Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā

 

Izdarīt Latvijas Republikas valsts robežas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 23.nr.; 1995, 24.nr.; 1997, 2.nr.; 1998, 22.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 13.nr.; 2001,7.,21.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:

1.Papildināt likumu ar 212.pantu šādā redakcijā:

„212.pants. Ziemeļatlantijas līguma organizācijas tiesības valsts robežas apsardzībā

Lai nodrošinātu Latvijas gaisa telpas suverenitāti un neaizskaramību, Ziemeļatlantijas līguma organizācijai ir tiesības veikt gaisa telpas kontroli un apsardzību.”

2. Papildināt 29.panta 1.punktu aiz vārdiem „citas valsts” ar vārdiem „un Ziemeļatlantijas līguma organizācijas”

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas

 

 

Aizsardzības ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Atbildīgā par uzdevumu izpildes kontroli-

valsts sekretāra palīdze

Atbildīgā persona

A.Slakteris

E.Rinkēvičs

S.Araslanova

I.Kalna

S.Araslanova

 

 

 

12.03.2004. 11:01

123

S.Araslanova

Svetlana.Araslanova@mod.gov.lv; tālr.7335133

 

 

 

 

 

LIKUMPROJEKTA

„Grozījums Latvijas Republikas valsts robežas likumā”

ANOTĀCIJA

 

I. Kādēļ likums ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Š.g. 2. aprīlī ir paredzēta Latvijas pievienošanās NATO. Līdz ar pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam un pilntiesīgu dalību aliansē, Latvija iegūst drošības garantijas, ko sniedz NATO kolektīvās aizsardzības un drošības sistēma, kā arī uzņemas sniegt palīdzību saviem sabiedrotajiem, kas pakļauti militārajam apdraudējumam.

Uz Latviju būs attiecināms Ziemeļatlantijas līguma 5.pants, saskaņā ar kuru uzbrukums vienai vai vairākām līguma valstīm tiek uzskatīts par uzbrukumu visām dalībvalstīm, un tādēļ dalībvalstis apņēmās sniegt palīdzību un veikt pasākumus, kurus tās uzskata par nepieciešamiem, ieskaitot bruņota spēka pielietošanu, lai atjaunotu un saglabātu Ziemeļatlantijas reģiona drošību. Līdz ar to Latvijai ir jānodrošina apstākļi un jāsakārto likumdošana, lai nepieciešamības gadījumā tā spētu gan uzņemt NATO palīdzību, gan pašiem sniegt to.

Viens no Alianses efektīvas mūsdienu drošības un aizsardzības pamatiem ir gaisa telpas aizsardzība un kontrole. Pievienojoties NATO, Latvijas gaisa telpa kļūst arī par daļu no kopējās NATO gaisa telpas, kur ir jānodrošina gaisa telpas patrulēšana.

NATO ietvaros patrulēšana notiek saskaņā ar NATO vadlīnijām (dokuments MC 54/1), kas paredz iespēju īsā laika posmā pārtvert lidmašīnas, un to vada NATO Eiropas spēku virspavēlnieks ar tām padotībā esošiem līdzekļiem/spēkiem, ko iedod NATO valstis. Latvijai pašlaik nav spēju (lidmašīnu), lai ar saviem spēkiem nodrošinātu patrulēšanu Latvijas gaisa telpā. Tāpēc Latvijai šīs svarīgās valsts aizsardzības funkcijas nodrošināšanai būs nepieciešams piesaistīt NATO spēkus.

Uzaicināto valstu gaisa telpas patrulēšanu tiek plānots uzsākt līdz ar valstu pilnu dalību NATO, t.i. 2004.gada 2.aprīlī. Līdz ar to Latvijai ir jāveic juridiskās sistēmas sakārtošana un jāsaskaņo sava nacionāla likumdošana ar NATO prasībām, lai Latvija spētu veikt savas telpas gaisa patrulēšanu kopējās NATO gaisa telpas aizsardzības politikas ietvaros, kā arī uzsākt to 2004.gada 2.aprīlī.

2. Likuma projekta būtība

Likumprojekts paredz NATO vadlīniju gaisa telpas apsardzības jomā iedzīvināšanu LR normatīvajā sistēmā, lai LR varētu iesaistīties NATO gaisa telpas aizsardzības politikā. Likumprojekts paredz Ziemeļatlantijas līguma organizācijas tiesības veikt Latvijas gaisa telpas kontroli un apsardzību, lai nodrošinātu Latvijas gaisa telpas suverenitāti un neaizskaramību.

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt likuma

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5.Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

tūkst. Ls

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Likumprojekta īstenošana notiks Valsts aizsardzības finansēšanas likumā paredzētā finansējuma ietvaros

 

IV. Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1.Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Papildus ir nepieciešams veikt grozījumu Nacionālo bruņoto spēku likumā. Grozījumu šajā likumā ir sagatavojusi Aizsardzības ministrija un vienlaicīgi virza izskatīšanai Saeimā.

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts atbilst saistībām, kas izriet no Ziemeļatlantijas līguma

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

       
       

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

LR Aizsardzības ministrija ir veikusi konsultācijas gatavošanās dalībai NATO procesā divpusējās sadarbības ietvaros, kā arī ar NATO institūcijām

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Papildus institūciju izveide nav nepieciešama. Visas saistības tiks veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

Aizsardzības ministrs A.Slakteris

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona

Dokumenta autors

 

 

 

E.Rinkēvičs

 

 

 

S.Araslanova

 

 

 

I.Kalna

 

 

S.Araslanova

J.Zubenkova-Birzniece

 

 

12.03.2004. 11:02

784

S.Araslanova

Svetlana.Araslanova@mod.gov.lv; t.7335133

J.Zubenkova-Birzniece

Jelena.Zubenkova@mod.gov.lv; tālr.7335157