Rīgā, 2004

 

 

Rīgā, 2004.gada 3.novembrī          nr.9/3 -

 

 

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

         

Saeimas Juridiskā komisija, saskaņā ar Kārtības ruļļa 51.pantu, lūdz izdarīt grozījumu š.g. 4.novembra Saeimas sēdes izsludinātajā darba kārtībā un iekļaut III sadaļā “Likumprojektu izskatīšana” pirms 5. darba kārtības jautājuma Juridiskās komisijas izstrādātā alternatīvā likumprojekta “Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā”” (likumprojektam ar reģ. nr. 985) izskatīšanu pirmajā lasījumā.

Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu atzīt par steidzamu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juridiskās komisijas priekšsēdētājs                                      M.Segliņš

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts

 

 

Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā

 

 

Izdarīt Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 23.panta otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

          “Šā likuma pārejas noteikumu 7.punktā minēto tiesību subjektu uzsāktais likvidācijas process jāpabeidz līdz 2006.gada 1.martam, piesakot to reģistrāciju uzņēmumu reģistrā.”

 

2. Papildināt 24.panta pirmo daļu pēc vārdiem “2004.gada 31.decembrim” ar vārdiem “vai šā likuma pārejas noteikumu 7.punktā minētajiem tiesību subjektiem līdz 2005.gada 1.septembrim”

 

3. Izslēgt pārejas noteikumu 1.punkta 1., 3., 4., 6., 9. un 10.apakšpunktu.

 

4. Izteikt pārejas noteikumu 1.1 punktu šādā redakcijā:

 

“1.1 2005.gada 1.septembrī spēku zaudē:

1) likums “Par uzņēmējdarbību” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1990, 42.nr.; 1991, 27./28.nr; 1992, 22./23.nr.; 1993, 3./4., 12./13., 18./19., 20./21., 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 6., 14.nr.; 1995, 10., 24.nr.; 1996, 21.nr.; 1997, 13.nr.; 1998, 1.nr.; 2000, 10.nr., 13.nr.);

2) likums “Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 9./10., 23./24.nr.; 1992, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 3.nr.; 1996, 21.nr.; 1997, 13.nr.; 2000, 10.nr.; 2001, 14.nr.);

3) likums “Par akciju sabiedrībām” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 24./25.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 17.nr.; 1995, 3., 20.nr.; 1996, 21.nr.; 1997, 13.nr.; 1998, 7.nr.; 1999, 18.nr.; 2000, 2., 10.,13.nr.; 2001, 14.nr.);

4) likums “Par bezpeļņas organizāciju” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 6./7.nr.; 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 15.nr.; 2003, 23.nr.);

5) likums “Par valsts uzņēmumu” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 29./31.nr.; 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 17.nr.; 1996, 1., 13.nr.; 2001, 14.nr.);

6) likums “Par pašvaldības uzņēmumu” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 17./18.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 3.nr.; 1996, 22.nr.);

7) likums “Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 16.nr.; 2000, 2.nr.).”

5. Papildināt likumu ar pārejas noteikumu 7. punktu šādā redakcijā:

 

“7. Kultūras institūcijas, izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas, kuras darbojas kā valsts vai pašvaldības bezpeļņas organizācijas, pārveidojamas vai uzsākama to likvidācija (pieteikums Uzņēmumu reģistram iesniedzams) ne vēlāk kā līdz 2005.gada 1.septembrim, pamatojoties uz Ministru kabineta, attiecīgās pašvaldības domes (padomes) vai augstskolas senāta lēmumu un ievērojot attiecīgus normatīvos aktus. Šīs kultūras institūcijas, izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas līdz to pārveidošanai vai likvidēšanai un attiecīga ieraksta izdarīšanai uzņēmumu reģistrā, turpina darboties atbilstoši tiem uzņēmējdarbību regulējošiem likumiem, pamatojoties uz kuriem tās darbojas līdz 2004.gada 15.novembrim.”

 

 

Likums stājas spēkā 2004.gada 15.novembrī.


 

Likumprojekta „Grozījumi Komerclikuma

 spēkā stāšanās kārtības likumā”

Anotācija

 

 

  1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Veicot virkni valsts un pašvaldību uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), kuras darbojas kā bezpeļņas organizācijas, pārveidošanu tika konstatēts, ka nevisos gadījumos attiecīgie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) ir pārveidojamas par kapitālsabiedrībām vai valsts aģentūrām. Jebkurš no šiem diviem juridiskajiem statusiem ievērojami apgrūtinātu tādu institūciju darbību kā kultūras institūciju, izglītības iestāžu un zinātnisko institūciju darbību, jo nevienmēr kapitālsabiedrības vai aģentūras statuss atbilst to darbības mērķiem. Līdz ar to šo institūciju pārveidošanu nepieciešams atlikt līdz lēmuma pieņemšanai par atbilstošas juridiskās formas izvēli.

Zinātnisko institūciju pārveidošana par komercsabiedrībām, kuru mērķis atbilstoši Komerclikumam ir nest īpašniekam peļņu, neatbilst Satversmei. Fundamentālā zinātne un tautas kultūras izpēte un saglabāšana ir valsts funkcijas, kuras tieši dod ieguldījumu garīgajā labklājībā, un nav tiešas peļņas avots valstij. Eventuālās sekas var būt iespējamais kaitējums humanitārajai zinātnei un Latvijas kultūras mantojumam, kuru varētu radīt tādu zinātnes institūciju kā Latvijas akadēmiskā bibliotēka, Latviešu valodas institūts, Filozofijas un socioloģijas institūts, Latvijas vēstures institūts, Literatūras, folkloras un mākslas institūts un daudzu citu institūciju pārveidošana par kapitālsabiedrībām.

Ņemot vērā, ka likumā tiek noteikts, ka kultūras institūcijas, izglītības institūcijas, izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas pārveidojamas attiecīgā juridiskā formā līdz 2005.gada 1.septembrim, nepieciešams izdarīt grozījumus likuma pārejas noteikumu 1. un 1.1 punktā, lai nodrošinātu šo institūciju un iestāžu darbības tiesisko pamatu.

 

  1. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

Atbilstoša juridiskā forma būs par pamatu šo institūciju veiksmīgai un to mērķim atbilstošai darbībai, viesīs skaidrību un noteiktību, kā arī nodrošinās iespēju piesaistīt finansējumu to pētījumiem, tādejādi dodot ieguldījumu tautsaimniecības un sabiedrības attīstībā.

 

  1. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

Valsts un pašvaldību budžeti netiks ietekmēti.

 

  1. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Likumdevējam būs nepieciešams noteikt šo institūciju darbības mērķim atbilstošu juridisku formu.

 

  1. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

  1. Kādas konsultācijas notikušas sagatavojot likumprojektu?

Sagatavojot likumprojektu konsultācijas notika ar Latvijas Zinātņu akadēmiju, Zinātnes padomi un Augstākās izglītības padomi.

 

  1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Likuma izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju ietvaros.

 

 

 

 

 

Komisijas priekšsēdētājs                                           M.Segliņš