LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

 

Jēkaba iela 10/12        LV 1811                tālr. 708 7318, fakss 708 7317

________________________________________________________________

Rīgā

2005. gada

Nr.9/2 –

 

Saeimas Prezidijam

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā:

1) likumprojekta ”Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” (Reģ.nr. 1040, dok.nr. 3447) izskatīšanu 1.lasījumā, komisija minēto likumprojektu  noraidīja.

2) Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas izstrādātā alternatīvā likumprojekta ”Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” izskatīšanu 1.lasījumā, komisija minēto likumprojektu atbalstīja.

 

Pielikumā:

likumprojekts “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””;

anotācija likumprojektam “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””;

finanšu ministra atzinums.

 

 

Ar cieņu,

 

komisijas priekšsēdētājs                                                 A.Slakteris

 

 

 

 

 

 

 

11.02.2005

 

 

 

 

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”

 

 

Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004, 8., 10.nr., Latvijas Vēstnesis, 2004, 206.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 1.panta otro daļu ar 15.punktu šādā redakcijā:

“15) patstāvīga mazā alus darītava - alus darītava, kura ir juridiski un saimnieciski neatkarīga no citām alus darītavām un izmanto telpas, kas atrodas atsevišķi no citu alus darītavu telpām un kuras saražotā alus apjoms nepārsniedz 10 tūkstošus hektolitru gadā.”

 

2. Papildināt 12.pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā:

“(2) Patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum (par 100 litriem) nodokli aprēķina pēc likmes 0,61 lats par katru absolūtā spirta tilpumprocentu, kas izteikts ar precizitāti līdz vienai desmitdaļai, bet ne mazāk kā 2 lati par 100 litriem alus.

(3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama šā panta otrajā daļā noteiktā akcīzes nodokļa likme alum.”.

 

Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 


Likumprojekta “Grozījumi likumā “ar akcīzes nodokli””

anotācija

 

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs.

 

Lai, par spīti globalizācijas tendencēm, saglabātu un attīstītu Latvijas mazās alus darītavas, likumprojektā paredzēts šādās alus darītavās ražotajam alum par 50% pazemināt akcīzes nodokļa likmi.

Par patstāvīgo mazo alus darītavu likumprojektā tiek piedāvāts noteikt alus darītavu, kura ir juridiski un saimnieciski neatkarīga no citām alus darītavām un izmanto telpas, kas atrodas atsevišķi no citu alus darītavu telpām un kuras saražotā alus apjoms nepārsniedz 10 tūkstošus hektolitru gadā. 2004.gadā šādam kritērijam atbilda sešas Latvijas alus darītavas, kurās saražoja 2,5% no visa Latvijā saražotā alus.

Likumprojektā noteiktā samazinātā akcīzes nodokļa likme attiecas arī uz ārvalstu mazo alus darītavu ražoto alu.

Šādu pazeminātu akcīzes nodokļa likmi pieļauj Eiropas Savienības  direktīva 92/83/EEC, vienpadsmit Eiropas Savienības valstis to piemēro.

2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību.

 

Likumprojekts veicinās mazo alus darītavu attīstību, labvēlīgi risinās nodarbinātības problēmas reģionos. Tā kā šādu alus darītavu saražotā alus īpatsvars ir niecīgs no visā valstī saražotā, likuma grozījumi faktiski neradīs konkurences izkropļojumus.

3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem.

Ieviešot samazinātās akcīzes nodokļa likmes ar 2006.gada 1.janvāri, prognozējamie valsts budžeta ieņēmumi samazināsies par 80 tūkstošiem latu.

4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu.

Piedāvātie grozījumi nav pretrunā ar spēkā esošo tiesību normu sistēmu. Līdz likuma spēkā stāšanās dienai ir jāizdod attiecīgi Ministru kabineta noteikumi.

5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts.

Likumprojekts atbilst Eiropas Savienības Padomes Direktīvai 92/83/EEK (1992. gada 19. oktobris) par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu.

Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Alus Darītāju Savienību un atsevišķiem ražotājiem.

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde.

Likuma izpildi nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests ar esošiem resursiem.

 

 

Komisijas priekšsēdētājs

A.Slakteris