Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījums Mobilizācijas likumā

Izdarīt Mobilizācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.) grozījumu un izteikt norādi par likuma spēkā stāšanos šādā redakcijā:

"Likums stājas spēkā 2004.gada 31.decembrī."

Likums stājas spēkā 2003.gada 1.decembrī.

 

 

 

Aizsardzības ministra vietā –

zemkopības ministrs

M.Roze

 

 

 

 

Grozījuma Mobilizācijas likumā

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

2001.gada 31.jūlijā Ministru kabinets akceptēja Mobilizācijas koncepciju. Tā paredz izveidot sistēmu, kas ļaus plānot un sagatavot valsts militārās un civilās aizsardzības pasākumus valsts apdraudējuma novēršanai vai tā seku likvidācijai, izmantojot noteiktus cilvēku, materiālos un finanšu resursus.

2004. gada maijā Latvija kļūst par NATO un Eiropas Savienības dalībvalsti. Šajā sakarā, 2003. gada 30. septembrī Ministru kabinets apstiprināja jaunu Valsts aizsardzības koncepciju, kurā kolektīvās aizsardzības princips ir noteikts kā viens no galvenajiem valsts aizsardzībā. Jaunā koncepcija paredz pāreju no teritoriālās un totālās aizsardzības sistēmas uz kolektīvo aizsardzību. Līdz ar to, veidojot mobilizācijas sistēmu, ir jāņem vērā gan NATO izvirzītās prasības, gan sniegtās garantijas, ko nosaka kolektīvā aizsardzība. Tuvākajos gados NBS nebūs pieejami resursi jebkādu militāru mobilizācijas resursu uzkrāšanai kā to paredz pašreizējais Mobilizācijas likums. Plāni attiecībā uz masveidīgu cilvēku mobilizāciju ir zaudējuši savu aktualitāti. Lai pilnveidotu valsts aizsardzības dokumentu un plānu izstrādi, ir nepieciešams pārskatīt un precizēt Mobilizācijas koncepciju, kas nonākusi pretrunā ar jaunajā Valsts aizsardzības koncepcijas vadlīnijām. Pēc Mobilizācijas koncepcijas pārskatīšanas būs nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas Mobilizācijas likumā.

Jaunā Valsts aizsardzības koncepcija būtiski maina piesaistāmo resursu apjomu, kvalitāti, nodrošinājumu un nosaka nepieciešamību attīstīt ātras reaģēšanas spējas. Līdz ar to, veidojot mobilizācijas sistēmu, ir jābalstās uz jaunām prasībām, ko nosaka kolektīvās aizsardzības princips. Turklāt, kamēr nav apstiprināta Nacionālās drošības koncepcija, nav skaidrs, kā veidojamā mobilizācijas sistēma iekļausies kopējā valsts aizsardzībā. Tāpat nav skaidrs, vai mobilizācijas sistēma būs savietojama ar jauno NATO krīžu reaģēšanas sistēmu (NATO Crisis Response System), kas sāks darboties 2004. gada 1.martā un aizstās esošo NATO Brīdināšanas sistēmu (NATO Precautionary System).

Lai pilnveidotu valsts aizsardzības dokumentu un plānu izstrādi, ir nepieciešams pārskatīt un precizēt Mobilizācijas koncepciju, kas nonākusi pretrunā ar jaunajā Valsts aizsardzības koncepcijā paustajām vadlīnijām. Pēc Mobilizācijas koncepcijas pārskatīšanas būs nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas Mobilizācijas likumā, kuram paredzēts stāties spēkā š.g. 1.decembrī, tādēļ Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi likumprojektu par grozījumiem "Mobilizācijas likumā".

2. Normatīvā akta projekta būtība

Grozījumi likumprojektā paredz Mobilizācijas likuma stāšanos spēkā noteikt ar 2004.gada 31.decembri.

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Mobilizācijas likuma stāšanās spēkā reglamentēs valsts nepieciešamo darbību kopumu, kas var novērst sociālo krīžu rašanos valsts apdraudējuma gadījumā.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

Valsts budcets

-

-

-

-

-

Pašvaldību budžets

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

     

6. Cita informācija

Sakarā ar Mobilizācijas likuma stāšanās spēkā pārcelšanu, netiek izdoti finanšu līdzekļi dažādu mobilizācijas sistēmas komponentu ieviešanai.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Mobilizācijas likuma ietvaros ir jāizveido Ministru kabinetam noteikumui atbilstoši Mobilizācijas likuma 9.panta 1., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. un 13.punktā, 11.panta otrajā un trešajā daļā, 12.panta otrajā daļā, 13.pantā, 14.panta trešajā daļā, 16.panta otrajā daļā un 17.pantā noteiktajām deleģējumam. Ministru prezidenta rīkojums Nr.267 (30.08.2002) nosaka iesniegt šos Ministru kabineta noteikumu projektus atbilstoši noteiktajam deleģējumam līdz 2003.gada 1.jūlijam.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Nav notikušas

2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav notikuši.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas

4. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses- vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību aktu izpildei tiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība gūs informāciju par likuma spēkā stāšanos oficiālajā publikācijā “Latvijas Vēstnesī”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Cita informācija

-

 

Aizsardzības ministra vietā Zemkopības ministrs

Valsts sekretāra p.i.

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā persona

Dokumenta autors

M.Roze

J.Karlsbergs

S.Araslanova

I.Rate

K. Galkins

 

 

04.10.03 10:43

K.Galkins

7335285; Kaspars.Galkins@mod.gov.lv