Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Reklāmas likumā

Izdarīt Reklāmas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 2000, 3.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu “institūcija” (attiecīgajā locījumā) ar vārdu “iestāde” (attiecīgajā locījumā).

2. Aizstāt 1.pantā vārdu “uzņēmējdarbību” ar vārdiem “saimniecisko darbību”.

3. 7.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus “var noteikt citos likumos un normatīvajos aktos” ar vārdiem “ nosaka Ministru kabinets.”

papildināt otro daļu ar vārdiem “tai skaitā nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana.”

4. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

“(1) Uzraudzības iestāde izvērtē reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām, pamatojoties uz personas iesniegumu, citas iestādes sniegto informāciju vai pēc savas iniciatīvas.

(2) Uzraudzības iestāde izvērtē reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām 20 dienu laikā no personas iesnieguma vai citas iestādes sniegtās informācijas saņemšanas dienas, vai no dienas, kad pēc savas iniciatīvas Uzraudzības iestāde ir uzsākusi izvērtēt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām. Ja objektīvu iemeslu dēļ šajā termiņā nav iespējams izvērtēt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pagarināt reklāmas atbilstības normatīvo aktu prasībām izvērtēšanas termiņu uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no personas iesnieguma vai citas iestādes sniegtās informācijas saņemšanas dienas, vai no dienas, kad pēc savas iniciatīvas Uzraudzības iestāde ir uzsākusi izvērtēt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām, par to informējot iesniedzēju.

(3) Uzraudzības iestāde pēc materiālu izvērtēšanas ir tiesīga pieņemt vismaz vienu no šā likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem. Par pieņemto lēmumu Uzraudzības iestāde rakstveidā informē procesa dalībniekus.

(4) Ja Uzraudzības iestāde izvērtējot reklāmu konstatē, ka reklāma atbilst normatīvo aktu prasībām, tā par to rakstveidā informē iesniedzēju vai iestādi, kas sniegusi informāciju.

(5) Uzraudzības iestāde neuzsāk reklāmas atbilstības normatīvo aktu prasībām izvērtēšanu vai to pārtrauc, ja par konkrēto reklāmas neatbilstību normatīvo aktu prasībām jau ir citas Uzraudzības iestādes pieņemts vismaz viens no šā likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem.

5. 15.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Izvērtējot reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieprasīt un saņemt no reklāmas devēja, reklāmas izgatavotāja vai reklāmas izplatītāja paskaidrojumus, informāciju vai dokumentus un, ja tas īpaši nepieciešams lietas apstākļu noskaidrošanai konkrētajā gadījumā, pierādījumus par reklāmā sniegto paziņojumu (apgalvojumu) precizitāti, pareizību un atbilstību šā likuma un citu normatīvo aktu prasībām, kā arī noteikt to iesniegšanas termiņu.”

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Pirms lēmuma pieņemšanas Uzraudzības iestāde, ja reklāmas neatbilstība normatīvo aktu prasībām nav radījusi vai nevar radīt vērā ņemamu kaitējumu citu personu interesēm, izvērtējot reklāmas neatbilstības normatīvo aktu prasībām raksturu un būtību, kā arī lietderības apsvērumus, aicina reklāmas devēju, reklāmas izgatavotāju vai reklāmas izplatītāju noteiktā termiņā nodrošināt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām

ceturtajā daļā:

aizstāt ceturtajā daļā vārdus “Ja konstatēti šā likuma un citu normatīvo aktu pārkāpumi reklāmas jomā” ar vārdiem “Ja reklāma neatbilst normatīvo aktu prasībām”;

izteikt 5.punktu šādā redakcijā:

“5) lemj par lietvedības uzsākšanu administratīvā pārkāpuma lietā.”

papildināt ar jaunu astoto daļu šādā redakcijā:

