Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"

Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004, 8.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 72.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdus "direktīvas 92/12/EEC 2.panta pirmajā, otrajā vai trešajā daļā" ar vārdiem "likuma 2.panta 3.1 daļā".

2.  2.pantā:

izteikt pirmo, otro un trešo daļu šādā redakcijā:

"(1) Šis likums nosaka kārtību, kādā akcīzes preces apliek ar akcīzes nodokli (turpmāk – nodoklis), un tas attiecas uz akcīzes precēm, ar kurām Latvijas Republikā tiek veiktas likumā noteiktās darbības.

(2) Šā likuma 8.panta piektā daļa, 25.panta trešā, ceturtā, piektā, sestā, septītā un astotā daļa, 26.panta trešā, ceturtā un piektā daļa, 31. un 32.pants neattiecas uz bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafiju.

(3) Šā likuma noteikumus par akcīzes preču pārvietošanu no citām dalībvalstīm vai uz citām dalībvalstīm attiecina arī uz šādām teritorijām:

1) Monako Firstisti (darījumus ar šo teritoriju uzskata par darījumiem, kuri uzsākti Francijas Republikā vai paredzēti tai);

2) Jungholcu un Mitelbergu (Mazajā Valsertālē) (darījumus ar šo teritoriju uzskata par darījumiem, kuri uzsākti Vācijas Federatīvajā Republikā vai paredzēti tai);

3) Menas salu (darījumus ar šo teritoriju uzskata par darījumiem, kuri uzsākti Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē vai paredzēti tai);

4) Sanmarīno (darījumus ar šo teritoriju uzskata par darījumiem, kuri uzsākti Itālijas Republikā vai paredzēti tai).";

papildināt pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:

"(31) Šā likuma noteikumus par akcīzes preču pārvietošanu no citām dalībvalstīm vai uz citām dalībvalstīm neattiecina uz šādām teritorijām:

1) Vācijas Federatīvajā Republikā – uz Helgolandes salu un Bīzingenas teritoriju;

2) Itālijas Republikā – uz Livinjo, Kampione d’Italia un Lugāno ezera Itālijas teritoriālajiem ūdeņiem;

3) Spānijas Karalistē – uz Seūtu, Melilju un Kanāriju salām;

4) Francijas Republikā – uz Francijas Republikas aizjūras departamentiem."

3. Aizstāt 3.panta ceturtās daļas 1. un 2.punktā vārdus "(izņemot vīnu)" ar vārdiem "(izņemot vīnu un alu)".

4. Papildināt 8.panta ceturtās daļas 3.punktu pēc vārdiem "ķīmiskās īpašības" ar vārdiem "izņemot gadījumus, ja brīvajās zonās vai brīvajās noliktavās no ārvalsts, kas nav dalībvalsts, ieved naftas produktus, kuriem piemēro parasto apstrādi saskaņā ar normatīvajiem aktiem muitas jomā, ar nosacījumu, ka pēc parastās apstrādes tie netiek izlaisti brīvam apgrozījumam Latvijas Republikā vai ka tos piegādā lidmašīnām un citiem gaisa satiksmes transportlīdzekļiem (turpmāk – gaisa kuģi) vai kuģiem un citiem peldlīdzekļiem (turpmāk – kuģi) saskaņā ar šā likuma 18.pantu".

5. Aizstāt 10.panta trešajā daļā vārdu "nodrošinājumu" ar vārdiem "šā likuma 26.panta trešās daļas 4.punktā minēto dokumentu".

6. 14.pantā:

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Šā panta pirmās daļas 1.punktā minētajiem naftas produktiem nodokli aprēķina pēc likmes 165 lati par 1000 litriem, ja attiecīgajiem naftas produktiem ir pievienots viens no šādiem produktiem:

1) etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām un ir dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts, ar nosacījumu, ka absolūtā spirta saturs veido 4,5 līdz 5,0 tilpumprocentus no kopējā naftas produktu daudzuma;

2) etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu), ar nosacījumu, ka ETBE atsevišķi vai ETBE un absolūtā spirta saturs kopā veido 10 līdz 12 tilpumprocentus no kopējā naftas produktu daudzuma.";

izslēgt septītajā daļā vārdu "naftas".

