Iesniedz Juridiskā komisija uz otro lasījumu

Iesniedz Juridiskā komisija uz otro lasījumu

 

‘‘Grozījumi likumā ‘‘Par sapulcēm, gājieniem un piketiem’’’’

(reģ.nr.721)

 

1.

Spēkā esošā redakcija

2.

Pirmajā lasījumā pieņemtā redakcija

3.

Pr. nr.

4.

Iesniegtie priekšlikumi uz otro lasījumu.

5.

Atbildīgās komisijas atzinums

6.

Ieteiktā likumprojekta redakcijā otrajam lasījumam

 

Izdarīt likumā “Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 4.nr., 2003, 10.nr.) šādus grozījumus:

     

Izdarīt likumā “Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 4.nr.; 2003, 10.nr.) šādus grozījumus:

9.pants. (1) Sapulces un piketus aizliegts rīkot tuvāk par 50 metriem no Valsts prezidenta rezidences, Saeimas, Ministru kabineta, tiesām, prokuratūras un ārvalstu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ēkām. Sapulču un piketu rīkošanai šo ēku tuvumā attiecīgās institūcijas, izņemot diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības, var ierādīt īpašas vietas arī tuvāk par 50 metriem.

(2) Sapulču, gājienu un piketu laikā ir jānodrošina brīva pieeja un piebraukšana valsts un pašvaldību iestādēm, kuru tuvumā notiek attiecīgie pasākumi.

(3) Sapulces, gājienus un piketus nedrīkst rīkot privātā īpašumā esošās ēkās vai uz privātā īpašumā vai privātā lietošanā esošiem zemes gabaliem bez to īpašnieku vai pārvaldnieku rakstveida piekrišanas.

 

1.

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

deputāts V.Buzajevs

Aizstāt 9.panta 1.daļā ciparus “50” ar cipariem “25”.

deputāts V.Buzajevs

Izslēgt 9.panta 1.daļā vārdkopu “izņemot diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības”.

deputāts V.Buzajevs

Izslēgt 9.panta 3.daļā vārdu “rakstveida”.

neatb.

 

 

 

neatb.

 

 

 

 

 

 

netab.

 

10.pants. (1) Sapulču, gājienu un piketu laikā ir jāievēro normatīvie akti, kas reglamentē sabiedrisko kārtību.

(2) Minēto pasākumu laikā aizliegts vērsties pret Latvijas Republikas neatkarību, izteikt priekšlikumus par Latvijas valsts iekārtas vardarbīgu grozīšanu, aicināt nepildīt likumus, sludināt vardarbību, nacionālo un rasu naidu, klaju nacisma, fašisma vai komunisma ideoloģiju, veikt kara propagandu, kā arī slavēt vai aicināt izdarīt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus.

 

4.

deputāts V.Buzajevs Izteikt 10.panta otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Sapulču, gājienu vai piketu norises laikā ir aizliegts aicināt izdarīt noziedzīgus nodarījumus, kā arī sludināt vardarbību.”

neatb.

 

11.pants. Sapulces, gājiena un piketa dalībniekam šo pasākumu laikā ir aizliegts:

1) turēt pie sevis ieročus vai citus priekšmetus, kas pēc sava rakstura ir paredzēti vai var tikt piemēroti miesas bojājumu nodarīšanai cilvēkiem vai mantas bojāšanai;

2) būt apgādātam ar pasīvās aizsardzības līdzekļiem (ķiveri, kasku, bruņuvesti u.tml.);

3) slēpt savu seju zem maskas;

4) tērpties formas tērpā vai tam līdzīgā tērpā, lai paustu noteiktus politiskos uzskatus;

5) izmantot bijušās PSRS, Latvijas PSR un nacistiskās Vācijas karogus, ģerboņus, himnas un simboliku (arī stilizētā veidā);

6) veikt darbības, kas ir pretrunā ar tikumību;

7) rīkoties tādā veidā, kas rada draudus sapulces, gājiena vai piketa dalībnieku vai citu personu drošībai un veselībai.

(2) Pasākuma organizatoram un dalībniekiem aizliegts nogādāt pasākuma norises vietā priekšmetus, kas minēti šā panta pirmās daļas 1., 2. un 5.punktā, kā arī turēt tos pie personām vai transporta līdzekļos, kas atrodas tuvāk par 500 metriem no pasākuma norises vietas.

 

5.

deputāts V.Buzajevs Izteikt 11.panta pirmās daļas piekto punktu šādā redakcijā:

“5) izmantot bijušās PSRS, Latvijas PSR un nacistiskās Vācijas karogus un ģerboņus”

 

neatb.

 

12.pants. (1) Sapulču, gājienu un piketu sarīkošanai, ja tie atbilst šā likuma prasībām, nav nepieciešama valsts vai pašvaldību iestāžu atļauja.

