Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides

     .11.2006.

 

 

                   Saeimas Prezidijam

 

         

                   Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 39.pantu Tautsaimniecības komisija ierosina turpināt izskatīt 9.Saeimā šādus 8.Saeimā neizskatītos likumprojektus:

 

1) Koncesiju likums (8.Saeimas likumprojekta reģ. nr. 1601);

 

2) Grozījumi Ceļu satiksmes likumā (8.Saeimas likumprojekta reģ. nr. 1796).

 

 

         

          Pielikumā: 1) likumprojekts “Koncesiju likums” (8.Saeimas likumprojekta reģ. nr. 1601) uz ..... lpp.;

          2) likumprojekts “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (8.Saeimas likumprojekta reģ. nr. 1796) uz ... lpp.

 

 

 

           

          Ar cieņu,

komisijas priekšsēdētājs

 

 

Guntis Blumbergs                  

 


Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides

un reģionālās politikas komisija

 

2006. gada 2. novembrī Saeimas sēdē

2. lasījumā pieņemtais likumprojekts

(Reģ. nr. 1601)

 

Koncesiju likums

 

I nodaļa

Vispārīgie noteikumi

 

1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) koncesija- tiesību un pienākumu kopums, ko koncedents ar koncesijas līgumu piešķir koncesionāram, un koncesionārs koncesijas līguma ietvaros uzņemas visus ar koncesijas līgumā pielīgto saistību izpildi saistītos riskus vai daļu no šiem riskiem. Tiesību un pienākumu kopumu drīkst piešķirt:”;

a) būves koncesijas gadījumā – lai būvētu jaunus infrastruktūras objektus vai sistēmas vai šos darbus veiktu kopā ar būvprojektēšanu, modernizāciju vai paplašināšanu, vai esošo infrastruktūras objektu vai sistēmu atjaunošanu, modernizāciju vai paplašināšanu, par atlīdzību saņemot tiesības ekspluatēt būvi, kas veidota atbilstoši koncedenta prasībām,

b) pakalpojumu koncesijas gadījumā – lai nodrošinātu publiskos pakalpo­jumus, par atlīdzību saņemot tiesības sniegt pakalpojumu;

2) koncesijas līgums – rakstiski noslēgts līgums starp koncedentu un koncesionāru, kas nosaka koncesijas izpildes termiņu un nosacījumus;

3) koncesionārs – pretendents, kas noslēdzis koncesijas līgumu;

4) koncedents – pasūtītājs Publisko iepirkumu likuma izpratnē vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs likuma "Par iepirkumu sabiedrisko pakalpo­jumu sniedzēju vajadzībām" izpratnē;

5) koncesijas resursi – koncedenta īpašumā esoša lieta vai lietu kopība, kura tiek nodota koncesionāram saskaņā ar koncesijas līgumu”.

6) pretendents –juridiskā persona vai personu apvienība, kas piedalās koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procesā.

 

2.pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir:

1) veicināt valsts un privātās partnerības izmantošanu;

2) noteikt koncedenta tiesību un pienākumu apjomu, veicot koncesijas līguma slēg­šanas tiesību iegūšanas procedūru, kā arī slēdzot koncesijas līgumu;

3) noteikt atklātu koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas proce­dūru, kas pamatotos uz pretendentu brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi;

4) noteikt koncesijas līguma būtiskos nosacījumus.

 

3.pants. Vispārīgie nosacījumi koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanai

(1) Koncedents piemēro šo likumu, ievērojot vienlīdzīgas attieksmes, nediskriminācijas, proporcionalitātes un atklātības principu.

(2) Informācijas apmaiņa starp koncedentu un pretendentu notiek rakstis­ki vai elektroniski saskaņā ar šo likumu.

 

4.pants. Koncesijas piešķiršanas jomas un aizliegumi

(1) Koncesiju var piešķirt jebkurā tautsaimniecības jomā, ievērojot šā panta otrajā un trešajā daļā noteiktos aizliegumus.

(2) Par koncedentu nedrīkst būt valsts akciju sabiedrība “Latvenergo”, valsts akciju sabiedrība “Latvijas pasts”, valsts akciju sabiedrība “Starptautiskā lidosta “Rīga””, valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”, valsts akciju sabiedrība “Latvijas gaisa satiksme”, valsts akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži”, SIA „Rīgas ūdens”, SIA „Jūrmalas ūdens”, Pašvaldības SIA „Ūdeka”, SIA „Daugavpils ūdens”, SIA „Liepājas ūdens”, SIA „Valmieras ūdens”, SIA „Rēzeknes ūdens”, SIA „Jelgavas ūdens”.

(3) Šā panta otrajā daļā minētie tiesību subjekti nedrīkst piešķirt koncesiju, nedrīkst slēgt koncesijas līgumu un šo tiesību subjektu manta nedrīkst būt koncesijas resurss.

 

5.pants. Likuma piemērošanas izņēmumi

Šo likumu nepiemēro, ja:

1) koncedents slēdz koncesijas līgumu, kura galvenais mērķis ir nodrošināt koncedenta uzturētus publiskos elektronisko sakaru tīklus vai arī vienu vai vairākus koncedenta sniegtus publiski pieejamus elektronisko sakaru pakalpojumus;

2) Ministru kabinets saskaņā ar normatīvajiem aktiem informācijai par koncesijas līgumu nosaka slepenības režīmu vai koncesijas līguma izpilde saistīta ar īpašiem valsts noslēpuma aizsardzības pasākumiem, kā arī tad, ja tas nepieciešams būtisku valsts interešu aizsardzībai;

3) koncesijas līgumu slēdz atbilstoši citiem procedūru noteikumiem un to slēgšanas tiesības piešķir:

a) starptautiskā nolīgumā, kas noslēgts starp Latviju un vienu vai vairākām valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis par koncesiju, kura nepieciešama šā starptautiskā nolīguma dalībvalstu kopīga projekta īstenošanai vai izmantošanai. Koncedents par visiem šādiem koncesijas līgumiem paziņo Eiropas Komisijai;     

b) saskaņā ar starptautisku nolīgumu, kas attiecas uz karaspēka izvietošanu; 

c) saskaņā ar kādas starptautiskas organizācijas īpašiem koncesiju līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras noteikumiem attiecībā uz projektiem, kurus tā finansē.”

 

6.pants. Lēmuma pieņemšana par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu

(1) Lēmumu par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu pieņem:

1) Ministru kabinets, ja koncesijas līgumu slēdz koncedents, izņemot šā panta pirmās daļas 2. un 3.punktā minētās personas;

2) pašvaldības dome (padome), ja koncesijas līgumu slēdz pašvaldība, pašvaldības iestāde vai pašvaldības vai tās padotībā esoša institūcija, privāto tiesību subjekts, kas ir koncedents un atrodas šajā punktā minēto institūciju izšķirošā ietekmē vai kura darbību vairāk par 50 procentiem finansē šajā punktā minētās institūcijas.

3) sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, ja attiecīgais pakalpojumu sniedzējs nav ne publiska institūcija, ne publiskas institūcijas uzņēmums likuma "Par iepirkumu sabiedrisko pakalpo­jumu sniedzēju vajadzībām" izpratnē, saņemot Ministru kabineta vai pašvaldības domes (padomes) akceptu, ja kapitālsabiedrībās, kas sniedz sabiedriskos pakalpojumus, ir valsts vai pašvaldības kapitāla daļas.

