Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Patvēruma likumā

Izdarīt Patvēruma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 8.nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3.pantā vārdu "rakstveida".

2. Papildināt 7.panta otro daļu aiz vārda "iestādes" ar vārdiem "vai ārvalstu institūcijas, ja tas atbilst Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām".

3. 10.pantā:

papildināt piekto daļu aiz vārda "palīdzību" ar vārdiem "un primāro veselības aprūpi";

papildināt pantu ar astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

"(8) Patvēruma meklētājam ir pienākums veikt medicīnisko pārbaudi sabiedrības veselības interesēs.

(9) Patvēruma meklētājam ir pienākums sadarboties ar Valsts robežsardzi, lai noņemtu viņa pirkstu nospiedumus."

4. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

"14.pants. Patvēruma meklētāja aizturēšana

(1) Valsts robežsardzei ir tiesības aizturēt patvēruma meklētāju līdz
10 diennaktīm, ja:

1) nav noskaidrota patvēruma meklētāja identitāte;

2) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs cenšas ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu;

3) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājam saskaņā ar šā likuma nosacījumiem nebūs likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā;

4) tas nepieciešams valsts drošības un sabiedriskās kārtības interesēs.

(2) Valsts robežsardze patvēruma meklētāju aiztur un tiesnesis lēmumu par patvēruma meklētāja aizturēšanu pieņem Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.

(3) Valsts robecsardze iesniegumu par aizturēšanas termiņa pagarināšanu var iesniegt atkārtoti, taču kopējais aizturēšanas termiņš nedrīkst pārsniegt pieteikuma izskatīšanas termiņu.

(4) Patvēruma meklētājs aizturēšanas laikā tiek izmitināts šim nolūkam paredzētās telpās:

1) robeckontroles punktā vai Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums izskatīts šā likuma 13.pantā noteiktajā kārtībā;

2) Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, ja pieteikums iesniegts, personai atrodoties Latvijas Republikā."

5. Izslēgt 17.pantu.

6. Papildināt 18.pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

"(9) Ja saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās institūcijas lēmums par atteikumu izskatīt pieteikumu vai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī iesniegta pieteikuma izskatīšanu ir atbildīga Latvijas Republika, pieteikumu izskata šajā likumā noteiktajā kārtībā un termiņos. Pieteikuma izskatīšanas termiņu skaita no dienas, kad saņemts citas Eiropas Savienības dalībvalsts atteikums uzņemties atbildību par pieteikuma izskatīšanu vai kad patvēruma meklētājs ieradies Latvijas Republikā."

7. Aizstāt 19.panta ceturtajā daļā vārdus "Valsts policija" ar vārdiem "Valsts robežsardze".

8. Izteikt 20.panta ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Patvēruma meklētāja uzturam, kā arī higiēnas un pirmās nepieciešamības preču iegādei paredzēto izdevumu apmēru un šo izdevumu segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

9. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:

"27.pants. Bēgļa uzturēšanās Latvijas Republikā

Personai, kurai piešķirts bēgļa statuss, bez maksas izsniedz pastāvīgās uzturēšanās atļauju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

10. Izteikt 30.panta 2.punktu šādā redakcijā:

"2) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem pastāvīgās uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, ja prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;".

 

11. Izslēgt 33.pantu.

12. Izslēgt 35.panta trešo daļu.

13. Izteikt 37.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

"(1) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, izsniedz termiņuzturēšanās atļauju uz laiku līdz četriem gadiem. Ja persona mēnesi pirms termiņa beigām iesniedz iesniegumu par uzturēšanās termiņa pagarināšanu un joprojām pastāv kāds no šā likuma 35.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, Departaments pieņem lēmumu par alternatīvā statusa termiņa pagarināšanu.

(2) Šā panta pirmajā daļā minēto termiņuzturēšanās atļauju izsniedz Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

14. Izslēgt 38.pantu.

15. Izteikt 39.pantu šādā redakcijā:

"39.pants. Pabalsts personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss

Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, nav citu iztikas avotu, tā ne ilgāk kā deviņus mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas saņem pabalstu Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā."

16. Aizstāt 40.panta otrajā daļā vārdus "trīs gadus" ar vārdiem "divus gadus".

17. Izteikt 41.panta 3.punktu šādā redakcijā:

"3) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību, saņem uzturēšanās atļauju citā valstī vai bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā, izņemot gadījumu, ja prombūtne pieteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;".

18. Izslēgt 42.panta trešo daļu.

 

19. Izteikt 45.pantu šādā redakcijā:

"45.pants. Dokuments, kas apliecina pagaidu aizsardzības piešķiršanu Latvijas Republikā

(1) Personai, kurai saskaņā ar šā likuma 44.panta pirmo daļu piešķirtas tiesības noteiktu laiku uzturēties Latvijas Republikā, izsniedz dokumentu, kas apliecina pagaidu aizsardzības piešķiršanu Latvijas Republikā. Dokumenta paraugu apstiprina Ministru kabinets.

(2) Persona, saņemot dokumentu, nodod Departamentam glabāšanā savus personu apliecinošos un ceļošanas dokumentus līdz brīdim, kad tā atstāj Latvijas Republiku."

20. Papildināt likumu ar atsauci šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2003.gada 27.janvāra Direktīvas 2003/9/EK, kas nosaka minimālos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai."

