LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETS

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā

"Par Latvijas Republikas administratīvo teritoriju izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu"

 

Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas administratīvo teritoriju izveido­šanu un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1991, 29./30.nr.; 1993, 30.nr.; 1994, 23.nr.; 2001, 16.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 11.pantu šādā redakcijā:

 

"11.pants. Ciemu kategorijā var ieskaitīt lauku apdzīvotās vietas, kurās ir vēsturiski radusies vai tiek plānota koncentrēta apbūve un ir pastāvīgie iedzīvotāji. Ciemu robežas nosaka vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā.

Lai lauku apdzīvoto vietu ieskaitītu ciemu kategorijā, vietējās pašvaldības dome (padome), kuras teritorijā atrodas attiecīgā lauku apdzīvotā vieta:

1) vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā pamato nepieciešamību lauku apdzīvoto vietu ieskaitīt ciemu kategorijā;

2) vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā pamato ierosināto ciema nosaukumu;

3) pieņem lēmumu par ciema statusa piešķiršanu lauku apdzīvotajai vietai;

4) vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā nosaka izveidojamā ciema robežas."

 

2. Izslēgt 12.panta otro daļu.

 

 

 

 

Reģionālās attīstības un

pašvaldību lietu ministrs

M.Kučinskis


Anotācija

Likumprojektam „Grozījumi likumā „Par Latvijas Republikas administratīvo teritoriju izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu””

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums 

Likums „Par Latvijas Republikas administratīvo teritoriju izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu” paredz, ka lauku apdzīvotas vietas var ieskaitīt ciemu kategorijā, ja tajās ir  vēsturiski radusies koncentrēta apbūve un pastāvīgie iedzīvotāji, tomēr likums neparedz, kā tiek noteiktas jaunizveidotā ciema robežas. Likuma 14.pantā noteikts tikai veids, kādā tiek piešķirti un apstiprināti nosaukumi apdzīvotajām vietām, tajā skaitā arī ciemiem. Likuma 12.pantā noteikts, ka pašvaldības var rīkot aptaujas, lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par nepieciešamību ieskaitīt apdzīvotas vietas ciemu kategorijā.

Savukārt Aizsargjoslu likuma 36.panta otrās daļas 4.punktā, lai līdzsvarotu vides saglabāšanu Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastē, ir noteikts, ka ēku un būvju celtniecība vai paplašināšana notiek šā likuma 67.pantā noteiktajā kārtībā apstiprinātajās un vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajās ciema robežās vietās.

Līdz ar to radusies situācija, ka Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastē ir noteikta speciāla atšķirīga kārtība attiecībā uz ciemu robežu noteikšanu, radot neskaidrības kā robežu noteikšana notiek pārējā valsts teritorijā.

2. Normatīvā akta projekta būtība  

Likumprojekts paredz izteikt likuma 11.pantu jaunā redakcijā, paredzot, ka ciemu robežas nosaka vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, radot vienotu ciemu robežu noteikšanas sistēmu visā valstī.

 

3. Cita informācija 

  Nosakot ciemu robežas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā tiek saskaņotas  valsts institūciju un pašvaldību, kā arī iedzīvotāju intereses. Izstrādājot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, tiek radīti priekšnoteikumi vides kvalitātes nodrošināšanai, saglabāts dabas un kultūras mantojums, ainavas un bioloģiskā daudzveidība. Vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā tiek attēlota gan teritorijas pašreizējā izmantošana un noteikta plānotā (atļautā) izmantošana uz 12 gadiem, gan arī attiecīgo teritoriju izmantošanas aprobežojumi, tas risina jautājumus par pakalpojumu pieejamību un infrastruktūras funkcionēšanu, līdz ar to garantējot gan esošo, gan jaunu apdzīvoto vietu kvalitāti. Vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir tiesisks pamats lēmumu pieņemšanai attiecīgajā teritorijā, līdz ar to, plānojot esošo apdzīvoto vietu paplašināšanos un jaunu veidošanos, ir jāparedz arī finansējums infrastruktūras sakārtošanai atbilstoši teritorijas plānojuma īstenošanas termiņam.

 

  II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi 

  

Likumprojektā iekļautā norma nodrošinās, ka izstrādātais vietējais pašvaldības teritorijas plānojums perspektīvā veicinās pozitīvas izmaiņas vietējo pašvaldību attīstībā, kas labvēlīgi ietekmēs makroekonomisko vidi. Plānojot apdzīvoto vietu paplašināšanos un jaunu apdzīvoto vietu veidošanos tiks veicināta infrastruktūras sakārtošana, garantējot gan esošo, gan jaunu apdzīvoto vietu kvalitāti, radot labvēlīgu ietekmi gan uz sociālo, gan uzņēmējdarbības vidi kopumā, tādējādi veicinot attīstību ne tikai vietējā pašvaldībā, bet arī valstī kopumā.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu  

Likumprojekts rada lielākas iespējas uzņēmējdarbības attīstībai. Plānojot apdzīvoto vietu paplašināšanos un jaunu apdzīvoto vietu veidošanos tiks veicināta infrastruktūras sakārtošana, garantējot gan esošo, gan jaunu apdzīvoto vietu kvalitāti, tādējādi radot labvēlīgu vidi uzņēmējdarbības attīstībai.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts labvēlīgi ietekmēs sociālo vidi, risinot jautājumus par pakalpojumu pieejamību un infrastruktūras funkcionēšanu, līdz ar to garantējot gan esošo, jaunu apdzīvoto vietu kvalitāti.

 

4. Ietekme uz vidi 

Likumprojekts labvēlīgi ietekmēs vidi, jo teritorijas plānojuma izstrādes procesā, plānojot jaunu apdzīvotu vietu attīstību un esošo paplašināšanu, tiek līdzsvarotas visu pušu intereses – gan iedzīvotāju un valsts institūciju, gan uzņēmēju.

5. Cita informācija  

-

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Likumprojekts nerada papildus izdevumus valsts vai pašvaldību budžetos.

 

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos 

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­ tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme 

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

4. Prognozēja­mie kompensē­jošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

Norma­tīvais akts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Nav.

-

-

-

-

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 5.marta noteikumos Nr.95 "Kārtība, kādā sagatavojami un iesniedzami dokumenti administratīvi teritoriālā iedalījuma jautājumu izlemšanai un apdzīvoto vietu statusa noteikšanai"

Noteikumu projekts paredz nomainīt noteikumu 5.punktā Pašvaldību lietu pārvaldi uz Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju, jo attiecīgo funkciju 2003.gada 8.februārī, spēkā stājoties Ministru kabineta 2003.gada 4.februāra noteikumiem Nr.56 „Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas nolikums”, pārņēma Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija.

Tāpat noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta 2002.gada 5.marta noteikumus Nr.95 „Kārtība, kādā sagatavojami un iesniedzami dokumenti administratīvi teritoriālā iedalījuma jautājumu izlemšanai un apdzīvoto vietu statusa noteikšanai” ar jaunu punktu, kas nosaka kārtību, kādā lauku apdzīvoto vietu ieskaita ciemu kategorijā un paredz, ka, lai lauku apdzīvoto vietu ieskaitītu ciemu kategorijā, vietējās pašvaldības domei (padomei) tas ir jāpamato vietējās pavadības teritorijas plānojumā un tikai pēc tam tā var pieņemt lēmumu par ciema statusa piešķiršanu lauku apdzīvotajai vietai.

Noteikumu projekts tiek izstāts paralēli grozījumiem likumā.

 

 

Cita informācija 

 -

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

  

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

5. Cita informācija 

 -

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas 

Likumaprojekts tika apspriests ar Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) pārstāvjiem.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta normatīvo aktu tālāku virzību.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis  

Ir notikušas sarunas ar pašvaldību vadītājiem un teritorijas plānotājiem, kas atbalsta normatīvo aktu pēc būtības.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Šādi pasākumi netika veikti.

5. Cita informācija

-

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Normatīvā akta izpilde tiek realizēta izstrādājot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu.

Jaunas valsts institūcijas netiek veidotas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu  

Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas mājas lapā un tiks organizēti informatīvi semināri ar pašvaldībām.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo 

Likumprojekts nesatur indivīdu tiesības ierobežojošas normas.

4. Cita informācija

 

-

 

Ministrs                                                                               M. Kučinskis

 

 

20.10.2005. 13:09

1246

I.Kania

7770423 ieva.kania@raplm.gov.lv

 

 

 

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta

direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

M. Kučinskis

I.Kukute

A.Stucka

S.Steinerte

I.Kjahjare