7. Aizstāt 16.panta pirmās daļas 9.punktā vārdus "un kas" ar vārdiem "vai kas".

8.  18.pantā:

izteikt pirmās daļas 2. un 3.punktu šādā redakcijā:

"2) gaisa kuģi, kuri netiek izmantoti privātai atpūtai un izklaidei;

3) kuģi, kuri netiek izmantoti privātai atpūtai un izklaidei;";

 

papildināt trešo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

"Ja dīzeļdegvielu, petroleju vai degvieleļļu, kuras kolorimetriskais indekss ir mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50 °C ir mazāka par 25 cSt, vai šo naftas produktu aizstājējproduktus un komponentus izmanto starptautiskajiem pārvadājumiem (arī starp dalībvalstīm) saskaņā ar šā panta pirmās daļas 2. un 3.punktu, kā arī ja reaktīvo degvielu izmanto saskaņā ar šā panta pirmās daļas 2.punktu, minētie naftas produkti var nebūt iezīmēti (marķēti).";

izslēgt astoto daļu;

papildināt pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

"(9) Ar nodokli neapliek naftas produktus (degvielu), kas nodrošina konkrēta komerciāla mehāniskā transportlīdzekļa darbību, kurš iebrauc Latvijas Republikas teritorijā no ārvalsts, kas nav dalībvalsts, no šā likuma 2.panta 3.1 daļā minētajām teritorijām, no Ālandu salām vai Normandijas salām, un kas ir atbrīvoti no muitas nodokļa."

9.  20.pantā:

papildināt otro daļu pēc vārdiem "atļauts saņemt akcīzes preces no" ar vārdiem "akcīzes preču noliktavām Latvijas Republikā vai no";

papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

"(5) No akcīzes nodokļa ir atbrīvotas akcīzes preces, kas šā panta pirmajā daļā minēto personu vajadzībām tiek ievestas Latvijas Republikā izlaišanai brīvam apgrozījumam no ārvalsts, kas nav dalībvalsts, no šā likuma 2.panta 3.1 daļā minētajām teritorijām, no Ālandu salām vai Normandijas salām."

10.  21.pantā:

aizstāt otrajā daļā vārdus "ražošanas, apstrādes, uzglabāšanas vai pārvietošanas" ar vārdiem "ražošanas, apstrādes, pārstrādes, uzglabāšanas, fasēšanas, pārvietošanas vai naftas produktu sajaukšanas";

papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

"(6) No nodokļa atbrīvo akcīzes preces (izņemot naftas produktus), kuras piegādā kuģiem un gaisa kuģiem, kas veic starptautiskus pārvadājumus (arī starp dalībvalstīm), ar nosacījumu, ka akcīzes preces tiek realizētas (ieskaitot gadījumus, ja preču vērtība tiek iekļauta biļetes cenā) uz attiecīgā kuģa vai gaisa kuģa mazumtirdzniecībā patērēšanai uz vietas (izņemot realizēšanu mazumtirdzniecībā promnešanai) vai tiek izmantotas kuģa apkalpes apgādei. Šajā gadījumā konkrētā kuģa vai gaisa kuģa kapteinis piegādātājam–nodokļa maksātājam rakstveidā apliecina, ka saņemtās akcīzes preces (norādot produkta veidu, nosaukumu, daudzumu un akcīzes preču izmantošanas mērķi) netiks izmantotas citādi."

