Grozījumi Valsts meža dienesta likumā

Likumprojekts

 

Grozījums Valsts meža dienesta likumā

 

Izdarīt Valsts meža dienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 24.nr.; 2002, 9., 22.nr.; 2004, 24.nr.) šādu grozījumu:

 

Izteikt 11.pantu šādā redakcijā:

 

"11.pants. Dienesta amatpersonu (darbinieku) sociālās garantijas

Apdrošinot dienesta amatpersonu un darbinieku dzīvību un veselību, izmanto apdrošināšanas sabiedrības pakalpojumus. Apdrošinājuma summa nedrīkst pārsniegt attiecīgās amatpersonas (darbinieka) 24 mēnešalgu apmēru."

 

Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zemkopības ministrs

M.Roze


Likumprojekta “Grozījums Valsts meža dienesta likumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Saskaņā ar Valsts meža dienesta likuma 11.panta pirmo daļu dienesta amatpersonām tiek noteikta piemaksa par kvalifikāciju un izdienu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā (stājās spēkā 2000.gada 1.janvārī). Minētā kārtība noteikta Ministru kabineta 2000.gada 28.novembra noteikumos Nr.415 „Noteikumi par Valsts meža dienesta amatpersonu (darbinieku) papildu sociālajām garantijām”.

2001.gada 1.janvārī stājās spēkā Valsts civildienesta likums, kura 3.pants nosaka, ka ir gan vispārējais civildienests, gan speciālais civildienests, bet 2.panta trešā daļa nosaka, ka uz speciālā civildienesta ierēdņiem attiecas noteiktas Valsts civildienesta likuma normas, gan speciālo likumu (specializētā civildienesta ierēdņu tiesiskās attiecības) tiesību normas. Valsts meža dienests atbilstoši Valsts civildienesta likumam nav uzskatāms par specializēto civildienestu. Valsts civildienesta likuma VI nodaļa nosaka galīgu sociālo garantiju uzskaitījumu vispārējā civildienesta ierēdņiem un paredz, ka ierēdņa mēnešalga tiek noteikta gan atkarībā no amata kvalifikācijas kategorijas, gan ierēdņa kvalifikācijas pakāpes.

Stājoties spēkā Valsts civildienesta likumam, likuma 36.panta pirmā daļa noteica, ka ierēdņu amati tiek iedalīti amatu kvalifikācijas kategorijās. Savukārt Valsts meža dienesta likuma 11.panta pirmā daļa paredz dienesta ierēdņiem piemaksas par noteiktām ierēdņa amata kvalifikācijas kategorijām. Līdz ar to minēto likumu normas ir pretrunīgas.

Ievērojot to, ka Valsts meža dienesta likumā paredzētā piemaksa par kvalifikāciju neatbilst Valsts civildienesta likuma 23.panta pirmās daļas un 36.panta pirmās daļas mērķim, tiek svītrota Valsts meža dienesta likuma 11.panta pirmā daļa, kurā noteikts, ka Dienesta amatpersonu (darbinieku) amatalgām tiek noteiktas piemaksas par kvalifikāciju un izdienu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Šāds regulējums ar Ministru kabineta noteikumiem nav nepieciešams, jo jaunā darba samaksas sistēma (MK 20.12.2005. noteikumi Nr.995 „Noteikumi par tiešās pārvaldes iestāžu ierēdņu, darbinieku un amatpersonu un Centrālās vēlēšanu komisijas darbinieku darba samaksas sistēmu un kvalifikācijas pakāpēm, kā arī ierēdņu pabalstiem un kompensāciju”) paredz darbinieku un ierēdņu mēnešalgas noteikt, izvērtējot gan ierēdņa (darbinieka) nostrādāto laiku valsts dienestā, gan arī kvalifikāciju, kas tiek izvērtēta, nosakot amatus un līmeni atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 3.maija noteikumiem Nr.310 „Noteikumi par amatu klasifikācijas sistēmu un amatu klasificēšanas kārtību valsts tiešās pārvaldes iestādēs”.

Tā kā MK 2005.gada 20.decembra noteikumu Nr.995 „Noteikumi par tiešās pārvaldes iestāžu ierēdņu, darbinieku un amatpersonu un Centrālās vēlēšanu komisijas darbinieku darba samaksas sistēmu un kvalifikācijas pakāpēm, kā arī ierēdņu pabalstiem un kompensāciju” pārejas noteikumu 43.1.apakšpunts paredz, ka ar 2007.gada 1.janvāri zaudē spēku MK 2000.gada 28.novembra noteikumi Nr.415 „Noteikumi par Valsts meža dienesta amatpersonu (darbinieku) papildu sociālajām garantijām”, tad nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus likuma 11.panta otrajā daļā.

Turklāt grozījumi 11.panta otrajā daļā nepieciešami, jo šobrīd Valsts meža dienesta likumā ir noteikts, ka dienesta amatpersonu dzīvību un veselību var apdrošināt līdz attiecīgās amatpersonas 24 mēnešalgas apmēram no valsts budžeta līdzekļiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Savukārt MK noteikumu Nr.415„Noteikumi par Valsts meža dienesta amatpersonu (darbinieku) papildu sociālajām garantijām” 9.puntā ir noteikts, kurām amatpersonām un darbiniekiem ir tiesības uz apdrošināšanu, tādējādi sašaurinot apdrošināšanas saņēmēju loku. Sakarā ar to, ka ar 2007.gada 1.janvāri zaudē spēku MK noteikumi Nr.415, tad nepieciešams izdarīt atbilstošus grozījumus likuma 11.panta otrajā daļā, vienlaicīgi nodrošinot visām Valsts meža dienesta amatpersonām vienlīdzīgas tiesības saņemt veselības apdrošināšanu, kā arī noteikt likuma „Grozījumi Valsts meža dienesta likumā” spēkā stāšanās laiku ar 2007.gada 1.janvāri.

2. Normatīvā akta projekta būtība.

11.panta otrā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot, ka Dienesta amatpersonu un darbinieku dzīvību un veselību apdrošina līdz attiecīgās amatpersonas (darbinieka) 24 mēnešalgu apmēram. Tiek svītrota arī norma, kas nosaka, ka Dienesta amatpersonu (darbinieku) amatalgām tiek noteiktas piemaksas par kvalifikāciju un izdienu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

Paredzēts, ka likums „Grozījumi Valsts meža dienesta likumā” stājas spēkā ar 2007.gada 1.janvāri.

3. Cita informācija

Saskaņā ar likuma „Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” 10.pantu ar 2007.gada 1.janvāri, stājoties spēkā likumam „Grozījumi Valsts meža dienesta likumā”, zaudēs spēku Ministru kabineta 2000.gada 28.novembra noteikumi Nr.415 „Noteikumi par Valsts meža dienesta amatpersonu (darbinieku) papildu sociālajām garantijām”.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads 2006.

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2007.

2008.

2009.

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

238,2

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

238,2

93,2

93,2

93,2

93,2

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

- 93,2

- 93,2

- 93,2

- 93,2

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

93,2

93,2

93,2

93,2

Nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta 93,2 tūkst. latu apmērā to sociālo garantiju nodrošināšanai (veselības un dzīvības apdrošināšana), kas tika iekļautas 2007.gada prioritātēs. Papildus nepieciešamais finansējums aprēķināts, ņemot vērā konkursa rezultātus par veselības un dzīvības apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanu VMD, kas tika izsludināts 2005.gadā un līgums tika noslēgts uz 5 gadiem. Viena darbinieka apdrošināšanas prēmija gadam Ls 161, apdrošināmo darbinieku skaits 1645 (Ls 161 x 1645 = Ls 264 845); ugunsnedrošā perioda sezonas darbinieku apdrošināšanas prēmija Ls 80,50, apdrošināmo darbinieku skaits 826 (Ls 80,50 x 826 = 66493). Kopējā apdrošināšanas prēmiju summa gadam Ls 331 338. Budžetā paredzētais finansējums veselības un dzīvības apdrošināšanai Ls 238 200. Papildus nepieciešamais finansējums Ls 93 148 (331 338 - 238190 = 93148).

6.Cita informācija

Finanšu aprēķins veikts tikai Dienesta amatpersonu un darbinieku dzīvības un veselības apdrošināšanai.

Valsts meža dienests 2006.gadā piemaksām par kvalifikāciju un izdienu atbilstoši MK 2000.gada 28.novembra noteikumiem Nr.415 „Noteikumi par Valsts meža dienesta amatpersonu (darbinieku) papildu sociālajām garantijām” plāno izlietot Ls 661950, t.sk. par kvalifikāciju Ls 88328, par izdienu Ls 573322. 2007.gadā un turpmākajos gados īpaši iedalīt piemaksas par šiem izmaksu posteņiem nav iespējams, jo saskaņā ar jauno darba samaksas sistēmu un mēnešalgas noteikšanas metodiku piemaksas par izdienu un kvalifikāciju ir iekļautas kopējā mēnešalgā.

Par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Valsts meža dienesta amatpersonu un darbinieku dzīvības un veselības apdrošināšanai 2007. un turpmākajiem gadiem lems Ministru kabinets kopā ar ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem gadskārtējā valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Papildus normatīvie akti nav jāizdod.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav zināma.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

Jaunas institūcijas veidotas netiks.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu.

Likuma grozījumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un izdevumā ”Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo.

Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Valsts meža dienesta likumā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Zemkopības ministrs                                                                             M.Roze

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

L.Straujuma

 

 

 

S.Grigaļūna

 

 

I.Smilga

 

 

B.Vecmane

27.10.2006. 16:19

1445

B.Vecmane

7027229, Baiba.Vecmane@zm.gov.lv