Anotācja likumprojektam ''Grozījumi likumā ''Par pievienotās vērtības nodokli''''

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"

 

Izdarīt likumā "Par pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2., 6., 8., 10., 23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.; 2006, 14.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 6.2 panta 19.punktu šādā redakcijā:

 

"19) iedzīvotājiem sniegtajiem vienkāršotās renovācijas pakalpojumiem (darbiem) un remonta pakalpojumiem būvniecības jomā (kuriem nav nepieciešams būvprojekts), kas veikti to dzīvojamo māju (dzīvokļu) iekštelpās, kuras tiek vai tiks izmantotas dzīvošanai. Šo pakalpojumu cenā nav iekļaujami izdevumi par materiāliem, tehnoloģijām un mehānismu izmantošanu;".

 

2. Papildināt 6.2 pantu ar 20.punktu šādā redakcijā:

 

"20) šādas malkas un koksnes kurināmā piegādēm iedzīvotājiem:

a) pagaļu, zaru, žagaru saišķu vai tamlīdzīgā veidā,

b) koksnes šķeldas vai skaidas,

c) zāģskaidas un koksnes atlikumi,

d) zāģskaidu un koksnes atlikumi aglomerētu vai neaglomerētu brikešu, granulu vai tamlīdzīgā veidā."

 

3. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 31.punktu šādā redakcijā:

 

"31) Padomes 2006.gada 27.jūnija Direktīvas 2006/58/EK, ar ko groza Direktīvu 2002/38/EK attiecībā uz periodu pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem."

 

Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

O.Spurdziņš

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

²Grozījumi likumā ²Par pievienotās vērtības nodokli²² anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Pašlaik no spēkā esošajām likuma ²Par pievienotās vērtības nodokli² (turpmāk – likums) normām izriet, ka pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – nodoklis) 5 procentu likme ir piemērojama siltumenerģijas piegādēm iedzīvotājiem un no 2007.gada 1.janvāra tādu energoresursu piegādēm iedzīvotājiem kā – elektroenerģija un dabasgāze. Šādu nodokļa piemērošanu atļauj Eiropas Savienības Padomes 1977.gada 17.maija Sestās direktīva 77/388/EEK (turpmāk – Sestā direktīva) specifiskās normas attiecībā uz nodokļa samazināto likmju piemērošanu.

Diemžēl šajā uzskaitījumā nav citu energoresursu veidu. Pārskatot statistisko informāciju par citās Eiropas Savienības dalībvalstīs  piemērojamajām samazinātajām likmēm, konstatēts, ka atsevišķās dalībvalstīs (″vecajās dalībvalstīs″) samazināto nodokļa likmi piemēro arī malkas piegādēm.

Finanšu ministrija, turpinot meklēt iespējas, lai arī Latvijai šim  svarīgajam energoresursu veidam – malkai varētu piemērot samazināto likmi, konstatēja, ka ″vecās dalībvalstis″ šo samazināto likmi piemēro atbilstoši Sestās direktīvas 28.panta 2.punkta prasībām ″pārejas pasākumu″ laikā, kā tas ir noteikts šīs pašas direktīvas 28.l pantā.

Minētais direktīvas pants stājās spēkā 1993.gada 1.janvārī, ar noteikumu, ka tas ir spēkā uz četriem gadiem un to attiecīgi piemēro līdz 1996.gada 31.decembrim. Taču ″pārejas pasākumu″ piemērošanas laiku automātiski pagarina līdz galīgās sistēmas spēkā stāšanās datumam un noteikti tikmēr, kamēr Padome pieņem lēmumu par galīgo sistēmu.

Tā kā Padome vēl nav pieņēmusi lēmumu par galīgo sistēmu, Finanšu ministrija vērsās ar jautājumu Eiropas Komisijā, vai Latvija var piemērot šīs normas, kā rezultātā guva apstiprinājumu savam viedoklim, ka Latvija samazināto nodokļa likmi var piemērot arī malkas piegādēm, neskatoties, ka šī preču kategorija nav uzskaitīta īpašajos Sestās direktīvas pielikumos, par samazinātajām likmēm (H un K pielikums).

Gatavojot Ministru kabineta noteikumu projektu, kas skaidro likuma normu piemērošanas kārtību Finanšu ministrija ir nonākusi pie secinājuma, ka likuma 62.panta 19.punkts, kas nosaka samazinātās likmes piemērošanu  vienkāršotās renovācijas pakalpojumiem (darbiem) diemžēl izslēdz vienkāršus remonta pakalpojumus, piemēram, sienu krāsošana, tapešu līmēšana, kas ne vienmēr būs klasificējami kā vienkāršotās renovācijas pakalpojumi. Līdz ar to ir jāprecizē atbilstošās likuma normas.