(2) Par sapulces, gājiena un piketa rīkošanu organizatoram ir jāiesniedz pieteikums tās pilsētas vai pagasta pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā ir paredzēts attiecīgais pasākums. Ja pasākums notiek vairāku pagastu vai pilsētu pašvaldību administratīvajā teritorijā, pieteikums iesniedzams visām attiecīgajām pašvaldībām. Pieteikuma noraksts vienlaikus nosūtāms arī vietējai valsts policijas iestādei.

(3) Pieteikums ir jāiesniedz ne vēlāk kā trīs darba dienas pirms attiecīgā pasākuma norises, bet, ja pasākums ir saistīts ar transporta kustības traucējumiem, - ne vēlāk kā septiņas darba dienas iepriekš.

(4) Pieteikumus, kas iesniegti, neievērojot šo termiņu, pašvaldība ir tiesīga neizskatīt.

(5) Par pieteikuma iesniegšanas laiku pašvaldības darbinieki izdara atzīmi uz pieteikuma eksemplāra, kas paliek pie iesniedzēja.

 

6.

deputāts V.Agešins

Izteikt 12. panta pirmo daļu šādā redakcijā:

‘’(1) Šajā likumā norādīto sapulču, gājienu un piketu sarīkošanai nav nepieciešama valsts vai pašvaldību iestāžu atļauja’’.

neatb.

 

13.pants. (1) Pieteikums nav jāiesniedz par:

1) slēgtām sapulcēm;

2) piketiem, kuri netiek organizēti vai publiski izsludināti;

3) sapulcēm un gājieniem, kurus rīko valsts iestādes, kā arī pašvaldības;

4) sapulcēm, kuras rīko Saeimas vai pašvaldību deputāti un deputātu kandidāti, lai tiktos ar vēlētājiem;

5) sapulcēm, kuras rīko arodbiedrības darbavietu telpās vai teritorijā, kā arī īrētās telpās;

6) atklātām sapulcēm, kuras tiek rīkotas telpās.

(2) Jebkurā gadījumā pieteikums iesniedzams, ja sapulce, gājiens vai pikets traucē transporta kustību.

1. Izslēgt 13.panta pirmās daļas 4.punktu.

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

TM pilnvarojumā Parlamentārais sekretārs M.Pietkevičs

Neizslēgt 13. panta pirmās daļas 4. punktu.

 

deputāts J.Sokolovskis

Atstāt 13. panta pirmās daļas 4. punktu iepriekšējā redakcijā: ‘’sapulcēm, kuras rīko Saeimas vai pašvaldību deputāti un deputātu kandidāti, lai tiktos ar vēlētājiem’’.

deputāts A..Golubovs

Izteikt 13. panta pirmās daļas 4. punktu šādā redakcijā:

‘’sapulcēm, kuras rīko Saeimas vai pašvaldību deputāti un deputātu kandidāti, lai tiktos ar vēlētājiem priekšvēlēšanu periodā, saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem;’’

TM pilnvarojumā Parlamentārais sekretārs M.Pietkevičs

Izteikt 13. panta otro daļu šādā redakcijā:

(2) Jebkurā gadījumā iesniegums iesniedzams, ja sapulce, gājiens vai pikets traucē transporta kustību vai sapulces, kura tiek rīkota ārpus telpām un slēgtām teritorijām, plānotais dalībnieku skaits ir vairāk kā 100.’’

 

deputāts V.Agešins

Papildināt 13. pantu ar jaunu trešo daļu šādā redakcijā:

‘’(3) Ja sapulci ārpus telpām, lai tiktos ar vēlētājiem, rīko Saeimas vai pašvaldību deputāti vai deputātu kandidāti un tiek ievēroti šā panta otrās daļas noteikumi, pieteikums nav jāiesniedz, bet attiecīgajam deputātam vai deputātu kandidātiem ne vēlāk kā 7 darba dienas pirms plānotās tikšanās jāpaziņo pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā ir paredzēta tikšanās ar vēlētājiem, par tikšanos norises vietu un laiku, kā arī par plānoto dalībnieku skaitu.’’

 

neatb.

 

 

 

 

 

 

neatb.

 

 

 

 

 

 

 

 

neatb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

neatb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

neatb.

1. Izslēgt 13.panta pirmās daļas 4.punktu.

15.pants. (1) Pieteikumu par sapulces, gājiena vai piketa rīkošanu izskata attiecīgās pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājs vai viņa pilnvarota pašvaldības amatpersona (turpmāk - pašvaldības amatpersona) triju dienu laikā, bet ne vēlāk kā 48 stundas pirms pasākuma sākuma.