11.  25.pantā:

papildināt ceturtās daļas 1.punkta "d" apakšpunktu pēc vārda "organizācijām" ar vārdiem "Latvijas Republikā vai";

papildināt piektās daļas 3.punktu pēc vārda "organizācijas" ar vārdiem "Latvijas Republikā vai";

izteikt sesto daļu šādā redakcijā:

"(6) Noliktavas turētājs samaksā nodokli atbilstoši šajā likumā noteiktajai nodokļa likmei, ja šā panta piektajā un astotajā daļā minētie dokumenti nav iesniegti Valsts ieņēmumu dienestam šādā termiņā:

1) 15 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām – par akcīzes precēm, kas pārvietotas tikai Latvijas Republikā;

2) 90 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām – par akcīzes precēm, kas pārvietotas uz citām dalībvalstīm (arī caur citām dalībvalstīm izvestas uz ārvalsti, kas nav dalībvalsts, uz šā likuma 2.panta 3.1 daļā minētajām teritorijām, uz Ālandu salām vai Normandijas salām).";

papildināt pantu ar 6.1 daļu šādā redakcijā:

"(61) Ja šā panta piektajā un astotajā daļā minētos dokumentus Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz pēc noteiktā termiņa, bet ne vēlāk kā triju gadu laikā pēc šā termiņa, samaksāto nodokli pārskaita turpmākajiem nodokļa maksājumiem vai atmaksā 30 dienu laikā pēc attiecīgā nodokļa maksātāja rakstveida pieprasījuma saņemšanas.";

papildināt devītās daļas 1.punkta "c" apakšpunktu pēc vārda "organizācijām" ar vārdiem "Latvijas Republikā vai";

papildināt desmitās daļas 5.punktu pēc vārda "organizācijas" ar vārdiem "Latvijas Republikā vai";

izslēgt divpadsmitajā daļā vārdus "neiesniedz nodokļa deklarāciju un".

12. 27.pantā:

papildināt trešās daļas 1.punktu ar "c" apakšpunktu šādā redakcijā:

"c) alkoholiskos dzērienus, kurus saskaņā ar normatīvajiem aktiem muitas jomā realizē beznodokļu tirdzniecības veikalos.";

papildināt vienpadsmito daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:

"Nodokli nemaksā par ražošanas procesā neatgriezeniski zudušām tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa markām, ja Valsts ieņēmumu dienestam iesniegti attiecīgie akcīzes nodokļa marku neatgriezenisku zudumu apliecinošie dokumenti. Zudušo akcīzes nodokļa marku apjoms nedrīkst pārsniegt 0,05 procentus no saņemtā akcīzes nodokļa marku daudzuma vienā kalendāra gadā.";

izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā:

"(12) Ja nodokļa maksātājs atdod saņemtās, bet neizmantotās vai bojātās akcīzes nodokļa markas Valsts ieņēmumu dienestam un nodoklis ir samaksāts atbilstoši atdotajām akcīzes nodokļa markām, samaksāto nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem vai citu nodokļu maksājumiem. Ja nodokļa maksātājam nav nodokļu parādu, saskaņā ar attiecīgā nodokļa maksātāja rakstveida pieprasījumu samaksāto nodokli atmaksā 30 dienu laikā pēc šā panta astotajā un devītajā daļā minēto izdevumu segšanas."

13. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no šādām direktīvām:

1) Padomes 1992.gada 25.februāra Direktīvas 92/12/EEK par vispārēju režīmu akcīzes precēm un par šādu preču glabāšanu, apriti un uzraudzību;

2) Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/79/EEK par nodokļu saskaņošanu cigaretēm;

3) Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav cigaretes;

4) Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/83/EEK par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem;

5) Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/84/EEK par spirta un alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa likmju saskaņošanu;

6) Padomes 1995.gada 27.novembra Direktīvas 95/59/EK par nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu patēriņu;

7) Padomes 1995.gada 27.novembra Direktīvas 95/60/EK par vieglās dīzeļdegvielas un petrolejas fiskālu marķēšanu;

8) Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai."

14. Izslēgt likuma spēkā stāšanās laiku nosakošās normas otrajā teikumā vārdus "18.panta astotā daļa stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī, bet" un aizstāt domu zīmi ar vārdiem "stājas spēkā".

Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

1. Likuma “Par akcīzes nodokli” 8.pants paredz, ka virkne darbību ar akcīzes precēm ir atļauta tikai akcīzes preču noliktavā. Taču ir atsevišķas vienkāršas darbības ar precēm, kuras būtu lietderīgi atļaut veikt brīvo zonu un brīvo noliktavu teritorijā bez nepieciešamības tās veikt akcīzes preču noliktavā. Šādu darbību uzskaitījums ir noteikts Komisijas 1993.gada 2.jūlija Regulas (EEK) Nr.2454/93 72.pielikumā.

Atbilstoši Eiropas Komisijas sniegtajam skaidrojumam šajā jautājumā, dalībvalstīm ir tiesības noteikt savus nosacījumus attiecībā uz akcīzes preču noliktavu nepieciešamību gadījumos, kad brīvajās zonās un brīvajās noliktavās tiek veikta akcīzes preču uzglabāšana vai apstrāde, ja šādas darbības pieļauj normatīvie akti muitas jomā.

2. Citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvju vai organizāciju Latvijas Republikā apgādei ar akcīzes precēm pašlaik likumā “Par akcīzes nodokli” ir paredzētas divas shēmas:

1) akcīzes preces tiek piegādātas no citām dalībvalstīm, piemērojot tām atlikto nodokļa maksāšanu;

2) akcīzes preces tiek iegādātas Latvijas Republikā mazumtirdzniecībā, t.i., ar akcīzes nodokli. Šajā gadījumā akcīzes nodoklis citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai organizācijām tiek atmaksāts.

Tādejādi citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvji vai organizācijas Latvijas Republikā akcīzes preces bez akcīzes nodokļa var iegādāties tikai no citu dalībvalstu akcīzes preču noliktavām, bet no Latvijas piegādātājiem akcīzes preces var iegādāties ar nodokli, pēc tam noformējot nodokļa atmaksu. Lai vienkāršotu akcīzes preču iegādes procesu citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai organizācijām un palielinātu Latvijas uzņēmumu konkurētspēju, būtu nepieciešams paredzēt, ka akcīzes preces citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai organizācijām, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu, ir iespējams piegādāt no akcīzes preču noliktavām Latvijā.

3. Padomes 1992.gada 25.februāra Direktīva 1992/12/EEK nosaka, ka dalībvalstīm ir tiesības noteikt savus noteikumus attiecībā uz akcīzes preču krājumiem kuģiem un gaisa kuģiem. Praksē tomēr lielākā daļā Eiropas valstu tabakas izstrādājumi un alkoholiskie dzērieni, kas tiek piegādātas kuģiem un gaisa kuģiem, kas veic starptautiskus pārvadājumus (arī starp dalībvalstīm), tiek atbrīvoti no akcīzes nodokļa, ar nosacījumu, ka akcīzes preces tiek realizētas uz attiecīgā kuģa vai gaisa kuģa mazumtirdzniecībā patērēšanai uz vietas (izņemot realizēšanu mazumtirdzniecībā prom nešanai) vai tiek izmantotas kuģa apkalpes apgādei.

Lai nodrošinātu Latvijas uzņēmēju konkurētspēju ar citu dalībvalstu kuģu apgādātājiem, būtu nepieciešams precizēt likuma normas attiecībā uz akcīzes nodokļa piemērošanu minētajām akcīzes precēm, ko piegādā kuģiem un gaisa kuģiem patēriņam uz vietas.

4. Likuma “Par akcīzes nodokli” 25.panta divpadsmitā daļa pašreizējā redakcijā paredz, ka, saņemot no citas dalībvalsts bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, apstiprināts tirgotājs vai neapstiprināts tirgotājs var neiesniegt nodokļa deklarāciju un nemaksāt nodokli, ja nodokli maksā attiecīgās dalībvalsts nosūtītāja ieceltais nodokļa maksātāja pārstāvis Latvijas Republikā. Tomēr, lai nodrošinātu kontroli pār nodokļa nomaksu un lai nodokļu administrācijas rīcībā nonāktu informācija par to, kura persona konkrētajā gadījumā nodrošina nodokļa nomaksu, nepieciešams noteikt, ka arī gadījumā, kad nodokļa nomaksu nodrošina nodokļa maksātāja pārstāvis, apstiprinātais tirgotājs vai neapstiprinātais tirgotājs iesniedz nodokļa deklarāciju.

