Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību

Izdarīt Likumā par budžetu un finanšu vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1997, 21.nr.; 1998, 9.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt I nodaļu ar terminu (alfabēta secībā) šādā redakcijā:

"Eiropas Savienības politiku instrumenti – Eiropas Savienības struktūrfondi, Kohēzijas fonds, kopējās lauksaimniecības politikas un citi Eiropas Savienības finanšu līdzekļi, ko Eiropas Komisija novirza savu politiku īstenošanai dalībvalstī Līgumā par Eiropas Savienību noteikto mērķu sasniegšanai."

2. Papildināt 9.panta piekto daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:

"6) Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzfinansēto projektu īstenošanai."

3. Izteikt 15.panta 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) tiek nodrošināta ārvalstu finanšu palīdzības, Eiropas Savienības politiku instrumentu un valsts budžeta līdzfinansējuma līdzekļu asignēšana ārvalstu finanšu palīdzības un Eiropas Savienības politiku instrumentu ietvaros finansētiem jauniem pasākumiem (projektiem);".

4. Izteikt 18.panta pirmās daļas 8.punktu šādā redakcijā:

"8) iesniedz ārvalstu finanšu palīdzības un Eiropas Savienības politiku instrumentu plānotos apjomus pa projektiem un programmām;".

 

5. Izteikt 27.panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Valsts kase katru gadu 31.decembrī slēdz visus kārtējā saimnieciskajā gadā atvērtos kontus. Valsts pamatbudžeta līdzekļu kontus atver valsts budžeta finansētām institūcijām nākamajā saimnieciskajā gadā saskaņā ar finansēšanas plānos piešķirtajiem asignējumiem. Gada beigās valsts budžeta iestāžu pamatbudžeta kontos esošo līdzekļu atlikumi, kas radušies no to ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem, ārvalstu finanšu palīdzības un Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzekļiem, ja šo ieņēmumu atlikums nepārsniedz gada laikā faktiski saņemto līdzekļu apmēru, paliek valsts budžeta iestāžu rīcībā un var tikt izlietoti nākamajā gadā. Valsts speciālā budžeta līdzekļu kontus atver nākamajā saimnieciskajā gadā, ieskaitot tajos visus atlikumus no iepriekšējā gada."

 

6. Izteikt 34.panta trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Valsts budžeta izpildītājiem attiecībā uz speciālo budžetu, ārvalstu finanšu palīdzību un Eiropas Savienības politiku instrumentiem ir tiesības noslēgt vienošanos ar Valsts kasi par speciālā budžeta, ārvalstu finanšu palīdzības un Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzekļu atlikuma ieguldīšanu depozītu veidā, kā arī ieguldīt šo līdzekļu atlikumu Latvijas valsts vērtspapīros finanšu ministra noteiktajā kārtībā."

7. Papildināt 47.panta trešo daļu aiz vārdiem "izstrādāšanas kārtība" ar vārdiem "pārskatu iesniegšanas termiņi".

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

 

 

 

 

Likumprojekta

 

Grozījumi likumā “Par budžetu un finanšu vadību”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

   

Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij ir pieejami Eiropas Savienības politiku instrumentu - Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda, kopējās lauksaimniecības politikas un citi Eiropas Savienības finanšu līdzekļi, kas paredz sākotnēji valsts ieguldījumu, kas vēlāk, atbilstoši Eiropas Komisijas noteiktajām prasībām un pamatprincipiem katram strukturālajam instrumentam, tiek atmaksāti valsts budžetam.

 

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

  

Lai nodrošinātu Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzfinansēto projektu nepārtrauktu realizācijas gaitu un vienmērīgu finansēšanu, nepieciešams papildināt likuma “Par budžetu un finanšu vadību” 9.pantu ar normu, kas dod finanšu ministram tiesības palielināt gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto apropriāciju arī Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzfinansēto projektu īstenošanai. Minētā norma nodrošina elastīgu pieeju ES politiku instrumentu līdzfinansēto projektu finansēšanai.

