Likumprojekts "Latvijas vides aizsardzības fonda likums"

Likumprojekts

 

Latvijas vides aizsardzības fonda likums

 

1.pants. Likuma mērķis

Likums nosaka Latvijas vides aizsardzības fonda mērķi un tā līdzekļu izlietošanas kārtību.

 

2.pants. Latvijas vides aizsardzības fonda juridiskais statuss

(1) Latvijas vides aizsardzības fonds (turpmāk – Fonds) ir valsts budžeta līdzekļu kopums vides aizsardzības pasākumu un projektu īstenošanai.

(2) Fonda līdzekļu turētājs ir Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija (turpmāk – Fonda administrācija). Fonda administrācija ir Vides ministrijas pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.

 

3.pants. Fonda mērķis

Fonda mērķis ir veicināt ilgtspējīgu tautsaimniecības attīstību, integrējot vides aizsardzības prasības visās tautsaimniecības nozarēs, lai nodrošinātu iedzīvotāju tiesības dzīvot kvalitatīvā vidē saskaņā ar valsts vides politikas pamatnostādnēm, kā arī pietiekamus pasākumus bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai.

 

4.pants. Fonda līdzekļi un to izlietošana

(1) Fonda līdzekļus veido:

1) valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem likumā par valsts budžetu kārtējam gadam noteiktajā apmērā;

2) personu, to skaitā ārvalstu personu, dāvinājumi, ziedojumi un ārvalstu finansiālā palīdzība.

(2) Fonds finansiāli atbalsta privātpersonu un publisko tiesību juridisko personu īstenotos projektus atbilstoši šā likuma 7.panta otrās daļas 1.punktam.

(3) Fonda līdzekļi tiek izmantoti atbilstoši Fonda mērķim, kā arī Fonda padomes, administrācijas un konsultatīvās padomes darbības nodrošināšanai.

(4) Fondam piešķirtā valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem izmantojama tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas saistīti ar vides aizsardzību atbilstoši šā likuma 7.panta otrās daļas 1.punktam.

(5) Fonda finansējuma izlietojumu nosaka Latvijas vides aizsardzības fonda padome (turpmāk – Fonda padome) Fonda padomes nolikumā noteiktajā kārtībā.

 

5.pants. Valsts budžeta dotācija Fondam

Fondam piešķirtā valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem nevar būt mazāka kā iepriekšējā budžeta gadā.

6.pants. Fonda finansējuma piešķiršana

Projekta pieteikuma iesniegšana Fonda administrācijā nerada pienākumu Fonda padomei piešķirt projekta pieteicējam finansējumu projekta īstenošanai.

 

7.pants. Fonda padome

(1) Fonda padome ir lēmējinstitūcija, kas pieņem lēmumus Fonda plānošanas un finanšu izlietošanas jautājumos. Fonda padomes priekšsēdētājs ir vides ministrs.

(2) Fonda padomei ir šādi uzdevumi:

1) mērķtiecīgi un efektīvi pārvaldīt un sadalīt līdzekļus vides aizsardzības  pasākumu un projektu (turpmāk – projekti) īstenošanai, piemēram, tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas saistīti ar vides aizsardzību, vides izglītību, vides monitoringu, bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu un aizsardzību, gaisa aizsardzību un klimata pārmaiņām, vides un dabas resursu izpēti, novērtēšanu un atjaunošanu, ūdeņu aizsardzību, augšņu un grunts aizsardzību un sanāciju, atkritumu apsaimniekošanu, radioaktīvo atkritumu pārvaldību un cilvēku veselības aizsardzību kontroli, kā arī vides aizsardzības iestāžu veiktspējas stiprināšanu;

2) nodrošināt Fondam piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli.

(3) Fonda padome sadala Fonda līdzekļus tikai atbilstoši Fonda mērķim Fonda padomes noteiktajos termiņos un apjomā Fonda padomes nolikumā noteiktajā kārtībā.

(4) Fonda padomes nolikumu un Fonda padomes sastāvu apstiprina Ministru kabinets.

 

8.pants. Fonda padomes lēmumu pieņemšana

(1) Fonda padome lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu no sēdē klātesošo Fonda padomes locekļu skaita. Ja balsis sadalās līdzīgi, izšķirošā ir Fonda padomes priekšsēdētāja balss.

(2) Fonda padomes sēdes protokolu paraksta Fonda padomes priekšsēdētājs.

(3) Fonda padomes locekļi lēmuma pieņemšanā ir neatkarīgi.

 

9.pants. Fonda administrācija

(1) Fonda administrācijai ir šādas funkcijas:

1) nodrošināt Fonda padomes lēmumu īstenošanu;

2) administrēt Fonda līdzekļu izlietošanu.

(2) Fonda administrācijai ir šādi uzdevumi:

1) izsludināt konkursus un organizēt projektu izvērtēšanu Fonda finansējuma saņemšanai atbilstoši Fonda padomes lēmumiem;

2) nodrošināt Fonda līdzekļu efektīvu izmantošanu saskaņā ar Fonda padomes lēmumiem;

3) veikt Fonda padomes sekretariāta funkcijas;

4) nodrošināt Fonda līdzekļu izlietošanas pilnīgu atklātumu – publicēt informāciju par projekta finansējuma apjomu un mērķfinansējuma avotu, nodrošināt publiski pieejamu informāciju par Fondam iesniegtajiem un Fonda finansētajiem projektiem, sagatavot un publicēt Fonda darbības gada publisko pārskatu un pārskatu par mērķa īstenošanu;

5) pildīt Fonda padomes un tās priekšsēdētāja norādījumus Fonda padomes nolikumā noteiktajā kārtībā.

(3) Fonda administrācijas nolikumu apstiprina Ministru kabinets.

 

10.pants. Projektu izvērtēšana

Fonda administrācijā iesniegtos projektu pieteikumus izvērtē valsts vides iestādes un Latvijas vides aizsardzības fonda konsultatīvā padome (turpmāk – Konsultatīvā padome). Projektu izvērtēšanai var piesaistīt ekspertus.

 

11.pants. Fonda konsultatīvā padome

Fonda finansējuma izlietojuma atklātumu nodrošina Konsultatīvā padome. Konsultatīvās padomes lēmumiem ir ieteikuma raksturs.

 

12.pants. Fonda darbības ierobežojumi

(1) Fonda administrācijai nav tiesību uzņemties saistības uz Fonda mantas rēķina, ja šīs saistības tieši neattiecas uz Fonda mērķi un uzdevumiem.

(2) Fonda mantu nedrīkst ieķīlāt vai kā citādi apgrūtināt.

(3) Fonda administrācija nedrīkst būt par biedru personālsabiedrībā, dalībnieku (akcionāru) kapitālsabiedrībā, pirkt vērtspapīrus, uzņemties saistības, kuras izriet no galvojuma līgumiem, slēgt aizdevuma līgumus, kā arī dāvināt, patapināt vai ziedot Fonda mantu.

 

13.pants. Fonda darbības tiesiskuma kontrole

Par Fonda padomes darbības tiesiskumu ir atbildīgs Fonda padomes priekšsēdētājs.

 

Pārejas noteikumi

 

1. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.aprīlim izdod šā likuma 7.panta ceturtajā daļā un 9.panta trešajā daļā minētos tiesību aktus.

2. Līdz šā likuma 9.panta trešajā daļā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.aprīlim piemērojami Ministru kabineta 2003.gada 16.decembra noteikumi Nr.715 "Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas nolikums", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

 

Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis

 

 

 

Anotācija

par likumprojektu  “Latvijas vides aizsardzības fonda likums “

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

Šobrīd saskaņā ar likumu “Par dabas resursu nodokli”, valsts budžeta programmas “Vides aizsardzības fonds” līdzekļu turētājs ir Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija, kuras nolikumu apstiprinājis Ministru kabinets. Šīs budžeta programmas līdzekļu izlietošanas kārtību un mērķus nosaka likums „Par dabas resursu nodokli”.

Saskaņā ar Valdības deklarāciju un Valdības rīcības plāna 16.5.2. punktu Vides ministrijai bija jāsagatavo jauna likuma "Par dabas resursu nodokli" redakcija.

Izstrādājot jauno likuma "Par dabas resursu nodokli" redakciju, tika ņemti vērā Finanšu ministrijas un Saeimas Juridiskā Biroja jau iepriekš izteiktie ieteikumi un norādījumi, ka likumā "Par dabas resursu nodokli" nav vēlams iekļaut detālas tiesiskās normas un deleģējumu par nodokļa maksāšanas rezultātā iegūto līdzekļu izlietošanas kārtību un Latvijas vides aizsardzības fonda uzdevumiem un darbību, bet tas būtu jānosaka ar atsevišķu likumu.

Tāpēc sagatavojot jaunu likuma "Par dabas resursu nodokli" redakciju, paralēli bija nepieciešams izstrādāt arī likumprojektu „Latvijas vides aizsardzības fonda likums”.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts nosaka Latvijas vides aizsardzības fonda mērķi, uzdevumus un tā līdzekļu izlietošanas kārtību, bet nemaina šī fonda pašreizējo mērķi, uzdevumus un tā līdzekļu izlietošanas kārtību.

3. Cita informācija

Nav.

 

 


II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme  uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts  neskar šo jomu.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts  neskar šo jomu.

5. Cita informācija

 

Nav.

 


 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais

gads

(2005.)

 

Nākamie trīs gadi

(2006. – 2008.)

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Izmaiņas netiek plānotas.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

 

 

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

 

 

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

 

 

 

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Izmaiņas netiek plānotas.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav paredzēti.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Likumprojekts  neskar šo jomu.

6. Cita informācija

Nav.

Nav.

Nav.

Nav.

Nav.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Līdz 2006.gada 1.janvārim Ministru kabinetam jāizdod Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas nolikums un Latvijas vides aizsardzības fonda padomes nolikums un jāapstiprina fonda padomes sastāvs.

 

2.     Cita informācija

 

Nav.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

1.Saistības pret Eiropas Savienību

 

Likumprojekts  neskar šo jomu.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts  neskar šo jomu.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts  neskar šo jomu.

 

4. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts  neskar šo jomu.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

5. Cita informācija

Nav.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Likumprojekts nosūtīts izskatīšanai Latvijas vides aizsardzības fonda Konsultatīvajai padomei.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas vides aizsardzības fonda Konsultatīvās padome kopumā atbalsta likumprojektu, Konsultatīvās padomes priekšlikumi pamatā ņemti vērā.

 

 

3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedrības domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likuma ieviešanas rezultātā netiks radītas jaunas valsts iestādes. Esošo iestāžu funkcijas netiks mainītas.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks ievietots Vides ministrijas interneta mājas lapā, publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS).

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds var aizstāvēt savas tiesības likumā noteiktajā kārtībā.

 

4. Cita informācija

Nav.

 

 

Vides ministrs                                                     R.Vējonis

 

12.08.2005 10:20

812

R.Vesere

7026464, 9488161,

rudite.vesere@vidm.gov.lv

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgās amatpersona

Atbildīgā amatpersona

  

  

  

 

 G.Puķītis

A.Stašāne

J.Kovals

R.Vesere