Grozījums likumā "Par aviāciju"

Likumprojekts

 

Grozījums likumā "Par aviāciju"

 

Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13., 23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7., 10.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 156.nr.) šādu grozījumu:

 

Izslēgt 27.1 pantu.

 

 

 

 

 

 

Satiksmes ministra vietas izpildītājs –

Ministru prezidenta biedrs

A.Šlesers

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

„Grozījums likumā „Par aviāciju””

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pēdējos 10 gados ir vērojams pastāvīgs pasažieru skaita pieaugums lidostā „Rīga”. Tomēr, ņemot vērā ļoti zemo faktisko pasažieru skaitu, nevar prognozēt, ka starptautiskā lidosta „Rīga” kļūs par nozīmīgu Eiropas Savienības gaisa satiksmes centru tuvāko 15 gadu laikā, pat saglabājot esošo relatīvo pieaugumu. Lai panāktu radikālu situācijas izmaiņu, ir nepieciešams ļoti būtiski samazināt aviokompāniju izmaksas uz vienu pasažieri, kas savukārt ietekmēs pasažieru skaita pieaugumu īpaši lēto cenu segmentā. Pasažieru izlidošanas nodeva nav tieši attiecināma uz aviokompāniju izmaksām, tomēr būtiski palielina aviobiļešu cenu. Īpaši tad, kad gaisa pārvadājumi tiek veikti par relatīvi zemām cenām. Lai to veicinātu, Ministru kabinets šā gada 20.jūlijā pieņēma noteikumus Nr.616 „Par Ministru kabineta 1999.gada 2.februāra noteikumu Nr.28 „Noteikumi par pasažieru izlidošanas nodevu” atzīšanu par spēku zaudējušiem”, kas stāsies spēkā no šā gada 1.novembra. Vienlaikus lemjot par minētajiem noteikumiem Ministru kabineta 2004.gada 20.jūlija sēdes protokola nr.44 42.§ 3.punkta lēmumā Satiksmes ministrijai tika uzdots mēneša laikā sagatavot un iesniegt Valsts kancelejā likumprojektu „Grozījums likumā „Par aviāciju””, izslēdzot attiecīgo pantu.

Nodevas atcelšana jau ir devusi pirmos rezultātus, zemo izmaksu aviokompānija „Ryanair” ir paziņojusi, ka no novembra uzsāks lidojumos no Rīgas trīs maršrutos – uz Londonu, Tamperi un Frankfurti, līdz ar to liekot arī citām uz/no Rīgu lidojošām aviokompānijām samazināt savu pakalpojumu cenas.

Šīs nodevas atcelšana īstermiņā var radīt lidostai „Rīga” problēmas, kuras tiks atrisinātas ilgtermiņā.

VAS „Starptautiskā lidosta „Rīga”” kredītu un kredītu procentu saistības, pēc stāvokļa uz 2004.gada 1.jūliju, ir 13 876 709,85 USD.

No pasažieru izlidošanas nodevas līdzekļiem, kas tiks iekasēti 2004.gadā, jau šogad tiks dzēstas atlikušās kredītsaistības ar Eiropas attīstības un rekonstrukcijas banku (ERAB) un lielākā daļa kredītsaistību ar Parekss Banku. Eiropas Investīciju bankas aizdevuma segšanai tiek plānots izmantot lidostas pašas līdzekļus, kā arī pirmajā laikā, kamēr notiks lidostas „Rīga” pasažieru plūsmas pieaugums šiem mērķiem izmantot arī jaunu ilgtermiņa aizdevumu.

Ņemot vērā straujo pasažieru skaita pieaugumu 2004.gada astoņos mēnešos, salīdzinot ar 2003.gadu, lidosta „Rīga” ir apkalpojusi par 41,2 % vairāk pasažieru. Par 42.4 % ir pieaudzis arī apkalpoto gaisa kuģu skaits. Ir sagaidāms, ka pēc nodevas atcelšanas pasažieru plūsma pieaugs vēl straujāk. Tiek plānots, ka esošo kredītu un kredītu procentu dzēšanai tiks izmantoti lidostas pašu ienākumi un jauni ilgtermiņa aizdevumi. Tālākai lidostas attīstībai tiks piesaistīti ilgtermiņa aizņēmumi uz 15 – 20 gadiem. Detalizētāki aprēķini (ilgtermiņa attīstības plāns) tiks pabeigti šā gada septembrī, kad tiks apstiprināta lidostas „Rīga” attīstības stratēģija, pie kuras pašlaik tiek strādāts.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

Likumprojekts paredz izslēgt likuma „Par aviāciju” 27.1 pantu „Nodeva par pasažieru izlidošanu”, kas nosaka, ka lidostās iekasē valsts nodevu par pasažieru izlidošanu. Nodevas likme ir Ls 7 par katru izlidojošu pasažieri. Attiecīgi katra pasažiera izdevumi samazināsies par minēto summu.

