Iesniedz Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija

Iesniedz Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija

 

Likumprojekts otrajam lasījumam

09.11.04.

 

 

Grozījumi Patvēruma likumā

 

 

Izdarīt Patvēruma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 8.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izslēgt 3.pantā vārdu “rakstveida”.

 

2. Papildināt 7.panta otro daļu pēc vārda “iestādes” ar vārdiem “vai ārvalstu institūcijas, ja tas atbilst Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām”.

 

3. 10.pantā:

papildināt piekto daļu pēc vārda “palīdzību” ar vārdiem “un slimību primāro ārstēšanu”;

papildināt pantu ar astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

“(8) Patvēruma meklētājam ir pienākums sabiedrības veselības interesēs iziet medicīnisko pārbaudi.

(9) Patvēruma meklētājam ir pienākums sadarboties ar Valsts robežsardzi, lai tā varētu noņemt viņa pirkstu nospiedumus.”

 

4. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

“14.pants. Patvēruma meklētāja aizturēšana

(1) Valsts robežsardzei ir tiesības aizturēt patvēruma meklētāju līdz 10 diennaktīm, ja:

1) nav noskaidrota patvēruma meklētāja identitāte;

2) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs cenšas ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu;

3) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājam saskaņā ar šā likuma nosacījumiem nebūs likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā;

4) tas nepieciešams valsts drošības un sabiedriskās kārtības interesēs.

(2) Valsts robežsardze patvēruma meklētāju aiztur un tiesnesis lēmumu par patvēruma meklētāja aizturēšanu pieņem Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.

(3) Valsts robežsardze iesniegumu par aizturēšanas termiņa pagarināšanu var iesniegt atkārtoti, taču kopējais aizturēšanas termiņš nedrīkst pārsniegt pieteikuma izskatīšanas termiņu.

(4) Patvēruma meklētājs aizturēšanas laikā tiek izmitināts šim nolūkam paredzētās telpās:

1) robežkontroles punktā vai Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums izskatīts šā likuma 13.pantā noteiktajā kārtībā;

2) Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums iesniegts, personai atrodoties Latvijas Republikā.”

 

5. Izslēgt 17.pantu.

 

6. Papildināt 18.pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

“(9) Ja atbilstoši Padomes regulai (EK) Nr.343/2003 (2003.gada 18.februāris), “Ar ko paredz kritērijus un mehānismus, lai noteiktu dalībvalsti, kura ir atbildīga par trešās valsts pilsoņa patvēruma pieteikuma izskatīšanu, kas iesniegts kādā no dalībvalstīm” saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās institūcijas lēmums par atteikumu izskatīt pieteikumu vai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī iesniegta pieteikuma izskatīšanu ir atbildīga Latvijas Republika, pieteikumu izskata šajā likumā noteiktajā kārtībā un termiņos. Pieteikuma izskatīšanas termiņu skaita no dienas, kad saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts atteikums uzņemties atbildību par pieteikuma izskatīšanu vai kad patvēruma meklētājs atgriezts Latvijas Republikā.”

 

7. Aizstāt 19.panta ceturtajā daļā vārdus “Valsts policija” ar vārdiem “Valsts robežsardze”.

 

8. Izteikt 20.panta ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Patvēruma meklētāja uzturam, kā arī higiēnas un pirmās nepieciešamības preču iegādei paredzēto izdevumu apmēru un segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.”

 

9. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:

“27.pants. Bēgļa uzturēšanās Latvijas Republikā

Personai, kurai piešķirts bēgļa statuss, bez maksas izsniedz pastāvīgās uzturēšanās atļauju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.”

 

10. Izteikt 30.panta 2.punktu šādā redakcijā:

“2) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem pastāvīgās uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, kad prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;”.