Piedāvātie grozījumi 15.panta 5.punktā, 18.panta pirmās daļas 8.punktā, 27.panta otrajā daļā un 34.panta trešajā daļā tekstu aiz vārdiem “ārvalstu finanšu palīdzība” papildināt ar vārdiem “un Eiropas Savienības politiku instrumenti” (attiecīgā locījumā) nodrošina pasākumu (projektu) finansēšanu, ja nav stājies spēkā gadskārtējais valsts budžeta likums, precizē budžeta ieprasījumu sastāvu,

 

nodrošina Eiropas Savienības politiku instrumentu ietvaros piešķirto līdzekļu izlietojumu nākamajā gadā, ja veidojas atlikumi un, tāpat, šo atlikumu ieguldīšanu depozītos, kā arī Latvijas valsts vērtspapīros finanšu ministra noteiktajā kārtībā.

Grozījumi likuma “Par budžetu un finanšu vadību” 47.pantā nepieciešami, lai nodrošinātu likuma “Par budžetu un finanšu vadību” 30.panta otrās daļas precīzu un savlaicīgu izpildi, bez kuras nav iespējams nodrošināt informācijas par valsts konsolidētā kopbudžeta deficītu iesniegšanu Eiropas Komisijai, Eiropas Centrālajai Bankai un Eiropas Komisijas Statistikas pārvaldei.

Saskaņā ar 1993.gada 22.novembra Eiropas Padomes Regulu Nr.3605/93 par Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam pievienotā Protokola par pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūru piemērošanu 4.pantu dalībvalstīm divreiz gadā – pirmo reizi līdz kārtējā gada 1.martam un otro reizi līdz 1.septembrim – ir jāziņo Komisijai par savu plānoto un faktisko budžeta deficīta un parāda līmeni. Komisija plāno pieņemt regulu par šādas informācijas iesniegšanu četras reizes gadā un ar lielāku informācijas detalizācijas pakāpi. Likuma 47.panta grozījumu projekta pieņemšana novērstu arī Eiropas Savienības iespējamās soda sankcijas, ja atsevišķu pašvaldību pārskatu kvalitātes trūkumu vai nesavlaicīgas iesniegšanas rezultātā valsts konsolidētā kopbudžeta deficīts un valsts parāds tiktu aprēķināti ar ievērojamu neprecizitāti.

3. Cita informācija 

_

  II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Tiks piesaistīti līdzekļi Latvijai nozīmīgu projektu īstenošanā, kuru mērķis ir sakārtot infrastruktūru un attīstīt nodarbinātības iespējas tautsaimniecībā.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi

un administratīvo procedūru vienkāršošanu   

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija 

_

   

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

_

_

_

_

_

6. Cita informācija  

_

_

_

_

_

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Cita informācija

_

  

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Kandidātvalsts un potenciālas dalībvalsts statuss.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām   

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Savienības Padomes 1999.gada 21.jūnija Regula Nr.1260/1999, kas nosaka vispārīgus noteikumus par struktūrfondiem, kā arī tās grozījumi un papildinājumi.

Eiropas Savienības Padomes 1994.gada 16.maija Regula Nr.1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi, kā arī tās grozījumi un papildinājumi.

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

_

_

_

_

5. Cita informācija 

_

  

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas 

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) 

Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis  

Sabiedrības informācijas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem 

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija 

_

  

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas  

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo 

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Cita informācija 

_

 

 

 

 Finanšu ministrs V.Dombrovskis

Finanšu ministra vietā – iekšlietu ministrs

Valsts sekretāres vietā – valsts sekretāres vietnieks

Juridiskā departamenta direktores vietniece

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

     

M.Gulbis

I.Gaugers

G.Aizstrauta

M.Radeiko

D.Lapiņa

 

 

 

 

 

30.09.03

A.Teikmane, 7095442

Budžeta departamenta Budžeta metodoloģijas nodaļas vecākā referente

Aija.Teikmane@fm.gov.lv