Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā

Izdarīt Valsts sociālo pabalstu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1.  3.pantā:

papildināt pirmo daļu ar 8.punktu šādā redakcijā:

"8) bērna aprūpes pabalsts.";

papildināt otro daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:

"3) bērna adopcijas pabalsts."

2. Izteikt 4.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Tiesības uz bērna piedzimšanas, bērna kopšanas, bērna aprūpes, bērna adopcijas un ģimenes valsts pabalstu ir visām šā panta pirmajā daļā minētajām personām, ja viņu bērniem vai viņu adoptētajiem bērniem ir piešķirts personas kods."

3. Papildināt likumu ar 6.1 pantu šādā redakcijā:

"6.1 pants. Bērna aprūpes pabalsts

(1) Bērna aprūpes pabalstu piešķir adoptētājam, kura aprūpē un uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas (pagasttiesas) lēmumu nodots adoptējamais bērns, ja adoptētājs nav nodarbināts (nav uzskatāms par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu") vai ir nodarbināts un atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, vai atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai strādā nepilnu darba laiku.

(2) Bērna aprūpes pabalsta apmērs nav atkarīgs no bērnu skaita.

(3) Bērna aprūpes pabalsta piešķiršanas, izmaksas un pārskatīšanas kārtību, kā arī bērna aprūpes pabalsta apmēru nosaka Ministru kabinets."

4. Izslēgt 8.panta pirmās daļas 2.punktā vārdus "adoptējusi vai".

5. Papildināt likumu ar 8.1 pantu šādā redakcijā:

 

"8.1 pants. Bērna adopcijas pabalsts

(1) Bērna adopcijas pabalstu piešķir pēc tiesas sprieduma par adopcijas apstiprināšanu spēkā stāšanās.

(2) Bērna adopcijas pabalstu izmaksā par katru adoptēto bērnu, kurš atradies ārpusģimenes aprūpē, tādā apmērā, kāds bijis noteikts dienā, kad stājās spēkā tiesas spriedums par adopcijas apstiprināšanu.

(3) Bērna adopcijas pabalsta piešķiršanas, izmaksas un pārskatīšanas kārtību, kā arī bērna adopcijas pabalsta apmēru nosaka Ministru kabinets."

6.  16.pantā:

papildināt panta pirmo daļu aiz skaitļa "8." ar skaitli "8.1";

papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

"(6) Šā likuma 6.1 pantā noteikto pabalstu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā piešķir vienam no adoptētājiem, kura aprūpē un uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas (pagasttiesas) lēmumu nodots adoptējamais bērns."

7. Papildināt 20.panta otro daļu aiz skaitļa "6." ar skaitli "6.1".

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 

Īpašu uzdevumu ministrs

bērnu un ģimenes lietās

A.Baštiks

 

 

 

 

Likumprojekta „Grozījumi valsts sociālo pabalstu likumā” anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Civillikuma 162.panta otrā daļa paredz, ka nepilngadīgu bērnu var adoptēt, ja pirms adopcijas apstiprināšanas viņš ir atradies adoptētāja aprūpē un uzraudzībā. Ministru kabineta 2003.gada 11.marta noteikumu Nr.111 “Adopcijas kārtība” 25.punkts paredz, ja adoptētājs ņem bērnu aprūpē, adoptētāja dzīvesvietas bāriņtiesa (pagasttiesa) nekavējoties lemj par bērna aprūpes kārtību. Bērnu adoptētāja aprūpē var nodot uz laiku līdz sešiem mēnešiem. Saskaņā ar minēto noteikumu 35.punktu adoptētājs var lūgt savas dzīvesvietas bāriņtiesu (pagasttiesu) pagarināt aprūpes termiņu līdz adopcijas apstiprināšanai tiesā. Deklarācijas par Einara Repšes vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 12.3.punkts paredz, ka Ministru kabinets veicinās pāreju no bērnu namiem uz ģimenes veida aprūpi, lai radītu bērniem ģimenisku vidi. Darba likums patlaban neparedz īpašu atvaļinājuma veidu, kuru varētu piešķirt personai, kamēr viņas aprūpē atrodas adoptējamais bērns. Tāpat Valsts sociālo pabalstu likums neparedz mehānismu, kā kompensēt adoptētājam ienākumus, kamēr persona atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā un nesaņem darba algu, kā arī adoptētājam, kurš nav nodarbināts vai kurš strādā nepilnu darba laiku, nodrošināt bērna uzturēšanai nepieciešamos līdzekļus. Patlaban pēc adopcijas adoptētājs saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 8.panta pirmās daļas 2.punktu saņem vienreizēju bērna piedzimšanas pabalstu tikai tad, ja bērns tiek adoptēts līdz viena gada vecumam. Tādējādi netiek veicināta citu vecumu grupu bērnu adopcija.

2. Tiesību akta projekta būtība

Likumprojekts paredz divus jaunus valsts sociālo pabalstu veidus, bērna aprūpes pabalstu un bērna adopcijas pabalstu. Bērna aprūpes pabalsts tiek nodrošināts adoptētājam, kamēr persona atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā un nesaņem darba algu, kā arī adoptētājam, kurš nav nodarbināts vai kurš strādā nepilnu darba laiku.

Vienreizējais bērna adopcijas pabalsts adoptētājam tiek piešķirts pēc tam, kad stājies spēkā tiesas spriedums par adopcijas apstiprināšanu. Likumprojekts paredz, ka adoptētāji vienreizēja bērna piedzimšanas pabalsta vietā saņems vienreizēju bērna adopcijas pabalstu.