 

11. Izslēgt 33.pantu.

 

12. Izslēgt 35.panta trešo daļu.

 

13. Izteikt 37.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

“(1) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, izsniedz termiņuzturēšanās atļauju uz laiku līdz četriem gadiem. Ja persona mēnesi pirms termiņa beigām iesniedz iesniegumu par uzturēšanās termiņa pagarināšanu un joprojām pastāv kāds no šā likuma 35.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, Departaments pieņem lēmumu par alternatīvā statusa termiņa pagarināšanu.

(2) Šā panta pirmajā daļā minēto termiņuzturēšanās atļauju izsniedz Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.”

 

14. Izteikt 39.pantu šādā redakcijā:

“39.pants. Pabalsts personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss

Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, nav citu iztikas avotu, tā ne ilgāk kā deviņus mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas saņem pabalstu Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā.”

 

15. Aizstāt 40.panta otrajā daļā vārdus “trīs gadus” ar vārdiem “divus gadus”.

 

16. Izteikt 41.panta 3.punktu šādā redakcijā:

“3) tā iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, kad prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;”.

 

17. Izslēgt 42.panta trešo daļu.

 

18. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci šādā redakcijā:

“Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2003.gada 27.janvāra direktīvas 2003/9/EK, kas nosaka minimālos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai, un Padomes 2001.gada 20.jūlija direktīvas 2001/55/EC par obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida pieplūduma gadījumā sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai līdzsvarotu dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to saistītās sekas.”

 

Pārejas noteikums

 

Likuma 3.panta pirmā daļa stājas spēkā 2005.gada 6.februārī.

 

 

 

 

 

Likumprojekts otrajam lasījumam

11.11.04.

Sagatavojusi  Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija                             

 

 

Priekšlikumi likumprojektam

“Grozījumi Patvēruma likumā”

(dok.nr.2488;  reģ.nr.760)

 

Spēkā esošā likuma redakcija

 

Pirmajā  lasījumā pieņemtā likumprojekta redakcija

Nr.

p.k.

Iesniegtie priekšlikumi

Komisijas atzinums

Komisijas sagatavotā redakcija

 otrajam lasījumam

 

Izdarīt Patvēruma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 8.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izdarīt Patvēruma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 8.nr.) šādus grozījumus:

 

 3.pants. Patvēruma meklētāja statuss

Persona uzskatāma par patvēruma meklētāju, ja tā šajā likumā noteiktajā kārtībā iesniegusi rakstveida pieteikumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu (turpmāk — pieteikums). Pieteikumu no tā iesniegšanas brīža līdz galīgā lēmuma pieņemšanai izskata šajā likumā noteiktajā kārtībā un termiņos (turpmāk — patvēruma piešķiršanas process).

 

 

1. Izslēgt 3.pantā vārdu "rakstveida".

 

 

 

1. Izslēgt 3.pantā vārdu "rakstveida".

7.pants. Informācijas neizpaušana

 (2) Informāciju par patvēruma meklētāju drīkst izpaust, ja attiecīgā persona devusi tam rakstveida piekrišanu vai ja informāciju likumā noteiktajā kārtībā pieprasījušas tiesībaizsardzības iestādes.

 

 

2. Papildināt 7.panta otro daļu aiz vārda "iestādes" ar vārdiem "vai ārvalstu institūcijas, ja tas atbilst Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām".

 

1.

Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija

 

Redakcionāli precizēt likumprojekta 2.pantu – aizstāt vārdu “aiz” ar vārdu “pēc”.

 

 

 

 

Atbalstīt

2. Papildināt 7.panta otro daļu pēc vārda "iestādes" ar vārdiem "vai ārvalstu institūcijas, ja tas atbilst Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām".

 

10.pants. Patvēruma meklētāja tiesības un pienākumi

(5) Patvēruma meklētājam ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību par valsts līdzekļiem.

 

3. 10.pantā:

papildināt piekto daļu aiz vārda "palīdzību" ar vārdiem "un primāro veselības aprūpi";

papildināt pantu ar astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

"(8) Patvēruma meklētājam ir pienākums veikt medicīnisko pārbaudi sabiedrības veselības interesēs.