5. 2004.gada 29.aprīlī tika veikti grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 1.aprīļa noteikumos Nr.232 “Akcīzes preču aprites kārtība”, saskaņā ar kuriem akcīzes preču noliktavas drīkst veidot D tipa muitas noliktavās (beznodokļu tirdzniecības veikalos), kurās ir atļauta alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība. Likums “Par akcīzes nodokli” un citi saistošie normatīvie akti neparedz nekādus atvieglojumus attiecībā uz alkoholisko dzērienu marķēšanu ar akcīzes nodokļa markām beznodokļu tirdzniecības veikalos.

Taču jāņem vērā, ka alkoholisko dzērienu apgrozījums beznodokļu tirdzniecības veikalos ir daudz mazāks nekā citās akcīzes preču noliktavās, tajā pašā laikā šie veikali uztur salīdzinoši plašu alkoholisko dzērienu sortimentu. Šī iemesla dēļ izpildīt Ministru kabineta 2004.gada 6.aprīļa noteikumos Nr.239 “Kārtība, kādā alkoholiskie dzērieni un tabakas izstrādājumi marķējami ar akcīzes nodokļa markām” noteiktās prasības attiecībā uz informācijas sniegšanu par izlietotajām markām, beznodokļu veikaliem ir ļoti sarežģīti. Uzņēmējiem ir nepieciešams uzskaitīt akcīzes marku izlietojumu par katru alkoholisko dzērienu veidu un akcīzes marku sērijas numuru, lai gan no attiecīgā alkoholiskā dzēriena uzņēmumā tiek uzglabātas tikai dažas pudeles. Tāpēc, lai vienkāršotu šo uzņēmumu darbību, nepieciešams atļaut nemarķēt alkoholiskos dzērienus, kurus saskaņā ar muitas normatīvajiem aktiem realizē beznodokļu tirdzniecības veikalos.

6. Padomes 1983.gada 28.marta Regulas (EEK) Nr.918/93 112.pants nosaka, ka degvielu, ko Kopienas muitas teritorijā ieved komerciālu mehānisko transportlīdzekļu un motociklu standarta degvielas tvertnēs, atbrīvo no muitas nodokļa.

Ņemot vērā, ka minētā degviela ir atbrīvota no muitas nodokļa, šādu atbrīvojumu būtu nepieciešams paredzēt arī attiecībā uz akcīzes nodokli.

7. Pašreiz likuma “Par akcīzes nodokli” 25.panta sestā daļa nosaka, ka likumā noteiktie dokumenti, kas nepieciešami, lai akcīzes preču pārvietošanai piemērotu atlikto nodokļa maksāšanas kārtību, ir iesniedzami 15 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām. Pretējā gadījumā ir jānomaksā nodoklis, kuru atmaksā vai pārskaita turpmākajiem nodokļa maksājumiem pēc tam, kad ir iesniegti nepieciešamie dokumenti.

Taču gadījumos, kad preces tiek pārvietotas uz citām dalībvalstīm, sakarā ar transportēšanas ilgumu un pavaddokumentu apstiprināšanas laiku citu dalībvalstu institūcijās, minēto termiņu ievērot nav iespējams, līdz ar ko uzņēmumiem ir jānomaksā nodoklis un tādejādi uz laiku tiek iesaldēti to apgrozāmie līdzekļi.

Lai novērstu augstāk minēto problēmu, ir nepieciešams pagarināt termiņu, kādā ir iesniedzami likuma 25.pantā noteiktie dokumenti gadījumos, kad preces tiek pārvietotas uz citām dalībvalstīm.

8. Likuma 18.panta astotā daļa, kam būtu jāstājas spēkā 2005.gada 1.janvārī, paredz, ka komersantiem, kuri veic pasažieru regulāros pārvadājumus pilsētu un rajonu maršrutos, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atmaksā nodokli par dīzeļdegvielu (gāzeļļu). Tā kā jau pašlaik budžetā ir paredzēti līdzekļi pasažieru pārvadājumu dotēšanai, tostarp - daļējai akcīzes nodokļa kompensācijai uzņēmumiem, kas veic pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, ieviest pasažieru pārvadātājiem vēl vienu atbalstu nav pamata.

2. Normatīvā akta projekta būtība

1. Likumprojekts paredz precizēt normas, kas atļauj veikt noteiktas darbības ar akcīzes precēm ne tikai akcīzes preču noliktavās, bet arī brīvajās zonās un brīvajās noliktavās.

2. Likumprojekts atļauj no akcīzes preču noliktavām Latvijā piegādāt akcīzes preces citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai organizācijām, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu. Tāpat likumprojekts paredz atbrīvot no nodokļa akcīzes preces, kas tiks importētas šo personu vajadzībām.

3. Likumprojekts paredz precizēt normas, kas atbrīvo no akcīzes nodokļa akcīzes preces, ko piegādā patēriņam uz kuģiem un gaisa kuģiem.

4. Likumprojekts nosaka, ka gadījumā, kad nodokļa nomaksu par bezalkoholisko dzērienu un kafijas piegādi no citas dalībvalsts nodrošina nodokļa maksātāja pārstāvis Latvijas Republikā, apstiprinātais tirgotājs vai neapstiprinātais tirgotājs iesniedz nodokļa deklarāciju.

5. Likumprojekts atļauj nemarķēt alkoholiskos dzērienus, kurus saskaņā ar muitas normatīvajiem aktiem realizē beznodokļu tirdzniecības veikalos.

6. Likumprojekts paredz precizēt normas, kas atbrīvo no akcīzes nodokļa degvielu, kas nodrošina komerciālo transportlīdzekļu, kas iebrauc Latvijas Republikas teritorijā no ārvalsts, kas nav dalībvalsts (piemēram, pasažieru autobusiem), darbību un uzturēšanu, ja minētā degviela tiek atbrīvota no muitas nodokļa.

7. Likumprojekts paredz pagarināt termiņu, kādā iesniedzami nepieciešamie dokumenti, lai gadījumos, kad preces tiek pārvietotas uz citām dalībvalstīm, piemērotu atlikto nodokļa maksāšanu.

8. Likumprojekts paredz neieviest no 2005.gada 1.janvāra paredzēto akcīzes nodokļa dīzeļdegvielai atmaksu komersantiem, kuri veic pasažieru regulāros pārvadājumus pilsētu un rajonu maršrutos. Tā vietā pasažieru pārvadājumu veicēju atbalsts tiks veikts, izmantojot citus valsts atbalsta instrumentus.

3. Cita informācija

Uz likumprojekta izskatīšanu Saeimā tiks iesniegti papildus grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”, kas būs nepieciešami, lai saskaņotu akcīzes nodokļa likmes energoproduktiem atbilstoši ES Direktīvas 2003/96/EEK prasībām.

Saskaņā ar Direktīvu 2003/96/EC valstīm, kas nav pieņēmušas eiro, katru gadu ir jākoriģē nacionālās nodokļa likmes energoproduktiem nacionālajā valūtā, lai tās atbilstu Direktīvā noteiktajām likmēm eiro. Pārrēķinot nodokļa likmes nacionālajā likumdošanā, tiek ņemts vērā oficiālais eiro kurss oktobra pirmajā darba dienā, kas ir publicēts “Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī” un šis kurss tiek ņemts vērā, salīdzinot nodokļu līmeņa atbilstību Direktīvas prasībām nākamā kalendārā gada 1.janvārī. Tā kā lata kurss līdz 2005.gada 1.janvārim netiks piesaistīts eiro un svārstīsies, Latvijai, ņemot vērā oficiālo eiro/lata kursu oktobra pirmajā darba dienā būs jānovērtē akcīzes nodokļa likmju līmenis un jāveic likmju izmaiņas.

