likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām""

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā

"Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"

 

Izdarīt likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003, 6., 15.nr.; 2004, 18., 23.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 1.panta pirmās daļas 6.punkta "c" apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"c) valstij vai pašvaldībai un citām personām (izņemot personāla akciju īpašniekus);".

 

2. Papildināt 10.panta pirmās daļas 2.punkta "e" apakšpunktu aiz skaitļa "191." ar vārdu un skaitli "un 238.1".

 

3. 67.pantā:

papildināt otro daļu aiz vārdiem "akciju turētāja pilnvarotais pārstāvis" ar vārdiem "personāla akciju īpašnieki";

papildināt trešo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Personāla akciju īpašniekam ir tiesības saņemt izrakstu par viņam piederošajām akcijām."

 

4. Izteikt 68.panta sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(6) Ja darba tiesiskās attiecības starp sabiedrību un darbinieku izbeidzas vai sabiedrības valdes loceklis ir atsaukts vai atstājis amatu, darbiniekam vai valdes loceklim viņam piederošās personāla akcijas jāpārdod sabiedrībai un sabiedrībai jāatpērk no darbinieka vai valdes locekļa viņam piederošās personāla akcijas pēc to nominālvērtības."

 

5. 73.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Palielinot sabiedrības pamatkapitālu, viss pamatkapitāla palielinājums akcionāram – valstij vai pašvaldībai – jāapmaksā viena mēneša laikā no dienas, kad akcionāru sapulce pieņēmusi lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu.";

 


izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(5) Ja akcionārs – valsts vai pašvaldība – šā panta otrajā daļā minētajā termiņā nav pilnībā apmaksājis visas jaunās akcijas, uzskatāms, ka sabiedrības pamatkapitāls nav palielināts."

 

6. Izteikt 75.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Sabiedrības pārvaldi īsteno akcionārs – valsts vai pašvaldība, akcionāru sapulce, valde un padome."

 

7. 77.pantā:

izteikt panta nosaukumu un pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"77.pants. Akcionāra – valsts vai pašvaldības – kompetence

 

"(1) Akcionārs – valsts vai pašvaldība – pieņem lēmumu par sabiedrības darbības izbeigšanu vai turpināšanu."

 

8. 88.pantā:

izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:

 

"3) uzraudzīt, lai sabiedrības lietas tiktu kārtotas saskaņā ar likumiem, statūtiem, akcionāra – valsts vai pašvaldības – lēmumiem un akcionāru sapulces lēmumiem;";

 

izteikt pirmās daļas 7.punktu šādā redakcijā:

 

"7) iepriekš izskatīt visus jautājumus, kas ir akcionāra – valsts vai pašvaldības – kompetencē vai akcionāru sapulces kompetencē vai kas pēc valdes vai padomes locekļu ierosinājuma ieteikti izskatīšanai akcionāru sapulcē, un sniegt par tiem atzinumu."

 

9. 98.pantā:

izslēgt panta nosaukumā vārdu "akcionāra";

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Valde pieņem lēmumus visos sabiedrības darbības jautājumos, izņemot tos, kuros lēmumus saskaņā ar šo likumu un sabiedrības statūtiem pieņem attiecīgi akcionārs – valsts vai pašvaldība, akcionāru sapulce un padome."

 

10. 127.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz skaitļa "191." ar vārdu un skaitli "un 238.1";

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Bezmantinieka kapitāla daļu pārdošanā iegūtos līdzekļus, izņemot atlīdzību, kas paredzēta valsts kapitāla daļu atsavināšanu veicošajai institūcijai, un Civillikuma 416.panta otrajā daļā paredzētos maksājumus ieskaita valsts budžetā."

 

11. 129.pantā:

izteikt trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Kapitalizācijā izveidojušās kapitāla daļas pārdod Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

(4) Piedāvājot kapitāla daļas pārdošanai, pārdevējs nosaka kapitāla daļas pārdošanas cenu, samaksas termiņu, samaksas kārtību un citus kapitāla daļu pārdošanas nosacījumus, kas nepieciešami attiecīgo kapitāla daļu pārdošanai.

