Sociālo un darba lietu komisija

 

Sociālo un darba lietu komisija

Likumprojekts (steidzams) otrajam lasījumam

 

Grozījumi likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu”

(reģ.nr.1241)

 

Likuma attiecīgo pantu spēkā esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

Nr.

Iesniegtie priekšlikumi

(12)

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

 

Izdarīt likumā „Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr., Latvijas Vēstnesis, 2005, 43.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

 

Izdarīt likumā „Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2005, 43.nr.) šādus grozījumus:

 

1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

7) tabakas izstrādājumu reklāma - jebkurā veidā izplatīta informācija (iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radio un televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kuras mērķis ir veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu;

 

1. Izteikt likuma 1.panta 7.punktu šādā redakcijā:

„7) tabakas izstrādājumu reklāma – jebkāda veida komerciāls paziņojums, kas veikts ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai netieši ietekmēt tabakas izstrādājuma pārdošanu;”;

 

 

1.

Sociālo un darba lietu komisija

Izteikt likumprojekta 1. pantu šādā redakcijā:

1. 1.pantā:

izteikt 7.punktu šādā redakcijā:

“7) tabakas izstrādājumu reklāma — jebkurā veidā izplatīta informācija, tai skaitā komerciāls paziņojums (piemēram, iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radio un televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kuras mērķis ir tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu;”;

papildināt pantu ar 18.punktu šādā redakcijā:

“18) sponsorēšana — jebkāda veida kolektīvs vai personisks atbalsts kādam pasākumam, darbībai vai indivīdam ar mērķi tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

 

 

1. 1.pantā:

izteikt 7.punktu šādā redakcijā:

“7) tabakas izstrādājumu reklāma — jebkurā veidā izplatīta informācija, tai skaitā komerciāls paziņojums (piemēram, iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radio un televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kuras mērķis ir tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu;”;

papildināt pantu ar 18.punktu šādā redakcijā:

“18) sponsorēšana — jebkāda veida kolektīvs vai personisks atbalsts kādam pasākumam, darbībai vai indivīdam ar mērķi tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu

 

 

2. Papildināt likuma 1.pantu ar jaunu 18.punktu šādā redakcijā:

„18) sponsorēšana – jebkāda veida kolektīvs vai personisks atbalsts kādam pasākumam, darbībai vai indivīdam ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai netieši ietekmēt tabakas izstrādājuma pārdošanu.”;

 

 

 

2.

Sociālo un darba lietu komisija

 

Izslēgt likumprojekta 2.pantu.

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

2.pants. Likuma mērķis

Šā likuma mērķis ir aizsargāt cilvēka veselību un tiesības uz tīru, ar tabakas dūmiem nepiesārņotu vidi, noteikt tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības noformējumu un tabakas izstrādājumu izplatīšanas ierobežojumus, kā arī kārtību, kādā valsts kontrolē tabakas un tabakas izstrādājumu apriti, tabakas izstrādājumu reklāmu (...) un smēķēšanu publiskās ēkās, būvēs, telpās un teritorijās.

 

 

3. Papildināt likuma 2.pantu aiz vārdiem „tabakas izstrādājumu reklāmu” ar vārdu „sponsorēšanu”;

 

 

 

 

(red.prec.)

2. Papildināt 2.pantu pēc vārdiem „tabakas izstrādājumu reklāmu” ar vārdu „sponsorēšanu”.

 

8.pants. Tabakas izstrādājumu reklāma

Tabakas izstrādājumu reklāmai ir jāinformē pircēji par tabakas izstrādājumu lietošanas kaitīgumu, un šādai informācijai ir jāaizņem vismaz pieci procenti no reklāmas platības

 

4. Izteikt likuma 8.pantu šādā redakcijā:

„8.pants. Tabakas izstrādājumu reklāma un tabakas ražotāju un tirgotāju veiktā sponsorēšana

(1) Tabakas izstrādājumu reklāmai ir jāinformē pircēji par tabakas izstrādājumu lietošanas kaitīgumu, un šādai informācijai ir jāaizņem vismaz 5 procenti no reklāmas platības.

 

(2) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu presē un citos drukātajos izdevumos (....).

 

(3) Tabakas izstrādājumu reklāma presē un citos drukātajos izdevumos atļauta tikai izdevumos, kas paredzēti vienīgi tabakas tirdzniecības profesionāļiem, kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, ja šie izdevumi nav paredzēti izplatīšanai Eiropas Savienības dalībvalstīs.

