Iesniedz Sociālo un darba lietu komisija

Iesniedz Sociālo un darba lietu komisija

Likumprojekts otrajam lasījumam

Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (reģ.nr.657)

Likuma attiecīgo pantu spēkā esošā redakcija

Pirmajā lasījumā nobalsotā redakcija

Nr. p.k.

Otrajam lasījumam

Iesniegtie priekðlikumi

Atbildīgās komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija otrajam lasījumam

 

Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

     

Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

I nodaļa
Vispārīgie noteikumi

1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1. ..............

   

Deputāte L. Liepiņa

Papildināt likuma 1.pantu ar 27. un 28. punktu šādā redakcijā:

“27. Supervīzija – ir mijiedarbas process starp supervīzoru un supervīzejamo (sociālā darba speciālistu), kura mērķis ir supervīzējamā profesionālā attīstība. Supervīzijas laikā tiek attīstītas darbinieku prasmes, nodrošināta pieredzes, zināšanu un informācijas apmaiņa, meklēti risinājumi problēmsituācijām darbā, kā arī sniegts emocionāls atbalsts.

28. Supervīzors - speciālists, kas sniedz supervīziju.

Noraidīt.

 

6.pants. Klienta tiesības

Klientam ir tiesības:

1) .................

7) iesniegt Sociālo pakalpojumu kvalitātes kontroles inspekcijai sūdzību par sniegto sociālo pakalpojumu kvalitāti un klienta tiesību neievērošanu.

1. Aizstāt 6.panta 7.punktā vārdus "Sociālo pakalpojumu kvalitātes kontroles inspekcijai" ar vārdiem "Sociālo pakalpojumu pārvaldei".

     

1. Aizstāt 6.panta 7.punktā vārdus “Sociālo pakalpojumu kvalitātes kontroles inspekcijai” ar vārdiem “Sociālo pakalpojumu pārvaldei”.

10.pants. Pašvaldības sociālais dienests

(1) Lai nodrošinātu iedzīvotāju vajadzību profesionālu izvērtēšanu un kvalitatīvu sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu, katrā pašvaldībā jābūt vismaz vienam sociālā darba speciālistam uz katriem tūkstoš iedzīvotājiem.

         

(4) Sociālā dienesta vadītāju atestācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.

2. Izslēgt 10.panta ceturto daļu.

     

2. Izslēgt 10.panta ceturto daļu.

11.pants. Pašvaldības sociālā dienesta uzdevumi

Pašvaldības sociālā dienesta uzdevumi ir šādi:

1) ................................

9) informēt iedzīvotājus par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību.

   

Deputāte L.Liepiņa

Papildināt 11.pantu ar 10.punktu šādā redakcijā:

“10) nodrošināt sociālajiem darbiniekiem profesionālu supervīziju, ar mērķi uzlabot pakalpojumu kvalitāti klientiem.”

Noraidīt.

 

12.pants. Pašvaldības sociālā dienesta pienākumi un tiesības

(1) ..............

(3) Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniedzējiem ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt ziņas par personas funkcionālo traucējumu raksturu un pakāpi, vecāku varas realizāciju, bērna tiesisko un mantisko stāvokli, aizbildnības un aizgādnības jautājumiem, ienākumiem un piederošajiem īpašumiem, ja šīs ziņas nepieciešamas, lai pieņemtu lēmumu par sociālā pakalpojuma vai sociālās palīdzības sniegšanu.

   

Deputāte L.Liepiņa

Aizstāt 12.panta trešajā daļā vārdus “vecāku varas realizāciju” ar vārdiem aizgādības tiesību realizāciju”.

Atbalstīt.

Mainīt pantu numerāciju

3. Aizstāt 12.panta trešajā daļā vārdus “vecāku varas realizāciju” ar vārdiem “aizgādības tiesību realizāciju”.

13.pants. Valsts pienākumi sociālo pakalpojumu sniegšanā

(1) Valsts nodroðina:

1) invalīdu profesionālo rehabilitāciju;

2) redzes un dzirdes invalīdu sociālo rehabilitāciju;

3) no vardarbības cietušo bērnu sociālo rehabilitāciju;

4) sociālo rehabilitāciju attiecīgās institūcijās bērniem, kuriem ir izveidojusies atkarība no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām vielām;

5) tehniskos palīglīdzekļus šā likuma 25.panta pirmajā daļā minētajām personām.

         
     

Sociālo un darba lietu komisija

Papildināt 13.pantu ar 6.punktu šādā redakcijā:

"6) personām ar funkcionāliem traucējumiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus institūcijās, kuru sarakstu apstiprina Ministru kabinets;"

Atbalstīt.

4. Papildināt 13.panta pirmo daļu ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

“6) personām ar funkcionāliem traucējumiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus institūcijās, kuru sarakstu apstiprina Ministru kabinets;

     

Labklājības ministrijas parlamentārā sekretāre D.Lūka

Papildināt 13.panta pirmo daļu ar septīto punktu šādā redakcijā "7) cilvēku tirdzniecības upuru sociālo rehabilitāciju."

Atbalstīt.

7) cilvēku tirdzniecības upuru sociālo rehabilitāciju.”

 

 

14.pants. Labklājības ministrijas uzdevumi

1)..........................

4) sniegt metodisko palīdzību sociālo pakalpojumu sniedzējiem un sociālajiem dienestiem;

5) izveidot un aktualizēt sociālo pakalpojumu sniedzēju un sociālā darba speciālistu reģistru;

6) izveidot un aktualizēt sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības statistikas datu bāzi.

3. Izslēgt 14.panta 4., 5. un 6.punktu.

     

5. Izslēgt 14.panta 4., 5. un 6.punktu.

15.pants. Valsts sociālo pakalpojumu aģentūra

Valsts līdzdalību sociālo pakalpojumu sniegšanā nodrošina Labklājības ministrijas pārraudzībā esošā Valsts sociālo pakalpojumu aģentūra (turpmāk — Aģentūra).

4. Izteikt 15.pantu šādā redakcijā:

"15.pants. Sociālo pakalpojumu pārvalde

(1) Sociālo pakalpojumu pārvalde ir Labklājības ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas piedalās valsts politikas īstenošanā sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā.

(2) Sociālo pakalpojumu pārvalde veic šādas galvenās funkcijas:

1) nodrošina šā likuma īstenošanu un valsts līdzdalību sociālo pakalpojumu sniegšanā;

2) analizē un novērtē sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomas attīstību un sniedz priekšlikumus par valsts sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības politikas pilnveidošanu;

3) kontrolē sociālo pakalpojumu kvalitāti un sociālo pakalpojumu sniedzēju atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un administratīvi soda sociālo pakalpojumu sniedzējus par izdarītajiem pārkāpumiem.

(3) Veic citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas."

     

6. Izteikt 15.pantu šādā redakcijā:

“15.pants. Sociālo pakalpojumu pārvalde

(1) Sociālo pakalpojumu pārvalde ir Labklājības ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas piedalās valsts politikas īstenošanā sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā.

(2) Sociālo pakalpojumu pārvalde veic šādas galvenās funkcijas:

1) nodrošina šā likuma īstenošanu un valsts līdzdalību sociālo pakalpojumu sniegšanā;

2) analizē un novērtē sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības attīstību un sniedz priekšlikumus par valsts sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības politikas pilnveidošanu;

3) kontrolē sociālo pakalpojumu kvalitāti un sociālo pakalpojumu sniedzēju atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un administratīvi soda sociālo pakalpojumu sniedzējus par izdarītajiem pārkāpumiem.

(3) Veic citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.”

16.pants. Sociālo pakalpojumu kvalitātes kontroles inspekcija

(1) Sociālo pakalpojumu kvalitāti kontrolē Labklājības ministrijas pārraudzībā esošā Sociālo pakalpojumu kvalitātes kontroles inspekcija (turpmāk — Inspekcija).

(2) Inspekcija pārrauga šā likuma īstenošanu valstī un kontrolē sociālo pakalpojumu sniedzēju atbilstību Ministru kabineta noteiktajām prasībām.

(3) Inspekcijas nolikumu apstiprina Ministru kabinets.

(4) Inspekcijai ir tiesības pēc savas iniciatīvas vai sakarā ar sūdzību pārbaudīt telpas, kurās tiek sniegti sociālie pakalpojumi, un pieprasīt no sociālo pakalpojumu sniedzējiem ziņas par sociālo pakalpojumu sniedzējiem noteikto prasību ievērošanu, kā arī aptaujāt klientus par saņemto sociālo pakalpojumu kvalitāti.

5. Izslēgt 16.pantu.

     

7. Izslēgt 16.pantu.

17.pants. Sociālo pakalpojumu sniedzējs

(1) ...................

(2) Ministru kabinets nosaka sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju un sociālo dienestu vadītāju atestācijas kārtību un kārtību, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā, kā arī izslēgšanas pamatojumu.

6. Izslēgt 17.panta otrajā daļā vārdus "sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju un sociālo dienestu vadītāju atestācijas kārtību un".