Atkarībā no valūtas kursa svārstībām veidosies arī nodokļa likmju maiņas finansiālā ietekme. Līdz ar to varētu tikt precizēta arī likumprojekta anotācijas sadaļa attiecībā uz ietekmi uz budžetu.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts pozitīvi ietekmē makroekonomisko vidi, jo tiek atvieglota uzņēmumu darbība vairākās tautsaimniecības nozarēs, paaugstinot Latvijas uzņēmumu konkurētspēju starptautiskajā tirgū un tādejādi sekmējot nodarbinātību.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts paaugstina Latvijas uzņēmumu konkurētspēju attiecībā uz citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvju vai organizāciju un kuģu un gaisa kuģu apgādi ar akcīzes precēm.

Likumprojekts atvieglo beznodokļu veikalu darbību, samazinot veicamās administratīvās procedūras, kas jāveic saistībā ar akcīzes preču apriti.

Likumprojekts atļauj nodrošinājumu nodokļa maksātāja vietā iesniegt arī persona, kas uzņemas atbildību par iespējamā nodokļa maksāšanu, tādejādi paplašinot uzņēmēju iespējas izmantot dažādus risinājumus darījumu loģistikas un finansējuma nodrošināšanai.

Likumprojekts paredz pagarināt termiņu, kādā iesniedzami nepieciešamie dokumenti, lai gadījumos, kad preces tiek pārvietotas uz citām dalībvalstīm, piemērotu atlikto nodokļa maksāšanu. Tādejādi tiek novērsta situācija, ka sakarā ar ilgo akcīzes preču transportēšanas laiku un akcīzes preču pavaddokumentu apstiprināšanas laiku uzņēmumiem ir jānomaksā nodoklis un tiek iesaldēti uzņēmumu apgrozāmie līdzekļi.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts varētu pozitīvi ietekmēt nodarbinātību atsevišķās Latvijas tautsaimniecības nozarēs.

4. Ietekme uz vidi

Nav.

5. Cita informācija

Nav.< /FONT>

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

 

2004

2005

2006

2007

 

  1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts neietekmē budžeta ieņēmumus.

  • Izmaiņas budžeta izdevumos
  • Likumprojekts neietekmē budžeta izdevumus.

  • Finansiālā ietekme
  • Nav.

  • Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
  • Kompensējošie pasākumi nav nepieciešami.

  • Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
  • Nav.

  • Cita informācija
  • Uz likumprojekta izskatīšanu Saeimā tiks iesniegti papildus grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”, kas būs nepieciešami, lai saskaņotu akcīzes nodokļa likmes energoproduktiem atbilstoši ES Direktīvas 2003/96/EEK prasībām.

    Saskaņā ar Direktīvu 2003/96/EC valstīm, kas nav pieņēmušas eiro, katru gadu ir jākoriģē nacionālās nodokļa likmes energoproduktiem nacionālajā valūtā, lai tās atbilstu Direktīvā noteiktajām likmēm eiro. Pārrēķinot nodokļa likmes nacionālajā likumdošanā, tiek ņemts vērā oficiālais eiro kurss oktobra pirmajā darba dienā, kas ir publicēts “Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī” un šis kurss tiek ņemts vērā, salīdzinot nodokļu līmeņa atbilstību Direktīvas prasībām nākamā kalendārā gada 1.janvārī. Tā kā lata kurss līdz 2005.gada 1.janvārim netiks piesaistīts eiro un svārstīsies, Latvijai, ņemot vērā oficiālo eiro/lata kursu oktobra pirmajā darba dienā būs jānovērtē akcīzes nodokļa likmju līmenis un jāveic likmju izmaiņas.

