Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Pasta likumā

Izdarīt Pasta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 12.nr.; 1995, 3.nr.; 1997, 7.nr.; 2001, 3.nr.) šādus grozījumus:

1. 1.panta otrajā daļā:

izteikt terminu "Sūtītājs" šādā redakcijā:

"Sūtītājs – fiziskā vai juridiskā persona, kura ir tieši atbildīga par sūtījuma izcelsmi.";

izteikt terminu "Vispārējie pasta pakalpojumi" šādā redakcijā:

"Vispārējie pasta pakalpojumi – iekšzemes vai starptautiskie vēstuļu korespondences (pastkartes, vēstules, bandroles, sīkpakas) sūtījumi, tajā skaitā ierakstīti vai apdrošināti; iekšzemes vai starptautiskie pasta paku (līdz 10 kilogramiem) sūtījumi, tajā skaitā apdrošināti, kas atbilst Pasta noteikumos noteiktajām minimālajām prasībām attiecībā uz savākšanu, šķirošanu, pārvadāšanu un piegādi."

2. Izteikt 3.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Vispārējos pasta pakalpojumus sniedz bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Latvijas pasts" (turpmāk – Latvijas pasts), kurā valsts kapitāla daļu turētājs ir Satiksmes ministrija, un citi uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības). Vispārējo pasta pakalpojumu sniegšanai ir nepieciešama licence. Licenci vispārējo pakalpojumu sniegšanai izsniedz saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"."

3. 4.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Latvijas pastam ir monopoltiesības pieņemt, pārsūtīt un izsniegt valsts robežās gan iekšzemes, gan starptautiskos vēstuļu korespondences sūtījumus, kuru svars nepārsniedz 100 gramus. Šo ierobežojumu nepiemēro, ja pasta pakalpojumu sniedzējam noteiktais šādu sūtījumu tarifs ir vienāds ar Latvijas pastam noteikto attiecīgā sūtījuma veida zemākās svara kategorijas trīskāršu tarifu vai pārsniedz to.";

 

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Vēstuļu korespondences sūtījumus, kurus Latvijā ieved no ārvalstīm bez pasta starpniecības un kuri adresēti saņēmējiem Latvijā vai ārvalstīs, kā arī tiek pārsūtīti tranzītā cauri Latvijas valsts teritorijai, nodod Latvijas pastam vai uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuriem izsniegta attiecīga licence."

4. Izteikt 5.1 pantu šādā redakcijā:

"5.1 pants. Pakalpojumi, kuru sniegšanai ir nepieciešama vispārējā atļauja

(1) Lai sniegtu pasta pakalpojumus, kas neietilpst vispārējo pasta pakalpojumu kategorijā, nepieciešama vispārējā atļauja. Vispārējo atļauju reģistrē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators).

(2) Regulators nosaka un publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" vispārējās atļaujas reģistrēšanas kārtību, kā arī vispārējā atļaujā minētos nosacījumus."

5. Izteikt 9.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

"(1) Par vispārējiem pasta pakalpojumiem maksā pēc tarifiem, kurus nosaka likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" paredzētajā kārtībā. Par citiem pasta pakalpojumiem maksā pēc tarifiem, ko noteicis Latvijas pasts vai uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kas sniedz attiecīgos pakalpojumus.

(2) Pasta pakalpojumiem, kuriem piemīt papildu pakalpojuma pazīmes un kuri neietilpst vispārējo pasta pakalpojumu kategorijā, Regulators nosaka minimālo tarifu. Minimālais tarifs nevar būt zemāks par attiecīgā vispārējā pasta pakalpojuma tarifu."

6. Svītrot 11.panta 5.punktu.

7. Aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas noteikumi".

8. Papildināt pārejas noteikumus ar 2. un 3.punktu šādā redakcijā:

"2. Šā likuma 4.panta pirmā daļa stājas spēkā ar īpašu likumu. Līdz minētā likuma spēkā stāšanās dienai Latvijas pastam ir monopoltiesības pieņemt, pārsūtīt un izsniegt valsts robežās gan iekšzemes, gan starptautiskos vēstuļu korespondences sūtījumus, kuru svars nepārsniedz divus kilogramus.

3. Ar 2006.gada 1.janvāri Latvijas pastam ir monopoltiesības pieņemt, pārsūtīt un izsniegt valsts robežās gan iekšzemes, gan starptautiskos vēstuļu korespondences sūtījumus, kuru svars nepārsniedz 50 gramus. Šo ierobežojumu nepiemēro, ja pasta pakalpojumu sniedzējam noteiktais šādu sūtījumu tarifs ir vienāds ar Latvijas pastam noteikto attiecīgā sūtījuma veida zemākās svara kategorijas divarpus reizes lielāku tarifu vai pārsniedz to."

9. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 2002/39/EC un 97/67/EC."