     

8. Izslēgt 17.panta otrajā daļā vārdus “sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju un sociālo dienestu vadītāju atestācijas kārtību un”.

30.pants. Sociālās aprūpes padomes kompetence

(1) Lai sekmētu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās dzīvojošo personu tiesību ievērošanu, attiecīgās institūcijas vadītājs izveido sociālās aprūpes padomi (turpmāk — padome), kuras sastāvā ietilpst ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā dzīvojošās personas, to radinieki, institūcijas darbinieki vai vadītājs un vietējās pašvaldības pārstāvji. Padomes lēmumiem ir ieteikuma raksturs. Labklājības ministrs apstiprina padomes paraugnolikumu.

7. Izslēgt 30.panta pirmajā daļā vārdus "vai vadītājs".

     

9. Izslēgt 30.panta pirmajā daļā vārdus “vai vadītājs”.

41.pants. Personas, kurām ir tiesības veikt sociālo darbu

Tiesības veikt sociālo darbu ir personām, kas ieguvušas otrā līmeņa profesionālo augstāko vai akadēmisko izglītību sociālā darba jomā, ir reģistrētas sociālā darba speciālistu reģistrā un saņēmušas sociālā darbinieka sertifikātu.

8. Izslēgt 41.pantā vārdus "ir reģistrētas sociālā darba speciālistu reģistrā un saņēmušas sociālā darbinieka sertifikātu".

     

10. Izslēgt 41.pantā vārdus “ir reģistrētas sociālā darba speciālistu reģistrā un saņēmušas sociālā darbinieka sertifikātu”.

     

Deputāte L.Liepiņa

Papildināt 41.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Sociālā darba speciālistu sagatavošana: Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts dzēš kredītus par sociālā darba speciālistu izglītības iegūšanu vai personīgi ieguldīto līdzekļu izglītības iegūšanai atmaksāšanu.”

Panta tekstu uzskatīt par panta pirmo daļu.

Noraidīt.

 

42.pants. Personas, kurām ir tiesības sniegt sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo palīdzību

Tiesības sniegt sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo palīdzību ir personām, kas ieguvušas pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību attiecīgi sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas vai sociālās palīdzības sniegšanas jomā, ir reģistrētas sociālā darba speciālistu reģistrā un saņēmušas sociālā rehabilitētāja, sociālā aprūpētāja vai sociālās palīdzības organizatora sertifikātu.

9. Izslēgt 42.pantā vārdus "ir reģistrētas sociālā darba speciālistu reģistrā un saņēmušas sociālā rehabilitētāja, sociālā aprūpētāja vai sociālās palīdzības organizatora sertifikātu".

     

11. Izslēgt 42.pantā vārdus “ir reģistrētas sociālā darba speciālistu reģistrā un saņēmušas sociālā rehabilitētāja, sociālā aprūpētāja vai sociālās palīdzības organizatora sertifikātu”.

43.pants. Sociālā darba speciālistu reģistrs

(1) Lai nodrošinātu pieeju informācijai par praktizēttiesīgiem sociālā darba speciālistiem, Aģentūra veido un aktualizē sociālo pakalpojumu sniedzēju un sociālā darba speciālistu reģistru.

(2) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā persona tiek reģistrēta sociālā darba speciālistu reģistrā un izslēgta no tā, kā arī izslēgšanas pamatojumu.

44.pants. Sociālā darba speciālistu sertifikācija un sertifikācijas mērķis

(1) Sociālā darba speciālistu sertifikācijas mērķis ir novērtēt un atzīt sociālā darba speciālistu teorētisko zināšanu, profesionālo iemaņu un personisko īpašību atbilstību profesionālajiem standartiem.

(2) Sociālā darba speciālistu sertifikācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.

10. Izslēgt 43. un 44.pantu.

     

12. Izslēgt 43. un 44.pantu.

Pārejas noteikumi

1. Šā likuma 10.panta pirmā daļa, 41. un 42.pants stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. Līdz 2007.gada 31.decembrim sociālā darbinieka, sociālā rehabilitētāja, sociālā aprūpētāja vai sociālās palīdzības organizatora sertifikātu var saņemt arī personas, kas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nokārto sertifikācijas eksāmenu.

11. Izteikt pārejas noteikumu 1.punktu šādā redakcijā:

"1. Šā likuma 10.panta pirmā daļa stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī."

 

Deputāte L.Liepiņa

Izslēgt likumprojekta 11.pantu.

Atbalstīt.