    Atkarībā no valūtas kursa svārstībām veidosies arī nodokļa likmju maiņas finansiālā ietekme. Līdz ar to varētu tikt precizēta arī likumprojekta anotācijas sadaļa attiecībā uz ietekmi uz budžetu.

     

    IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

    1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

    Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

    Saistībā ar likumprojektu būs nepieciešams izstrādāt grozījumus šādos Ministru kabineta noteikumos:

    1. Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumos Nr.215 “Akcīzes preču pavaddokumentu aprites un kontroles kārtība” (likumprojekta 7. un 9.pants);
    2. Ministru kabineta 2004.gada 6.aprīļa noteikumos Nr.239 “Kārtība, kādā alkoholiskie dzērieni un tabakas izstrādājumi marķējami ar akcīzes nodokļa markām” (likumprojekta 10.pants).

    2. Cita informācija

    Nav.

     

     

    V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

    1. Saistības pret Eiropas Savienību

    Likumprojekta normas atbilst ES sekundāro tiesību aktu prasībām. ES paredz harmonizēt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem.

    Likumprojekts atbilst Padomes 1992.gada 25.februāra Direktīvas 92/12/EEK par vispārēju režīmu akcīzes precēm un par šādu preču glabāšanu, apriti un uzraudzību prasībām

    2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

    Likumprojekts šo jomu neskar.

    3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

    Likumprojekts šo jomu neskar.

    4. Atbilstības izvērtējums

    Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

    Padomes 1992.gada 25.februāra Direktīva 92/12/EEK par vispārēju režīmu akcīzes precēm un par šādu preču glabāšanu, apriti un uzraudzību

    Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

    ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

    Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst)

    Komentāri

    9.pants un 11.pants (atļauja piegādāt preces citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai organizācijām, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu)

    23.panta 1.punkts

    Atbilst

    10.pants (atbrīvojums no akcīzes nodokļa alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ko piegādā kuģiem un gaisa kuģiem patērēšanai uz vietas)

    23.panta 5.punkts

    Atbilst

    VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

    1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

    Konsultācijas ir veiktas ar Latvijas Kuģu apgādnieku asociāciju un Latvijas alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociāciju.

    2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

    Likumprojektā ir iestrādāti Latvijas Kuģu apgādnieku asociācijas un Latvijas alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācijas iesniegtie priekšlikumi.

    3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

    Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

    4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

    Ir bijušas konsultācijas ar Eiropas Komisiju par akcīzes preču aprites kontroli brīvajās zonās un brīvajās noliktavās. Saskaņā ar Komisijas sniegto skaidrojumu, naftas produktu ražošana un apstrāde brīvajās zonās vai brīvajās noliktavās, ja šīs darbības pieļauj muitas normatīvie akti, var tikt veiktas arī ārpus akcīzes preču noliktavas.

    Tāpat konsultācijas ar Eiropas Komisiju ir bijušas par akcīzes preču piegādēm kuģiem un gaisa kuģiem. Atbilstoši Eiropas Komisijas sniegtajai atbildei dalībvalstīm un to nodokļu administrācijai ir tiesības pašām noteikt nosacījumus attiecībā uz akcīzes nodokļa piemērošanu akcīzes preču piegādēm kuģu krājumiem.

    5. Cita informācija

    Nav

    VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

    Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu” noteikto funkciju ietvaros.

    2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

    Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, un pēc tam arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā".

    3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

    Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

    4. Cita informācija

    Nav

     

     

    Finanšu ministrs O.Spurdziņš

     

     

     

    Valsts sekretāre

    Juridiskā departamenta direktore

    Par kontroli atbildīgā amatpersona

    Atbildīgā amatpersona

    V.Andrējeva

    E.Strazdiņa

    M.Radeiko

    K.Birznieks

     

    00.00.0000. 0:00

    K.Birznieks, 7095530

    karlisb@fm.gov.lv