Finansiālajos aprēķinos ir redzams, ka ilgtermiņā tiek ietaupīti valsts un pašvaldību līdzekļi, kas nepieciešami, lai segtu bērna uzturēšanos ārpusģimenes aprūpes iestādē vai atrašanos aizbildnībā līdz pilngadības sasniegšanai. Minētos līdzekļus ir paredzēts novirzīt, lai segtu bērna aprūpes pabalsta un vienreizēja bērna adopcijas pabalsta izmaksas.

3. Cita informācija

Tā kā būs nepieciešams laiks, lai izstrādātu grozījumus saistītajos normatīvajos aktos, likumprojektā paredzēts, ka tie stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomis-ko vidi

Projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts paredz nodrošināt iespēju adoptētājam, atrodoties bērna aprūpes atvaļinājumā, tuvāk iepazīties ar adoptējamo bērnu, pienācīgi viņu aprūpēt un uzraudzīt, izlemjot, vai turpināt adopcijas procesu, saņemot daļēju ienākumu kompensāciju minētajā laika periodā.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts paredz iespēju adoptētājam, atrodoties bērna aprūpes atvaļinājumā, saņemt daļēju ienākumu kompensāciju minētajā laika periodā. Tāpat pēc adopcijas izmaksātais vienreizējais bērna adopcijas pabalsts ļaus iegādāties bērnam nepieciešamās lietas.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls)

Rādītāji

Kārtējais gads

 

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

102,4

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.Izmaiņas budžeta izdevumos

Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

102,4

 

 

+25.6

+51,2

+51,2

3.Finansiālā ietekme

Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

Ietekmes nav

 

-25.6

-51,2

-51,2

4.Prognozējošie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Paredzēts, ka likumpro-jekts stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

Izdevumi:

vienreizējie 80(bērni)x Ls1000,- = 80,0(tūkst.)

 

kārtējie

80(bērni)x 8(mēn)xLs35=

22,4(tūkst.)

 

Izdevumi kopā = (80,0+22,4)=

102,4(tūkst).

Izdevumi:

vienreizējie 100(bērni)x Ls1000,- = 100,0(tūkst.)

 

kārtējie

100(bērni)x 8(mēn)xLs35=

28,0(tūkst.)

 

Izdevumi kopā = (100,0+28,0) = 128,0 (tūkst).

Izdevumi:

vienreizējie 120(bērni)x Ls1000,- = 120,0(tūkst.)

 

kārtējie

120(bērni)x 8(mēn)xLs35=

33,6 (tūkst.)

 

Izdevumi kopā = (120,0+33,6)

= 153,6 (tūkst).

 

Izdevumi:

vienreizējie (80+100+120+140+160)/5(bērni)x Ls1000,- = 120,0(tūkst.)

kārtējie

(80+100+120+140+160)/5(bērni)x 8(mēn)xLs35=

33,6(tūkst.)

Izdevumi kopā = (120,0+33,6)

= 153,6(tūkst).

 

6. Cita informācija

Plānots, ka tādējādi varētu mazināties arī aizbildnībā esošu bērnu skaits. Katru gadu līdz bērns sasniedz pilngadību par vienu aizbildnībā esošu bērnu valsts aizbildnim maksā Ls 840.00 (Ls840.00x18gadi =15,1(tūkst.)).Tāpat vairs nav jāsedz izdevumi, ja bērns līdz pilngadībai atrodas bērnu ārpusģimenes aprūpes iestādē (Ls200x12mēn.x18gadi=43,2(tūkst.)).

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Šā likuma ieviešanai papildus nepieciešami normatīvie akti:

1. Ir izstrādāti un vienlaicīgi tiek virzīti „Grozījumi Darba likumā” Minētie grozījumi paredz ieviest jaunu atvaļinājuma veidu - bērna aprūpes atvaļinājums.

2.Ir izstrādāti un vienlaicīgi tiek virzīti „Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu””. Grozījumi paredz, ka par personu, kura atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā tiek veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas.

3. Ir izstrādāti un vienlaicīgi tiek virzīti „Grozījumi likumā “Par maternitātes un slimību apdrošināšanu””, izslēdzot 7.pantu.

4. Ministru kabinetam ir jāizstrādā un jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par bērna aprūpes pabalsta apmēru, pārskatīšanas kārtību, kā arī piešķiršanas un izmaksas kārtību.

5. Ministru kabinetam ir jāizstrādā un jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par bērna adopcijas pabalsta apmēru, pārskatīšanas kārtību, kā arī piešķiršanas un izmaksas kārtību.

2. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Projekts atbilst Eiropas Konvencijai par bērnu adopciju,Hāgas konvencijai par bērnu aizsardzību un sadarbību starpvalstu adopcijas jautājumos.

4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula

Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Projekts šo jomu neskar.

Projekts šo jomu neskar.

Projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.

Projekts šo jomu neskar.

Projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām  organizācijām ir notikušas konsultācijas

Notikušas konsultācijas ar s/o “Glābiet bērnus”.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

S/o “Glābiet bērnus” atbalsta minētos grozījumus.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sniegta informācija plašsaziņas līdzekļiem.

4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Abu valsts sociālo pabalstu veidu administrēšanu nodrošinās Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāts.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Laikraksts ''Latvijas Vēstnesis'', Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS), tiks noorganizēta preses konference, mājas lapa: www.bm.gov.lv

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

Īpašu uzdevumu ministrs

bērnu un ģimenes lietās A.Baštiks

 

 

 

 

Sekretariāta vadītāja v.i.

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

     

I.Liepa

I.Zute

I.Kacoka

L.Liepiņa

 

 

00.00.00 0:00

L.Liepiņa, 7356488

livija.liepina@bm.gov.lv