Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Civillikumā

Izdarīt Civillikumā šādus grozījumus:

1. Izslēgt 11.panta otrās daļas otro teikumu.

2. Aizstāt likuma pirmās daļas tekstā vārdu "pārzinis" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "vadītājs" (attiecīgā locījumā).

3. Izteikt pirmās daļas pirmās nodaļas otrās apakšnodaļas II iedaļas nosaukumu šādā redakcijā:

"II. Iesniegums laulības noslēgšanai. Izsludināšana".

4. Izteikt 41. un 42.pantu šādā redakcijā:

"41. Personas, kuras vēlas noslēgt laulību, iesniedz par to iesniegumu dzimtsarakstu nodaļā, izņemot 51.pantā paredzētos gadījumus.

42. Iesniedzot 41.pantā minēto iesniegumu, personām jāuzrāda dzimšanas apliecība, bet personām, kas agrāk bijušas citā laulībā, jāuzrāda arī viens no šādiem dokumentiem:

1) bijušā laulātā miršanas apliecība;

2) laulības šķiršanas apliecība vai arī izraksts vai izziņa no laulības šķiršanas akta ieraksta;

3) likumīgā spēkā esošs tiesas spriedums, ar kuru laulība šķirta vai atzīta par neesošu, vai arī izraksts vai izziņa no laulības reģistra ar atzīmi par šādu spriedumu.

Tāpat personām līdz laulības noslēgšanai jāiesniedz ārsta apliecinājums par veselības stāvokli un attiecīgos gadījumos vecāku, aizbildņu vai bāriņtiesas rakstiska atļauja.

Par nepatiesu šajā pantā paredzēto ziņu sniegšanu vainīgos var saukt pie kriminālatbildības."

5. 44.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"Izsludināšanu izdara dzimtsarakstu nodaļa, kurā iesniegts iesniegums par vēlēšanos noslēgt laulību.";

aizstāt otrās daļas 1.punktā vārdu "pieteikumu" ar vārdu "iesniegumu".

6. Aizstāt 45.panta pirmajā daļā vārdus "pieteikums par vēlēšanos doties laulībā" ar vārdiem "iesniegums par vēlēšanos noslēgt laulību".

7. Aizstāt 47.pantā vārdus "pieteikta vēlēšanās doties laulībā" ar vārdiem "iesniegts iesniegums par vēlēšanos noslēgt laulību".

8. Aizstāt 50.pantā vārdus "laulības pieteikumu " ar vārdiem "iesniegumu par vēlēšanos noslēgt laulību".

9. Papildināt 55.pantu aiz vārda "līgavainis" ar vārdiem "vai līgava".

10. Izteikt 56.panta otrās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:

"Dzimtsarakstu nodaļā laulā atklāti nodaļas telpās vai citās piemērotās telpās."

11. Izteikt 86.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"Noslēdzot laulību, viens no laulātajiem var savam uzvārdam pievienot otra laulātā uzvārdu, izņemot gadījumus, kad vienam no laulātajiem jau ir dubults uzvārds, vai arī laulātie var iegūt kopēju dubultu uzvārdu, kas veidojas no abu laulāto pirmslaulības uzvārdiem."

12. Aizstāt 155.pantā vārdu "pieteikumu" ar vārdu "iesniegumu".

13. Aizstāt 157.pantā vārdu "pieteikums" ar vārdu "iesniegums".

14. Izslēgt 161.pantu.

 

 

 

 

Tiesību akta projekta “Grozījumi Civillikumā” anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Grozījumi Civillikuma ģimenes tiesību daļā, kas izdarīti ar 12.12.2002 likumu (spēkā no 01.01.2003.), ieviesa izmaiņas kā laulībā tā ārlaulībā dzimušu bērnu izcelšanās noteikšanā, sakarā ar to ir izstrādāts projekts jaunam Civilstāvokļa aktu likumam, kas, savukārt, rada nepieciešamību papildus veikt atsevišķus grozījumus dažās Civillikuma normās.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts paplašina fizisko personu tiesības – paredz laulības noslēgšanas vietas brīvu izvēli.

Civillikuma 161. pants likumā nav nepieciešams, jo bērna uzvārda noteikšanas kārtība ir reglamentēta likuma 151. pantā, ieskaitot gadījumus, kad bērna vecāki maina uzvārdu.

Atteikšanās no novecojušu valodas izteiksmes formu lietošanas likuma tekstā un juridisko terminu lietošanas precizēšana.

3. Cita informācija

Nav

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Tiesību akts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Atvieglota fizisko un juridisko personu tiesisko jautājumu kārtošana

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēju piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Tiesību akts ðo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

Tiesību akts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Nav.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Ir sagatavoti projekti jaunam Civilstāvokļa aktu likumam un grozījumiem likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ģimenes tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību”.

2. Cita informācija

Nav

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1.Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akts šo jomu neskar

2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Tiesību akts šo jomu neskar

4.Atbilstības izvērtējums

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Tiesību akts šo jomu neskar

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Tiesību akts šo jomu neskar.

Atbilstības pakāpe (atbilst / neatbilst)

Komentāri

5.Cita informācija

Nav.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Latvijas bāriņtiesu un pagasttiesu darbinieku asociācija

2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta

3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav veikti

4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikuðas

5.Cita informācija

Informēti visi valsts dzimtsarakstu nodaļu darbinieki un uzklausīts viņu viedoklis

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību akts neizmaina likumā noteiktās valsts un pašvaldību institūciju funkcijas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība tiks iepazīstināta ar projektu, to publicējot Tieslietu ministrijas mājas lapā: www.tm.gov.lv.

Valsts normatīvie akti tiek publicēti laikrakstā “Latvijas vēstnesis”

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Vispārējā likumos noteiktajā kārtībā. Konkrētais tiesību

akts neparedz ierobežot personu tiesības

4. Cita informācija

Nav.

 

Tieslietu ministre V. Muižniece

 

05.04.2004.

Ā. Iklāva 7226222

Arija.Iklava@tm.gov.lv

Valsts

sekretārs

Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos

Par kontroli atbildīgā

amatpersona

Atbildīgā

amatpersona

       

M.Bičevskis

I.Nikuļceva

I.Brazauska

Ā.Iklāva