Pārejas noteikums

Likuma 3.panta pirmā daļa stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs

Ē.Jēkabsons

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekta

Likumprojekts „Grozījumi Patvēruma likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 2002. gada 1. septembrī stājās spēkā Patvēruma likums, kurš nosaka patvēruma piešķiršanas procesu, atbildīgās institūcijas, personu tiesības utt. Šodien Latvijā ir neliels patvēruma meklētāju skaits (laikā no 1998. gada 1. janvāra līdz 2004. gada 1. janvārim ir iesniegti 134 patvēruma pieteikumi). Eiropas Savienības un Latvijas eksperti prognozē, ka pēc iestāšanās Eiropas Savienībā, to skaits pieaugs. Tas varētu palielināt arī sociālo un ekonomisko spriedzi Latvijā.

Lai nodrošinātu, ka patvēruma likumdošana pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā atbilstu Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām, nepieciešams noteikt kārtību patvēruma pieteikuma izskatīšanai saskaņā ar Padomes Regulu (EK) Nr. 343/2003 (2003. gada 18. februāris), ar ko paredz kritērijus un mehānismus, lai noteiktu dalībvalsti, kura ir atbildīga par trešās valsts pilsoņa pieteikuma izskatīšanu, kas iesniegts kādā no ES dalībvalstīm. Pašreizējais likums pilnībā nenodrošina Padomes Direktīvas, kas nosaka minimālās prasības patvēruma meklētāju izmitināšanai dalībvalstīs, izpildi.

Ja bēglis vai alternatīvo statusu ieguvusi persona ir aizbraukusi no Latvijas un ilgstoši neuztur kontaktus ar Latviju un neatgriežas Latvijā, spēkā esošais likums neparedz pieņemt lēmumu par statusa atņemšanu.

Lai novērstu patvēruma sistēmas ļaunprātīgu izmantošanu, kad personas patvērumu lūdz ekonomisku iemeslu dēļ, grozījumi paredz pabalsta saņemšanu alternatīvo statusu saņēmušajām personām 9 mēnešus un noteiks patvēruma meklētājam par izmaksātajiem uztura izdevumiem pašam iegādāties arī higiēnas un pirmās nepieciešamības preces.

 

 

Sakarā ar jauno personu apliecinošu dokumentu sistēmas ieviešanu (personas apliecības, uzturēšanās atļaujas (identifikācijas kartes)), nepieciešams grozīt Patvēruma likuma normas.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

  

 Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu atbilstību Personu apliecinošu dokumentu likumam, efektivizētu patvēruma piešķiršanas procesu un iekļautu Eiropas Savienības prasības (attiecībā uz atbildības noteikšanu par pieteikuma patvēruma izskatīšanu starp Eiropas Savienības dalībvalstīm, kā arī patvēruma meklētāju uzņemšanas jautājumos).

Normatīvais akts vienādo pabalsta izsniegšanas termiņu alternatīvo statusu saņēmušajām personām, kā arī nosaka, ka patvēruma meklētājam par izmaksātajiem uztura izdevumiem pašam iegādāties arī higiēnas un pirmās nepieciešamības preces.

Visām alternatīvo statusu saņēmušajām personām tiks izsniegta termiņuzturēšanās atļauja (līdz šim – daļai pastāvīgā, daļai termiņa).

3. Cita informācija 

 

  

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

  Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija 

 

  

  III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

 2

 3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme  

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija 

 

 

 

 

 

  

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 Likumprojekta 8. panta izpildei Ministru kabineta 2002. gada 27. augusta noteikumi Nr. 390 "Patvēruma meklētāja uztura izdevumu apmērs un to segšanas kārtība" tiks izteikti jaunā redakcijā.

2. Cita informācija 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

 

1. Padomes Regula (EK) Nr. 343/2003 (2003. gada 18. februāris), ar ko paredz kritērijus un mehānismus, lai noteiktu dalībvalsti, kura ir atbildīga par trešās valsts pilsoņa patvēruma pieteikuma izskatīšanu, kas iesniegts kādā no dalībvalstīm (turpmāk - Regula), Official Journal of the European Communities No. L 50/1, 2003 ;

2. Padomes Direktīva Nr. 2003/9/EC (2003. gada 27. janvāris), kas nosaka minimālās prasības patvēruma meklētāju izmitināšanai dalībvalstīs (turpmāk – Direktīva), Official Journal of the European Communities No. L 031, 2003 .

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

1. 1950. gada 4. novembra Eiropas cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (turpmāk - ECTK), Latvijas Vēstnesis, 1997, 143. nr.;

2. 1951. gada 28. jūlija Konvencija par bēgļa statusu (turpmāk - Ženēvas konvencija) un tās 1967. gada 31. janvāra protokols par bēgļa statusu (turpmāk - Ņujorkas protokols), Latvijas Vēstnesis, 1997, 171.Nr.

  4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

1. Patvēruma meklētāju aizturēšana

4. pants

ECTK - 5. pants

Atbilst

 

2. Pieteikuma izskatīšana, kas iesniegts kādā citā ES dalībvalstī

2., 6. pants un 3. panta trešā daļa

Regula

Atbilst

 

3. Patvēruma meklētāja medicīniskā aprūpe

3. panta pirmā un otrā daļa

Direktīva – 15., 9. pants

Atbilst

 

 

5. Cita informācija 

 

   

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas 

 Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) 

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

 Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem 

 Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija 

 Konsultācijas notikušas ar ANO Komisariātu bēgļu jautājumos.

  

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

 Netiks radītas jaunas institūcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

 

 Sabiedrība tiks informēta ar plašsaziņas līdzekļu palīdzību.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo 

 Persona savas tiesības varēs aizstāvēt līdzšinējā kārtībā.

4. Cita informācija 

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs Ē. Jēkabsons

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

J. Rekšņa

M. Rāzna

T. Stragova

B. Biezā

       

 

 

 

25.03.2004. 13:30

1041

B. Biezā

7219412, baiba.bieza@pmlp.gov.lv