(9) Patvēruma meklētājam ir pienākums sadarboties ar Valsts robežsardzi, lai noņemtu viņa pirkstu nospiedumus."

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Iekšlietu ministrs

Ē. Jēkabsons

 

Aizstāt likumprojekta 3. panta pirmajā daļā vārdus „un primāro veselības aprūpi” ar vārdiem „un slimību primāro ārstēšanu. Patvēruma meklētājiem ar īpašām vajadzībām tiek nodrošināta aprūpe Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.”;

 

Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija

 

Izteikt likumprojekta 3. pantu šādā redakcijā:

“3.10.pantā:

papildināt piekto daļu pēc vārda "palīdzību" ar vārdiem "un slimību primāro ārstēšanu ";

papildināt pantu ar astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

"(8) Patvēruma meklētājam ir pienākums  sabiedrības veselības interesēs iziet medicīnisko pārbaudi.

(9) Patvēruma meklētājam ir pienākums sadarboties ar Valsts robežsardzi, lai tā varētu noņemt viņa pirkstu nospiedumus."

 

 

 

 

Daļēji

atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīt

3. 10.pantā:

papildināt piekto daļu pēc vārda "palīdzību" ar vārdiem "un slimību primāro ārstēšanu ";

papildināt pantu ar astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

"(8) Patvēruma meklētājam ir pienākums  sabiedrības veselības interesēs iziet medicīnisko pārbaudi.

(9) Patvēruma meklētājam ir pienākums sadarboties ar Valsts robežsardzi, lai tā varētu noņemt viņa pirkstu nospiedumus."

 

14.pants. Patvēruma meklētāja izmitināšana robežkontroles punktā

(1) Izskatot pieteikumu šā likuma 13.pantā noteiktajā kārtībā, patvēruma meklētājs izmitināms šim nolūkam paredzētās telpās robežkontroles punktā. Patvēruma meklētāja izmitināšana robežkontroles punktā ilgāk par 72 stundām pieļaujama, pamatojoties uz tiesneša lēmumu. Tiesnesis pieņem lēmumu par patvēruma meklētāja izmitināšanas termiņa pagarināšanu, ja nav noskaidrota patvēruma meklētāja identitāte, ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs cenšas ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu, vai ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājam saskaņā ar šā likuma nosacījumiem nebūs likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā, vai ja tas nepieciešams valsts drošības un sabiedriskās kārtības interesēs.

(2) Tiesnesis izskata Valsts robežsardzes iesniegumu pagarināt izmitināšanas termiņu un 24 stundu laikā no iesnieguma iesniegšanas brīža pieņem lēmumu par patvēruma meklētāja izmitināšanas termiņa pagarināšanu robežkontroles punktā vai atteikumu to pagarināt. Tiesneša lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams.

 

4. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

"14.pants. Patvēruma meklētāja aizturēšana

(1) Valsts robežsardzei ir tiesības aizturēt patvēruma meklētāju līdz
10 diennaktīm, ja:

1) nav noskaidrota patvēruma meklētāja identitāte;

2) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs cenšas ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu;

3) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājam saskaņā ar šā likuma nosacījumiem nebūs likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā;

4) tas nepieciešams valsts drošības un sabiedriskās kārtības interesēs.

(2) Valsts robežsardze patvēruma meklētāju aiztur un tiesnesis lēmumu par patvēruma meklētāja aizturēšanu pieņem Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.

(3) Valsts robežsardze iesniegumu par aizturēšanas termiņa pagarināšanu var iesniegt atkārtoti, taču kopējais aizturēšanas termiņš nedrīkst pārsniegt pieteikuma izskatīšanas termiņu.

(4) Patvēruma meklētājs aizturēšanas laikā tiek izmitināts šim nolūkam paredzētās telpās:

1) robežkontroles punktā vai Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums izskatīts šā likuma 13.pantā noteiktajā kārtībā;

2) Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums iesniegts, personai atrodoties Latvijas Republikā."