“Šā panta ceturtās daļas 3.punktā minēto lēmumu Uzraudzības iestāde var pieņemt arī tad, ja normatīviem aktiem neatbilstoša reklāma vēl nav izplatīta, bet tās izplatīšana ir nenovēršama. Vēl neizplatītas reklāmas atbilstības normatīvo aktu prasībām izvērtēšana notiek 14.pantā noteiktajā kārtībā

6. Papildināt 16.panta otrās daļas pirmo teikumu aiz vārda “izplatīšanu” ar vārdiem “atsaukuma saturu”.

7. 17.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdu “pieņemšanas” ar vārdu “paziņošanas”;

aizstāt otrajā daļā vārdus “lēmuma pieņemšanas dienas” ar vārdiem “dienas, kad lēmums stājies spēkā”;

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Uzraudzības iestāde, lai novērstu normatīviem aktiem neatbilstošas reklāmas izplatīšanu vai mazinātu tās sekas, ir tiesīga reklāmas devējam uzlikt par pienākumu pilnībā vai daļēji publicēt pieņemto lēmumu laikrakstā “Latvijas Vēstnesis.”

8. Izslēgt 19.pantu.

9. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

“Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 84/450/EEK un 97/55/EK.”

 

Ekonomikas ministra pienākumu izpildītājs-

reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora vietniece

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

       

I.Gaters

K.Gerhards

J.Rimjane

J. Eglītis

B.Vītoliņa

 

 

17.02.2004. 10:28

A.Apsītis

7013274, Antis.Apsitis@em.gov.lv

 

Likumprojekta

„Grozījumi Reklāmas likumā” anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

2004.gada 1.februārī spēkā stājās Administratīvā procesa likums.

Reklāmas likums ir viens no normatīvajiem aktiem, kas saskaņojams ar Administratīvā procesa likumu, lai izslēgtu liekas tiesību normu kolīzijas. (Ministru kabineta 2002.gada 29.janvāra sēdes protokols Nr.5, 42.§).

Atsevišķas likuma normas par lēmuma spēkā stāšanos, paziņošanu un pārsūdzēšanu ir pretrunā ar Administratīvā procesa likumā noteikto. Tā likuma 14.panta trešā daļa paredz, ka par Uzraudzības institūcijas pieņemto lēmumu tiek informēta par vainīgu atzītā persona, bet likums nenosaka uzraudzības institūcijas pienākumu informēt pārējos procesa dalībniekus. Likuma 17.pants nosaka, ka Uzraudzības institūcijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā viena mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas dienas. Likuma 19.pants, kas nosaka tiesības Uzraudzības institūcijas nepamatota lēmuma adresātiem tiesības celt tiesā prasību par zaudējumu atlīdzināšanu, dublējas ar Administratīvā procesa likuma 92.pantu.

Bez tam nepieciešams noteikt arī garākus reklāmas atbilstības normatīvo aktu izvērtēšanas termiņus, jo pašreiz likumā noteiktie nav pietiekoši lietu pilnvērtīgai izskatīšanai, kā arī Uzraudzības institūcijām nav paredzētas tiesības objektīvu iemeslu dēļ pagarināt lietas izskatīšanas termiņu ilgāk par 20 dienām.

Reklāmas likuma 7.panta pirmajā daļā noteiktais pilnvarojums citos normatīvajos aktos noteikt regulējumu noteiktu preču reklāmai neatbilst deleģējumam izvirzāmajām prasībām, kā rezultātā uz tā pamata nav iespējams izdot Ministru kabineta noteikumus.

Likumā nav pietiekoši skaidri noteikts, kad precīzi uzsākama lietvedība administratīvo pārkāpumu kodeksā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Grozījuma projekts izstrādāts, lai saskaņotu Reklāmas likuma un Administratīvā procesa likuma normas. Noteikts, ka lēmums stājas spēkā ar tā paziņošanas brīdi un adresāts uzraudzības iestādes lēmumu var pārsūdzēt tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad tas stājies spēkā. Likumprojekts paredz nomainīt Reklāmas likumā lietoto terminu “institūcija” ar Administratīvā procesa likumā un Valsts pārvaldes likumā lietoto “iestāde”. Likumprojekts arī novērš Reklāmas likuma 19.panta, kas nosaka tiesības Uzraudzības institūcijas nepamatota lēmuma adresātiem tiesības celt tiesā prasību par zaudējumu atlīdzināšanu, dublēšanos ar Administratīvā procesa likuma 92.pantu. Saistībā ar Komerclikumu precizēts jēdziens “uzņēmējdarbība”, to nomainot ar jēdzienu “saimnieciskā darbība”.

