju masu medijiem par elektroenerģijas nodokļa ieviešanas nepieciešamību, kā arī publicējusi to ministrijas mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

 Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā “Par nodokļiem un nodevām”, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

 

Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, un pēc tam arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā".

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt šajā likumā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

Finanšu ministrs                                                                             O.Spurdziņš

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.Krūmane

E. Strazdiņa

M.Radeiko

T.Trenko

 

 

 

 

04.12.2006 12:54

3264            

V.Umanovs, 7095603

Vadims.Umanovs@fm.gov.lv