 

 

 

 

4. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

"14.pants. Patvēruma meklētāja aizturēšana

(1) Valsts robežsardzei ir tiesības aizturēt patvēruma meklētāju līdz
10 diennaktīm, ja:

1) nav noskaidrota patvēruma meklētāja identitāte;

2) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs cenšas ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu;

3) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājam saskaņā ar šā likuma nosacījumiem nebūs likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā;

4) tas nepieciešams valsts drošības un sabiedriskās kārtības interesēs.

(2) Valsts robežsardze patvēruma meklētāju aiztur un tiesnesis lēmumu par patvēruma meklētāja aizturēšanu pieņem Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.

(3) Valsts robežsardze iesniegumu par aizturēšanas termiņa pagarināšanu var iesniegt atkārtoti, taču kopējais aizturēšanas termiņš nedrīkst pārsniegt pieteikuma izskatīšanas termiņu.

(4) Patvēruma meklētājs aizturēšanas laikā tiek izmitināts šim nolūkam paredzētās telpās:

1) robežkontroles punktā vai Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums izskatīts šā likuma 13.pantā noteiktajā kārtībā;

2) Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums iesniegts, personai atrodoties Latvijas Republikā."

 

17.pants. Personas izmitināšana, ja pieteikums iesniegts, personai atrodoties Latvijas Republikā

(1) Patvēruma meklētāju var izmitināt Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā šim nolūkam paredzētās telpās šādos gadījumos: lai noskaidrotu patvēruma meklētāja identitāti; ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs cenšas ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu, vai ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājam saskaņā ar šā likuma nosacījumiem nebūs likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā, vai tas nepieciešams valsts drošības un sabiedriskās kārtības interesēs. Patvēruma meklētājs izmitināms atsevišķi no personām, kuras tiek turētas aizdomās par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. Patvēruma meklētāja izmitināšana Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā ilgāk par 72 stundām, lai noskaidrotu minētos apstākļus, pieļaujama, pamatojoties uz tiesneša lēmumu par patvēruma meklētāja izmitināšanas termiņa pagarināšanu.

(2) Tiesnesis izskata Valsts robežsardzes iesniegumu par patvēruma meklētāja izmitināšanas termiņa pagarināšanu un 24 stundu laikā no iesnieguma iesniegšanas dienas pieņem lēmumu par patvēruma meklētāja izmitināšanas termiņa pagarināšanu Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā vai atteikumu to pagarināt. Tiesneša lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams.

(3) Ja pēc iepazīšanās ar pieteikumu un patvēruma meklētāja sniegto informāciju Departaments atzīst, ka pieteikums izskatāms šā likuma 16.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā, patvēruma meklētājs nekavējoties nogādājams patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā. Ja pieteikums izskatāms šā likuma 19.pantā noteiktajā kārtībā, patvēruma meklētāju, līdz tiek pieņemts lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, var izmitināt Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā saskaņā ar tiesneša lēmumu.

 

 

5. Izslēgt 17.pantu.

 

 

 

 

5. Izslēgt 17.pantu.

 

18.pants. Lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt. Lēmuma pārsūdzēšanas kārtība

(1) Lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt Departaments pieņem pēc tam, kad veiktas šā likuma 13.panta pirmajā daļā vai 16.panta pirmajā daļā paredzētās pārrunas ar patvēruma meklētāju.

(2) Izskatot pieteikumu, Departaments vispirms lemj par bēgļa statusa piešķiršanu patvēruma meklētājam atbilstoši šā likuma noteikumiem. Ja uz patvēruma meklētāju neattiecas šā likuma 23.panta nosacījumi, Departaments lemj par alternatīvā statusa piešķiršanu atbilstoši šajā likumā noteiktajai kārtībai.

(3) Lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt Departaments noformē rakstveidā, to izvērsti pamatojot un norādot tā pārsūdzēšanas kārtību. Patvēruma meklētājs ar lēmuma saturu iepazīstināms nekavējoties, paskaidrojot viņam lēmuma būtību un tā pārsūdzēšanas kārtību valodā, kuru viņš prot.

