Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Zemessardzi"

Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas Zemessardzi" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 16./17.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 13.nr.; 1995, 2.nr.; 1996, 14.nr.; 1997, 2., 8.nr.; 2000, 20.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 16.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt 3.panta otrajā daļā vārdus "pakļautībā un pārziņā" ar vārdu "padotībā".

2. Izteikt 5.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Zemessardzes dienestā nevar iesaistīt karavīrus, kuri pilda aktīvo militāro dienestu, un personas, kuras pilda dienestu Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas struktūrvienībās, muitā vai citās apbruņotās militarizētās institūcijās vai ir atvaļinātas no dienesta par zvēresta laušanu vai disciplīnas pārkāpumiem."

 

 

 

Aizsardzības ministra vietā –

Ministru prezidenta biedrs

A.Šlesers

 

 

 

 

 

Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Zemessardzi"

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.pantam pastāv divas padotības formas - pakļautība un pārraudzība. Likumā "Par Latvijas Republikas Zemessardzi" ir minēta pārziņas padotības forma. Lai saskaņotu likumu "Par Latvijas Republikas Zemessardzi" ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma noteikumiem, ir nepieciešams izdarīt tajā grozījumu.

Saskaņā ar likuma "Par Latvijas Republikas Zemessardzi" 5.panta otro daļu pašreiz Zemessardzes dienestā nevar iesaistīt personas, kuras pilda aktīvo militāro dienestu, dienestu Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas struktūrvienībās vai muitā. Likuma izstrādes laikā Pašvaldības policija nepastāvēja un tāpēc likumā netika iekļauta. Saskaņā ar Iekšlietu ministrijas 11.06.2001. rīkojuma Nr.390 "Par Pašvaldības policijas paraugnolikuma apstiprināšanu" 4.punktu viens no Pašvaldības policijas darbības tiesiskajiem pamatiem ir likums "Par policiju". Savukārt, zemessargiem ir saistošs likums "Par Latvijas Republikas Zemessardzi". Ļaujot iesaistīt Zemessardzes dienestā pašvaldības policistus, rodas situācija, kad pašvaldības policisti vienlaicīgi ir pakļauti normatīvajiem aktiem, kas regulē policijas darbību un militāro dienestu. Ievērojot to, ka katrā no šiem normatīvajiem aktiem ir noteikti savi pienākumi, apvienot dienestu Pašvaldības policijā un Zemessardzē nav vēlams. Šo apsvērumu dēļ, ierobežojums uzņemt Zemessardzē tika attiecināts uz personām, kuras pilda dienestu Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas struktūrvienībās un citās likumā noteiktajās institūcijās.

Lai izvairītos no iepriekš minētās situācijas, ir izstrādāts grozījums likuma "Par Latvijas Republikas Zemessardzi" 5.panta otrajā daļā, atbilstoši kuram ierobežojums iesaistīt Zemessardzes dienestā ir attiecināms uz personām, kas pilda dienestu apbruņotās militarizētās institūcijās, pie kurām ir pieskaitāma Pašvaldības policija.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts nodrošina likumā "Par Latvijas Republikas Zemessardzi" noteiktās padotības formas atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajai, kā arī palīdz atrisināt jautājumu par tādas situācijas nepieļaušanu, kad apbruņotā militarizētā institūcijā dienējošā persona apvieno savu dienestu ar dienestu Zemessardzē.

3. Cita informācija

Nav

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Jūtama ietekme netiek prognozēta.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu tieši neskar.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Jūtama ietekme netiek prognozēta.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais

gads

Nākamie trīs gadi

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

3. Finansiālā ietekme

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

 

IV. Kāda var būt normatīva akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

Nav nepieciešams izdot papildus normatīvos aktus.

2. Cita informācija

Nav

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvais akts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvais akts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula

Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datums, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

5. Cita informācija

Nav

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5.Cita informācija

Nav

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas radītas netiks.

2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo.

4. Cita informācija

Nav

 

Aizsardzības ministrs Ģ.V.Kristovskis

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs

Valsts

sekretāra

v.i.

Juridiskā departamenta direktora v.i.

Par kontroli atbildīgā

amatpersona

Dokumenta autors

 

 

 

Ģ.V.Kristovskis

 

 

I.Dreģe

 

 

S.Araslanova

 

 

I.Rate

 

 

V.Upeniece

 

 

17.09.2003. 12:31

745

V.Upeniece

7335133, Vita.Upeniece@mod.gov.lv