(2) Lēmumu par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu šā panta pirmās daļas 1. un 2.punktā minētajos gadījumos pieņem, pamatojoties uz finanšu un ekonomiskiem aprēķiniem, ja no tiem izriet, ka projekta realizācija, izmantojot koncesiju, ir izdevīgāka. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek veikti finanšu un ekonomiskie aprēķini, un to saturu.

(3) Lēmums par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu ir vispārpieejama informācija.

 

II nodaļa

Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūra

 

7.pants. Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras komisija un tās vispārējie darbības principi

(1) Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras veikšanai koncedents izveido kompetentu koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras komisiju (turpmāk šajā nodaļā – komisija), kuras sastāvā ir vismaz piecas personas. Komisija, veicot savus pienākumus, ir tiesīga pieaicināt ekspertus, kas nav komisijas locekļi.

(2) Komisija nodrošina koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumu un citu dokumentu izstrādi un protokolē procedūras norisi. Komisija ir atbildīga par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras norisi.

(3) Komisija vērtē pretendentus un to iesniegtos piedāvājumus saskaņā ar šo likumu, no tā izrietošiem normatīvajiem aktiem un koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumu un citiem dokumentiem. Komisijas lēmums ir saistošs koncedentam, slēdzot koncesijas līgumu.

(4) Katrs komisijas loceklis pretendenta iesniegto piedāvājumu vērtē individuāli pēc koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā noteiktajiem kritērijiem. Pēc visu piedāvājumu izvērtēšanas komisija apkopo tās locekļu vērtējumus un par visizdevīgāko nosaka to piedāvājumu, kas ieguvis visaugstāko vērtējumu.

(5) Komisija lēmumu pieņem sēdē. Komisija ir lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās vismaz divas trešdaļas komisijas locekļu. Komisija lēmumu pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Ja komisijas locekļu balsis sadalās līdzīgi, izšķirošā ir komisijas priekšsēdētāja balss.

(6) Komisijas locekļi nedrīkst pārstāvēt pretendenta intereses un nedrīkst būt saistīti ar pretendentu. Komisijas locekļi paraksta apliecinājumu, ka nav tādu apstākļu, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka tie ir ieintere­sēti konkrēta pretendenta izvēlē. Šās daļas izpratnē komisijas loceklis ir saistīts ar pretendentu, ja viņš ir:

1) pretendenta – juridiskās personas - esošais vai bijušais dalībnieks (akcionārs), amatpersona, darbinieks, ja šī saistība ar juridisko personu beigusies laikposmā, kas īsāks par 24 mēnešiem, kā arī dalībnieka (akcionāra) vai amat­personas radinieks līdz otrajai pakāpei vai laulātais;

2) pretendenta - personu apvienībā apvienojušās juridiskās personas esošais vai bijušais dalībnieks (akcionārs), amatpersona, darbinieks, ja šī saistība ar juridisko personu beigusies laikposmā, kas īsāks par 24 mēnešiem, personu apvienībā apvienojušās juridiskās personas dalībnieka (akcionāra) vai amat­personas radinieks līdz otrajai pakāpei vai laulātais, kā arī personu apvienībā apvienojušās fiziskās personas radinieks līdz otrajai pakāpei vai laulātais.

 

8.pants. Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras posmi

Komisija veic koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru šādos posmos:

1)     koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikuma izstrāde;

 

2) informatīvā paziņojuma par uzaicinājumu piedalīties koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūrā publicēšana;

3) pretendentu pirmskvalifikācija (ja komisija uzskata, ka tā ir nepiecie­šama);

4) piedāvājumu iesniegšana;

5) piedāvājumu izvērtēšana;

6) koncesijas līguma projekta saskaņošana un noslēgšana.

 

9.pants. Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikuma izstrāde

(1) Ja tiek veikta pretendentu pirmskvalifikācija, koncesijas līguma slēg­šanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā ietver:

1) uzaicinājumu piedalīties koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūrā, un tajā norāda šādu informāciju:

a) laiks un vieta, kurā jāiesniedz pretendentu pieteikumi, ņemot vērā šā likuma 11.pantā minētos iesniegšanas termiņus,

b) iesniedzamo dokumentu saraksts,

c) to kritēriju kopums, kuriem pretendentiem ir jāatbilst, lai viņi tiktu uzaicināti iesniegt piedāvājumus koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanai, atbilstoši šā likuma 13.panta pirmajai daļai,

d) laikposms, kurā komisija plāno atlasīt pretendentus,

e) metode, laiks un vieta pretendentu pirmskvalifikācijas rezultātu paziņo­šanai,

f)  laika grafiks turpmākajiem koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras posmiem;

2) uzaicinājumu iesniegt piedāvājumus, tajā norādot šā panta otrajā daļā minēto informāciju.

(2) Ja pretendentu pirmskvalifikācija netiek veikta, koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā norāda šādu informāciju:

1) laiks un vieta, kurā jāiesniedz pretendentu piedāvājumi koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanai, ņemot vērā šā likuma 11.pantā minētos iesniegšanas termiņus;

2) iesniedzamo dokumentu saraksts;

3) šā likuma 13.panta pirmajā daļā norādītie vispārīgie kritēriji;

4) koncesijas apjoms, kurā noteiktas nepieciešamajiem darbiem un pakalpojumiem izvirzītās prasības, šo darbu un pakalpojumu mērķis un, ja nepieciešams, norādītas izmantojamās metodes un resursi, kā arī paredzamais darbu vai pakalpojumu standarts;

5) drošības un vides aizsardzības nosacījumi;

6) koncesijas līguma būtiskos nosacījumus, ievērojot šā likuma 33.pantā izvirzītās prasības;

7) laikposms, kurā komisija plāno izskatīt piedāvājumus;

8) piedāvājumu izvērtēšanas kritēriji atbilstoši šā likuma 15.pantam;

9) metode, laiks un vieta koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras rezultātu paziņošanai;

10) apstākļi, pie kuriem piedāvājumus uzskata par neatbilstošiem koncesi­jas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumam;

11) termiņš, kādā pēc rezultātu noteikšanas jāvienojas ar pretendentu par koncesijas līguma noslēgšanu;

12) koncesijas līguma noteikumi, kurus nedrīkst mainīt, saskaņojot konce­sijas līgumu;

13) lai novērtētu minimālās prasības attiecībā uz pretendenta saimniecisko un finansiālo stāvokli, pretendentam jāuzrāda vai jāiesniedz vismaz viens no šādiem dokumentiem:

a) pretendenta gada pārskats vai apliecināts izraksts no gada pārskata par to pretendenta komercdarbības daļu, kas attiecas uz paredzamo koncesiju, bet ne vairāk kā par trim iepriekšējiem gadiem, ja publiskajos reģistros šī informācija nav pieejama,

b) izziņa par pretendenta kopējo finanšu apgrozījumu vai finanšu apgro­zījumu, kas saistīts ar attiecīgo koncesiju, bet ne vairāk kā par trim iepriekšējiem gadiem,

c) citas ziņas saimnieciskā un finansiālā stāvokļa raksturošanai, kas saistīts ar konkrēto koncesiju;

14) cita informācija, ko komisija uzskata par nepieciešamu iekļaut koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā.

(3) Ja koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā paredz kādu no Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktajiem atbalsta sniegšanas veidiem, atbalsta piešķiršanai piemēro minētā likuma nosacījumus.

(4) Ja koncesijas īstenošanai paredzēts piesaistīt Eiropas Savienības fondu līdzekļus, komisija to norāda koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā, vienlaikus norādot minēto līdzekļu izmantošanas kārtību.

 

10.pants. Paziņojuma par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu publicēšanas kārtība

(1) Pēc koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikuma izstrādes, komisija nosūta publicēšanai laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” paziņojumu par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu un uzaicinājumu piedalīties šajā procedūrā. Publicēšanai nosūtīto paziņojumu komisija publicē arī koncedenta, attiecīgās pašvaldības domes, padomes vai ministrijas mājas lapā internetā.

(2) Ministru kabinets nosaka paziņojuma par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu paraugu un saturu.

 

11.pants. Pieteikumu un piedāvājumu iesniegšanas termiņi

(1) Ja tiek veikta pretendentu pirmskvalifikācija, pieteikumu iesniegšanas termiņš ir vismaz 37 dienas no dienas, kad laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" publicēts šā likuma 10.panta otrajai daļai atbilstošs paziņojums. Piedāvājumu iesniegšanas termiņš ir vismaz 40 dienas no dienas, kad pirmskvalifikāciju izturējušajiem pretendentiem ir nosūtīts uzaicinājums iesniegt piedāvājumus.

(2) Ja pretendentu pirmskvalifikācija netiek veikta, piedāvājumu iesnieg­šanas termiņš ir vismaz 52 dienas no dienas, kad šā likuma 7.panta pirmajai daļai atbilstošs paziņojums publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

 

12.pants. Pretendentu pirmskvalifikācija

(1) Ja koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikums paredz pretendentu pirmskvalifikāciju, pretendenti iesniedz komisijai rakstisku apliecinājumu par gatavību piedalīties koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūrā. Apliecinājumā pretendents norāda savu atbilstību šādiem pirmskvalifikācijas kritērijiem:

1) atbilstoša un pietiekama profesionālā kvalifikācija;

2) aprīkojuma un citu iekārtu pieejamība visu koncesijas ietvaros plānoto darbību veikšanai pretendentu pirmskvalifikācijas laikā vai arī argumentēta iespēja iegūt nepieciešamo aprīkojumu un citas iekārtas pēc koncesijas līguma noslēgšanas;

3) atbilstošu finanšu resursu pieejamība (pašu kapitāls vai aizņemtais kapitāls) visu koncesijas ietvaros plānoto darbību veikšanai pretendentu pirmskvalifikācijas laikā vai arī argumentēta iespēja iegūt nepieciešamos finanšu resursus pēc koncesijas līguma noslēgšanas;

4) atbilstoša vadības un organizatoriskā pieredze;

5) cita informācija, ko nosaka komisija un kas ir būtiska konkrētas koncesijas izpildei.

(2) Komisija, atbilstoši norādot koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā, patur tiesības pieprasīt piedāvājumus tikai no tiem pretendentiem, kuri visvairāk atbilst pirmskvalifikācijas kritērijiem. Lai to noteiktu, komisijas izveido to pretendentu sarakstu, kuri ir aicināti iesniegt piedāvājumus. Kad beidzies pirmskvalifikācijas pieteikumu iesniegšanas termiņš, komisija izvērtē pretendentus un 10 dienu laikā informē visus pretendentus par tiem pretendentiem, kas uzaicināti iesniegt piedāvājumus.

(3) Komisija uzaicina izvirzītos pretendentus iesniegt piedāvājumus koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanai.

 

13.pants. Pretendentu izslēgšanas nosacījumi

 

(1) Komisija koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā var pieprasīt pretendentiem sniegt informāciju, kā arī izslēgt pretendentu no dalības koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūrā, ja netiek iesniegta šāda informācija:

1) informācija par to personu izglītību un profesionālo kvalifikāciju, kuras ir atbildīgas par pakalpojumu sniegšanu vai būvdarbu veikšanu;

2) informācija par sniegtajiem pakalpojumiem vai veiktajiem būvdarbiem, kura papildināta ar izziņām un atsauksmēm par svarīgāko darbu izpildi, bet ne vairāk kā par pieciem iepriekšējiem gadiem;

3) informācija par būvdarbu veikšanai nepieciešamo tehniku un ražošanas iekārtām, kas pieder vai ir pieejamas pretendentam;

4) informācija par pakalpojumu sniegšanai nepieciešamajiem instrumen­tiem, ražošanas iekārtām un telpām, kas pieder vai ir pieejamas pretendentam;

5) informācija par pakalpojumu sniegšanā vai būvdarbu veikšanā iesaistīto personālu;

6) sniedzamo pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanas pasākumu apraksts;

7) apliecinājums par to, kuru no līguma daļām pretendents plāno nodot apakšuzņēmējiem saskaņā ar apakšlīgumu.

 

(2) Komisija neizskata pretendenta piedāvājumu vai arī izslēdz pretendentu no turpmākās dalības, ja:

1) pretendents ir pasludināts par maksātnespējīgu, atrodas likvidācijas stadijā, tā saimnieciskā darbība ir apturēta vai pārtraukta vai ir uzsākta tiesvedība par pretendenta darbības izbeigšanu, maksātnespēju vai bankrotu;

2) pretendentam ir nodokļu vai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi Latvijā vai citā valstī, kurā tas reģistrēts;

3) likumā noteiktajā kārtībā ir konstatēti pretendenta profesionālās darbības pārkāpumi pēdējo triju gadu laikā no piedāvājuma atvēršanas dienas;

4) pretendents nav reģistrēts likumā noteiktajos gadījumos un likumā noteiktajā kārtībā;

5) pretendentam nav preču izcelsmes sertifikāta, kā arī licences vai sertifikāta noteiktu pakalpojumu sniegšanai vai būvdarbu veikšanai, ja šādi sertifikāti vai licences nepieciešamas saskaņā ar citiem normatīvajiem aktiem;

6) likumā noteiktajā kārtībā ir konstatēts fakts par darba algas izmaksu bez nodokļu samaksas pēdējo triju gadu laikā no piedāvājuma atvēršanas dienas.

(3) Lai izvērtētu pretendentu saskaņā ar šā panta otro daļu, komisija var pieprasīt:

1) pretendenta apliecinājumu, ka likumā noteiktajā kārtībā nav konstatēti tā profesionālās darbības pārkāpumi;

2) licenci vai sertifikātu noteiktu pakalpojumu sniegšanai vai būvdarbu veikšanai, ja šādi sertifikāti vai licences nepieciešamas saskaņā ar citiem normatīvajiem aktiem.

 

14.pants. Piedāvājumu iesniegšana

(1) Pretendents iesniegtajā piedāvājumā norāda:

1) atbilstību šā likuma 13.panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem;

2) piedāvāto tehnisko risinājumu atbilstoši koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā norādītajam darba uzdevumam, atbilstību drošības, vides aizsardzības un citiem nosacījumiem;

3) piedāvāto koncesijas finansiālo un komerciālo risinājumu;

4) citu informāciju, ko nosaka koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūša­nas procedūras nolikums.

(2) Pretendenti ir tiesīgi pieprasīt komisijai skaidrojumus par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumu un citu informāciju par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru, ja pieprasījums iesniegts ne vēlāk kā 14 dienas pirms piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām. Komisija septiņu dienu laikā sniedz atbildes uz informācijas pieprasījumiem. Komisija nodrošina, lai visi pretendenti saņemtu vienādu informācijas apjomu pie vienādiem nosacījumiem, kā arī lai atbildes sniegšanas termiņš un veids būtu vienāds visiem pretendentiem.

 

15.pants. Piedāvājumu vērtēšanas kritēriji

(1) Komisija koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā nosaka piedāvājumu vērtēšanas kritērijus, ņemot vērā šajā pantā minētos nosacījumus, kā arī koncesijas mērķus un aspektus, kas ir būtiski konkrētās koncesijas izpildei.

(2) Piedāvājumu nefinansiālo un nekomerciālo aspektu vērtēšanas kritēriji ietver šādus nosacījumus:

1) piedāvājuma tehniskā pamatotība;

2) Pretendenta piedāvātās metodes un procedūras koncesijas objekta ekspluatācijā un materiāli- tehniskajā apkalpošanā, kas atbilst noteiktiem ekspluatācijas standartiem.

3) pakalpojumu kvalitāte un veidi, kādos tiks nodrošināta to nepārtrauk­tība;

4) drošības un vides aizsardzības prasību ievērošana;

5) nosacījumi, kas ir būtiski konkrētās koncesijas izpildei.

(3) Piedāvājumu finansiālo un komerciālo aspektu vērtēšanas kritēriji ietvert šādus nosacījumus:

1) jebkāda veida maksājumu lielums, kurus koncesijas ietvaros jāveic koncedentam;

2) jebkāda veida maksājumu lielums, kurus koncesijas ietvaros jāveic koncesionāram;

3) pakalpojumu saņēmēja maksājuma lielums par attiecīgo pakalpojumu koncesijas darbības laikā.

4) piedāvātās projektēšanas un būvniecības izmaksas (ja nepieciešams), kārtējā gada ekspluatācijas un uzturēšanas darbību izmaksas, kā arī piedāvātā finansēšanas kārtība;

5) jebkāda veida valsts vai pašval dības finanšu atbalsta apjoms, ja tāds ir, kas tiek sagaidīts no koncedenta vai jebkuras citas valsts vai pašvaldības institūcijas;

6) atbilstoši iesniegtajai dokumentācijai piedāvātā finansējuma pamatotība un tam izvirzītie nosacījumi;

7) pretendenta gatavība piekrist koncedenta piedāvātajiem koncesijas līguma nosacījumiem un jebkuri apstākļi, kas nosaka šādu gatavību;

8) nosacījumi, kas ir būtiski konkrētās koncesijas izpildei.

 

16.pants. Piedāvājumu izvērtēšana

(1) Komisija atbilstoši koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā minētajiem vērtēšanas kritērijiem izvērtē pretendentu iesniegtos piedāvājumus koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanai un izveido pretendentu sarakstu (sākot ar augstāk novērtētajiem). Ja koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikuma prasībām atbilst tikai viens piedāvājums, komisija sarakstā ievieto informāciju tikai par šo pretendentu un saskaņā ar šā likuma 17.pantā minētajām procedūrām uzsāk koncesijas līguma projekta saskaņošanu.

(2) Pretendentu saraksts pēc koncesijas līguma noslēgšanas ir vispār­pieejama informācija.

 

17.pants. Koncesijas līguma projekta saskaņošana

(1) Komisija uzaicina uz pārrunām pretendentu, kurš saskaņā ar šā likuma 16.pantu ir ieguvis visaugstāko novērtējumu. Pārrunas nedrīkst noritēt par tiem koncesijas līguma nosacījumiem, kas koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā ir noteikti kā nemaināmie noteikumi.

(2) Ja pretendents, kurš saskaņā ar šā likuma 16.pantu ir ieguvis visaug­stāko novērtējumu, atsakās slēgt koncesijas līgumu ar koncedentu, komisija ir tiesīga aicināt uz pārrunām tos pretendentus, kas saskaņā ar šā likuma 16.pantu ir nākamie visaugstāk novērtētie.

(3) Ja komisija pārrunās nevienojas ar šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajiem pretendentiem, komisija pārtrauc koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru un nosūta šā likuma 19.pantā minēto paziņojumu.

 

18.pants. Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras pārtraukšana

Komisija jebkurā brīdī var izbeigt koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru, ja tam ir objektīvs iemesls. Pēc lēmuma pieņemšanas par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras pārtraukšanu komisija nosūta šā likuma 19.pantā minēto paziņojumu.

 

19.pants. Paziņojums par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūša­nas procedūras rezultātiem un koncesijas līguma slēgšana

(1) Ministru kabinets nosaka paziņojuma par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras rezultātiem paraugu un saturu.

(2) Pēc lēmuma pieņemšanas par koncesijas līguma noslēgšanu vai koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras izbeigšanu komisija nosūta šā panta pirmajā daļā minēto paziņojumu visiem pretendentiem, kā arī publicēšanai laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", vienlaikus publicējot to savā mājas lapā internetā vai attiecīgās pašvaldības padomes vai domes, vai attiecīgās ministrijas mājas lapā internetā.

(3) Ja koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūra tiek izbeigta, komisija pretendentiem nosūta šā panta pirmajā daļā minēto paziņojumu un motivētu pamatojumu koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras pārtraukšanai.

(4) Koncesijas līgumu slēdz ne ātrāk kā pēc 15 dienām no dienas, kad paziņojums par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras rezultātiem ir nosūtīts visiem pretendentiem un paziņojums publicēts saskaņā ar šā panta otrajā daļā noteikto kārtību.

 

20.pants. Dokumentēšana

(1) Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūra tiek doku­mentēta no komisijas izveidošanas līdz koncesijas līguma spēkā stāšanās dienai.

(2) Koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras noslēguma ziņojumā ietver šādu informāciju:

1) datums, kad paziņojums par koncesijas slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" (ja nepieciešams, tad arī Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī);

2) koncedenta firma vai nosaukums;

3) koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras komisijas sastāvs un tās izveidošanas pamatojums;

4) koncesijas priekšmets un īss tā apraksts;

5) pretendentu atlases kritēriji;

6) piedāvājumu iesniegšanas vieta un termiņš, kā arī piedāvājumu derīgu­ma termiņš;

7) piedāvājumu atvēršanas vieta, datums un laiks;

8) piedāvājumu atvēršanā klātesošo personu vārds, uzvārds un amats;

9) iesniegto piedāvājumu saraksts, kurā norādīts katra pretendenta firma vai nosaukums, piedāvājuma iesniegšanas datums un laiks, piedāvātā cena, pakalpojumu saņēmēja maksājuma lielums par attiecīgo pakalpojumu koncesijas darbības laikā un citas ziņas, kas raksturo piedāvājumu.

 

10) piedāvājumu novērtēšanas kritēriji;

11) komisijas locekļu vērtējums par katru piedāvājumu;

12) komisijas kopējais pārskats par piedāvājumu salīdzināšanu un vērtē­šanu;

13) tā pretendenta nosaukums, ar kuru nolemts slēgt koncesijas līgumu;

14) lēmuma pamatojums, ja komisija noraidījusi visus piedāvājumus un pieņēmusi lēmumu izbeigt koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru, neizvēloties nevienu piedāvājumu;

15) lēmuma pamatojums, ja pretendents, kurš saskaņā ar šā likuma 17.pantu ir novērtēts visaugstāk, nav parakstījis koncesijas līgumu un komisija pieņēmusi lēmumu slēgt koncesiju ar pretendentu, kura piedāvājums saskaņā ar šā likuma 17.pantu ir nākamais izdevīgākais piedāvājums;

16) saņemtie pieprasījumi izskaidrot koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru vai koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedū­ras nolikumu, sniegtās atbildes, kā arī norādes par to, ka visi pretendenti vienādā apjomā ir informēti par jautājumiem un atbildēm;

17) lēmuma pamatojums, ja piedāvājums atzīts par neatbilstošu nolikumā minētajām prasībām vai pretendents ir noraidīts;

18) aritmētisko kļūdu labošana piedāvājumos.

