Saeimas Prezidijam

 

 

       08 .02.2006.

9/8 – 4- 10

 

 

 

 

          Saeimas Prezidijam

 

 

            Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šā gada 8. februāra komisijas sēdē izskatīja likumprojektu „Grozījumi "Biodegvielas likumā""   (Reģ. nr.1518)   (Dok. nr.5292, 5292A)         un pieņēma lēmumu atbalstīt minēto likumprojektu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.

         

 

 

          Ar cieņu,

komisijas priekšsēdētājs

 

 

Dzintars Zaķis


 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Biodegvielas likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Biodegvielu likuma 1. panta 1 daļa nosaka, ka biodegviela ir iekšdedzes dzinējos izmantojama šķidrā vai gāzveida degviela, ko iegūst no biomasas.

Biodīzeļa ražošanā var izmantot jebkuru materiālu, kas satur taukskābes vai to esterus, kas nozīmē, ka izmantojamas ir arī eļļas, tauki un tauku atkritumi. Biodīzeļdegvielu iegūst no atjaunojamām izejvielām – augu eļļām, taču pastāv iespēja vēl lielāku ekonomisko un ekoloģisko efektu var panākt, tieši izmantojot augu eļļas transportā.

Biodegvielas likumā nav noteikts termins „augu eļļa”, līdz ar to bioeļļu nevar realizēt transporta vajadzībām, neskatoties uz to, ka to rapšiem saražotā biodegviela (eļļa) ir lētāka par fosilo dīzeļdegvielu. Rapšu eļļai salīdzinot ar citām augu eļļām ir daudz priekšrocību, sākot ar cenu un beidzot ar visnotaļ zemo temperatūru, kurā nodrošināta dzinēja darbība. Bez tam Latvijas ģeoklimatiskie apstākļi ir piemēroti rapšu audzēšanai. Gadījumā, ja lieto transportā arī augu eļļas, tad transportlīdzeklis ir obligāti ir jāpārbūvē.

Atsevišķas Latvijas saimniecības, piemēram, SIA „Iecavnieks” un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība „Bauņi”, kas rapša eļļu sākušas izmantot savas tehnikas darbināšanai, jau izjutušas ieguvumu, ko dod biodegvielas un fosilās degvielas cenas starpība. SIA „Iecavnieks”, kas ražo rapšu eļļu, ir pārbūvējuši visu savu autotransportu un traktortehniku Bez izdevumu ietaupījuma, ko biodīzeļdegviela dod katram tās lietotājam, biodīzeļa ražošana dotu lielu ieguldījumu visas tautsaimniecības attīstībā.

         Izstrādājot Ministru kabineta noteikumus 2005. gada 13. septembra noteikumus Nr.712 „Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu ikgadējā minimāli nepieciešamā biodegvielas daudzuma ražošanai un nosaka finansiāli atbalstāmās kvotas biodegvielai ”, tika konstatēts, ka Biodegvielas likumā Ministru kabinetam nav dots deleģējums noteikt valsts atbalsta biodegvielai administrēšanas kārtību. Līdz ar to, būtu nepieciešams papildināt Biodegvielas likumu ar atbilstošu deleģējumu izdot normatīvo aktu, kas noteiktu valsts atbalsta administrēšanas kārtību biodegvielas attīstībai.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Biodegvielas likumā, lai definētu terminu „tīras augus eļļa”. Biodegvielas likumā nav ieviests termins „tīra augu eļļa”, kas ir noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvā 2003/30/EK „Par biodegvielu un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā”, jo likumā nav iekļauta šī lauksaimniecības produkta definīcija.

Bez tam Biodegvielas likumā nav noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt valsts atbalsta biodegvielai administrēšanas kārtību.

Līdz ar to Biodegvielas likumā jāizdara šādus grozījumus:
1. Izdarīt grozījumus Biodegvielas likuma 1.pantā „Likumā lietotie termini” un papildināt 1.pantu ar jaunu terminu šādā redakcijā:

„7) “ tīra augu eļļa”– mehāniski vai ar līdzvērtīgu paņēmienu apstrādājot eļļas augus iegūta, rafinēta vai nerafinēta eļļa, kura nav ķīmiski modificēta, kura atbilst attiecīgo veidu motoru darbināšanai un normatīvo aktu prasībām par motoru izmešu emisiju”;

2. Papildināt Biodegvielas likuma 8. pantu ar jaunu 3.daļu un izteikt to šādā redakcijā:

„(3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek administrēts valsts atbalsts biodegvielas ražošanai.”

 

3. Cita informācija

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Sociālo seku izvērtējums 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Ietekme uz vidi 

Pašlaik Latvijā daļa tauku un eļļu nonāk notekūdeņos. Ieviešot jēdzienu „tīra augu eļļa” augu eļļas (t.sk. lietotās eļļas) tiks izmantotas biodegvielas ražošanā un nenodarīs kaitējumu videi.

 

5. Cita informācija 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos  

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme  

Likumprojekts šo jomu neskar.

   1

 2

 3

 4

 5

 6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija 

Likumprojekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Minist ru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. 

Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 18. oktobra noteikumos Nr.772  „Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību”.

Noteikumu teksts jāpapildina šo degvielas veidu un ar atbilstošām prasībām eļļai, kuru izmanto transporta vajadzībām.

Noteikumi jāpapildina ar jaunu pielikumu „Kvalitātes prasības eļļai”

 

2. Cita informācija 

 Vides ministrija ir izstrādājusi noteikumu projektu „Bioeļļas izmantošanas kārtība meža tehnikai”

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2003/30/EK „Par biodegvielu un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā”

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

  4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 2.tabula

 

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

Biodegvielas likuma 1. panta 7.daļa:

“ tīra augu eļļa”– mehāniski vai ar līdzvērtīgu paņēmienu apstrādājot eļļas augus iegūta, rafinēta vai nerafinēta eļļa, kura nav ķīmiski modificēta, kura atbilst attiecīgo veidu motoru darbināšanai un normatīvo aktu prasībām par motoru izmešu emisiju”

Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2003/30/EK „Par biodegvielu un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā” 2. panta j) daļa

atbilst

nav

 

Biodegvielas likuma 8. panta 3.daļa:

„(3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek administrēts valsts atbalsts biodegvielas ražošanai.”

Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2003/30/EK „Par biodegvielu un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā” 3. panta 1. daļa

atbilst

nav

 

 

 

5. Cita informācija 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 Biodegvielas asociācija

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Biodegvielas asociācija atbalsta augu eļļas izmantošanu transportā .

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 Konsultācijas nav notikušas.

 

5. Cita informācija

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likuma grozījumi pēc tā pieņemšanas tiks publicēti oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Cita informācija 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

 

 

2005.10.31. 11:16:00

1147

Gints Melkins, 7027207

Gints.Melkins@zm.gov.lv;