 

(4) Reklāmu, kas aizliegta presē un citos drukātajos izdevumos, nedrīkst izmantot informācijas sabiedrības pakalpojumos.

(5) Radio raidījumus aizliegts sponsorēt komersantiem, kuru galvenā darbības joma ir tabakas izstrādājumu ražošana un pārdošana (turpmāk – tabakas ražotāji).

(6) Tabakas ražotājiem aizliegts sponsorēt pasākumus vai darbības, kas skar vai norisinās vairākās dalībvalstīs, vai kam citādā veidā ir pārrobežu ietekme.

(7) Tabakas ražotājiem aizliegts bez maksas izplatīt tabakas izstrādājumus šā panta sestajā daļā minētajos pasākumos sakarā ar to sponsorēšanu ar nolūku tieši vai netieši veicināt šo izstrādājumu pārdošanu.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juridiskais birojs

Papildināt likumprojekta 4.pantā 4.rindkopu (8.panta otro daļu) ar vārdiem “kā arī sniedzot informācijas sabiedrības pakalpojumus”;

 

Juridiskais birojs

Izslēgt vai precizēt likumprojekta 4.pantā 5.rindkopā (8.panta trešajā daļā) vārdus ”kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, ja šie izdevumi nav paredzēti izplatīšanai Eiropas Savienības dalībvalstīs”

 

 

 

Juridiskais birojs

Izslēgt likumprojekta 4.pantā 6.ridkopu (8.panta ceturto daļu);

 

 

 

 

 

 

 

 

Juridiskais birojs

Aizstāt likumprojekta 4.pantā 8.rindkopā (8.panta sestajā daļā) vārdus “kam citādā veidā” ar vārdu “tiem”;

 

 

Juridiskais birojs

Izslēgt likumprojekta 4.pantā 9.rindkopu (8.panta septītā daļa).

 

Sociālo un darba lietu komisija

Izslēgt likumprojekta 4.pantu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

(iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr9.)

 

 

 

 

 

Atbalstīts

(iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr8.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

(iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr.8)

 

 

 

 

 

 

 

Daļēji atbalstīts

(iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr9.)

 

 

Atbalstīts

(iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr.8)

 

 

 

Atbalstīts

 

9.pants. Tabakas izstrādājumu reklāmas ierobežojumi

(1) Latvijā aizliegts:

1) tabakas izstrādājumu un jebkurā citā reklāmā attēlot personas smēķējam;

2) reklāmas nolūkos izsniegt (piegādāt) tabakas izstrādājumus bez maksas;

3) reklamēt tabakas izstrādājumus, veicināt to pārdošanu vai nodarboties ar sponsorēšanu, izmantojot maldinošus, dezinformējošus, viltus līdzekļus vai citus paņēmienus, kas var radīt kļūdainu priekšstatu par tabakas īpašībām, iedarbību uz veselību, ar tabakas izstrādājumu lietošanu saistītajiem riskiem vai vielām, kuras izdalās, lietojot tabakas izstrādājumus;

4) ražot un tirgot saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas un citus priekšmetus tabakas izstrādājumu formā, kas var piesaistīt nepilngadīgo uzmanību.

(2) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu:

1) kultūras un sporta sarīkojumos, izņemot gadījumus, kad tabakas ražotāju vai izplatītāju uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) ir šo pasākumu ģenerālsponsors;

2) videozālēs;

3) uz to valstī realizējamo preču un produkcijas iepakojuma, kurām nav tieša sakara ar tabaku;

4) uz Latvijas pasta sūtījumiem;

5) Latvijā reģistrētos masu informācijas līdzekļos, izņemot gadījumus, kad reklāmā ir ietverta informācija par tabakas izstrādājumu lietošanas negatīvo ietekmi un šī informācija aizņem ne mazāk kā 10 procentus no konkrētās reklāmas kopējā apjoma;

6) izvietojot reklāmu uz ēkām un būvēm (reklāmas stabiem, sētām, autoceļu un dzelzceļu malās, lidostās, ostās, dzelzceļa stacijās uz transporta līdzekļiem un sabiedriskā transporta līdzekļu salonos), izņemot tirdzniecības punktus;

7) audzināšanas un izglītības iestādēs.

(3) Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos jāievēro arī Radio un televīzijas likuma noteikumi.

 

5. Izslēgt likuma 9.panta otrās daļas 5.punktu.

 

 

 

 

9.

Sociālo un darba lietu komisija

Izteikt likumprojekta 5.pantu šādā redakcijā:

“5. Izteikt 9.pantu šādā redakcijā:

“9.pants. Tabakas izstrādājumu reklāmas un sponsorēšanas ierobežojumi

(1) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu:

1) kultūras un sporta sarīkojumos, izņemot gadījumus, kad komersanti, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu ražošanu vai izplatīšanu, ir šo pasākumu ģenerālsponsors;

2) kinoteātros un videozālēs;

3) uz to valstī realizējamo preču un produkcijas iepakojuma, kurām nav tieša sakara ar tabaku;

4) uz Latvijas pasta sūtījumiem;

5) audzināšanas un izglītības iestādēs;

6) ārstniecības iestādēs, sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijās;

7) presē un citos drukātajos izdevumos, izņemot izdevumus, kas paredzēti komersantiem, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu tirdzniecību, kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, un kas nav paredzēti Eiropas Savienības tirgum;

8) sniedzot informācijas sabiedrības pakalpojumus;

9) uz ēkām un būvēm  (reklāmstabiem, sētām, autoceļu un dzelzceļu malās, lidostās, ostās, dzelzceļa stacijās, uz transporta līdzekļiem un sabiedriskā transporta līdzekļu salonos, u.c.), izņemot tirdzniecības punktus.

(2) Aizliegts:

1) ražot un tirgot saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas un citus priekšmetus tabakas izstrādājumu formā, kas var piesaistīt nepilngadīgo uzmanību;

2) tabakas izstrādājumu un jebkurā citā reklāmā attēlot personas smēķējam;

3) reklāmas nolūkos izplatīt tabakas izstrādājumus bez maksas;

4) tabakas izstrādājumu reklāmā izmantot maldinošus, dezinformējošus, viltus līdzekļus vai citus paņēmienus, kas var radīt kļūdainu priekšstatu par tabakas īpašībām, tās iedarbību uz veselību, ar tabakas izstrādājumu lietošanu saistītajiem riskiem vai vielām, kuras izdalās, lietojot tabakas izstrādājumus.

(3) Komersantiem, kuru pamatdarbība ir tabakas izstrādājumu ražošana vai tirdzniecība, aizliegts sponsorēt:

1) radio un televīzijas raidījumus un programmas;

2) pasākumus vai darbības, kurās ir iesaistītas vairākas Eiropas Savienības dalībvalstis vai kuras norisinās vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs, vai kurām ir pārrobežu ietekme.

 (4) Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos ievēro arī Radio un televīzijas likuma noteikumus.”

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

 

 

 

 

 

3. Izteikt 9.pantu šādā redakcijā:

“9.pants. Tabakas izstrādājumu reklāmas un sponsorēšanas ierobežojumi

 

(1) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu:

1) kultūras un sporta sarīkojumos, izņemot gadījumus, kad komersanti, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu ražošanu vai izplatīšanu, ir šo pasākumu ģenerālsponsors;

2) kinoteātros un videozālēs;

3) uz to valstī realizējamo preču un produkcijas iepakojuma, kurām nav tieša sakara ar tabaku;

4) uz Latvijas pasta sūtījumiem;

5) audzināšanas un izglītības iestādēs;

6) ārstniecības iestādēs, sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijās;

7) presē un citos drukātajos izdevumos, izņemot izdevumus, kas paredzēti komersantiem, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu tirdzniecību, kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, un kas nav paredzēti Eiropas Savienības tirgum;

8) sniedzot informācijas sabiedrības pakalpojumus;

9) uz ēkām un būvēm (reklāmstabiem, sētām, autoceļu un dzelzceļu malās, lidostās, ostās, dzelzceļa stacijās, uz transporta līdzekļiem un sabiedriskā transporta līdzekļu salonos, u.c.), izņemot tirdzniecības punktus.