(4) Pieņemot lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, šaubas par pieteikuma pamatotību tulkojamas par labu patvēruma meklētājam.

(5) Sūdzību par Departamenta lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt septiņu dienu laikā var iesniegt Padomei patvēruma meklētājs, viņa pilnvarota persona vai cita ieinteresēta persona. Padome šādu sūdzību izskata triju mēnešu laikā, un tās lēmums ir galīgs.

(6) Sūdzības izskatīšanas laikā persona uzskatāma par patvēruma meklētāju.

(7) Ja pēc tam, kad Padome pieņēmusi lēmumu par atteikumu piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu, personas rīcībā nonākuši jauni fakti, kas būtiski maina lietas apstākļus, persona ir tiesīga iesniegt Padomei atkārtotu pieteikumu. Padome pieņem lēmumu par patvēruma meklētāja atkārtoti iesniegtā pieteikuma pamatotību divu darbdienu laikā. Ja pieteikums atzīts par pamatotu, Padome divu nedēļu laikā no šā pieteikuma saņemšanas dienas to izskata un pieņem lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt.

(8) Padomes lēmums noformējams rakstveidā, to izvērsti pamatojot, un nekavējoties paziņojams patvēruma meklētājam, paskaidrojot viņam lēmuma būtību valodā, kuru viņš prot.

 

 

6. Papildināt 18.pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

"(9) Ja saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās institūcijas lēmums par atteikumu izskatīt pieteikumu vai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī iesniegta pieteikuma izskatīšanu ir atbildīga Latvijas Republika, pieteikumu izskata šajā likumā noteiktajā kārtībā un termiņos. Pieteikuma izskatīšanas termiņu skaita no dienas, kad saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts atteikums uzņemties atbildību par pieteikuma izskatīšanu vai kad patvēruma meklētājs ieradies Latvijas Republikā."

 

4.

Iekšlietu ministrs

Ē. Jēkabsons

 

Izteikt likumprojekta 6. pantu jaunā redakcijā:

„Papildināt 18.pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

"(9) Ja atbilstoši Padomes Regulai (EK) Nr.343/2003 (2003. gada 18. februāris) „Ar ko paredz kritērijus un mehānismus, lai noteiktu dalībvalsti, kura ir atbildīga par trešās valsts pilsoņa patvēruma pieteikuma izskatīšanu, kas iesniegts kādā no dalībvalstīm” saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās institūcijas lēmums par atteikumu izskatīt pieteikumu vai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī iesniegta pieteikuma izskatīšanu ir atbildīga Latvijas Republika, pieteikumu izskata šajā likumā noteiktajā kārtībā un termiņos. Pieteikuma izskatīšanas termiņu skaita no dienas, kad saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts atteikums uzņemties atbildību par pieteikuma izskatīšanu vai kad patvēruma meklētājs atgriezts Latvijas Republikā."”

 

 

 

 

Atbalstīt

6. Papildināt 18.pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

 

"(9) Ja atbilstoši Padomes regulai (EK) Nr.343/2003 (2003. gada 18. februāris), “Ar ko paredz kritērijus un mehānismus, lai noteiktu dalībvalsti, kura ir atbildīga par trešās valsts pilsoņa patvēruma pieteikuma izskatīšanu, kas iesniegts kādā no dalībvalstīm”, saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās institūcijas lēmums par atteikumu izskatīt pieteikumu vai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī iesniegta pieteikuma izskatīšanu ir atbildīga Latvijas Republika, pieteikumu izskata šajā likumā noteiktajā kārtībā un termiņos. Pieteikuma izskatīšanas termiņu skaita no dienas, kad saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts atteikums uzņemties atbildību par pieteikuma izskatīšanu vai kad patvēruma meklētājs atgriezts Latvijas Republikā."

 

19.pants. Pieteikuma izskatīšana saīsinātajā kārtībā

 (4) Ja Valsts policija, Departaments vai Padome pamatotu iemeslu dēļ neiekļaujas šajā pantā noteiktajos termiņos vai ja Padome atzīst, ka pieteikums ir pamatots, tas izskatāms 16.panta otrajā daļā paredzētajā kārtībā.

 

7. Aizstāt 19.panta ceturtajā daļā vārdus "Valsts policija" ar vārdiem "Valsts robežsardze".

 

 

 

 

 

7. Aizstāt 19.panta ceturtajā daļā vārdus "Valsts policija" ar vārdiem "Valsts robežsardze".

 

20.pants. Patvēruma meklētāju izmitināšanas centri

 (4) Patvēruma meklētāja uztura izdevumu apmēru un šo izdevumu segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

 

 

8. Izteikt 20.panta ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Patvēruma meklētāja uzturam, kā arī higiēnas un pirmās nepieciešamības preču iegādei paredzēto izdevumu apmēru un šo izdevumu segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

 

5.

Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija

 

Izslēgt likumprojekta 8. pantā vārdus “šo izdevumu”.

 

 

 

 

Atbalstīt

8. Izteikt 20.panta ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Patvēruma meklētāja uzturam, kā arī higiēnas un pirmās nepieciešamības preču iegādei paredzēto izdevumu apmēru un  segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

27.pants. Bēgļa uzturēšanās Latvijas Republikā

Pēc tam, kad pieņemts lēmums par bēgļa statusa piešķiršanu, bēglim bez maksas izsniedz pastāvīgās uzturēšanās atļauju Latvijas Republikā. Kārtību, kādā bēglim izsniedz pastāvīgās uzturēšanās atļauju un veic tās ikgadējo reģistrāciju, kā arī kārtību, kādā bēglis var izvēlēties dzīvesvietu Latvijas Republikā, nosaka Ministru kabinets, lai nodrošinātu viņa integrāciju Latvijas sabiedrībā un novērstu izolētu iedzīvotāju grupu veidošanos.

 

 

9. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:

"27.pants. Bēgļa uzturēšanās Latvijas Republikā

Personai, kurai piešķirts bēgļa statuss, bez maksas izsniedz pastāvīgās uzturēšanās atļauju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

 

 

 

 

9. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:

"27.pants. Bēgļa uzturēšanās Latvijas Republikā

Personai, kurai piešķirts bēgļa statuss, bez maksas izsniedz pastāvīgās uzturēšanās atļauju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

 

30.pants. Bēgļa statusa zaudēšanas nosacījumi

Bēgļa statuss tiek zaudēts, ja:

2) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību vai saņem pastāvīgās uzturēšanās atļauju citā valstī;

 

10. Izteikt 30.panta 2.punktu šādā redakcijā:

"2) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem pastāvīgās uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, ja prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;".

 

 

 

 

10. Izteikt 30.panta 2.punktu šādā redakcijā:

"2) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem pastāvīgās uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, kad prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;".

 

33.pants. Padomes lēmuma par bēgļa statusa atņemšanu pārsūdzēšana

(1) Padomes lēmumu par bēgļa statusa atņemšanu šā likuma 31.panta 1.punktā paredzētajā gadījumā persona vai tās pilnvarots pārstāvis likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt tiesā.

(2) Šā panta pirmajā daļā minētās sūdzības iesniegšana aptur šā likuma 34.pantā minēto pasākumu veikšanu.

 

11. Izslēgt 33.pantu.

 

 

 

 

 

11. Izslēgt 33.pantu.

35.pants. Persona, kura kā patvēruma meklētājs var pretendēt uz alternatīvo statusu

 (3) Alternatīvo statusu, pamatojoties uz šā panta pirmās daļas 2.punktu, piešķir uz laiku līdz vienam gadam. Departaments to pagarina uz laiku līdz vienam gadam, ja persona mēnesi pirms termiņa beigām iesniedz iesniegumu par alternatīvā statusa pagarināšanu un ja joprojām pastāv šā panta pirmās daļas 2.punktā minētie nosacījumi.

 

 

12. Izslēgt 35.panta trešo daļu.

 

 

 

 

12. Izslēgt 35.panta trešo daļu.

 

37.pants. Personas uzturēšanās Latvijas Republikā, ja tai piešķirts alternatīvais statuss

(1) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, tiek izsniegta:

1) pastāvīgās uzturēšanās atļauja, ja alternatīvais statuss piešķirts, pamatojoties uz šā likuma 35.panta pirmās daļas 1.punktu;

2) termiņuzturēšanās atļauja, ja alternatīvais statuss piešķirts, pamatojoties uz šā likuma 35.panta pirmās daļas 2.punktu.

(2) Kārtību, kādā izsniedz, pagarina un pārreģistrē šā panta pirmajā daļā minētās uzturēšanās atļaujas, nosaka Ministru kabinets.

 

13. Izteikt 37.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

"(1) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, izsniedz termiņuzturēšanās atļauju uz laiku līdz četriem gadiem. Ja persona mēnesi pirms termiņa beigām iesniedz iesniegumu par uzturēšanās termiņa pagarināšanu un joprojām pastāv kāds no šā likuma 35.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, Departaments pieņem lēmumu par alternatīvā statusa termiņa pagarināšanu.

(2) Šā panta pirmajā daļā minēto termiņuzturēšanās atļauju izsniedz Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

 

 

 

 

 

13. Izteikt 37.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

"(1) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, izsniedz termiņuzturēšanās atļauju uz laiku līdz četriem gadiem. Ja persona mēnesi pirms termiņa beigām iesniedz iesniegumu par uzturēšanās termiņa pagarināšanu un joprojām pastāv kāds no šā likuma 35.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, Departaments pieņem lēmumu par alternatīvā statusa termiņa pagarināšanu.

(2) Šā panta pirmajā daļā minēto termiņuzturēšanās atļauju izsniedz Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

 

 

38.pants. Personu apliecinošs dokuments

(1) Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, nav derīga personu apliecinoša un ceļošanas dokumenta un nav iespējams to saņemt, tai izsniedz personu apliecinošu dokumentu.

(2) Personu apliecinoša dokumenta formu, izsniegšanas, pagarināšanas, izmantošanas un anulēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

 

14. Izslēgt 38.pantu.

 

6.

Iekšlietu ministrs

Ē. Jēkabsons

 

Izslēgt likumprojekta 14. pantu.

 

 

 

 

Atbalstīt

 

39.pants. Pabalsts personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss

Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, nav citu iztikas avotu, tā Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā saņem pabalstu:

1) ne ilgāk kā 12 mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas, ja šī persona saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju;

2) ne ilgāk kā 9 mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas, ja šī persona saņēmusi termiņuzturēšanās atļauju.

 

 

15. Izteikt 39.pantu šādā redakcijā:

"39.pants. Pabalsts personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss

Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, nav citu iztikas avotu, tā ne ilgāk kā deviņus mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas saņem pabalstu Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā."

 

 

 

 

14. Izteikt 39.pantu šādā redakcijā:

"39.pants. Pabalsts personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss

Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, nav citu iztikas avotu, tā ne ilgāk kā deviņus mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas saņem pabalstu Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā."

 

40.pants. Tiesības uz ģimenes atkalapvienošanu Latvijas Republikā

 (2) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss saskaņā ar šā likuma 35.panta pirmās daļas 2.punktu un kura pēc šā statusa piešķiršanas Latvijas Republikā uzturējusies vismaz trīs gadus, ir tiesības iesniegt lūgumu par ģimenes atkalapvienošanu.