Mainīt pantu numerāciju

 

12. Papildināt pārejas noteikumus ar 1.1 punktu šādā redakcijā: “1.1 Šā likuma 41. un 42.pants stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.”;

 

Sociālo un darba lietu komisija

Izteikt likumprojekta 12.pantu šādā redakcijā: "Pārejas noteikumos:

izteikt 1.punktu šādā redakcijā:

"1. Šā likuma 10.panta pirmā daļa, 41. un 42.pants stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī."

Atbalstīt.

13. Pārejas noteikumos:

izteikt 1.punktu šādā redakcijā:

"1. Šā likuma 10.panta pirmā daļa, 41. un 42.pants stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī."

2. Līdz 2005.gada 31.decembrim Labklājības ministrijas pārziņā esošie bērnu bāreņu aprūpes centri, specializētie valsts sociālās aprūpes un rehabilitācijas centri, specializētie valsts sociālās aprūpes pansionāti un specializētie bērnu sociālās aprūpes centri, kas nodrošina šo pārejas noteikumu 3.punktā noteiktos pakalpojumus, tiek reorganizēti par pašvaldību iestādēm. To personu uzturēšanās minētajās aprūpes institūcijās, kas sākušas saņemt šos pakalpojumus līdz reorganizācijas dienai, tiek finansēta no valsts budžeta.

   

Deputāte S.Bendrāte

Aizstāt pārejas noteikumu 2.punktā skaitļus un vārdus “2005.gada 31.decembrim” ar skaitļiem un vārdiem "2010.gada 31.decembrim."

Daļēji atbalstīt atbildīgās komisijas priekšli- kumā

( 10 )

 
     

Sociālo un darba lietu komisija

Aizstāt pārejas noteikumu 2.punktā skaitļus un vārdus “2005.gada 31.decembrim” ar skaitļiem un vārdiem “2007.gada 31.decembrim”;

Atbalstīt.

aizstāt 2.punktā skaitļus un vārdus “2005.gada 31.decembrim” ar skaitļiem un vārdiem “2007.gada 31.decembrim”;

7. No 2003.gada 1.janvāra līdz 2003.gada 31.decembrim sociālās rehabilitācijas pakalpojumus sociālās rehabilitācijas institūcijās par valsts budžeta līdzekļiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā var saņemt personas, kuras nestrādā (nav uzskatāmas par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu”) un saņem tikai valsts pensiju vai tikai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, un tās ir:

1) invalīdi;

2) personas, kuras sasniegušas vecumu, kas dod tiesības saņemt valsts vecuma pensiju;

3) politiski represētās personas.

Rehabilitācijas ilgums nedrīkst pārsniegt 21 dienu.

   

Deputāts A.Klementjevs

Izteikt likuma pārejas noteikumu 7. punktu šādā redakcijā:

“7. No 2004.gada 1.janvāra līdz 2006.gada 31.decembrim sociālās rehabilitācijas pakalpojumus sociālās rehabilitācijas institūcijās par valsts budžeta līdzekļiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā var saņemt personas, kuras nestrādā (nav uzskatāmas par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu”) un saņem tikai valsts pensiju vai tikai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, un tās ir:

1) invalīdi;

2) personas, kuras sasniegušas vecumu, kas dod tiesības saņemt valsts vecuma pensiju;

3) politiski represētās personas.

Rehabilitācijas ilgums nedrīkst pārsniegt 21 dienu.”

Noraidīt.

 
     

Sociālo un darba lietu komisija

Papildināt pārejas noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā

"Šā likuma 13.panta pirmās daļas 6.punkts stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī."

Atbalstīt

papildināt pārejas noteikumus ar 8., 9. un 10.punktu šādā redakcijā:

“8. Šā likuma 13.panta pirmās daļas 6.punkts stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.

     

Labklājības ministrijas parlamentārā sekretāre D.Lūka

Papildināt pārejas noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā: "Šā likuma 13.panta pirmās daļas 7.punkts stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī."

Atbalstīt.

9. Šā likuma 13.panta pirmās daļas 7.punkts stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.

 

13. Papildināt pārejas noteikumus ar 8.punktu šādā redakcijā:

"8. Līdz Sociālo pakalpojumu pārvaldes izveidošanai tās funkcijas pilda Labklājības ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde Sociālās palīdzības fonds."

   

Redakc. precizēt.

10. Līdz Sociālo pakalpojumu pārvaldes izveidošanai tās funkcijas veic Labklājības ministrijas padotībā esošā valsts pārvaldes iestāde Sociālās palīdzības fonds.”

 

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.aprīlī.

 

Sociālo un darba lietu komisija

Izslēgt noteikumu par likuma spēkā stāšanos.

Atbalstīt.