(2) Par izskatīšanas laiku paziņo organizatoram. Ja nepieciešams, izskatīšanā pieaicina policijas un citu ieinteresēto organizāciju pārstāvjus.

(3) Pieteikumu izskatot, pašvaldības amatpersona pārliecinās, vai:

1) organizators ir ievērojis visas šā likuma prasības;

2) pasākums netraucēs citus pasākumus, par kuriem pieteikumi ir iesniegti jau iepriekš;

3) pasākuma rīkošana paredzētajā laikā un vietā neradīs būtiskus transporta kustības traucējumus, neapdraudēs sabiedrisko drošību vai sabiedrisko kārtību.

(4) Ja pašvaldības amatpersona konstatē, ka pieteiktā sapulce, gājiens vai pikets atbilst likuma prasībām, tā nekavējoties izsniedz organizatoram izziņu, kas apliecina, ka pašvaldībai nav iebildumu pret pasākuma rīkošanu, un veic nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu pasākuma netraucētu norisi. Izziņā tiek norādīts pasākuma veids, laiks, vieta, vadītājs un viņa palīgi.

(5) Ja organizators nav ievērojis šā likuma prasības, kā arī ja pasākums var apdraudēt valsts un sabiedrisko drošību, sabiedrības veselību un tikumību, kā arī citu cilvēku tiesības un brīvības, izraisīt nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, pašvaldības amatpersona nekavējoties izsniedz organizatoram motivētu rakstveida atteikumu. Organizatoram ir tiesības novērst norādītos trūkumus un iesniegt jaunu pieteikumu šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā.

(6) Ja pašvaldības amatpersona uzskata, ka pasākums nevar notikt pieteikumā norādītajā laikā vai vietā, tā var piedāvāt citu laiku un vietu. Ja organizators piekrīt piedāvātajam laikam un vietai, viņam nekavējoties izsniedz izziņu, kas apliecina, ka pašvaldībai nav iebildumu pret pasākuma rīkošanu. Ja organizators nepiekrīt piedāvātajam laikam un vietai, viņam izsniedz motivētu rakstveida atteikumu.

2. 15.pantā:

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

“ (5) Ja organizators nav ievērojis šā likuma prasības vai, ja pasākums var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, labklājību un tikumību, kā arī citu cilvēku tiesības un brīvības, izraisīt nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, pašvaldības amatpersona nekavējoties informē organizatoru par konstatētajiem trūkumiem norādot, ka gadījumā, ja minētie trūkumi netiks novērsti, tad par pasākuma rīkošanu tiks izsniegts atteikums. Organizatoram ir tiesības novērst norādītos trūkumus un iesniegt jaunu pieteikumu šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā.”;

izteikt sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Lai novērstu šī panta piektajā daļā minētos draudus, pašvaldības amatpersona kopīgi ar organizatoru izskata nepieciešamās izmaiņas pasākuma norises vietā, laikā vai gājiena maršrutā. Pēc tam, kad pasākuma vieta, laiks vai gājiena maršruts ir mainīts, pašvaldības amatpersona izsniedz izziņu, kas apliecina to, ka pašvaldībai nav iebildumu pret pasākuma rīkošanu. Ja pašvaldības amatpersona pamatoti uzskata, ka pasākuma rīkošana var radīt draudus valsts un sabiedrības drošībai, labklājībai un tikumībai, tad tā var noteikt ierobežojumus pasākuma rīkošanai vai izsniegt motivētu atteikumu.”.

12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

deputāts V.Buzajevs Izteikt 15 panta piekto daļu šādā redakcijā:

“ (5) Ja organizators nav ievērojis šā likuma prasības vai, ja pasākums var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, labklājību un tikumību, kā arī citu cilvēku tiesības un brīvības, izraisīt nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, pašvaldības amatpersona nekavējoties informē organizatoru par konstatētajiem trūkumiem norādot, ka gadījumā, ja minētie trūkumi netiks novērsti, tad par pasākuma rīkošanu tiks izsniegts atteikums. Organizatoram ir tiesības kopīgi ar pašvaldības amatpersonu novērst norādītos trūkumus pieteikumā vai iesniegt jaunu pieteikumu šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā.”;

 

deputāts V.Buzajevs

Izteikt 15. panta sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Lai novērstu šī panta piektajā daļā minētos draudus, pašvaldības amatpersona kopīgi ar organizatoru šā panta pirmās daļas noteiktajā laika posmā izskata nepieciešamās izmaiņas pasākuma norises vietā, laikā vai gājiena maršrutā. Pēc tam, kad pasākuma vieta, laiks vai gājiena maršruts ir mainīts, pašvaldības amatpersona izsniedz izziņu, kas apliecina to, ka pašvaldībai nav iebildumu pret pasākuma rīkošanu. Ja pašvaldības amatpersona pamatoti uzskata, ka pasākuma rīkošana var radīt draudus valsts un sabiedrības drošībai, labklājībai un tikumībai, tad tā var noteikt ierobežojumus pasākuma rīkošanai vai izsniegt motivētu atteikumu.”.

 

deputāts V.Buzajevs Papildināt 15.pantu ar jauno septīto daļu šādā redakcijā:

“(7) Gadījuma, ja pasākuma vadītājs ir Saeimas vai pašvaldību deputāts vai deputātu kandidāts, un pasākuma mērķis ir tikšanas ar vēlētājiem, tad uz pieteikuma izskatīšanas procesu neattiecas šī panta 4., 5. un 6. daļās noteiktie ierobežojumi.”

 

neatb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

neatb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

neatb.

2. 15.pantā:

izteikt piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

“ (5) Ja organizators nav ievērojis šā likuma prasības vai ja pasākums var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, labklājību un tikumību, kā arī citu cilvēku tiesības un brīvības, izraisīt nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, pašvaldības amatpersona nekavējoties informē organizatoru par konstatētajiem trūkumiem, norādot, ka gadījumā, ja minētie trūkumi netiks novērsti, attiecībā uz pasākuma rīkošanu tiks izsniegts atteikums. Organizatoram ir tiesības novērst norādītos trūkumus un iesniegt jaunu pieteikumu šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā.

(6) Lai novērstu šā panta piektajā daļā minētos apdraudējumus, pašvaldības amatpersona kopīgi ar organizatoru izskata nepieciešamās izmaiņas pasākuma norises vietā, laikā vai gājiena maršrutā. Pēc tam, kad pasākuma vieta, laiks vai gājiena maršruts ir mainīts, pašvaldības amatpersona izsniedz izziņu, kas apliecina to, ka pašvaldībai nav iebildumu pret pasākuma rīkošanu. Ja pašvaldības amatpersona pamatoti uzskata, ka pasākuma rīkošana var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, labklājību un tikumību, tā var noteikt ierobežojumus pasākuma rīkošanai vai izsniegt motivētu atteikumu.”

17.pants. Pašvaldības amatpersonas izsniegto rakstveida atteikumu var pārsūdzēt tiesā. Tāpat tiesā var pārsūdzēt pašvaldības amatpersonas rīcību, ja tā neizskata pieteikumus šā likuma 15.panta noteiktajā laikā un kārtībā. Tiesa izskata šīs lietas triju dienu laikā Latvijas Civilprocesa kodeksa 24-A nodaļā paredzētajā kārtībā.

3. Izteikt 17.pantu šādā redakcijā:

“Pašvaldības amatpersonas noteiktos ierobežojumus un atteikumu var pārsūdzēt tiesā. Tāpat var pārsūdzēt amatpersonas rīcību, ja tā neizskata pieteikumus šā likuma 15.panta noteiktajā laikā un kārtībā. Tiesa izskata šīs lietas triju dienu laikā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.”

     

3. Izteikt 17.pantu šādā redakcijā:

“Pašvaldības amatpersonas noteiktos ierobežojumus un atteikumu var pārsūdzēt tiesā. Tāpat var pārsūdzēt amatpersonas rīcību, ja tā neizskata pieteikumus šā likuma 15.panta noteiktajā laikā un kārtībā. Tiesa izskata šīs lietas triju dienu laikā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.”

20.pants. (1) Sapulces, gājiena vai piketa vadītājs un viņa palīgi atbild par šā likuma noteikumu ievērošanu un par kārtības uzturēšanu pasākuma laikā. Kārtības uzturēšanu viņi nodrošina gan personīgi, gan ar kārtības uzturētāju palīdzību.

(2) Pasākuma dalībniekam ir jāizvairās veikt darbības, kas varētu kavēt pasākuma mierīgu un organizētu norisi, kā arī jāpakļaujas pasākuma vadītāja, viņa palīgu, kārtības uzturētāju un policijas darbinieka norādījumiem.

(3) Sapulcē drīkst teikt runu tikai ar tās vadītāja vai viņa palīga atļauju.

4. Papildināt 20.panta pirmo daļu ar jaunu trešo teikumu:

“Ja pasākumā piedalās bērni, tad pasākuma vadītājs nodrošina šo bērnu tiesību aizsardzību atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumam.”

15.

deputāts V.Agešins

Izslēgt likumprojekta 4. pantu.

neatb.

4. Papildināt 20.panta pirmo daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:

“Ja pasākumā piedalās bērni, pasākuma vadītāja pienākums nodrošināt šo bērnu tiesību aizsardzību atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumam.”

   

16.

Juridiskā komisija

Likums stājas spēkā nākamā dienā pēc tā izsludināšanas.

atb.

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.