Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"

Izdarīt likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 22.nr.; 2001, 11., 21.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "uzņēmējdarbība" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "komercdarbība" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt visā likumā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "komersants" (attiecīgā locījumā).

3. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

4. Aizstāt 2.panta otrās daļas 2.punktā vārdu "telekomunikācijas" ar vārdiem "elektroniskie sakari".

5. Aizstāt 4.panta pirmajā daļā vārdu "uzņēmējs" ar vārdu "komersants".

6. Izteikt 7.panta otrās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

"Komisija ir ekonomikas ministra pārraudzībā esoša atvasināta publiska persona."

7. 10.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "noteiktos uzdevumus" ar vārdiem "noteiktās funkcijas";

izteikt piektās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:

"Komisija likumā "Par pašvaldībām" noteiktajā kārtībā var pilnvarot pašvaldību veikt sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas funkciju valsts regulējamās nozarēs, ja attiecīgā pašvaldība tam piekrīt.";

aizstāt sestajā daļā vārdus "attiecīgā pašvaldība" ar vārdiem "attiecīgās pašvaldības regulators";

papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:

"(7) Regulators nosaka kvalitātes prasības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanai."

8. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:

"12.pants. Regulatora atbildība

(1) Regulators ir atbildīgs par savas darbības likumību.

(2) Zaudējumus, kas radušies regulatora prettiesiska lēmuma vai prettiesiska administratīvā akta dēļ, atlīdzina normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."

9. Papildināt 16.panta ceturto daļu pēc vārda "anulēšanu" ar vārdu iekavās "(atcelšanu)".

10. Izteikt 17.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Licencē norāda sabiedriskā pakalpojuma veidu, licences termiņu, licences darbības zonu kā ģeogrāfisku teritoriju, licences grozīšanas un anulēšanas (atcelšanas) iespējas, kā arī īpašos nosacījumus, kurus paredz regulējamās nozares speciālie normatīvie akti."

11. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:

"18.pants. Licences nosacījumu grozīšana, licences anulēšana (atcelšana) un darbības apturēšana

(1) Pamatotu ierosinājumu grozīt izsniegtās licences nosacījumus vai anulēt (atcelt) licenci sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs iesniedz regulatoram Ministru kabineta noteiktā kārtībā.

(2) Regulators groza izsniegtās licences nosacījumus, ja:

1) ir stājušies spēkā grozījumi normatīvajos aktos, kas attiecas uz regulējamo sabiedrisko pakalpojumu veidu;

2) citādi nav iespējams nodrošināt ekonomiski pamatotu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu licences darbības zonā;

3) sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs ir iesniedzis pamatotu ierosinājumu.

(3) Regulators, informējot attiecīgās regulējamās nozares ministriju vai attiecīgo pašvaldību, anulē (atceļ) sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam izsniegto licenci, ja sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs:

1) neievēro vai pārkāpj tam izsniegtās licences nosacījumus;

2) neievēro vai pārkāpj normatīvajos aktos noteiktās prasības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā;

3) atzīts par likvidējamu;

4) iesniedzis pamatotu ierosinājumu;

5) 12 mēnešu laikā no licences izsniegšanas dienas nav sācis sniegt sabiedriskos pakalpojumus (ja licencē nav noteikts sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas sākuma termiņš).

(4) Par licences nosacījumu grozīšanu regulators rakstveidā brīdina sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vismaz 30 dienas iepriekš. Šā panta otrās daļas 3.punktā noteiktajā gadījumā regulators nosaka brīdināšanas termiņu.

(5) Par licences anulēšanu (atcelšanu) regulators rakstveidā brīdina sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vismaz trīs mēnešus iepriekš. Šā panta trešās daļas 3., 4. un 5.punktā noteiktajā gadījumā, kā arī anulējot (atceļot) licenci saskaņā ar Administratīvā procesa likumu, regulators nosaka brīdināšanas termiņu.

(6) Ja licence tiek anulēta (atcelta), sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam neatmaksā saskaņā ar šā likuma 30.pantu samaksāto valsts nodevu par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.

(7) Regulators aptur izsniegtās licences darbību, ja ir pamatotas aizdomas par to, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs neievēro vai pārkāpj tam izsniegtās licences nosacījumus vai normatīvajos aktos noteiktās prasības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā.

(8) Administratīvā procesa likumā noteiktais tiesiska administratīva akta atcelšanas termiņa ierobežojums netiek piemērots, izdarot grozījumus licencē vai licenci anulējot (atceļot) saskaņā ar šo likumu."

12. Aizstāt 19.panta ceturtajā daļā vārdu "dienu" ar vārdu "darbdienu".

13. Papildināt 21.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:

"(8) Pieteikuma iesniegšana tiesā par tāda administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu vai spēkā neesošu, ar kuru apstiprināts tarifs, neaptur komisijas izdota administratīvā akta darbību."

14. Aizstāt 24.panta pirmajā daļā un 32.panta otrajā daļā vārdu "saņēmējs" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "lietotājs" (attiecīgā locījumā).