Šīs nodevas atcelšana īstermiņā var radīt lidostai „Rīga” problēmas, kuras tiks atrisinātas ilgtermiņā.

3. Cita informācija

Nav papildu informācijas.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

   1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Pasažieru izlidošanas nodevas atcelšana būtiski samazinās lidojumu izmaksas, līdz ar to piesaistīs Rīgai vairāk ārvalstu aviokompāniju, tajā skaitā arī „lētās aviokompānijas”, veicinās konkurenci, attiecīgi samazināsies aviobiļešu cenas. Tas dos iespēju lielākam skaitam Latvijas iedzīvotāju izmantot gaisa pārvadājumus, piesaistīs Latvijai lielāku skaitu ārvalstu tūristu, veicinās tūrisma attīstību. Šīs nodevas atcelšana īstermiņā var radīt lidostai „Rīga” problēmas, kuras tiks atrisinātas ilgtermiņā.

Pieaugot pasažieru plūsmai, tiks radītas jaunas darba vietas, veicināta citu nozaru attīstība un attiecīgi tas dos nozīmīgu ieguldījumu Latvijas ekonomikā.

 

 

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts paredz atcelt pasažieru izlidošanas nodevu, kas būtiski samazinās pasažieru izdevumus, attiecīgi tas padara pievilcīgāku un pieejamāku Latvijas gaisa pārvadājumu tirgu gan pasažieriem, gan gaisa pārvadātājiem, vienlaikus veicinot citu nozaru attīstību.

 

 

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekta pieņemšana dos iespēju lielākam skaitam Latvijas iedzīvotāju saņemt pakalpojumus, kas līdz tam tiem nebija pieejami. Augot ārvalstu tūristu skaitam, augs ieņēmumi valsts budžetā, ar iespēju palielināt valsts budžeta sociālās sadaļas izdevumus.

Tā kā turpmāk lidostas attīstībai un esošo kredītu segšanai tiks izmantoti lidostas „Rīga” pašas līdzekļi un jauni ilgtermiņa kredīti, nodokļu maksātāju intereses netiks skartas.

 

 

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

5.Cita informācija

Nav papildu informācijas.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

tūkst.

2005

2006

2007

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

0

 

0

0

0

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

0

 

0

0

0

 

3. Finansiālā ietekme

0

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Līdzekļi, ko lidosta iegūs no darbībām un pakalpojumiem, kas nav saistīti ar tās tiešo darbību (telpu noma, stāvvietas, teritorijas noma, „tax free” veikali utt.), kā arī ilgtermiņa aizņēmumi uz 15 – 20 gadiem, pirmajos gados paredzot tikai % maksājumus, līdz pasažieru plūsma būs pieaugusi tik liela, ka daļu varēs segt no lidostas pašas ieņēmumiem.

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

6. Cita informācija

Likumprojekts valsts budžetu un pašvaldību budžetus neietekmēs.

Laika posmā no 2004.gada 1.janvāra līdz 2004.gada 31.jūlijam par pasažieru izlidošanas nodevu aviokompānijām tika piestādīti rēķini par 1 826 741 Ls, bet laika posmā no 2004.gada 1.augusta līdz 2004.gada 31.oktobrim tiek plānots piestādīt aviokompānijām rēķinus par 1 623 259 Ls, kopā 3 450 000 Ls.

No lidostas darbības valsts budžetā ienāks galvenokārt netiešie ieņēmumi, kas radīsies no straujākas tautsaimniecības attīstības, būtiski palielinoties lidostas „Rīga” apkalpoto pasažieru skaitam, tajā skaitā tūristu skaitam un ar to apkalpošanu saistīto uzņēmumu ienākumiem.

 

 

 

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1.Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Vienlaicīgi ar likumprojektu „Grozījums likumā „Par aviāciju”” tiek virzīts arī likumprojekts „Grozījums likumā „Par nodokļiem un nodevām””. Ir paredzēts izslēgt likuma „Par nodokļiem un nodevām” 11.panta otrās daļas 31.apakšpunktu. Plānots, ka abi minētie likumi stāsies spēkā ar 2004.gada 1.novembri.

 

 

2. Cita informācija

Nav papildu informācijas.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Šajā jomā tādu nav.

 

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

 


3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Cita informācija

Nav papildu informācijas

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrība ir informēta ar masu informācijas līdzekļu starpniecību.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav papildu informācijas.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Papildu institūciju izveide nav nepieciešama. Visas saistības tiks veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likums neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

 Nav papildu informācijas.

 

 

 

Satiksmes ministra pienākumu izpildītājs                                  A. Šlesers

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

V.Legzdiņš

A.Ļubļina

I.Strautmane

A.Muižnieks

 

 

 

 

24.09.2004  14:12

1206

I.Boļšija

7028256, Ilze.Bolsija@sam.gov.lv