(3) Noslēguma ziņojums, izņemot tam pievienotos pretendentu piedāvāju­mus, ir vispārpieejama informācija un atklāti pieejams nākamajā dienā pēc lēmuma par koncesijas līguma slēgšanu vai koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras izbeigšanu, neizvēloties nevienu piedāvājumu, pieņem­šanas.

(4) Noslēguma ziņojumam pievieno koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumu, pretendentu piedāvājumu oriģinālus, laikrak­stam "Latvijas Vēstnesis" nosūtīto paziņojumu kopijas (ja nepieciešams, Eiropas Savienības Oficiālajam Vēstnesim nosūtīto paziņojumu kopijas), komisijas sanāksmju protokolu oriģinālus.

(5) Koncedents pēc koncesijas līguma termiņa beigām 10 gadus glabā koncesijas slēgšanas tiesību iegūšanas noslēguma ziņojumu.

 

21.pants. Īpašie nosacījumi par papildu būvdarbu veikšanu vai pakalpojumu sniegšanu

(1) Par papildu būvdarbu veikšanu vai pakalpojumu sniegšanu, kas neparedzētu apstākļu dēļ nebija iekļauti koncesijas līgumā, taču ir būtiski noslēgtā koncesijas līguma izpildei, koncedents attiecībā uz koncesionāru nepiemēro šā likuma prasības ar nosacījumu, ka papildu būvdarbus vai pakalpojumus veic koncesionārs, kur:

1) papildu būvdarbus vai pakalpojumus tehniski vai ekonomiski nevar nodalīt no koncesijas līgumā sākotnēji noteiktajiem būvdarbiem vai pakalpo­jumiem bez būtiskiem šķēršļiem koncedentam;

2) papildus būvdarbi vai pakalpojumi ir būtiski nepieciešami, lai pabeigtu noslēgto koncesiju.

(2) Papildu būvdarbu vai pakalpojumu kopējā vērtība nedrīkst būt lielāka par 30 procentiem no noslēgtās koncesijas līguma vērtības.

 

III nodaļa

Speciālie nosacījumi būves koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanai

 

22.pants. Būves koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas vispārīgie nosacījumi

(1) Šī nodaļa ietver speciālos nosacījumus, kas attiecas uz būves koncesijām, kuru līgumcena nav mazāka par 4162708 latiem (šās nodaļas ietvaros – būves koncesija).

(2) Šā likuma normas ir piemērojamas uz būves koncesiju, ja vien šajā nodaļā netiek noteikts citādi.

 

23.pants. Paziņojuma publicēšana

(1) Koncedents Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicē paziņoju­mu par būves koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsāk­šanu.

(2) Ministru kabinets nosaka paziņojuma par būves koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu paraugu un saturu.

 

24.pants. Piedāvājumu iesniegšanas termiņi

(1) Piedāvājumu iesniegšanas termiņš būves koncesijas gadījumā ir vismaz 52 dienas no šā likuma 25.pantā minētā paziņojuma nosūtīšanas dienas publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā V ēstnesī.

(2) Ja paziņojumu par būves koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūša­nas procedūras uzsākšanu sagatavo un nosūta elektroniski Eiropas Savienības Oficiālajam Vēstnesim, izmantojot Eiropas Savienības Oficiālā Vēstneša dokumentu elektronisko saņemšanas sistēmu, šā panta pirmajā daļā minēto piedāvājumu iesniegšanas termiņš nedrīkst būt īsāks par 45 dienām.

 

25.pants. Specifiskie nosacījumi līgumu slēgšanai par darbu izpildi ar trešajām personām

(1) Ja koncesionārs ir pasūtītājs Publisko iepirkumu likuma izpratnē vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs likuma "Par iepirkumu sabiedrisko pakalpo­jumu sniedzēju vajadzībām" izpratnē un ir paredzēts, ka būvdarbus veiks trešā persona, tad koncesionārs būves koncesijā paredzēto būvdarbu veikšanai piemēro Publisko iepirkumu likuma vai likuma "Par iepirkumu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vajadzībām" prasības attiecībā uz būvdarbu līgumu slēgšanu.

(2) Ja koncesionārs nav pasūtītājs Publisko iepirkumu likuma izpratnē vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs likuma "Par iepirkumu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vajadzībām" izpratnē, būvdarbu paredzamā līgumcena pārsniedz 4162708 latus un ir paredzēts, ka būvdarbus veiks trešā persona, tad:

1) koncesionārs publicē paziņojumu. Ministru kabinets nosaka paziņo­juma formu un saturu. Paziņojums nav nepieciešams, ja būvdarbu līgums atbilst Publisko iepirkumu likuma 37.pantā minētajiem nosacījumiem;

2) pieteikumu iesniegšanas termiņš būvdarbu veikšanai nedrīkst būt īsāks par 37 dienām, bet piedāvājumu iesniegšanas termiņš nedrīkst būt īsāks par 40 dienām no dienas, kad paziņojums par līgumu nosūtīts Eiropas Savienības Oficiālajam Vēstnesim vai uzaicinājums iesniegt piedāvājumus nosūtīts pretendentiem;

(3) Personas, kuras apvienojušās personu apvienībā, koncesijas līguma izpildes ietvaros netiek uzskatītas par trešajām personām. Šādu personu saraksts jāiekļauj pretendenta piedāvājumā. Ja minētajā personu apvienībā mainās dalībnieki, koncesionārs mēneša laikā rakstiski par to informē koncedentu un, ja ir saņemta koncedenta rakstiska piekrišana, ir tiesīgs turpināt koncesiju.

(4) Koncedents var:

1) noteikt, lai koncesionārs trešajām personām piešķir vismaz 30 procen­tus no būvdarbu kopējā apjoma, vienlaikus saglabājot iespēju pretendentiem paaugstināt procentu apjomu. Minimālajai robežai ir jābūt noteiktai koncesijas līgumā;

2)     prasīt, lai pretendenti iesniegtajos piedāvājumos procentuāli norāda darba apjomu no kopējā darbu apjoma, ko plāno nodot izpildei trešajām perso­nām.

 

IV nodaļa

Lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana

 

26.pants. Lēmumu apstrīdēšana

Lēmumus par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru var apstrīdēt Iepirkumu uzraudzības birojā.

 

27.pants. Iesniegumu izskatīšanas komisija

(1) Lai izskatītu iesniegumus, Iepirkumu uzraudzības birojs izveido iesniegumu izskatīšanas komisiju (turpmāk šajā nodaļā– komisija) ne mazāk kā triju locekļu sastāvā. Komisijas sastāvā iekļauj Iepirkumu uzraudzības biroja amatpersonas, no kurām vismaz vienai ir augstākā juridiskā izglītība. Lai izskatītu iesniegumus, Iepirkumu uzraudzības birojs pieaicina koncesiju lietpratējus no Ekonomikas ministrijas vai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras. Iepirkumu uzraudzības birojs ir tiesīgs uzaicināt arī attiecīgu jomu ekspertus. Lietpratējs un eksperts piedalās sēdēs bez balsstiesībām un izsaka komisijai neatkarīgu profesionālu viedokli par iesnieguma izskatīšanas laikā konstatētajiem faktiem vai sniedz atzinumu par komisijas uzdotajiem jautājumiem.

(2) Par komisijas locekli, lietpratēju vai ekspertu nevar būt personas, kuras iepriekš sniegušas konsultācijas par iesniegumā minēto koncesiju vai ir ieinteresētas iegūt tiesības uz koncesiju, vai ir saistītas ar iesnieguma iesniedzēju vai citu pretendentu. Pirms iesnieguma izskatīšanas visi komisijas locekļi, lietpratējs un eksperts paraksta attiecīgu apliecinājumu. Šā panta izpratnē komisijas loceklis, lietpratējs vai eksperts ir saistīts ar iesnieguma iesniedzēju vai citu pretendentu, ja viņš ir:

1)  iesnieguma iesniedzēja vai cita pretendenta – juridiskās personas esošais vai bijušais dalībnieks (akcionārs), amatpersona, darbinieks, ja šī saistība ar juridisko personu beigusies laikposmā, kas īsāks par 24 mēnešiem, kā arī dalībnieka (akcionāra) vai amat­personas radinieks līdz otrajai pakāpei vai laulātais;

2) iesnieguma iesniedzēja - fiziskās personas radinieks līdz otrajai pakāpei vai laulātais;

3) iesnieguma iesniedzēja vai cita pretendenta - personu apvienībā apvienojušās juridiskās personas esošais vai bijušais dalībnieks (akcionārs), amatpersona, darbinieks, ja šī saistība ar juridisko personu beigusies laikposmā, kas īsāks par 24 mēnešiem, personu apvienībā apvienojušās juridiskās personas dalībnieka (akcionāra) vai amat­personas radinieks līdz otrajai pakāpei vai laulātais, kā arī personu apvienībā apvienojušās fiziskās personas radinieks līdz otrajai pakāpei vai laulātais.

(3) Komisijas darbu vada priekšsēdētājs, kuru Iepirkumu uzraudzības birojs ieceļ no komisijas locekļu vidus. Komisija ir lemttiesīga, ja attiecīgā jautājuma izskatīšanā piedalās vismaz puse komisijas locekļu. Komisija lēmumu pieņem balsojot. Lēmums ir pieņemts, ja par to nobalso komisijas locekļu vairākums.

 

28.pants. Tiesības iesniegt iesniegumu

(1) Persona, kura ir vai ir bijusi ieinteresēta iegūt tiesības noslēgt koncesijas līgumu, uz ko attiecas šis likums, un kura saistībā ar konkrēto koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru uzskata, ka ir aizskartas tās tiesības vai ir iespējams šo tiesību aizskārums, ko rada varbūtējs Eiropas Savienības normatīvo aktu vai šā likuma pārkāpums, ir tiesīga iesniegt iesniegumu par konkrēto koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedū­ru vai par koncedenta vai koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras komisijas darbību vai bezdarbību.

(2) Iesniegumu par šā panta pirmajā daļā minētajiem iespējamiem pārkāpumiem var iesniegt līdz koncesijas līguma noslēgšanai. Pēc koncesijas līguma noslēgšanas iesnieguma iesniedzējs koncedenta pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā.

(3) Ja iesniegums Iepirkumu uzraudzības birojam ir iesniegts pirms koncesijas līguma noslēgšanas, Iepirkumu uzraudzības birojs informē par to koncedentu, un koncedents neslēdz koncesijas līgumu, līdz saņemts komisijas lēmums par iesnieguma izskatīšanas rezultātiem.

(4) Iesniegumu par prasībām koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras nolikumā, uzaicinājumā, kā arī citos koncesijas procedūras dokumentos var iesniegt koncedentam ne vēlāk kā sešas darbdienas pirms piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām. Ja koncedents divu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas nav novērsis iesniegumā norādītos pārkāpumus vai nav sniedzis rakstisku atbildi iesnieguma iesniedzējam, iesnieguma iesniedzējs līdz piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām var iesniegt iesniegumu Iepirkumu uzraudzības birojam.

(5) Iepirkumu uzraudzības birojs nepieņem iesniegumu, ja par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru par to pašu priekšmetu un uz tā paša pamata jau bijis iesniegts un izskatīts iesniegums.

(6) Ja tiek iesniegts iesniegums par koncedenta vai koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras komisijas darbību vai bezdarbību attiecībā uz koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras likumību un iesniegumu par to pašu koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru jau pirms tam ir iesniedzis cits iesnieguma iesniedzējs, bet tas vēl nav izskatīta, šos iesniegumus var apvienot un izskatīt kopā.

(7) Iesniegums iesniedzams rakstiski, un tajā ietveramas šādas ziņas:

1) iesnieguma iesniedzēja nosaukums un adrese;

2) tā koncedenta nosaukums un adrese, par kuru iesniegts iesniegums;

3) fakti, par kuriem iesniegts iesniegums, norādot pārkāpumu;

4) iesnieguma iesniedzēja prasība.

(8) Iesnieguma iesniedzējs ir tiesīgs rakstiski atsaukt iesniegto iesniegumu jeb­kurā brīdī, kamēr komisija nav pieņēmusi lēmumu par attiecīgo iesniegumu.

(9) Ja saņemts iesniegums, Iepirkumu uzraudzības birojs ievieto ziņas par to Iepirkumu uzraudzības biroja mājas lapā internetā, norādot iesnieguma iesniedzēju, koncedentu un koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru, kuras likumību apstrīd iesnieguma iesniedzējs, kā arī iesnieguma izskatīšanas dienu.

 

29.pants. Iesnieguma izskatīšana

(1) Komisija iesniegumu izskata mēneša laikā pēc tās saņemšanas Iepirkumu uzraudzības birojā. Ja objektīvu iemeslu dēļ šo termiņu nav iespējams ievērot, komisija to var pagarināt, par to paziņojot iesniedzējam un koncedentam.

(2) Komisija atļauj slēgt līgumu, ja iesniegums ir:

1) nepamatots;

2) pamatots, bet komisijas konstatētie pārkāpumi nav būtiski un nevar ietekmēt lēmumu par koncesijas tiesību piešķiršanu.

(3) Komisija aizliedz slēgt līgumu, ja tās konstatētie pārkāpumi ir būtiski un var ietekmēt lēmumu par koncesijas tiesību piešķiršanu. Šādā gadījumā komisija lemj par pasākumiem konstatēto pārkāpumu novēršanai.

(4) Komisija uzaicina uz iesnieguma izskatīšanas sēdi iesnieguma iesniedzēju, koncedentu, visus pretendentus (turpmāk – dalībnieki), kuru intereses varētu ietekmēt komisijas pieņemtais lēmums. Komisija uzaicina dalībniekus uz iesnieguma izskatīšanas sēdi vismaz trīs darbdienas iepriekš.

(5) Komisija uzklausa visu klātesošo dalībnieku viedokli. Pēc dalībnieku uzklausīšanas komisija turpina darbu bez dalībnieku klātbūtnes.

(6) Komisija izvērtē iesniegumu, pamatojoties uz dalībnieku minētajiem faktiem un paskaidrojumiem, kā arī lietpratēja un eksperta viedokli vai atzinumu. Ja dalībnieki nav ieradušies uz iesnieguma izskatīšanu, komisija izskata iesniegumu, pamatojoties uz tai pieejamiem faktiem. Komisija pieņem lēmumu un triju darbdienu laikā to nosūta visiem dalībniekiem.

(7) Komisijas lēmumā, papildus administratīvā akta sastāvdaļām, norāda šādu informāciju:

1) komisijas izveidošanas pamatojumu;

2) komisijas locekļus, lietpratēju un ekspertu, kas piedalījušies komisijas sēdē;

3) dalībnieku pārstāvjus, kas piedalījušies komisijas sēdē;

4) tās koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras identi­fikācijas numuru, par kuru iesniegts iesniegums;

5) aizliegumu vai atļauju koncedentam slēgt koncesijas līgumu.

(8) Ja komisija ir lēmusi par pasākumiem konstatēto pārkāpumu novēr­šanai, koncedents vai koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras komisija novērš pārkāpumus un pieņem lēmumu par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras rezultātiem. Lēmumu publicē šajā likumā noteiktajā kārtībā, kā arī nosūta Iepirkumu uzraudzības birojam visu informāciju par lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu. Koncesiju līgumu šajā gadījumā slēdz, ievērojot šā likuma noteikumus.

(9) Komisija iesnieguma izskatīšanas gaitu dokumentē protokolā. Proto­kolus un iesnieguma izskatīšanas laikā iegūtās ziņas glabā 10 gadus.

 

30.pants. Komisijas lēmuma pārsūdzēšana

 

Komisijas lēmumu dalībnieki var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

Komisijas lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi.

 

V nodaļa

Koncesijas līgums

 

31.pants. Koncesijas līguma termiņš

Koncesijas līgumu var noslēgt uz laiku, kas nepārsniedz 30 gadus, ja vien katrā konkrētā gadījumā Ministru kabinets nenosaka citādi.

 

32.pants. Koncesijas līguma puses

Koncesijas līgumu slēdz koncedents un pretendents, kura piedāvājums saskaņā ar šā likuma 16.pantu ir atzīts par visizdevīgāko.

 

33.pants. Koncesijas līguma būtiskie nosacījumi

Koncesijas līgumā ietver šādus nosacījumus:

1) koncesionāram plānoto būvdarbu vai pakalpojumu saturs un veids, kā arī jebkuri citi nosacījumi, kas attiecas uz koncesijas līguma priekšmetu;

2) nosacījumi, kas attiecas uz koncesijas līguma stāšanos spēkā;

3) koncesijas līguma termiņš un, ja nepieciešams, veids, kā to pagarināt;

4) ekskluzīvo tiesību apjoms, kas, ievērojot normatī­vos aktus, tiek piešķirtas koncesionāram (ja tādas paredzētas);

5) koncesijas līguma finansiālie nosacījumi (tai skaitā koncesijas summa latos);

6) koncesijas resursu nodošanas kārtība;

7) attiecināmās pušu īpašuma intereses uz pamatlīdzekļiem, kuri tiks radīti, lietoti, pārveidoti, apsaimniekoti, uzturēti vai nodrošināti vai tiks lietoti pakalpojumu sniegšanai;

8) laikposmi būvdarbu veikšanai vai pakalpojumu sniegšanai un nosacī­jumi to pagarināšanai;

9) kārtība, kādā pamatlīdzekļi, kas attiecas uz koncesijas līguma priekš­metu, tiks nodoti koncedentam atkāpšanās no koncesijas līguma gadījumā vai koncesijas līguma termiņa izbeigšanās gadījumā;

10) ierobežojumi vai nosacījumi, kas attiecas uz kontrolpaketes izmaiņām koncesionāra kapitālā (vai jebkāda veida izmaiņām koncesionāra kontrolētajās komercsabiedrībās);

11) riski, kādus koncedents plāno nodot koncesionāram;

12) maksājumi, kurus ir nepieciešams veikt kādai no pusēm (tai skaitā maksājumi, ko veic koncedents koncesionāram par tā veiktajiem būvdarbiem vai sniegtajiem pakalpojumiem), un metode šādu maksājumu pārskatīšanai (ja tādi paredzēti);

13) tiesības (ja nepieciešams) koncesionāram iekasēt maksājumus no trešajām personām par jebkādiem pakalpoju­miem atbilstoši koncesijai, pakalpojumu saņēmēja maksājuma lielumu par attiecīgo pakalpojumu koncesijas darbības laikā, metode šo maksājumu veikšanai;

14) pienākumi (ja nepieciešams) koncesionāram nodrošināt trešajām pusēm (fiziskām un juridiskām personām) nepārtrauktu pieeju koncesijas līguma laikā izmantotajam objektam vai sniegtajam pakalpojumam; 

15) pušu tiesības koncesijas ietvaros nodot savas tiesības trešajām personām un apstākļi, kas tās ierobežo;

16) nosacījums, ka koncesionāram jāsniedz nodrošinājums par saistību izpildi;

17) nosacījums, ka koncesionāram attiecībā uz koncesijas līguma izpildi jānoslēdz apdrošināšanas līgums;

18) koncesionāra pienākumi attiecībā uz vides aizsardzību un kultūras pieminekļu aizsardzību;

19) pušu pienākumi attiecībā uz zemes un cita aprīkojuma nodrošināšanu, nodošanu vai iegādi, kas ir nepieciešami koncesijas līguma izpildei, un citi nosacījumi, kas attiecas uz šiem pienākumiem (ja tādi paredzēti);

20) koncedenta tiesības uzraudzīt koncesionāra pienākumu izpildi, tai skaitā tiesības pārbaudīt pamatlīdzekļus, kurus koncesionārs lieto vai ir radījis;

21) piekrītošie nosacījumi attiecībā uz nepārvaramu varu, izmaiņām normatīvajos aktos vai citām izmaiņām, tai skaitā pušu tiesības veikt izmaiņas vai atkāpties no koncesijas, un iespējas kompensēt izmaksas un zaudējumus, ko ir radījuši šādi notikumi;

22) kompensācijas otrai pusei, ja viena no pusēm nepilda koncesijas līgumā paredzētās saistības;

23) strīdus risināšanā piemērojamie normatīvie akti un strīdus risināšanas kārtība starp koncesionāru un koncedentu vai starp koncesionāru un trešajām personām;

24) koncesijas līguma pārskatīšanas (ja tāda paredzēta) periodiskums, pieļaujamās robežas un kārtība;

25) pamatojums un procedūra koncesijas līguma izbeigšanai;

26) koncesijas saskaņotība ar jebkādiem papildu līgumiem (vai saistībām pret trešajām personām, ja tādas pastāv);

27) apstākļi, pie kādiem koncedents vai trešā persona var pārņemt jebkuru koncesionāra pienākumu izpildi, lai nodrošinātu efektīvu un nepārtrauktu pakalpojuma sniegšanu, ja koncesionārs pilnībā nespēj veikt koncesijas līgumā noteiktās saistības;

28) vienpusējas atkāpšanās gadījumi no koncesijas līguma;

29) šā likuma 21.panta pirmajā daļā minētie apstākļi;

 

34.pants. Koncesiju līgumu pieejamība

Ministru kabinets nosaka, kāda koncesijas līgumā ietvertā informācija ir vispārpieejama.

 

35.pants. Nodrošinājums

Lai koncesionārs varētu izpildīt koncesijas līguma nosacījumus, viņam ir tiesības kā nodrošinājumu izmantot jebkuru koncesionāram piederošu lietu, lietu kopību vai saistības, ja vien likumā vai koncesijas līgumā nav noteikts citādi.

 

36.pants. Koncesiju līgumu reģistrācija

(1) Informācija par noslēgto koncesijas līgumu, tā grozījumiem, kā arī izbeigšanu ierakstāma koncesijas līgumu reģistrā.

(2) Koncesijas līgumu reģistrs ir elektroniskā veidā apkopots un publiski pieejams informācijas (ierakstu) kopums.

(3) Koncesiju līgumu reģistrācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.

 

37. pants. Ierobežojumi rīcībai ar koncesijas resursiem

Koncesijas resursus koncesijas līguma darbības laikā nedrīkst pilnībā vai pa daļām atsavināt, jebkurā veidā nodot lietošanā trešajām personām, ieķīlāt vai citādi apgrūtināt, kā arī ieguldīt citu kapitālsabiedrību pamatkapitālā.

