Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisija

Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisija

Likumprojekts

 

Grozījums Krimināllikumā

Izdarīt grozījumu Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.) un papildināt ar 288.2 pantu šādā redakcijā:

„288.2 pants. Starpniecība politisko organizāciju (partiju) finansēšanā

Par politiskās organizācijas (partijas) finansēšanu, izmantojot starpnieku, vai par starpniecību, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā, ,-

soda ar piespiedu darbu, vai naudas sodu no desmit līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām.

Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas lielā apmērā, -

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem, vai arestu vai piespiedu darbu vai naudas sodu no simt līdz divsimt minimālajām mēnešalgām.”

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījums Krimināllikumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Politisko organizāciju (partiju) likums nosaka vairākus ierobežojumus politisko organizāciju (partiju) finansēšanā. Kā viens no aizliegumiem ir - politisko organizāciju (partiju) finansēšana, izmantojot trešo personu starpniecību.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Pašreiz kā normatīvo aktu būtisks trūkums ir fakts, ka ne starpniekam, ne starpniecības iniciatoram politiskās organizācijas (partijas) finansēšanā nav paredzēta jebkāda veida atbildība (kā vienīgais atbildētājs par šāda veida pārkāpumu ir pati politiskā organizācija (partija)).

Līdz ar to, lai iespējami izvairītos no starpniecības gadījumiem, starpniekam un starpniecības iniciatoram ir nepieciešams paredzēt atbildību.

Ir izstrādāti grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (166.34pantā), paredzot tajā administratīvo atbildību par politiskās organizācijas (partijas) finansēšanu, izmantojot starpnieku (sodu paredzot personai, kura izmantojusi starpnieku un starpniekam).

Savukārt, grozījums Krimināllikumā paredz kriminālatbildību par atkārtoti izdarītu pārkāpumu - politiskās organizācijas (partijas) finansēšanu, izmantojot starpnieku, kā arī, par pārkāpumu, kas ir saistīts ar priekšmetu „lielā apmērā”.

3. Cita informācija

-

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Pieņemot grozījumus Krimināllikumā, salīdzinājumā ar esošo situāciju, tiks radīts juridiskais pamats adekvātākai Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumu novēršanai un apkarošanai.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

5. Cita informācija

-

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2003

2004

2005

2006

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

6. Cita informācija

-

-

-

-

-

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Ir sagatavoti grozījumi Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un likumā „Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām”.

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

-

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

 

5. Cita informācija

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas.

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

-

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

Jaunas institūcijas netiek radītas un to funkcijas netiek paplašinātas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Kriminālprocesa kodeksā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

-

 

 

Komisijas priekšsēdētājs

 

A.Latkovskis