(2) Aizliegts:

1) ražot un tirgot saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas un citus priekšmetus tabakas izstrādājumu formā, kas var piesaistīt nepilngadīgo uzmanību;

2) tabakas izstrādājumu un jebkurā citā reklāmā attēlot personas smēķējam;

3) reklāmas nolūkos izplatīt tabakas izstrādājumus bez maksas;

4) tabakas izstrādājumu reklāmā izmantot maldinošus, dezinformējošus, viltus līdzekļus vai citus paņēmienus, kas var radīt kļūdainu priekšstatu par tabakas īpašībām, tās iedarbību uz veselību, ar tabakas izstrādājumu lietošanu saistītajiem riskiem vai vielām, kuras izdalās, lietojot tabakas izstrādājumus.

(3) Komersantiem, kuru pamatdarbība ir tabakas izstrādājumu ražošana vai tirdzniecība, aizliegts sponsorēt:

1) radio un televīzijas raidījumus un programmas;

2) pasākumus vai darbības, kurās ir iesaistītas vairākas Eiropas Savienības dalībvalstis vai kuras norisinās vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs, vai kurām ir pārrobežu ietekme.

 (4) Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos ievēro arī Radio un televīzijas likuma noteikumus.”

 

 

 

 

10.

Deputāts Pēteris Kalniņš

Papildināt 9.panta otro daļu ar jaunu apakšpunktu šādā redakcijā:

“kinoteātros, tai skaitā kinoseansu laikā.”

 

Daļēji atbalstīts

(Iekļauts komisijas priekšlikumā Nr. 9)

 

(3) Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos jāievēro arī Radio un televīzijas likuma noteikumi

6. Izteikt likuma 9.panta trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos jāievēro arī Radio un televīzijas likuma un Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma noteikumi”.

 

 

11.

Sociālo un darba lietu komisija

Izslēgt likumprojekta 6.pantu.

 

 

Atbalstīts

 

Pārejas noteikumi

7. Likuma 9.panta pirmās daļas 3.punkts stājas spēkā 2005.gada 1.augustā.

 

7. Izteikt pārejas noteikumu 7.punktu šādā redakcijā:

„7. Likuma 8.panta (izņemot tā pirmo daļu) un 9.panta pirmās daļas 3.punkta un trešā daļas prasības stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā”.

 

 

 

 

12.

Sociālo un darba lietu komisija

Izteikt likumprojekta 7.pantu šādā redakcijā:

“7. Pārejas noteikumos:

izteikt 7.punktu šādā redakcijā:

“7. Šā likuma 9.panta otrās daļas 4.punkts stājas spēkā 2005.gada 1.augustā.”;

papildināt pārejas noteikumus ar 13., 14. un 15. punktu šādā redakcijā:

“13. Šā likuma 9.panta pirmās daļas 7. un 8.punkts, kā arī trešās daļas 1.punkts (attiecībā uz radioraidījumiem un programmām) un 2.punkts stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā.

14. Presi un citus drukātos izdevumus, kuros ietverta tabakas izstrādājumu reklāma un kuri izdoti un drukāti līdz 2005.gada 31.jūlijam, atļauts izplatīt arī pēc 2005.gada 31.jūlija, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 31.decembrim.

15. Šā likuma 9.panta pirmās daļas 2.punkts (attiecībā uz kinoteātriem) stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.”

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

 

 

 

 

4. Pārejas noteikumos:

izteikt 7.punktu šādā redakcijā:

“7. Šā likuma 9.panta otrās daļas 4.punkts stājas spēkā 2005.gada 1.augustā.”;

papildināt pārejas noteikumus ar 13., 14. un 15. punktu šādā redakcijā:

“13. Šā likuma 9.panta pirmās daļas 7. un 8.punkts, kā arī trešās daļas 1.punkts (attiecībā uz radioraidījumiem un programmām) un 2.punkts stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā.

14. Presi un citus drukātos izdevumus, kuros ietverta tabakas izstrādājumu reklāma un kuri izdoti un drukāti līdz 2005.gada 31.jūlijam, atļauts izplatīt arī pēc 2005.gada 31.jūlija, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 31.decembrim.

15. Šā likuma 9.panta pirmās daļas 2.punkts (attiecībā uz kinoteātriem) stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.”

 

8. Izteikt likuma informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

 

„Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

 

 

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 5. jūnija Direktīvas 2001/37/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu, noformējumu un pārdošanu,

Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.maija Direktīvas 2003/33/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto sponsordarbību.”.

 

 

 

(redakcionāli precizēts)

5. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

 

“Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

 

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 5.jūnija direktīvas 2001/37/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu, noformējumu un pārdošanu;

2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.maija direktīvas 2003/33/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto sponsordarbību.”