M/U/T/TA-2543

Likumprojekts

 

Grozījums Cilvēka genoma izpētes likumā

 

Izdarīt Cilvēka genoma izpētes likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 15.nr.; 2003, 6., 15.nr.) šādu grozījumu:

 

Izteikt 7.pantu šādā redakcijā:

 

"7.pants. Iedzīvotāju genoma valsts reģistrs

 

Iedzīvotāju genoma valsts reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

 

 

 

 

 

 

 

Veselības ministra vietā –

bērnu un ģimenes lietu ministrs

A.Baštiks

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

"Grozījums Cilvēka genoma izpētes likumā"

anotācija

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

2002.gada 13.jūnijā Saeima pieņēma Cilvēka genoma izpētes likumu, kas paredz izveidot vienotu valsts iedzīvotāju genoma datu bāzi. Likums stājās spēkā 2004.gada 1.janvārī un paredz izveidot Veselības ministrijas pārraudzībā esošu valsts pārvaldes iestādi – Iedzīvotāju genoma valsts reģistru, kurš uzglabātu ģenētiskās izpētes rezultātā iegūtos ģenētiskos datus, kas attiecas uz konkrētu cilvēku.

Izpildot Cilvēka genoma izpētes likuma 7.panta pirmajā daļā doto uzdevumu, Veselības ministrija izstrādāja un iesniedza izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu "Iedzīvotāju genoma valsts reģistra nolikums" (TA-1129). 2004.gada 19.jūlija Ministru kabineta komitejas sēdē (prot. Nr.28 2.§) iesniegtais noteikumu projekts tika noraidīts un Veselības ministrijai uzdots sagatavot likumprojektu par grozījumu Cilvēka genoma izpētes likuma 7.panta pirmajā daļā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts ietver deleģējumu Ministru kabinetam noteikt Iedzīvotāju  genoma  valsts  reģistra  izveides,  papildināšanas  un uzturēšanas kārtību. Minētā norma ir saskaņota ar 2004.gada 27.maijā pieņemto likumu "Grozījumi Ārstniecības likumā", kurš ietver deleģējumu Ministru kabinetam līdz 2004.gada 1.novembrim izdod likuma 9.pantā minētos noteikumus, nosakot ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistru izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtību.

Tādējādi netiks radītas jaunas valsts institūcijas, bet tiks veidota atsevišķa Iedzīvotāju genoma valsts reģistra datu bāze, kurā tiks uzglabāti ģenētiskās izpētes rezultātā iegūtie ģenētiskie dati, kas attiecas uz konkrētu gēnu donoru.

3. Cita informācija

   ---------------

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1.Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Iedzīvotāju genoma valsts reģistrā tiks uzglabāti ģenētiskās izpētes rezultātā iegūtie ģenētiskie dati, kas attiecas uz konkrētu gēnu donoru, un uzturēta gēnu donoru datu bāze. Reģistrā ietvertā informācija tiks izmantota ģenētiskajā izpētē, kā rezultātā ar laiku uzlabosies medicīnisko pakalpojumu kvalitāte un samazināsies pacientu ārstēšanas izdevumi:

1) veselības aprūpes organizēšanā ģenētiskās izpētes īstenošana dos iespēju informēt veselības aprūpes organizatorus Latvijā par to slimnieku vai slimības riskam pakļauto indivīdu skaitu, kuru slimības iemesls ir izmaiņas genomā. Tas dos iespēju efektīvāk plānot šo slimību diagnostiskos, terapeitiskos un preventīvos pasākumus valsts mērogā.

2) klīniskajā medicīnā DNS izmeklējumi, atšķirībā no tradicionālajām diagnostikas metodēm, ļaus atklāt slimību izraisošās mutācijas ne tikai pēc slimības klīniskās manifestēšanās, bet arī slimības preklīniskajā stadijā un arī pirms dzimšanas. DNS izmeklējumi būs nepieciešami vairums monogēno un multifaktoriālo slimību gadījumos (biežums starp jaundzimušajiem attiecīgi 5% un 25%), arī infekcijas slimību diagnostikā. Radīsies iespēja agrāk uzsākt slimnieka ārstēšanu, novērst vai ierobežot slimības pazīmju izpausmi, saglabājot cilvēku darbaspējas un ekonomējot līdzekļus, kas būtu nepieciešami ārstēšanai, slimību un sociāliem pabalstiem.

3) ģenētiskajā konsultēšanā DNS testi nepieciešami kvalitatīvai ģenētiskai konsultēšanai kā slimniekiem ar monogēnu, multifaktoriālu un mitohondriālu patoloģiju, tā arī šo slimnieku radiniekiem. Ģenētiskā konsultēšana būs nepieciešama vidēji četriem cilvēkiem uz katru ar genoma izmaiņām atklāto slimnieku.

4. Ietekme uz vidi

 

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

 

   ---------------

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību

budžetiem

(tūkst.latu)

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2004

2005

2006

2007

2008

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 

Likumprojekts neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumu daļu

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta izdevumu daļu

 

3. Finansiālā ietekme

 

Likumprojektam nav finansiālās ietekmes

 

4. Prognozējamie kompensējošie

pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojektam nav nepieciešami prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

---------------

6. Cita informācija

 

 

Likuma īstenošana tiks nodrošināta 2004.gadā un turpmākajos gados piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likum-projektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Pieņemot šo likumprojektu, būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu "Iedzīvotāju genoma valsts reģistra izveides, papildināšanas un

uzturēšanas kārtība", kas paredzēs izveidot vienotu valsts iedzīvotāju genoma datu bāzi, kurā tiks uzglabāti ģenētiskās izpētes rezultātā iegūtie ģenētiskie dati par konkrētu gēnu donoru.

Iepriekšminētais Ministru kabineta noteikumu projekts tiks izstrādāts Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumu Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 219. punktā paredzētajā termiņā.

2. Cita informācija

 

   ---------------

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

 

1.tabula

 

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

 

---------------

2.tabula

Latvijas normatīvā

akta projekta

norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilst/neatbilst)

Komentāri

---------------

---------------

---------------

---------------

5. Cita informācija

      ---------------

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

 

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko

organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie

priekšlikumi, mainīts

formulējums to interesēs,

neatbalsta)

 

---------------

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir

sabiedriskās domas viedoklis

 

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar

starptautiskajiem konsultantiem

 

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas

 

5. Cita informācija

 

  ---------------

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

 

 

Jaunu valsts institūciju izveide nav nepieciešama

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Interneta tīklā: Normatīvo aktu informācijas sistēmā (www.nais.lv) un Veselības ministrijas mājas lapā (www.vm.gov.lv)

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo

Normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības

 

 

4. Cita informācija

  ---------------

 

 

 

 

 

Veselības ministrs                                                                    R.Muciņš

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretāra v.i. 

 

Juridiskā dienesta vadītāja

 

 

Par kontroli atbildīgā amatpersona

 

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

A.Čivčs

A.Vembre

M.Briede

L.Lazdāne

 

 

 

 

24.09.2004 12:12

980

Līga Lazdāne, tālr. 7021653,

fakss 7021565, Liga_Lazdane@vm.gov.lv