Tā kā Reklāmas likumā nav pietiekoši skaidri noteikts, kad uzsākama lietvedība administratīvo pārkāpumu kodeksā, likumprojekts paredz skaidri nodalīt kārtību, kādā tiek izskatīta reklāmas iespējamā neatbilstība normatīvo aktu prasībām un administratīvā pārkāpuma izskatīšanas kārtība, nosakot, ka lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā uzsākama tikai, kad Uzraudzības iestāde pieņem lēmumu, kurā faktiski konstatē reklāmas neatbilstību normatīvo aktu prasībām.

Reklāmas likumā arī precizēta norma, kas pilnvaro Ministru kabinetu nepieciešamības gadījumā noteikt papildu noteikumus attiecībā uz atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas saturu, noformējumu vai izplatīšanas kārtību.

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Grozījumi likumā nodrošinās administratīvā procesa dalībniekiem tiesiskuma ziņā labvēlīgāku lietu par reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām izskatīšanu.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Nav nepieciešams izdot papildus normatīvos aktus.

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likuma projektu nepieciešams pieņemt, lai precizētu ES acquis communautaire Latvijas normatīvajos aktos.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

  4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Savienības Direktīva 84/450/EEK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz maldinošu reklāmu (Official Journal L 250, 19/09/1984 p. 0017 – 0020)

Eiropas Savienības Direktīva 97/55/EK, ar ko groza Direktīvu 84/450/EEK par maldinošu reklāmu, lai tajā iekļautu salīdzinošo reklāmu (Official Journal L 290 , 23/10/1997 P. 0018 – 0023)

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

5.panta 5.daļa

Direktīvas 84/450/EEK

4.panta 2.daļas 1.punkts

Atbilst.

 

9.pants

Direktīvas 97/55/EK

3.panta 2.daļa

Atbilst.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas notikušas Latvijas Reklāmas asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Reklāmas asociācija uzskata, ka likumprojekts nepietiekoši risina pastāvošās problēmas reklāmas uzraudzības jomā. Neesot pieļaujams pagarināt pārkāpumu reklāmas jomā izskatīšanas termiņus. Ir nepieciešams precīzāk nodalīt reklāmas uzraudzības iestāžu kompetenci.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Likumprojekts ievietots Ekonomikas ministrijas Interneta mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas

5. Cita informācija

Likumprojekts izstrādāts izmantojot J. Briedes pētījumu Par Latvijas likumu atbilstību Administratīvā procesa likuma projekta normām.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildi savas kompetences ietvaros nodrošinās līdzšinējās uzraudzības iestādes: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Konkurences padome, Nacionālā radio un televīzijas padome un Valsts farmācijas inspekcija. Šo esošo institūciju funkcijas paplašinātas, nosakot tām tiesības aizliegt vēl neizplatītu reklāmu, kas neatbilst normatīvo aktu prasībām, izplatīšanu, tomēr tā kā nepieciešamība šādi rīkoties var rasties ļoti reti, uzdevuma izpildei papildus finanšu līdzekļi nav nepieciešami.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts “Grozījumi Reklāmas likumā” tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, attiecīgi tiesā vai augstākstāvošā iestādē.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

Ekonomikas ministra pienākumu izpildītājs-

reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs                          I.Gaters

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora vietniece

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

     

K.Gerhards

J.Rimjane

J. Eglītis

B.Vītoliņa

18.02.2004. 10:00

A.Apsītis

7013274, Antis.Apsitis@em.gov.lv