15. Aizstāt 25.panta otrajā daļā vārdus "uzņēmējdarbību, kuru sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs veic brīvas konkurences un tirgus apstākļos" ar vārdiem "cita veida komercdarbību".

16. Izteikt 26.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs kārto atsevišķu grāmatvedības uzskaiti katram sabiedriskā pakalpojuma veidam. Minētā uzskaite ir nodalīta no kopējās komercdarbības grāmatvedības uzskaites."

17. 27.pantā:

izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:

"27.pants. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja cita veida darbība";

izslēgt vārdus "brīvas konkurences apstākļos".

18. 28.pantā:

izteikt 28.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

"1) ja sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam tiks anulēta (atcelta) licence;";

aizstāt otrajā daļā vārdu "dienu" ar vārdu "darbdienu".

19. 31.pantā:

izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:

"31.pants. Valsts nodevas par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu likme un maksāšanas kārtība";

izslēgt pirmajā daļā vārdus un skaitli "katru gadu līdz 1.oktobrim";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Kārtību, kādā maksājama valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu, nosaka Ministru kabinets."

20. 33.panta pirmajā daļā:

izslēgt vārdu "rakstveidā";

aizstāt vārdus "tam pieejamos" ar vārdiem "tā rīcībā esošos".

21. Aizstāt 34.panta pirmajā daļā vārdus "ne vēlāk kā divas nedēļas" ar vārdiem "mēneša laikā".

22. Izteikt 35.pantu šādā redakcijā:

"35.pants. Regulatora lēmumu pieņemšana un izpilde

(1) Regulators lietā par strīda izšķiršanu pieņem lēmumu un nosaka tā izpildes kārtību un termiņus. Šādu regulatora lēmumu piecu darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas nosūta lietas dalībniekiem.

(2) Regulatora lēmumu lietā par strīda izšķiršanu var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā mēneša laikā pēc tā spēkā stāšanās.

(3) Regulatora lēmuma izpilde tiek nodrošināta lēmumā noteiktajā kārtībā un termiņos."

23. Aizstāt 36.panta pirmajā daļā vārdus "sabiedrisko pakalpojumu regulatora padome (turpmāk – padome)" ar vārdu "padome".

24. Izteikt 38.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Padomes locekļa komercdarbības, ienākumu gūšanas, amatu savienošanas, darbu pildīšanas ierobežojumus, kā arī ar tiem saistītos citus ierobežojumus un pienākumus, ciktāl tie nav noteikti šajā likumā, nosaka likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"."

25. Aizstāt 42.panta ceturtajā daļā vārdus "visiem padomes locekļiem ne vēlāk kā trīs darba dienas pirms sēdes" ar vārdiem "padomes noteiktajā kārtībā".

26. 44.pantā:

aizstāt otrajā daļā vārdu "izstrādā" ar vārdu "apstiprina";

izslēgt trešo daļu.

27. Izteikt 46.pantu šādā redakcijā:

"46.pants. Padomes locekļu un izpildinstitūcijas darbinieku atalgojums

Padome nosaka priekšsēdētāja un padomes locekļu algu, kā arī izpildinstitūcijas darbinieku atalgojumu gadskārtējā valsts budžetā atalgojumam paredzētās apropriācijas ietvaros."

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”” anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

Ir nepieciešams likumu „Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” (turpmāk - Likums) saskaņot ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu (spēkā stājies 01.01.2003.), Administratīvā procesa likumu (stājies spēkā 01.02.2004.) un Komerclikumā lietoto terminoloģiju. Grozījumi likumā izstrādāti atbilstoši Ministru kabineta 29.01.2002. sēdes lēmumam (prot. nr.5, 42.§) “Par Administratīvā procesa likuma ieviešanai nepieciešamo grozījumu izdarīšanu spēkā esošajos normatīvajos aktos” un Valsts pārvaldes iekārtas likuma ieviešanas plānam (apstiprināts ar Ministru kabineta 26.02.2003. rīkojumu nr.129).

Saskaņā ar Ministru kabineta 12.02.2002. sēdes lēmumu (prot. nr.7, 32.§) “Par likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 12.pantā ietvertā pilnvarojuma Ministru kabinetam izpildes problēmām” 3.p. Likumā nepieciešams paredzēt, ka zaudējumu, kas radušies prettiesisku sabiedrisko pakalpojumu regulatoru lēmumu rezultātā, atlīdzību var saņemt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Praksē, regulējot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, ir radusies nepieciešamība pēc jauniem efektīviem regulēšanas instrumentiem, īpaši gadījumos, kad sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs neievēro vai pārkāpj tam izsniegtās licences nosacījumus. Šobrīd Likums minētajās situācijās paredz tikai iespēju licenci anulēt.

Šobrīd likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 38.panta otrajā daļā ir atsauce uz Korupcijas novēršanas likumu, kas ir zaudējis spēku sakarā ar likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” stāšanos spēkā, līdz ar to, lai sakārtotu normatīvo aktu sistēmu atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, ir nepieciešams precizēt likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 38.panta otro daļu.

Likums nosaka, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes sēdes laiks un darba kārtība izziņojama visiem padomes locekļiem ne vēlāk kā trīs darba dienas pirms sēdes. Šāds regulējums nepieļauj sasaukt padomes sēdes un operatīvi izskatīt steidzami risināmus jautājumus ātrāk kā pēc trijām darba dienām.

Eiropas Komisijas 2003.gada Visaptverošajā monitoringa ziņojumā, par kuru informatīvais ziņojums skatīts MK 19.11.2003. sēdē (prot. nr.60, 20.§) ir norādīts, ka jānodrošina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas neatkarība un darbības efektivitāte. Arī vairākos līdzšinējos Eiropas Komisijas progresa ziņojumos par Latviju ir norādīts, ka īpašas pūles jāpieliek, lai nostiprinātu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas neatkarību.

Likums paredz, ka valsts nodevas par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu likmi katru gadu nosaka Ministru kabinets. Kopš Likuma spēkā stāšanās 2001.gadā valsts nodevas likme par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu valsts regulējamās nozarēs nav mainījusies, bet pašvaldību regulējamās nozarēs tā nav mainījusies kopš 2002.gada. Tāda pati likme noteikta arī 2004.gadam. Stabila Ministru kabineta noteikta valsts nodevas likme radītu skaidrību un atvieglotu plānošanu gan valsts nodevas esošajiem, gan iespējamiem maksātājiem, kā arī sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem. Turklāt katru gadu izdodot Ministru kabineta noteikumus ar vienādu saturu tiek nelietderīgi tērēti resursi. Ministru kabineta noteikumu izdošanas procedūra ir laikietilpīga un tajā ir iesaistīti sasniegtajam rezultātam neatbilstoši daudz valsts pārvaldē strādājošo.

Likumā ir nepieciešami arī daži redakcionāli precizējumi.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekta mērķis ir saskaņot Likumā esošo regulējumu ar izmaiņām valsts pārvaldes, administratīvā procesa un uzņēmējdarbības tiesiskajā regulējumā, kā arī atrisināt sabiedrisko pakalpojumu regulatoru atbildības par prettiesiskiem lēmumiem jautājumu.

Likumprojekts paredz:

  1. saskaņot Likumu ar Administratīvā procesa likumu tiktāl, ciktāl nav nepieciešams speciāls regulējums;
  2. saskaņot Likumu ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un Komerclikumu;
  3. aizstāt esošo, bet praksē nedarbojošos sabiedrisko pakalpojumu regulatoru (turpmāk- regulatori) atbildības regulējumu, nosakot, ka zaudējumus, kas radušies regulatora prettiesiska lēmuma vai prettiesiska administratīvā akta rezultātā, atlīdzina normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
  4. deleģēt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai tiesības noteikt kvalitātes prasības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanai;
  5. deleģēt Ministru kabinetam tiesības noteikt stabilu valsts nodevas par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu likmi un kārtību, kādā maksājama valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu;
  6. izdarīt Likumā redakcionālus precizējumus.

Šādi likuma grozījumi pilnībā atrisinās anotācijas I sadaļas 1.punktā norādītās problēmas.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem*

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Izmaiņas budžeta ieņēmumos nerada

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Izmaiņas budžeta izdevumos nerada

 3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšana

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Papildus:

  1. pamatojoties uz likumprojekta redakcijā iekļauto 31.panta otro daļu un ceturto daļu, jāizdod Ministru kabineta noteikumi valsts nodevas likmi un par kārtību, kādā maksājama valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu;
  2. jāgroza Ministru kabineta 03.07.2001. noteikumi nr.299 “Sabiedrisko pakalpojumu licencēšanas noteikumi”, nosakot tajos kārtību, kādā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs var iesniegt ierosinājumu grozīt izsniegtās licences nosacījumus vai anulēt (atcelt) licenci.

Minēto Ministru kabineta noteikumu projektu izstrāde tiks uzsākta pēc likumprojekta akceptēšanas Ministru kabinetā un tie tiks iesniegti Ministru kabinetā sešu mēnešu laikā pēc likuma “Grozījumi likumā „Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”” izsludināšanai.

2. Cita informācija

Nav

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta

projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības

normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības

pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

5. Cita informācija 

 Nav

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 -

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšana notiek ar sabiedrības saziņas līdzekļu starpniecību. Informācija pēc likumprojekta izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē iegūstama arī tīklā “Internet” Ministru kabineta mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiek radītas, kā arī netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un ministru Kabineta Ziņotājā”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvā akta izdošana neradīs izmaiņas esošajā lēmumu pārsūdzēšanas kārtībā.

4. Cita informācija

Nav

 

 

Ministrs J.Lujāns

 

 

Ekonomikas ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

  

  

  

 

J.Lujāns

K.Gerhards

Dž. Innusa

J. Eglītis

B.Vītoliņa

11.08.2004 16:09

I.Moora

7097263 ilze.moora@sprk.gov.lv