(5) Kapitāla daļu pārdošanas cenu nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas regulē nodokļu maksājumu parādu kapitalizācijas kārtību (turpmāk – kapitalizācijas noteikumi)."

 

12. Papildināt pārejas noteikumu 1.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Šā likuma 47.panta otrās daļas un 75.panta otrās daļas normas nosaka arī dalībnieku sapulces vai akcionāru sapulces funkciju veicējus valsts un pašvaldību statūtsabiedrībās."

 

13. Izslēgt pārejas noteikumu 5.punktā vārdus "bezpeļņas organizācija".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikas ministra vietā –

īpašu uzdevumu ministrs

sabiedrības integrācijas lietās

A.Latkovskis

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

Likuma “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” 1., 67.,73.,77. pantu piemērošanā ir iespējamas domstarpības gadījumā, ja sabiedrībā ir personāla akcijas, jo šādā sabiedrībā akcijas pieder ne tikai valstij vai pašvaldībai, bet arī personāla akciju īpašniekiem. Likumā nav precīzi noteiktas darbinieku akciju īpašnieku tiesības saņemt informāciju (likuma 67.pants), kā arī sabiedrības pienākums atpirkt darbinieku akcijas (likuma 68.pants).

Piemērojot likuma 129.pantu ir iespējamas domstarpības termina “kapitalizācijas noteikumi” piemērošanā, jo nodokļu maksājumu parāda aizstāšana ar valsts kapitāla daļām notiek saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”, bet komercsabiedrību valsts kapitāla daļu pārdošana saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” 129.pantu.

Likuma Pāreja noteikumu 1.punkts precīzi nenosaka , ka šis likums reglamentē arī kapitāla daļu turētāja pārstāvja darbību valsts un pašvaldību statūtsabiedrību dalībnieku (akcionāru) sapulcēs.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

Likumprojekts paredz:

1)     noteikt darbinieku akciju īpašnieku tiesības saņemt informāciju;

2)     precizēt sabiedrības pienākumu atpirkt darbinieka akcijas, kā arī citas likuma normas;

3)     precizēt termina “kapitalizācijas noteikumi” lietošanu;

4)     nosaka bezmantinieka akciju pārdošanas kārtību;

5)     precizēt likuma piemērošanu valsts un pašvaldību statūtsabiedrību pārvaldē;

 

3. Cita informācija  

 Komerclikumā nav noregulēts jautājums par bezmantinieka akcijām, to pārdošanas kārtību, tāpēc ir sagatavoti attiecīgi grozījumi Komerclikumā. Grozījumos likuma “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” 127.pantā ir ietverta attiecīga norāde uz Komerclikuma pantu, kas reglamentēs jautājumus par bezmantinieka akcijām.

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu   

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar 

3. Sociālo seku izvērtējums  

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi  

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija  

 

 

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos  

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos 

3. Finansiālā ietekme 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

6. Cita informācija 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Papildus normatīvie akti nav jāizdod

2. Cita informācija 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem  

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju  

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar 

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

  

 

 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar 

 

5. Cita informācija  

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas  

Projekts saskaņots ar Latvijas Pašvaldību savienību.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)  

 Latvijas Pašvaldību savienība likumprojekta tālāku virzību atbalsta bez iebildumiem.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

 Likumprojekts publicēts Ministru Kabineta mājas lapā, sabiedrības viedoklis nav saņemts.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem 

 Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas  

 Jaunas valsts institūcijas netiks radītas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

 Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo  

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Cita informācija  

 

 

Ekonomikas ministrs A.K.Kariņš

 

Valsts sekretāra vietā – Valsts sekretāra vietnieks

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

A.Liepiņš

Dž.Innusa

J.Eglītis

K.Lore

14.12.2004 15:06

766

Lore

7013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv