Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā

Izdarīt Lauku atbalsta dienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 11.nr.; 2001, 13.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 10.nr.) šādus grozījumus:

1. Svītrot 1.panta 7.punktu.

2. 4.pantā:

izteikt pirmās daļas 18.punktu šādā redakcijā:

"18) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā administrē lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu ārējās tirdzniecības režīmu;";

svītrot pirmās daļas 19.punktu.

 

 

 

 

 

Zemkopības ministrs

M.Roze

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pamatojoties uz 20.05.2004. Ministru prezidenta rezolūciju Nr.12-219-2/7 un, ņemot vērā, ka ar 2004.gada 1.maiju spēku zaudēja Ministru kabineta 2003.gada 15.jūlija noteikumi Nr.401 “Nodrošinājuma piemērošanas kārtība lauksaimniecības preču importa vai eksporta speciālo atļauju (licenču) izsniegšanai”, ir nepieciešams izdarīt grozījumus “Lauku atbalsta dienesta likumā”.

Latvijai, iestājoties Eiropas Savienībā (ES), ar 2004.gada 1.maiju būtiski mainījās tirdzniecības režīms, kā administrēšanai tika noteiktas kompetentās iestādes. Latvija ir pārņēmusi ES lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu importa, eksporta sistēmu un jau nodrošina tās ieviešanu un administrēšanu saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem un Ministru kabineta noteikumiem Nr.406 “Lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu ārējās tirdzniecības režīma administrēšanas kārtība” (22.04.2004.), kur noteikti importa, eksporta režīma administrējošo institūciju, t.sk. Lauku atbalsta dienesta, (LAD) ārējās tirdzniecības režīma administrēšanas uzdevumi, ietverot arī nodrošinājuma administrēšanu lauksaimniecības preču importa vai eksporta gadījumā. Līdz ar to “Lauku atbalsta dienesta likuma” 4.panta (dienesta funkcijas) 18.punkts ir jāgroza.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekta būtība ir:

  • svītrot “Lauku atbalsta dienesta likuma” 1.panta 7.punktu, jo termins “nodrošinājumi” ir jau definēts Eiropas Komisijas 1985.gada 22.jūlija regulā (EK) Nr.2220/85, kas nosaka kopējas sīki izstrādātas piemērošanas normas garantiju ķīlu sistēmai lauksaimniecības produktiem, kā arī līdz ar likuma 4.panta pirmās daļas 18.punkta grozījumiem nav vairs nepieciešams.
  • grozīt “Lauku atbalsta dienesta likuma” 4.panta pirmās daļas 18.punktu, izslēdzot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt nodrošinājumu piemērošanas kārtību un apmēru lauksaimniecības preču importa vai eksporta speciālo atļauju (licenču) izsniegšanai, un nosakot, ka viena no Lauku atbalsta dienesta funkcijām ir administrēt lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu ārējās tirdzniecības režīmu, kas aptver arī minēto nodrošinājumu administrēšanu. Turklāt pašreizējā LAD likuma redakcijā - 4.panta pirmās daļas 18.punktā noteiktā funkcija ir ietverta 2004.gada 22.aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr.406 ”Lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu ārējās tirdzniecības režīma administrēšanas kārtība” 2.punktā kā viens no Lauku atbalsta dienesta lauksaimniecības un pārstrādāto produktu ārējās tirdzniecības režīma administrēšanas uzdevumiem;
  • svītrot “Lauku atbalsta dienesta likuma” 4.panta pirmās daļas 19.punktu, jo šī funkcija: “normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā administrē eksporta izdevumus” ietverta 18.punkta piedāvātajā redakcijā;

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Ar šo likumprojektu tiek sakārtota nozares likumdošana, tādēļ, stājoties spēkā likumprojektam, tas neietekmēs makroekonomisko vidi.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts neietekmēs uzņēmējus, jo atbildīgā institūcija un attiecīgo funkciju deleģējums nemainās.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekta stāšanās spēkā neparedz papildu izdevumus.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Papildu izdevumi nav paredzēti.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami.

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Latvijai jānodrošina Eiropas Savienības prasībām atbilstošu importa, eksporta režīma administrēšanas kārtību. Lauku atbalsta dienesta pienākums ir pastāvīgi administrēt un uzraudzīt savas kompetences ietvaros lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu ārējās tirdzniecības režīmu, kā arī sniegt Eiropas Komisijai informāciju saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kas nosaka importa un eksporta sistēmu lauksaimniecības un pārstrādātajiem produktiem.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Ārējās tirdzniecības režīmu regulējošās Eiropas Komisijas regulas, saskaņā ar kurām Lauku atbalsta dienests administrē ārējo tirdzniecības režīmu Latvijā:

1) Eiropas Komisijas 2000.gada 9.jūnija regula Nr.1291/2000, kas nosaka kopīgus noteikumus importa, eksporta licenču un iepriekš noteiktu sertifikātu sistēmas piemērošanu lauksaimniecības produktiem;

2) Eiropas Komisijas 1985.gada 22.jūlija regula Nr.2220/1985, kas nosaka kopīgus noteikumus garantijas ķīlu piemērošanai lauksaimniecības produktiem;

3) Eiropas Komisijas 1999.gada 15.aprīļa regulas (EK) Nr.800/1999, kurā ir sīki izstrādāti kopīgie noteikumi, kas jāievēro, piemērojot eksporta kompensāciju sistēmu lauksaimniecības produktiem;

4) Eiropas Komisijas 2000.gada 13.jūlija regula Nr.1520/2000, kas nosaka kopīgus noteikumus eksporta kompensāciju sistēmas piemērošanai noteiktiem lauksaimniecības produktiem, ko eksportē tādu preču veidā, kas nav minētas Līguma I Pielikumā, kas arī nosaka šādu kompensāciju apmēru noteikšanas kritērijus;

5) Eiropas Komisijas 1993.gada 6.decembra regulas Nr.3448/1993, kas nosaka piemērojamos tirdzniecības pasākumus noteiktām precēm, kas iegūtas lauksaimniecības produktu pārstrādes rezultātā;

6) Eiropas Komisijas 1980.gada 4.marta regulas (EK) Nr.565/1980, kas nosaka eksporta kompensāciju priekšfinansējuma samaksas kārtību lauksaimniecības produktiem.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Nav notikušas. Ņemot vērā, ka ar likumprojektu apstiprināmās izmaiņas paredz tikai nozares likumdošanas sakārtošanu, konsultācijas netika veiktas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Līdz šim “Lauku atbalsta dienesta likumā” paredzēto funkciju deleģējums nemainās un atbildīgā institūcija paliek tā pati - Zemkopības ministrijas Lauku atbalsta dienests. Likumprojekts neparedz jaunu valsts institūciju izveidošanu vai esošo institūciju funkciju paplašināšanu.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

Zemkopības ministrs M.Roze

 

08.09.2004.8:30

S.Vīlipa

7027425, Signe.Vilipa@zm.gov.lv

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

L.Straujuma

 

 

S.Grigaļūna

 

D.Malzubre

 

S.Vīlipa