Saeimas Prezidijam

Saeimas Prezidijam

 

Juridiskā komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kartībā tās izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā” un nodot to vienai komisijai – Juridiskajai komisijai.

Ja Saeima minētajam likumprojektam par atbildīgo komisiju ir noteikusi Juridisko komisiju un to nenodod citām komisijām, tad saskaņā ar Kārtības ruļļa 86. panta trešo daļu Juridiskā komisija lūdz iekļaut nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā likumprojektu “Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā” izskatīšanai pirmajā lasījumā.

Juridiskā komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.

Pielikumā: sagatavotais likumprojekts uz__ lapām un likumprojekta anotācija.

 

Ar cieņu,-

Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa

 

 

 

 

Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā

 

Izdarīt Latvijas Kriminālprocesa kodeksā šādus grozījumus:

1. Izteikt 77.panta septītās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:

“Izņēmuma gadījumos krimināllietās par sevišķi smagiem noziegumiem, ja tie saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, drošības līdzekļa –apcietinājuma termiņu virs viena gada un sešiem mēnešiem var pagarināt augstākas instances tiesa, dodot iespēju apcietinātajai personai paust savu viedokli par drošības līdzekļa - apcietinājuma termiņa pagarināšanu un izvērtējot, vai turpina pastāvēt šā kodeksa 72.pantā minētie apstākļi.”.

2. Izteikt 77.1 panta trešās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:

“Izņēmuma gadījumos krimināllietās par sevišķi smagiem noziegumiem, ja tie saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, drošības līdzekļa –apcietinājuma termiņu virs sešiem mēnešiem var pagarināt augstākas instances tiesa, dodot iespēju apcietinātajai personai paust savu viedokli par drošības līdzekļa – apcietinājuma termiņa pagarināšanu un izvērtējot, vai turpina pastāvēt šā kodeksa 72.pantā minētie apstākļi.”.

 

Likums stājas spēkā 2003.gada 1.oktobrī.

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pašlaik saskaņā ar Latvijas Kriminālprocesa kodeksa (turpmāk LKPK) 77.panta septītās daļas trešo teikumu izņēmuma gadījumos krimināllietās par sevišķi smagiem noziegumiem, ja tie saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, drošības līdzekļa – apcietinājuma termiņu virs viena gada un sešiem mēnešiem var pagarināt Augstākās tiesas Senāts.

LKPK 77.panta septītā daļa, paredzot Augstākās tiesas Senāta tiesības pagarināt apcietinājuma termiņu virs viena gada un sešiem mēnešiem, nenosaka tiesājamā tiesības piedalīties tiesas sēdē vai izteikt savu viedokli citā veidā.

Vērā jāņem LR Satversmes tiesas 2003.gada 27.jūnija spriedums lietā Nr. 2003-03-01, kas nosaka, ka LKPK 77.panta septītās daļas trešais teikums ir neatbilstošs Satversmes 92.pantam un spēkā neesošs no 2003.gada 1.oktobra, ja netiks noteikta kārtība, kādā nodrošināmas tiesājamā tiesības tikt uzklausītam. Tiesājamam ir jādod iespēja iepazīties gan ar tiesas apsvērumiem par apcietinājuma termiņa pagarināšanu, gan izteikties sevis aizstāvēšanai.

Šobrīd apcietinājuma termiņu, saskaņā ar LKPK 77.panta septītās daļas trešo teikumu, pagarina Augstākās tiesas Senāts, kas ir kasācijas instances tiesa, kuras uzdevums ir tiesu nolēmumu izskatīšana no kriminālprocesa vai Krimināllikuma normu ievērošanas viedokļa. Senāta kompetencē nav apstākļu pārbaude un pierādījumu vērtēšana, bet bez tā nav iespējams izpildīt LKPK 72.panta un 76.panta prasības.

Turklāt vērā jāņem, ka Senāta Krimināllietu departamentā strādā tikai 6 senatori, ja trīs no viņiem būs pieņēmuši lēmumu par apcietinājuma termiņa pagarināšanu, var rasties situācija, ka nebūs senatoru, kas pēc tam varēs skatīt lietu kasācijas kārtībā.

Tāda pati situācija ir attiecībā par apcietinājuma termiņu piemērošanu virs sešiem mēnešiem nepilngadīgajiem, ko regulē LKPK 771 panta trešā daļa.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā nepieciešami, lai nodrošinātu apcietinātajai personai tiesības iepazīties ar tiesas lūgumu par apcietinājuma termiņa pagarināšanu virs viena gada un sešiem mēnešiem (nepilngadīgajām apcietinātajām personām – virs sešiem mēnešiem) un sniegt rakstveida paskaidrojumus augstākas instances tiesai.

Izdarot grozījumus tiks novērsta arī neatbilstība, ka apcietinājuma termiņi jāpagarina Augstākās tiesas Senātam, kas ir kasācijas instances tiesa, kuras uzdevums ir tiesu nolēmumu izskatīšana no kriminālprocesa vai Krimināllikuma normu ievērošanas viedokļa, jo pēc grozījumu spēkā stāšanās, apcietinājuma termiņu pagarināšanu virs LKPK 77.panta septītajā daļā un 771 panta trešajā daļā noteiktā veiks augstākas instances tiesa.

3. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

Sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

Spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas

5. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās institūcijas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Publicējot pieņemto likumu Latvijas Vēstnesī

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

Juridiskas komisijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa