Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

18.03.2009.                   Nr.90/TA-808

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Liepa 67021559, Linda.Liepa@lm.gov.lv).

Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 17.marta sēdes protokola Nr.19  11.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                   V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā

 

Izdarīt Valsts fondēto pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 7.nr.; 2002, 24.nr.; 2004, 2., 9.nr.; 2005, 12.nr.; 2006, 21.nr.; 2007, 12.nr.; 2008, 21.nr.; 2009, 1.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Aizstāt 4.panta otrajā daļā skaitli "10" ar vārdu "seši".

 

2. Pārejas noteikumos:

aizstāt 2.punktā skaitļus un vārdus "2011.gada 1.janvārī" ar skaitļiem un vārdiem "2012.gada 1.janvārī";

izteikt 3.punkta 4.apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"4) ar 2009.gada 1.janvāri ne mazāk kā 2 procenti no iemaksu objekta, kas noteikts likumā. Likmi piemēro iemaksu objektam, kas aprēķināts par periodu no 2009.gada 1.janvāra līdz 2010.gada 31.decembrim.";

 

papildināt 3.punktu ar 5.apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"5) ar 2011.gada 1.janvāri ne mazāk kā 4 procenti no iemaksu objekta, kas noteikts likumā."

 

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.maijā.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Labklājības ministrs

U.Augulis


Likumprojekta

„Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Likumprojekts izstrādāts, pamatojoties uz Deklarācijas par Valda Dombrovska vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 12.2.2.punktu, kas paredz ministrijām maksimāli iesaistīt valsts sociālo iemaksu līdzekļus solidārajā sociālās drošības sistēmā, uz laiku samazinot sociālo iemaksu likmi valsts fondēto pensiju shēmā no 8% līdz 2%.

 

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Latvijas pensiju sistēma ir veidota trīs līmeņos: pirmais – valsts obligātā nefondēto pensiju shēma; otrais – valsts obligātā fondēto pensiju shēma; trešais – privātā brīvprātīgā pensiju shēma. Katru pensiju shēmu reglamentē cits likums: likums „Par valsts pensijām”, Valsts fondēto pensiju likums un likums „Par privātajiem pensiju fondiem”. Visos trīs līmeņos pensijas apmērs ir atkarīgs no iemaksām, tādējādi tie, kas iemaksā vairāk vai atliek pensionēšanos uz vēlāku laiku, iegūst lielākus ienākumus pensijas vecumā. Kopīga iezīme ir arī tā, ka visos trīs līmeņos šīs iemaksas tiek uzkrātas (nosacīti vai tieši), pelnot procentus un veidojot pensijas kapitālu.

Pensiju sistēmas otrais līmenis – valsts obligātā fondēto pensiju shēma ir balstīta uz individuālo sociālās apdrošināšanas iemaksu ieguldījuma principu, paredzot, ka daļa no personas sociālās apdrošināšanas iemaksām vecuma pensijām tiks investēta. Tādējādi, nepalielinot kopējo sociālās apdrošināšanas iemaksu likmi vecuma pensijām, ir iespējams iegūt papildus pensijas kapitālu, līdz ar to nodrošinot augstāku ienākumu atvietojuma līmeni vecumdienās. Iesaistīšanās pensiju sistēmas otrajā līmenī ļauj shēmas dalībniekam pašam līdzdarboties sava pensijas kapitāla uzkrāšanā, sekojot finanšu kapitāla tirgus rādītājiem un, it īpaši, izvēlētā ieguldījumu plāna darbības rezultātiem.

Saskaņā ar Valsts fondēto pensiju likuma 4.pantu ir noteikts, ka iemaksas fondēto pensiju shēmā ir daļa no iemaksām valsts pensiju apdrošināšanai. Iemaksu likme fondēto pensiju shēmā ir 10% no iemaksu objekta, kas noteikts likumā „Par valsts sociālo apdrošināšanu”.

Atbilstoši normatīvajiem aktiem personu veiktās iemaksas kļūst par fondēto pensiju shēmas dalībnieku pensijas kapitālu, kurš netiek ieskaitīts valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumos.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 27.maija noteikumiem Nr.272 „Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas darbību” iemaksas shēmas dalībnieka kontā tiek reģistrētas ne agrāk kā pārskata mēnesim sekojošā ceturtā mēneša pirmajā darbdienā, bet ne vēlāk kā 10.darbdienā. Pēc iemaksu reģistrēšanas shēmas dalībnieku kontos Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra ne vēlāk kā 5 darbdienu laikā iemaksas pārskaita attiecīgajā ieguldījumu plānā turētājbankā. Piemēram, iemaksas par janvāri tiek reģistrētas fondēto pensiju shēmas dalībnieku kontos maijā.

Saskaņā ar Valsts fondēto pensiju likuma pārejas noteikumu 2.punktu ir noteikts, ka ar 2011.gada 1.janvāri iemaksas starp fondēto pensiju shēmu (pensiju sistēmas 2.līmenis) un paaudžu solidaritātes shēmu (pensiju sistēmas 1.līmenis) tiktu pārdalītas vienādās daļās, t.i., iemaksas fondēto pensiju shēmā tiks novirzītas 10% apmērā. Savukārt pārejas noteikumu 3.punkts paredz pakāpenisku iemaksu likmes fondēto pensiju shēmā palielināšanu: 2008.gadā iemaksu likme fondēto pensiju shēmā bija 8%, bet ar 2010.gada 1.janvāri fondēto pensiju shēmā paredzēts novirzīt iemaksas ne mazāk kā 9% apmērā.

Iemaksu likme fondēto pensiju shēmā Latvijā šobrīd ir visaugstākā no Baltijas valstīm (Igaunijā – 6% (notiek diskusija par likmes samazināšanu par 3%), bet Lietuvā – 3% (samazināta par 2,5% salīdzinājumā ar 2008.gadu)).

Jau sākotnēji, īstenojot pensiju reformu Latvijā un ieviešot valsts fondēto pensiju shēmu, Labklājības ministrijas viedoklis bija neveikt iemaksu likmes pārdali vienādās daļās starp pensiju sistēmas 1.līmeni un fondēto pensiju shēmu, bet lielāku iemaksu daļu novirzīt paaudžu solidaritātes pensiju shēmai.

Ņemot vērā straujo ekonomikas lejupslīdi valstī un Finanšu ministrijas makroekonomiskās prognozes tuvākajiem gadiem, Labklājības ministrija prognozē, ka nepārskatot iemaksu likmi fondēto pensiju shēmā (pat gadījumā, ja pensiju indeksācija tiktu veikta tikai ar patēriņu cenu indeksu), sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta uzkrājums (921,8 milj. latu uz 01.03.2009) būs izlietots jau pāris gadu laikā un budžetā veidosies reāls deficīts.

Ņemot vērā minēto, lai palielinātu sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumus, būtu pārskatāms iemaksu likmes sadalījums starp pensiju sistēmas 1. un 2.līmeni.

3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts paredz atteikties no iemaksu likmes pārdales vienlīdzīgās daļās starp pensiju sistēmas 1.līmeni un fondēto pensiju shēmu. Likumprojekts nosaka, ka fondēto pensiju shēmā 2009. -2010.gadā tiek novirzītas iemaksas 2% apmērā, bet no 2011.gada 4% apmērā un 2012.gadā un turpmāk iemaksu likme fondēto pensiju shēmā ir 6%.

4. Cita informācija

 

 

 Nav attiecināms.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Nav attiecināms.

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

 Nav attiecināms.

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

Valsts veiks funkciju, kuru var nodrošināt arī privātais sektors.

 

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms.

5. Sociālā ietekme: 

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

Lai palielinātu sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumus, nodrošinot saistību izpildi pret esošajiem pensiju un pabalstu saņēmējiem, kā arī ņemot vērā pēdējā laikā nestabilo finanšu tirgus situāciju, kā rezultātā ieguldījumi finanšu instrumentos pašlaik nereti nes zaudējumus, pašreizējā situācijā būtu atbalstāma iemaksu likmes fondēto pensiju shēmā samazināšana.

Tā kā likumprojekts paredz piemērot samazinātu iemaksu likmi personu iemaksām, kas aprēķinātas no 2009.gada janvāra, likumprojekta piedāvātā pārejas noteikumu 3.punkta 4.apakšpunkta redakcija ir pretrunā ar no Satversmes 1.panta izrietošo tiesiskās paļāvības principu un rada pamatu personām vērsties Satversmes tiesā.

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

 Nav attiecināms.

7. Cita ietekme

 Nav attiecināms.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

2009

Turpmākie trīs gadi

2010

2011

2012

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.2. speciālais budžets;

 

Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2009.gadam” ieņēmumi sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā ir plānoti 1 268 604,5 tūkst. latu apmērā.

Saskaņā ar likumprojektā paredzēto iemaksu likmes samazināšanu fondēto pensiju shēmā speciālā budžeta ieņēmumi palielinātos par 106 300 tūkst. latu*.

+181 000

+160 000

+112 000

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.2. speciālais budžets;

 

Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2009.gadam” izdevumi sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā ir plānoti 1 484 369,7 tūkst. latu apmērā.

Likumprojekts neskar budžeta izdevumus.

3. Finansiālā ietekme:

3.2. speciālais budžets;

 

Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2009.gadam” finansiālā bilance sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā ir plānota kā deficīts 215 765,3 tūkst. latu apmērā.

Saskaņā ar likumprojektā paredzēto iemaksu likmes samazināšanu fondēto pensiju shēmā sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta deficīts samazinātos par 106 300 tūkst. latu.

+181 000

+160 000

+112 000

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

 Nav attiecināms.

 

 

 

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

Ņemot vērā Finanšu ministrijas šā gada martā aktualizētās  makroekonomiskās prognozes, sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi 2009.gadā prognozēti 1 318,0 milj. latu apmērā, tai skaitā sociālās apdrošināšanas budžetā  – 1 105,0 milj. latu un fondēto pensiju shēmā – 213,0 milj. latu apmērā.

Samazinot iemaksu likmi fondēto pensiju shēmā 2009.gadā līdz 2%, sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumu prognoze valsts speciālajā budžetā palielinātos par 106 300 tūkst. Ls, savukārt fondēto pensiju shēmā 2009.gadā tiktu novirzīti 106 700 tūkst. latu.

 

Nosakot iemaksu likmi fondēto pensiju shēmā 2010.gadam 2%, 2011.gadam 4 % un ar 2012.gadu 6 % apmērā, tika izmantotas Finanšu ministrijas makroekonomiskās prognozes un Labklājības ministrijas budžeta modelis, kā rezultātā samazinātos iemaksu apjoms shēmā salīdzinājumā ar attiecīgajā gadā plānoto likmi, attiecīgi palielinoties sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumiem:

2010.gadā: par 181 000 tūkst. Ls

2011.gadā: par 160 000 tūkst. Ls

2012.gadā: par 112 000 tūkst. Ls

 

Ņemot vērā minēto samazinājumu, iemaksas fondēto pensiju shēmā turpmākajos gados plānotas šādā apmērā: 2010.gadā – 52,0 milj. latu, 2011.gadā – 106,0 milj. latu, bet 2012.gadā – 168,0 milj. latu.

 

6. Cita informācija 

 

 * 2009.gada valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumu palielinājums tiks iekļauts likumprojektā „Grozījumi likumā „Par valsts budžetu 2009.gadam””.

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Nepieciešami grozījumi likumā „Par valsts budžetu 2009.gadam”, paredzot izmaiņas sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta finansējumā un fondēto pensiju iemaksu likmes apmērā.

2. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Nav attiecināms.

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 Nav attiecināms.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

 Nav attiecināms.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

 Nav attiecināms.

 

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

  Nav attiecināms.

 Nav attiecināms.

 Nav attiecināms.

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms.

6. Cita informācija

 Nav attiecināms.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

 Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 Viedoklis nav zināms.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

 Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

 Nav attiecināms.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 Normatīvā akta projekta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un būs pieejams Interneta tīklā:  Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Satversmes tiesā vispārējā kārtībā.

4. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

 

Labklājības ministrs                        U.Augulis

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona.

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

R.Beinarovičs

E.Korčagins

Z.Uzuliņa

L.Liepa

 

16.03.2009  18:03

1736

L.Liepa

67021559, Linda.Liepa@lm.gov.lv

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

 

 

 

 

Rīgā

Nr.19

2009.gada 17.martā

 

 

11

 

Likumprojekts "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā"

     TA-808

______________________________________________________

(U.Augulis, R.Vējonis, V.Dombrovskis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir labklājības ministrs.

     3. Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.

     

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                        V.Dombrovskis

 

 

 

Valsts kancelejas direktore                        G.Veismane