 

 

 

 

Satiksmes ministrs

R.Zīle

 

 

 

 

Normatīvā akta projekta

"Grozījumi Pasta likumā"

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pasta likumu nepieciešams papildināt ar Eiropas Savienības Direktīvu 97/67/EC un 2002/39/EC prasībām. Būtiskākās Latvijas pasta nozari regulējošos tiesību aktos neieviestās minēto ES direktīvu normas:

  • nav atbilstoši definēts vispārējo pasta pakalpojumu apjoms (tajā nav iekļauti ierakstīti un apdrošināti sūtījumi);
  • nav noteikta Latvijas pasta monopolpakalpojumu apjoma samazināšanās līdz ar iestāšanos ES, kā arī atkārtota samazināšana 2006.gada 1.janvārī;
  • nav noteikts, ka licencē tikai uzņēmējsabiedrības, kas sniedz vispārējos pasta pakalpojumu, bet pārējo pasta pakalpojumu sniedzējiem tiek piemērots tikai vispārējo atļauju režīms.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

Normatīvais akts satur prasības pasta pakalpojumu sniegšanas jomā, tas ir saskaņots ar Eiropas Savienības Direktīvām 97/67/EC un 2002/39/EC. Pasta likuma grozījumu projekts paredz, saskaņā ar minētajām ES direktīvām, noteikt, ka:

  • vispārējie pasta pakalpojumi, kuru nodrošināšanu iedzīvotājiem katrai valstij ir jāgarantē, ietver ne tikai vienkāršo iekšzemes un starptautisko vēstuļu korespondenci kā tas ir noteikts Pasta likumā šobrīd, bet arī ierakstīto un apdrošināto iekšzemes un starptautisko vēstuļu korespondenci;
  • līdz ar Latvijas valsts pievienošanos Eiropas Savienībai, BO VAS “Latvijas pasts” monopolpakalpojumu apjoms tiks samazināts līdz 100 g. no iekšzemes un starptautiskās vēstuļu korespondences. Vēlāk 2006.gada 1.janvārī monopolpakalpojumu apjoms iekšzemes un starptautiskajai vēstuļu korespondencei visām ES dalībvalstīm būs vēl jāsamazina līdz 50 g. Šobrīd Pasta likums nosaka BO VAS “Latvijas pasts” monopoltiesības uz visu iekšzemes un starptautisko vēstuļu korespondenci (t.i. līdz 2 kg);
  • licences ir jāsaņem tikai tām uzņēmējsabiedrībām, kas sniedz vispārējos pasta pakalpojumus, bet pārējo pasta pakalpojumu sniegšanai būs nepieciešama tikai vispārējā atļauja, kuru izsniegs un reģistrēs Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija. Šobrīd Pasta likums paredz, ka visi pasta pakalpojumi ir licencējami.

3. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

 

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Vienlaicīgi jāizdara grozījumi 1995.gada 29.augusta MK noteikumos Nr.265 „Pasta noteikumi”

2. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

Normatīvā akta projektā iekļautas Eiropas Savienības Direktīvu 97/67/EC un 2002/39/EC prasības.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projektā iekļautas Pasaules Pasta Konvencijas prasības.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

 

 

Normatīvā akta projektā iekļautas Eiropas Savienības 2002.gada 10.jūnija Direktīvas - Directive 2002/39/EC of the European Parliament and of the Council of 10 June 2002 amending Directive 97/67/EC with regard to the further opening to competition of Community postal services publicēta - Official Journal L 176 , 05/07/2002 P. 0021 - 0025 un Direktīvas - Directive 97/67/EC of the European Parliament and of the Council of 15 December 1997 on common rules for the development of the internal market of Community postal services and the improvement of quality of service, publicēta - Official Journal L 015 , 21/01/1998 P. 0014 – 0025 prasības.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

1. pants

direktīva 97/67/EC

2.nodaļas 3.panta 3.punkts

atbilst

Precizē vispārējā pakalpojuma definīciju

2.pants

direktīva 97/67/EC

2.nodaļas 4.pants un 5.panta 1.punkts

atbilst

Paredz, ka vispārējo pakalpojumu sniedzējs tiek licencēts

3.pants

direktīva 2002/39/EC

1.pants

atbilst

Paredz pakāpenisku pasta tirgus liberalizāciju

4. pants

direktīva 97/67/EC

4.nodaļas 9.panta 1., 2. un 3. punkts

atbilst

Nosaka kārtību, kādā Regulators atļauj sniegt pasta pakalpojumus un visiem pasta pakalpojumu sniedzējiem līdzvērtīgus, nediskriminējošus nosacījumus

5. pants

direktīva 97/67/EC

2.nodaļas 5.panta 1.punkta trešais apakšpunkts,

atbilst

Novērš nepamatotus un diskriminējošus nosacījumus atsevišķām personu grupām saņemt pasta pakalpojumus par brīvu

6. un 5.pants

direktīva 2002/39/EC

1.pants

atbilst

Paredz pakāpenisku pasta sektora liberalizāciju

5. Cita informācija

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav nepieciešamas.

5. Cita informācija

 

 

 

 

 

Projekta sagatavošanas stadijā ir notikušas konsultācijas ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju (SPRK) un ar BO VAS „Latvijas pasts” speciālistiem. Konsultanti projektu atbalsta.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Normatīvais akts tiks publicēts valdības oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

 

Normatīvajos aktos paredzētajā vispārējā kārtībā.

4. Cita informācija

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Satiksmes ministrs R.Zīle

17.07.2003. 15:11

1181 vārdi

Ā.Jākobsons

7242323, ajakobsons@sam.gov.lv

Vīzas:

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona

Sakaru departamenta direktores vietnieks, atbildīgā amatpersona

 

 

V.Legzdiņš

A.Ļubļina

D.Andersone

Ā.Jākobsons