 

16. Aizstāt 40.panta otrajā daļā vārdus "trīs gadus" ar vārdiem "divus gadus".

 

 

 

 

15. Aizstāt 40.panta otrajā daļā vārdus "trīs gadus" ar vārdiem "divus gadus".

 

41.pants. Alternatīvā statusa zaudēšanas nosacījumi

Alternatīvo statusu persona zaudē, ja:

3) tā brīvprātīgi nodibina tiesisko saikni ar citu valsti — iegūst tās pilsonību vai bauda tās tiesisko aizsardzību, vai saņem uzturēšanās atļauju tajā;

 

17. Izteikt 41.panta 3.punktu šādā redakcijā:

"3) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, ja prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;".

 

7.

Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija

 

< p class=MsoNormal style='text-align:justify'>Aizstāt likumprojekta 17. pantā vārdu “persona” ar vārdu “” un vārdu “ja” ar vārdu “kad”.

 

 

 

 

Atbalstīt

16. Izteikt 41.panta 3.punktu šādā redakcijā:

"3) tā iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, kad prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;".

 

42.pants. Lēmums par alternatīvā statusa zaudēšanu un tā pārsūdzēšanas kārtība

 (3) Padomes lēmumu par alternatīvā statusa zaudēšanu, ja atklājas, ka persona sniegusi apzināti nepatiesas ziņas, kas bijušas par pamatu alternatīvā statusa piešķiršanai, persona vai tās pilnvarots pārstāvis var likumā noteiktajā kārtībā pārsūdzēt tiesā.

 

18. Izslēgt 42.panta trešo daļu.

 

 

 

 

17. Izslēgt 42.panta trešo daļu.

 

45.pants. Personas apliecība

(1) Personai, kurai saskaņā ar šā likuma 44.panta pirmo daļu piešķirtas tiesības noteiktu laiku uzturēties Latvijas Republikā, tiek izsniegta personas apliecība, kuras formu un izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

(2) Persona, saņemot personas apliecību, nodod Departamentam glabāšanā savus personu apliecinošos un ceļošanas dokumentus līdz brīdim, kad tā atstāj Latvijas Republiku.

 

 

19. Izteikt 45.pantu šādā redakcijā:

"45.pants. Dokuments, kas apliecina pagaidu aizsardzības piešķiršanu Latvijas Republikā

(1) Personai, kurai saskaņā ar šā likuma 44.panta pirmo daļu piešķirtas tiesības noteiktu laiku uzturēties Latvijas Republikā, izsniedz dokumentu, kas apliecina pagaidu aizsardzības piešķiršanu Latvijas Republikā. Dokumenta paraugu apstiprina Ministru kabinets.

(2) Persona, saņemot dokumentu, nodod Departamentam glabāšanā savus personu apliecinošos un ceļošanas dokumentus līdz brīdim, kad tā atstāj Latvijas Republiku."

 

8.

Iekšlietu ministrs

Ē. Jēkabsons

 

Izslēgt likumprojekta 19. pantu.

 

 

 

 

Atbalstīt

 

 

20. Papildināt likumu ar atsauci šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2003.gada 27.janvāra Direktīvas 2003/9/EK, kas nosaka minimālos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai."

 

9.

Iekšlietu ministrs

Ē. Jēkabsons

 

Papildināt likumprojekta 20. pantu aiz vārda „uzņemšanai” ar vārdiem „un Padomes 2001.gada 20. jūlija Direktīva 2001/55/EC par obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida pieplūduma gadījumā sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai līdzsvarotu dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to saistītās sekas”.

 

 

 

 

Atbalstīt

18. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2003.gada 27.janvāra direktīvas 2003/9/EK, kas nosaka minimālos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai, un Padomes 2001.gada 20. jūlija direktīvas 2001/55/EC par obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida pieplūduma gadījumā sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai līdzsvarotu dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to saistītās sekas.”

 

 

Pārejas noteikums

Likuma 3.panta pirmā daļa stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.

 

10.

Iekšlietu ministrs

Ē. Jēkabsons

 

Aizstāt Pārejas noteikumos vārdus „1. janvārī” ar vārdiem „6. februārī”.

 

 

 

 

Atbalstīt

Pārejas noteikums

Likuma 3.panta pirmā daļa stājas spēkā 2005.gada 6. februārī.