 

VI nodaļa

Jauna koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas kārtība

 

38.pants. Nosacījumi par jauna koncesijas līguma slēgšanu bez koncesijas līguma slēgšanas tiesību ieguves procedūras.

(1) Koncesijas līgumu ar jaunu koncesionāru var slēgt bez koncesijas līguma slēgšanas tiesību ieguves procedūras, ja tiek izpildīti visi šādi nosacījumi:

1) noslēgtais koncesijas līgums tiek izbeigts pēc koncedenta iniciatīvas, pamatojoties uz tiesībām, kas noteiktas šajā likumā vai noslēgtajā līgumā;

2) vairāk nekā viens piedāvājums koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūrā ir bijis atbilstošs koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras prasībām un informācija par šiem pretendentiem ievietota pretendentu sarakstā saskaņā ar šī likuma 16. pantu;

3) jaunais koncesijas līgums tiek slēgts par to pašu koncesijas priekšmetu un ar tādiem pašiem noteikumiem kā izbeigtais koncesijas līgums, ciktāl tas iespējams ņemot vērā konkrētā koncesijas līguma izpildes stadiju;

4) koncedents ir pārliecinājies, ka pretendentam ir nepieciešamā kvalifikācija, pieejami atbilstoši finanšu resursi, atbilstoša vadības un organizatoriskā pieredze, kā arī nepieciešamais aprīkojums un iekārtas vai iespēja tos iegūt, lai nodrošinātu koncesijas līguma izpildi, un ka tas uzskatāms par tikpat atbilstošu koncesijas līguma slēgšanai, kāds tas bija piedaloties koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūrā;

5) koncedents ir pārliecinājies, ka pēc koncesijas līguma slēgšanas tiesību ieguves procedūras nav iestājušies apstākļi, kas saskaņā ar šī likuma 12.panta otro daļu radītu situāciju, kurā pretendenta pieteikums netiktu izskatīts;

6) pretendents ir piekritis slēgt koncesijas līgumu;

7) pretendents ir spējis vienoties ar koncesijas finansētājiem (kreditoriem) par kredītsaistību izpildi, kuras radušās iepriekšējam koncesionāram saistībā ar izbeigto koncesijas līgumu, kā arī vienojies ar finansētāju par finanšu resursu piesaisti koncesijas līguma izpildei gadījumā, ja finanšu resursu piesaiste no finansētāja jaunajam pretendentam ir nepieciešama;

8) jauna koncesijas līguma slēgšanai bez koncesijas līguma ieguves procedūras piekritusi tā persona, kura saskaņā ar šī likuma 6.panta pirmo daļu pieņēmusi lēmumu par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu.

(2) Lai koncedents varētu pārliecināties par pretendenta atbilstību šī panta pirmās daļas 3. punkta prasībām, koncesionārs iesniedz jaunus dokumentus saskaņā ar šā likuma 14. pantu.

 

39.pants. Jauna koncesijas līguma noslēgšanas kārtība

(1) Jaunu koncesijas līgumu koncedents vispirms piedāvā slēgt pretendentam, kas koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras laikā guvis otro labāko novērtējumu, ja šis pretendents ir vienojies par koncesijas līguma izpildi saistīto saistību pārņemšanu ar iepriekšējā koncesionāra kreditoriem tieši vai ar citas kredītiestādes pārfinansējumu.

(2) Ja šī panta pirmajā daļā minētais pretendents atsakās vai nevar vienoties no jaunā koncesijas līguma slēgšanas tiesības, koncedents piedāvā slēgt jauno koncesijas līgumu labāko vērtējumu ieguvušajiem pretendentiem secībā, kas atkarīga no iegūtā vērtējuma, ja šie pretendenti ir vienojušies par koncesijas līguma izpildi saistīto tiesību un pienākumu pārņemšanu ar iepriekšējā koncesionāra kreditoriem tieši vai ar kredītiestādes pārfinansējumu.

(3) Ja nepieciešams, koncedents pretendentu atbilstības izvērtēšanai var izveidot kompetentu komisiju atbilstoši šī likuma 7. pantam.

(4) Ja neviens no pretendentiem nepiekrīt jaunā koncesijas līguma slēgšanai, koncedents informē personu, kura saskaņā ar šī likuma 6.panta pirmo daļu pieņēmusi lēmumu par koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu par nepieciešamību sākt jaunu koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūru par to pašu koncesijas priekšmetu.

(5) Ja saskaņā ar šī panta noteikumiem tiek slēgts jaunais koncesijas līgums, koncedents divu nedēļu laikā laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” publicē paziņojumu par noslēgto koncesijas līgumu, norādot informāciju par koncedentu, jauno koncesionāru, koncesijas priekšmetu un koncesijas periodu.

 

40.pants. Rīcība gadījumā, ja koncesijas līgumu ar jaunu koncesionāru nevar slēgt bez koncesijas līguma slēgšanas tiesību ieguves procedūras

(1) Ja koncesijas līgumu ar jaunu koncesionāru nevar slēgt bez koncesijas līguma slēgšanas tiesību ieguves procedūras, koncedents, paziņojot par jaunas koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūras uzsākšanu, sniedz informāciju par koncesionāra, ar kuru izbeigts koncesijas līgums, saistībām no aizdevuma līgumiem par aizdevumu mērķiem, kas saistīti ar koncesijas līguma izpildi un šīs saistības tiek iekļautas jaunajā koncesijas līgumā.

(2) Šajā pantā noteiktajā gadījumā papildus citiem šajā likumā noteiktajiem kritērijiem pretendentam pirms koncesijas līguma slēgšanas ir jāvienojas par koncesijas līguma izpildi saistīto tiesību un pienākumu pārņemšanu ar iepriekšējā koncesionāra kreditoriem tieši vai ar citas kredītiestādes pārfinansējumu.

(3) Ja koncesijas līguma slēgšanas tiesību iegūšanas procedūrā uzvarējušais pretendents nespēj vienoties, tiesības slēgt koncesijas līgumu iegūst pretendents, kas ieguvis augstāko vērtējumu un ir spējis vienoties par koncesijas līguma izpildi saistīto saistību pārņemšanu ar iepriekšējā koncesionāra kreditoriem.

 

Pārejas noteikumi

1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Koncesiju likums (Latvijas Vēstnesis, 2000, 32./33.nr.; 2003, 67.nr.).

2. Ja koncesijas līguma piešķiršanas procedūra ir izsludināta pirms šā likuma spēkā stāšanās dienas, koncesijas līguma piešķiršanas procedūra ir pabeidzama saskaņā ar tām normatīvo aktu prasībām, kuras  bija spēkā koncesijas līguma piešķiršanas procedūras uzsākšanas dienā.

3. Ministru kabinets līdz 2006.gada ………… izdod šā likuma 6.panta otrajā daļā, 10.panta otrajā daļā, 19.panta pirmajā daļā, 23.panta otrajā daļā, 25.panta otrās daļas 1.punktā, 24.pantā un 35.panta trešajā daļā minētos noteikumus.

 

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Direktīvas 2004/17/EK, kas koordinē līgumu piešķiršanas procedūras subjektiem, kuri darbojas ūdensapgādes, enerģētikas, transporta un pasta pakalpojumu jomā;

2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Direktīvas 2004/18/EK, kas koordinē līgumu piešķiršanas procedūras valsts būvdarbu, piegāžu un pakalpojumu jomā.