Padome 2006.gada 27.jūnijā pieņēma grozījumus Padomes Direktīvā 2002/38/EK attiecībā uz periodu pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem – pagarināja tās darbības termiņu, līdz ar to ir nepieciešams papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

ü   Precizēts likuma 6.2 panta 19.punkts attiecībā uz tiem iedzīvotājiem sniegtajiem pakalpojumiem būvniecības jomā, kuriem piemērojama nodokļa 5 procentu likme;

ü   Papildināts energoresursu veidu uzskaitījums, kuru piegādēm iedzīvotājiem var piemērot samazināto nodokļa likmi;

ü   Papildināta likuma informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām atbilstoši 2006.gada 27.jūnijai pieņemtajai direktīvai, kas pagarina iepriekšpieņemtas direktīvas darbības termiņu.

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar



 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojektam ir netieša ietekme uz makroekonomisko vidi – uz inflācijas rādītājiem: ar nodokļa 5 procentu likmes piemērošanu malkas piegādēm iedzīvotājiem varētu samazināties inflācija, taču nav iespējams veikt skaitlisku novērtējumu.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Precizējot likuma normas, kas atsevišķiem remonta pakalpojumiem būvniecības jomā ļauj piemērot samazināto pievienotās vērtības nodokļa likmi.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

2006

2007

2008

2009

2007 – 2011

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos*

–

–

–

–

–

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija:

*izmaiņas budžeta ieņēmumos attiecībā uz malkas piegāžu aplikšanu ar samazināto likmi varētu būt nelielas, konkrētu novērtējumu nav iespējams veikt, jo nav apkopotas un līdz ar to arī pieejamas tādas statistiskās informācijas, kas ļautu novērtēt kāds ir iedzīvotāju pirktās malkas un koksnes kurināmā daudzums.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Nav nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus.

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likuma grozījumu rezultātā likums atbilst Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Sestās direktīvas 77/388/EEK prasībām.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums                                                                                                  1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojektā precizētas Eiropas Padomes 2006.gada 14.februāra  Direktīvas 2006/18/EK normas, ar ko groza Padomes 1977.gada 17.maija Eiropas Padomes Sestās direktīvas (77/388/EEC) normas attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa samazinātajām likmēm (publikācija – OJ L 051, 22.02.2006., lpp. 0012 – 0013).

Likumprojektā iekļautas Padomes Direktīvas 2006/58/EK (2006.gada 27.jūnijs), ar ko Direktīvu 2002/38/EK groza attiecībā uz periodu pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem normas (publikācija – OJ L 174, 28.06.2006., lpp. 005 – 006).

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta 1.pants par likuma 62 .panta 19.punktu

 

 

 

Likumprojekta 2.pants par likuma 62 .panta 20.punktu

 

 

Likumprojekta 3.pants par informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām

Sestās direktīvas 28.panta 6.punkts (K pielikuma 2.punkts)

 

Sestās direktīvas 28.panta 2.punkts ″i″ apakšpunkts

 

Par Sestās direktīvas 9.panta 2.punkta ″e″ apakšpunkta 10. un 11. ievilkumu*

 

Atbilst

 

 

 

 

Atbilst

 

 

 

Atbilst

 

 

5. Cita informācija

* Padomes Direktīva 2006/58/EK (2006.gada 27.jūnijs) ar ko Direktīvu 2002/38/EK groza attiecībā uz periodu pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem, savukārt Padomes Direktīva 2002/38/EK (2002.gada 7.maijs) īslaicīgi groza Sesto direktīvu attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu radio un televīzijas apraides pakalpojumiem un dažiem elektroniski sniegtiem pakalpojumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Līdz šim konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Nav zināms.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Pašlaik nav veikti sabiedrības informēšanas pasākumi

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta normu izpilde tiks nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros. Likuma izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā ²Latvijas Vēstnesis²

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

Finanšu ministrs                                                                                                      O.Spurdziņš

 

 

 

 

Valsts sekretāres vietnieks

Juridiskā departamenta direktores vietniece

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

D.Tauriņš

L.Vucēne

M.Radeiko

S.Āmare – Pilka

 

 

 

 

 

06.12.2006 14:46

1185,

S.Āmare – Pilka, 7095510

Solvita.Amare-Pilka@fm.gov.lv